Onvoldoende opslagruimte op de server beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo54
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-04 12:53
Op mijn werk heb ik een klein netwerk zonder internetverbinding om bestanden op een server op te slaan en te benaderen vanaf alle pc's in het netwerk. Het type bestanden zijn excel bestanden en bestanden van boekhoudprogramma's, deze staan op een centrale server. De server draait op windows 7 professional, dus geen windows server. De verbonden pc's draaien de programma's en lezen de bestanden van de server. Aan de server hangt een externe hdd voor backup.

Voor elke pc die verbonden is heb ik een account aangemaakt op de server, met dezelfde aanmeldgegevens als de betreffende pc zodat automatisch verbinding met de server wordt gemaakt. Het voordeel hiervan is dat ik per gedeelde map kan aangeven wie wat wel of niet mag lezen / wijzigen. Dit was ook de enige optie aangezien een aantal pc's op windows xp home draaien.

Nu geeft de server ongeveer 1 keer per week de melding: 'Onvoldoende opslagruimte op de server beschikbaar om deze opdracht te verwerken'.
Na wat op internet rondkijken bleek de oplossing hiervoor te zijn: IRPstacksize verhogen, hetgeen ik dus ook heb gedaan. Ik heb hier al verschillende waardes getest, waaronder de grootste (50) maar hij blijft het probleem geven.

Het rare is dat alleen de windows xp pc's vervolgens geen verbinding meer met de server kunnen maken, alle windows 7 pc's nog wel. Alleen een herstart van de server is de oplossing hier.

De server heeft capaciteit genoeg (intel core i7, 8gb intern geheugen, hdd's in raid 5)

Windows server was nog geen directe oplossing voor mij, aangezien dat mij boven de pet groeit en ik toch graag dit zelf in beheer wil houden. Iemand enige oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de eventviewer bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 03:47

ResuCigam

BOFH

Over hoeveel clients hebben we het hier? In tegenstelling tot de Windows server varianten kent de Windows 7 die jij als server draait een maximum aantal gelijktijdige client connecties (concurrent connections). Misschien dat je daar boven zit?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CertLog
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het zou ook aan wat geinstalleerde software op de server kunnen liggen.
Zie deze link:
http://winhlp.com/node/40

If you cannot dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo54
Alvast bedankt voor de reacties

Over het algemeen zijn er 4 computers tegelijkertijd verbonden. Eerst trad het probleem dagelijks op. Een van de clients draait op windows 7, deze maakte elke dag om 4 uur via het netwerk een backup op de externe hdd (ongeveer 300 mb), daarna knalden alle verbindingen eruit, behalve dus van deze windows 7 client. Nu doe ik deze backup niet meer, en het probleem is nu ongeveer wekelijks. Het is net of er ergens een bestand 'vol loopt', totdat deze zo vol is dat het probleem in werking treed.

Op de server draait geen extra software, zelfs geen antivirus (geen internet en bestanden worden elders gescand voordat ik ze op de server gooi)

Ik zal kijken of ik via de event viewer iets kan ontdekken

Ook ga ik nog wel wat testen met die IRPstack, zag in de link dat een bepaalde range de beste is

[ Voor 10% gewijzigd door Tammo54 op 17-12-2010 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Sommige virusscanners veroorzaken dit ook.
Als je er 1 op hebt zitten, probeer hem dan eens te verwijderen, daarna reboot en kijken of het probleem zich nog voordoet.

Op je "server" pc dus.
Je kunt die melding op zowel de client als server krijgen, maar in alle gevallen gaat het om de "server".

Heb hier op het werk ook een bak staan die die meldingen geeft als ik 8GB+ bestanden ga kopieren.
Na verwijderen van de virusscanner geen problemen meer, maar dat was niet gewenst.
Derhalve sla ik enkel die hele grote bestanden op een andere server op.

Vrij wazig probleem, beide servers zijn identiek qua hardware, ook alle drivers (iig netwerkkaar, scsi controller etc) zijn dezelfde versie, en beiden draaien ze dezelfde virusscanner.
Toch heeft maar 1 van de 2 dit probleem...
Ook geeft hij het probleem vanaf 7 of 8GB, maar soms pas rond de 10GB.

10GB bestanden???
Ja... backups van hele grote databases.

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo54
mookie schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 19:29:
Vrij wazig probleem, beide servers zijn identiek qua hardware, ook alle drivers (iig netwerkkaar, scsi controller etc) zijn dezelfde versie, en beiden draaien ze dezelfde virusscanner.
Toch heeft maar 1 van de 2 dit probleem...
Jup, plus het feit dat de verbinding met een windows 7 client wel goed blijft, maar de verbinding weg is met alle versies van windows xp (zowel home als professional). Maar misschien is dat wel logisch te verklaren, heb daar echter te weinig verstand van.

Antivirus programma heeft alleen in het begin even gedraaid, zo'n testversie van norton, maar die heb ik er snel van verwijderd.

In het begin gooiden de WD externe HDD's weleens het netwerk eruit, maar ik heb de pc toen ff gauw aan internet gehangen om de juiste drivers ervoor te krijgen dus die draaien nu wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem...

Server met Windows 7 Pro. Werkstations met XP en Windows 7. Na verloop van tijd krijgen de XP-werkstations foutmelding "Onvoldoende opslagruimte op de server beschikbaar..." en valt hun netwerkverbinding (Z:\) weg. De Windows 7 werkstations hebben dit probleem niet...

De IRPStackSize op de server staat op 48 decimaal... Geen antivirus/firewall/...

Iemand reeds een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op maandag 03 januari 2011 @ 15:52:
Ik zit met hetzelfde probleem...

Server met Windows 7 Pro. Werkstations met XP en Windows 7. Na verloop van tijd krijgen de XP-werkstations foutmelding "Onvoldoende opslagruimte op de server beschikbaar..." en valt hun netwerkverbinding (Z:\) weg. De Windows 7 werkstations hebben dit probleem niet...

De IRPStackSize op de server staat op 48 decimaal... Geen antivirus/firewall/...

Iemand reeds een oplossing?
Windows 7 is geen server OS en kan maar 20 simultane connecties aan. Is dat niet deels je probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exorcist schreef op maandag 03 januari 2011 @ 16:06:
[...]

Windows 7 is geen server OS en kan maar 20 simultane connecties aan. Is dat niet deels je probleem?
Mogelijks wel... Maar waarom hebben de Windows 7 werkstations blijvend toegang tot de Windows 7 Server? (server dient eerder als file server)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens als iedereen eruit gegooid wordt (behalve die ene win7 client dan), om met een Linux Live CD erop te komen. Kan je dan op de server? Is hij te pingen, drives te mappen etc....
Pagina: 1