zakelijk internet op afgelegen plek

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een klant die redelijk in the middle of nowhere woont (wel vlak bij een snelweg) en geen fatsoenlijk internet kan krijgen, er ligt nu een 8/1 Mbit ADSL lijn van XS4all en daar zit 0.5-0.6Mbit upload op volgens speedtest.

Kan prima voor prive, maar $klant wil een bedrijf gaan vestigen op die locatie waarbij projectgroepen ook internet nodig hebben. Het gaat hier om groepen van wisselende samenstelling van maximaal 12 man die een week heel hard gaan focussen op hun project.

Fatsoenlijk* internet is hierbij uiteraard een pre.
* -> met een erg lage upload en 12 man op 1 lijntje zitten is geen pretje.

Kabel is niet verkrijgbaar.
De buren (ander bedrijf, wel nog een stukje verderop) hebben glas laten leggen, we kijken of we daarmee een deal kunnen maken. Dat zou het mooiste zijn.

Maar buiten dat is er verdomd weinig, behalve DSL stapelen. Prima hoor ,maar het gaat ons om een wat degelijkere upload. Meerdere telefoonlijnen zijn er, en desnoods laten we een laan bijgraven (humor: hij heeft een offerte voor een extra lijn aan laten vragen bij de KPN en dat kost voor het graven 300E wat kennelijk fixed price is. Meneer heeft een oprijlaan van 150m :P).

Nu hebben we XS4ALL gepord voor een prijs en we krijgen dit terug:
>
SDSL Stapelen + ADSL
>
Maandelijks kosten
SDSL verbinding 512Kb/512Kb 129 ( 1:10 ) 199 ( 1:1 )
Overige BDSL snelheid en kosten zie bijlage.

ADSL Particulier tot 8Mb/1Mb 29,95 ( 1:100 )
ADSL Particulier tot 16Mb/1Mb 39,95 ( 1:100 )

Management kosten stapelen door Netco

2 lijnen 75 per maand
3 lijnen 150 per maand
4 lijnen 225 per maand
5 lijnen 300 per maand
Hieruit blijkt dus dat je die Netco kosten betaalt + ADSL + SDSL kosten. Duur geintje.
Hierbij vraag ik me ook af wat 'netco' is; ik kan zelf prima die lijnen load-balancen lijkt mij... maar goed.

Dit is dus een vrij stevige prijs voor een niet bijster denderende verbinding. Weet iemand of hier nog wat anders mee te doen is? ADSL+ADSL voor 2x de consumentenprijs zou heel leuk zijn, maar volgens mij wil xs4all daar niet aan.

Let op: ik weet dat het hier om SDSL + ADSL gaat. Het gaat mij in dit geval puur om de upload, de SLA etc is niet boeiend voor deze klant. XS4all ligt er nooit uit bij hem, en als het 1 dag per jaar plat ligt neemt hij dat voor lief. Dus dat is geen beoordelingscriteriu,

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:29
Let op: ik weet dat het hier om SDSL + ADSL gaat. Het gaat mij in dit geval puur om de upload, de SLA etc is niet boeiend voor deze klant. XS4all ligt er nooit uit bij hem, en als het 1 dag per jaar plat ligt neemt hij dat voor lief. Dus dat is geen beoordelingscriteriu,
Totdat het een keer uitval wanneer die het net nodig heeft. Maar das iets voor voor later.....

Ik zou zeker eens kijken of je niet glas kan laten aanleggen of een vaste lijn?
ADSL stapelen kan, maar of het allemaal stabiel is en blijft is de vraag. Zeker over lange afstanden. Ik moet nog zien dat als je 5 lijnen neemt, en je krijgt 5 * 0,5 is wel 2,5MB......

Das effe wennen als je thuis 120MB hebt liggen....

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:04
Ik zou ook zeggen glas trekken. Denk dat de kosten ook wel te verantwoorden zijn tegenover jaren zulke abbonementskosten betalen.

