OV chipkaart stuk? Wat is minimaal nodig om dat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Hallo,

Mijn OV-chipkaart is overleden, hij doet het nergens meer.

Nu vraag ik mij af hoe dat kan.
Hij deed het ineens nadat ik door de sneeuw naar de bus naar huis liep, niet meer. Die ochtend deed hij het prima.

Nu heeft hij de hele dag in mijn portemonnee gezeten, en het enige apparaat wat in de buurt is geweest is mijn laptop, uitgeschakeld en in de slaapstand. (suspend to ram)
En natuurlijk de kaartlezer in de bus.

Dit kan toch niet de oorzaak zijn?

Is zo'n RFID chip zo gevoelig?

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 17-12-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willymichiels
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-03 14:56

willymichiels

Le Baron

Hij kan uit zichzelf ook gewoon kapotgaan natuurlijk. Maar misschien iets met statische elektriciteit?
Als je bijv een wollen trui aan hebt gehad en de kaart aan hebt geraakt kan ik me er iets bij voorstellen.
Static electricity, always present in press operations, can destroy RFID tags, either outright, or with latent damage that kills the microchip at some unpredictable point in the future.
Bron: http://www.rfidjournal.com/article/view/1980

[ Voor 42% gewijzigd door willymichiels op 17-12-2010 15:40 . Reden: bron toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48
willymichiels schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:38:
Hij kan uit zichzelf ook gewoon kapotgaan natuurlijk. Maar misschien iets met statische elektriciteit?
Als je bijv een wollen trui aan hebt gehad en de kaart aan hebt geraakt kan ik me er iets bij voorstellen.
Uit zichzelf lijkt me natuurlijk onzin... Alsof dat ding een consious mind heeft en zegt, ik heb geen zin meer in het leven... ik stop ermee...

Het verhaal van statische electriciteit is wel aannemelijk.

Ik heb ook wel eens verhalen gehoord van portomonnee magneetjes die roet in het eten gooien bij alle pasjes...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:05

Releases

Ja maar!

In mijn portomonee zitten van die drukkertjes, die voor mij een klein deukje in de kaart hebben gemaakt, is met het oog haast niet te zien, maar daardoor wel stuk gegaan. Heb je jou portomonee altijd in je kontzak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Hij heeft drukkertjes, en ja in mijn kontzak. Maar dan zouden mijn bankpas en schoolpas ook kapot moeten zijn, en dat zijn ze nooit. Ze hebben niet eens schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Die van mij was na twee keer gebruiken kapot, zat wel bij mijn mobiel en dat verstoort dat ding. Nieuwe aanvragen, en lang wachten :(

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:32
De antenne van de OV-chipkaart (en RFID-smartcards in het algemeen) loopt iets van de rand rond de kaart. Deze kan door buigen, een drukkertje of schokken scheuren. Hierdoor ontvang de OV-chipkaart geen energie (en signaal) meer en is deze dus kapot. Bankpassen hebben hier geen last van: de chip zit alleen onder de contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat is dan een verrekte dun draadje want ik kon hem niet zien toen ik hem in het licht hield.

De chip zit overigens in een hoek. Ik kon een lichte verstoring zien in de effenheid van de het plastic.

En ik moet inderdaad 2 weken wachten :( . Gelukkig is het vakantie. :P

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 17-12-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Dat had ik laatst ook. Toen vroeg de buschauffeur waar ik mijn ov bewaardr. Toen ik zei dat deze in mijn portemonee zat was de reactie van de buschauffeur: dat is het probleem. Er zit een antenne helemaal rond je cipkaart (zoek er maar eens een plaatje van) en die gaat dus heel snel kapot. Ik had onlangs de 2e kapotte kaart in een jaar... En je krijgt uiteraard niets vergoed en je moet 3 weken wachten op een nieuwe... Wat een topsysteem toch weer!

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Het lijkt ondertussen inderdaad gewoon standaard te worden bij wat-voor-overheidsproject-dan-ook: De overheid wil iets wat niemand wil en dwingt het op. Dan roept de overheid jarenlang hoe goed het is, terwijl iedereen beter weet, om uiteindelijk jaren later toe te geven dat het inderdaad niet zo goed is, maar je zit er toch aan vast.
Juist bij privatisering zou dit iets zijn waar de overheid zich niet mee moet bemoeien.
Toen ik zei dat deze in mijn portemonee zat was de reactie van de buschauffeur: dat is het probleem.
Je moet er maar opkomen om pasjes te verkopen die niet in een portemonnee mogen.... 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 18-12-2010 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:26
jeroen3 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 17:50:
Dat is dan een verrekte dun draadje want ik kon hem niet zien toen ik hem in het licht hield.

De chip zit overigens in een hoek. Ik kon een lichte verstoring zien in de effenheid van de het plastic.

En ik moet inderdaad 2 weken wachten :( . Gelukkig is het vakantie. :P
Dat vraag ik me trouwens ook af, (niet geheel ontopic) maar een Ov-chipkaart heeft een unieke code (13 cijfers geloof ik) en een persoon heeft -waarschijnlijk- ook een nummer, even een linkje leggen in het systeem en klaar. Ze zouden -volgens mij- zelfs persoonlijke ovchipkaarten kunnen verstrekken bij postkantoren, even de code linken aan de persoon en klaar.

