Toon posts:

Oude PC, nieuwe HTPC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Zojuist heb ik een nieuw systeem in elkaar gezet omdat mijn oude systeem niet meer voldeed aan het gene waar ik hem voor nodig had, beeld en videobewerking.
Er is echter niets mis met het apparaat, zij het dat de onderdelen allemaal wat oud zijn.
Het gaat om een Asus P5B moederbord met Intel E2140 1.6 ghz processor, 3 GB ram en Nvidia 7600GS.
De vraag die ik heb is eigenlijk tweeledig. Ten eerste: Bij het aansluiten van de PC op mijn Sony Bravia KDL-26U2000 krijg ik geen geluid werkend. De aansluitingen zien er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://rnbpqq.bay.livefilestore.com/y1pZOnp3hJUuS7Uv5fCv8YZYEDCvLj0fJ-D-WX_mIlGmrHfSMcJhgkKvu_5quFzwX2EkB9aa71-LtsNNX9EGWwBGVG9jcM0BIc0/foto.JPG?psid=1
Afbeeldingslocatie: http://rnbpqq.bay.livefilestore.com/y1p3LkWrHdj74JkWi2zlb8v0mOtG8eOK2BHFNpFz6AmPosjAl1Lu0D9IceKqj0uxLcg16M7fTLqbXNK6AzdsMi-hwo1YKSJ3DIj/foto(2).JPG?psid=1

Heb PC aangesloten op TV dmv VGA poort, en geprobeerd het geluid aan te sluiten via Zwarte output op PC en Rood/Wit tulpje op TV, zonder resultaat.
Weet iemand hier een oplossing voor?

Het tweede probleem is dat de PC nogal luid is. Wat is het belangrijkste om te vervangen? Casefans, CPU fan of voeding? Het is me niet duidelijk waar het geluid precies uitkomt, maar het ding maakt een enorme herrie!

Alvast bedankt!

Groeten,

Fredric

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 23:30

M2M

medicijnman

Je hebt echter momenteel de TV over VGA aangesloten. Dat heeft geen geluidskabels er in zitten. Je zult dus een extra geluidskabel moeten leggen, tussen de TV en je PC. Waarschijnlijk heeft je TV wel een geluidsingang (standaard stereo tulp of 3.5mm jack)
Op je pc is de kleurcodering standaard. zie hier voor het juiste gaatje voor je stekkertje.
Check eventueel met normale boxen of je wel geluid uit je pc krijgt. Vervolgens hetzelfde gaatje gebruiken voor de ingang van je tv. En zorgen dat je de ingang hebt :). zie boekje van de tv voor de juiste ingang voor geluid als je je pc via VGA aansluit.

En voor het stiller krijgen van de pc, zou ik 'm eens openschroeven en aanzetten. En dan goed luisteren waar de meeste herrie vandaan komt. Ik schat zelf de cpu koeler. Maar alle ventilatoren zijn te vervangen voor stillere, of aan te sluiten op een (interne) fancontroller. Eventueel ook op het moederbord in combo met speedfan. legio mogelijkheden, maar eerst openschroeven en luisteren.

[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 17-12-2010 15:47 ]

-_-

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-12 10:57
koop een 3,5mm jack naar stereo tulp kabel koist 3 euro ofzo

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties!
Heb de handleiding van de tv er eens bij gepakt en daar staat het volgende in:
PC audio-ingang (mini-aansluiting). Denk dat dit het kleine gaatje is links van Rood/Wit tulpjes op de bovenste foto? Welke kabel moet ik hiervoor hebben?
@ mr.DJ95 Heb al zo'n kabel, 1 waar ook een gele tulp aan hangt, maar lijkt me niet uit te maken. Zoals op de bovenste foto te zien is heb ik die al aangesloten onder de HDMI ingang, en deze gekoppeld aan de groene aansluiting op mijn moederbord. Echter nog zonder resultaat.

Qua geluid ga ik wel even op onderzoek uit en zal waarschijnlijk een nieuwe casefan en cpu fan gaan halen.

Bladzijde uit handleiding:

Afbeeldingslocatie: http://rnbpqq.bay.livefilestore.com/y1p_Hft83YmIn0R3mJmfThv32AVh03eP6_XeufbTNvsuXDepDFA8lxWNpd_2d7Rcvbf7OBmZu5d0Tsh-qkp8lRc_BhIfSNYfrGd/aansluiting.jpg?psid=1

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 00:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Die kabel heeft hij al. Hij heeft hem alleen in de verkeerde gestoken. Hij moet niet in de zwarte, maar in de groene. Daarnaast kan het ook nog wel zo zijn dat je nog wel het juiste geluid op de tv moet selecteren.

EDIT:
Oh, als er ook een gele aanhangt dan is het niet de goede kabel.

[ Voor 16% gewijzigd door Janoz op 17-12-2010 16:20 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Dus als er nog een gele aanhangt kan het daardoor komen dat ie het niet doet?
Heb inmiddels al geprobeerd met de groene aansluiting, maar dus ook geen resultaat. Moet ik misschien die kleine aansluiting links van de tulp aansluiting gebruiken?

Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het tweede probleem is dat de PC nogal luid is. Wat is het belangrijkste om te vervangen? Casefans, CPU fan of voeding? Het is me niet duidelijk waar het geluid precies uitkomt, maar het ding maakt een enorme herrie!
Dat is niet te zeggen, zonder te weten waar het geluid vandaan komt. Hou de fans stil en kijk of het geluid dan weg is, dan weet je zo welke fans aan vervanging toe zijn.
Het kan ook nog de fan op je videokaart zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ben er net achter dat de case fan een ongelooflijke herrie maakt en ook de harde schijf waar m'n OS opstaat maakt enorme herrie.
Nieuwe casefan kopen en nieuwe harde schijf?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 23:30

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 17:02:
Ben er net achter dat de case fan een ongelooflijke herrie maakt en ook de harde schijf waar m'n OS opstaat maakt enorme herrie.
Nieuwe casefan kopen en nieuwe harde schijf?
Laat de processor eens flink werken voor een minuutje of 5. houdt de casefan eens stil (met je vinger) en zorg dat de HD niets doet. luister nogmaals naar de processorventilator. Als dat ook flink herrie maakt, kun je misschien denken aan het vervangen van de processor koeling. Als je toch bezig bent :) (plus 1x verzendkosten als je het bij een webshop besteld)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Alles gecheckt en processor koeling maakt niet zoveel herrie...
Ook nieuwe kabel gekocht, maar nog steeds werkt het geluid niet. Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Krijg wel geluid als ik de kabel in de zijkant inplug, maar heb dan geen beeld. Ligt dus waarschijnlijk niet aan de pc, maar aan een instelling op de tv...
Alvast bedankt!
Pagina: 1