Hier bij onsbrabantnet is een 100/100 abbo nl. € 32,50

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 18:14:
Hieruit blijkt dus dat je die Netco kosten betaalt + ADSL + SDSL kosten. Duur geintje.
Hierbij vraag ik me ook af wat 'netco' is; ik kan zelf prima die lijnen load-balancen lijkt mij... maar goed.
Netco is een partner van XS4ALL, die zich bezig houdt met installatie van DSL lijnen.
Je kan lijnen niet zelf load-balancen. Inside naar outside kan je prima load-balancen, maar outside naar inside niet. Een host op het internet weet namelijk niet welke DSL lijn actief is. Als je dus een interne server wil draaien en dit load-balancen over verschillende DSL lijnen, heb je altijd support nodig vanuit je ISP.
( M.b.v. een routeringsprotocol, zoals BGP, of met iets zoals MultiLinkPPP of LiSP. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

KnoxNL schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 18:45:
Ik zou ook zeggen glas trekken. Denk dat de kosten ook wel te verantwoorden zijn tegenover jaren zulke abbonementskosten betalen.

Ahum.. Moet je wel in het gebied wonen. (even los dat je het nu ook niet meer voor die prijs kunt krijgen bij OBN.).
Daarbij kregen mensen in het buitengebied het ook niet van OBN.

Over het algemeen is het een stuk duurder en als het ook nog naar toe gebracht moet worden spreek je over duizenden euro's. Weet wel wat je zegt voordat je roept.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 18-12-2010 09:17 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:04
Cyberpope schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 09:15:
[...]

Ahum.. Moet je wel in het gebied wonen. (even los dat je het nu ook niet meer voor die prijs kunt krijgen bij OBN.).
Daarbij kregen mensen in het buitengebied het ook niet van OBN.

Over het algemeen is het een stuk duurder en als het ook nog naar toe gebracht moet worden spreek je over duizenden euro's. Weet wel wat je zegt voordat je roept.
Dat weet ik echt wel, geloof me.
Maar ik zie ook je punt.

Weet je wat het probleem is? We weten niet exact waar deze klant woont en hoe de situatie is. Dan kun je iemand ook niet goed adviseren. Aan de andere kant is het logisch dat de klant anoniem blijft, dus eigenlijk kun je op zo'n vraag nooit correct antwoord geven.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
KnoxNL schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 18:45:

Ja maar het is hoogstwaarschijnlijk meerdere kilometers, onder prive grond door. Is niet goedkoop.
Bl@ckbird schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 00:50:
[...]

Netco is een partner van XS4ALL, die zich bezig houdt met installatie van DSL lijnen.
Je kan lijnen niet zelf load-balancen. Inside naar outside kan je prima load-balancen, maar outside naar inside niet. Een host op het internet weet namelijk niet welke DSL lijn actief is. Als je dus een interne server wil draaien en dit load-balancen over verschillende DSL lijnen, heb je altijd support nodig vanuit je ISP.
( M.b.v. een routeringsprotocol, zoals BGP, of met iets zoals MultiLinkPPP of LiSP. )
Mja dat willen we dus niet. Het gaat er hier meer omdat als je met een groep van 12 man zit te internetten (bronnen verzamelen voor een project etc) je niet echt lekker werkt met 0.5Mbit. Zeker niet als er eventueel een tweede groep bij komt.
Beide getallen zijn wel de maxima, dus voorlopig is het nog niet aan de ored. Het blijft echter wel pauper.
Interne server komt er wel maar die is niet naar buiten toe bereikbaar, 1x per dag zal die als client syncen met een colocated doos van mij.
Dat dit niet heel snel is (1x upload desnoods) neem ik voor lief, het mag de hele nacht gebeuren en is incrementeel.
KnoxNL schreef op zondag 19 december 2010 @ 00:09:
[...]

Dat weet ik echt wel, geloof me.
Maar ik zie ook je punt.

Weet je wat het probleem is? We weten niet exact waar deze klant woont en hoe de situatie is. Dan kun je iemand ook niet goed adviseren. Aan de andere kant is het logisch dat de klant anoniem blijft, dus eigenlijk kun je op zo'n vraag nooit correct antwoord geven.
Nou ja het kan zijn dat ik een dienst cq. mogelijkheid over het hoofd zie.
Het glasvezelinvught alternatief is ondertussen ook gevraagd om een offerte maar die leveren voorlopig nog niets. Jammer.
Pagina: 1