Waarom duurt zoiets drie weken? :/ Het is niet alsof je een rot ervaring hebt met dit bedrijf dat je even ergens anders heen kunt, misbruik maken vind ik het :/

Ontopic: een breukje in de antennen lijkt me idd het meest voor de hand liggend. Kan je een chip ook opblazen d.m.v. teveel spanning van een in/uit-check paaltje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DP Kunst schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 11:01:
Dat had ik laatst ook. Toen vroeg de buschauffeur waar ik mijn ov bewaardr. Toen ik zei dat deze in mijn portemonee zat was de reactie van de buschauffeur: dat is het probleem. Er zit een antenne helemaal rond je cipkaart (zoek er maar eens een plaatje van) en die gaat dus heel snel kapot. Ik had onlangs de 2e kapotte kaart in een jaar... En je krijgt uiteraard niets vergoed en je moet 3 weken wachten op een nieuwe... Wat een topsysteem toch weer!
Waar is dan het idee dat je hem bewaard? Los in je broekzak? Dan beschadigd en breekt hij toch alleen maar eerder?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:07
Releases schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:44:
In mijn portomonee zitten van die drukkertjes, die voor mij een klein deukje in de kaart hebben gemaakt, is met het oog haast niet te zien, maar daardoor wel stuk gegaan. Heb je jou portomonee altijd in je kontzak?
Bij mij ook precies zo gegaan. Ik mocht, nog voordat ik ooit mijn OV-kaart had gebruikt, al een nieuwe aanschaffen à € 11 (voordeelurenkaart van de NS met OV-kaart in één).

Aan de inderdaad toch vrij logisch klinkende opmerking dat het wat onhandig is dat men een kaartje heeft ontworpen dat dus blijkbaar niet in portemonnees kan worden bewaard had niemand bij de NS een boodschap.

Wel zei de conducteur nog dat hij heel veel van dit soort verhalen hoort, die kaartjes schijnen niet bijster bestand te zijn tegen normaal gebruik.

Hoe dan ook, nieuw kaartje aanvragen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

kaart opblazen? magnetron :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja, je kunt RFID chips opblazen. Killen noemen ze dat. Dat is me uitgelegd tijdens de excursie naar Nedap.
Bij kledingzaken deden ze vroeger de chips killen. Nu alleen disablen.

Ik had hem trouwens altijd in het makkelijkste van van te portemonnee samen met de schoolpas en bankpas en haalde hem er altijd uit. In de bus zat hij in m'n binnenzak.

Ik heb hem 1 keer in het "id-kaart" vakje gedaan en hem niet uit de portemonnee gehaald en diezelfde dag is hij kapot. Of het is iets uit m'n omgeving, of de kaart is gewoon door sukkels ontworpen en niet getest.

Zo'n lichtmetalen drukknoopje zal anders toch niet zoveel storen dat hij kapot gaat?

Ik ga gewoon wat RFID kaarten kopen denk ik...

[ Voor 59% gewijzigd door jeroen3 op 18-12-2010 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

FireDrunk schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:41:
[...]

Uit zichzelf lijkt me natuurlijk onzin... Alsof dat ding een consious mind heeft en zegt, ik heb geen zin meer in het leven... ik stop ermee...
Is geen onzin hoor, elektronica verouderd net als wij mensen en gaan op geven moment gewoon dood/kapot, zonder dat er iets aan te pas hoeft te komen. Wanneer dat zal zijn hangt af van welke component er zijn gebruikt en hoe goed die waren, stel dat er slecht componenten tussen zat met een foutje waardoor zijn levensduur maar paar weken is bijvoorbeeld, of door paar keer stroom erdoor heen te laten lopen dat die het begeeft. Het moment dat die het niet meer doet kan gebeuren als die op de kast ligt of in je portemonnee zit.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmjjb
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-03 19:18
Het is normaal dat de OV chipkaart net zoals elke andere RFID kaart gevoelig is beschadigingen.
Een bankpas netzo, daarom adviseerd elke bank de klant een gratis hoesje op te halen bij zijn/haar bank.

Het zal niet lang duren en er zullen net zoals bij de iPhone en de bankpas ook een hoesje nodig is voor de OV kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
En die sleutelhangers dan... Die krijgen veel meer voor hun kiezen en gaan niet stuk.

[ Voor 50% gewijzigd door jeroen3 op 20-12-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

jeroen3 schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 19:31:
Bij kledingzaken deden ze vroeger de chips killen. Nu alleen disablen.
Hangt af van de gebruikte tags. Antidiefstaltags die met een simpel LC circuit werken worden nog steeds toegepast. Kijk maar eens bij die grote plastic dozen voor dure spullen bij de Mediamarkt, je kan de spoel en condensator gewoon zien zitten.

Een dergelijke tag killen gebeurt door met een andere spoel (ingebouwd in de kassa) via inductie een spanningspiek op de condensator te genereren waardoor deze doorbrandt.

RFID's zoals de OV chipkaart kunnen uiteraard ook op dezelfde manier doorbranden, maar daarvoor moet je wel erg dicht op de chip zitten en de juiste pulsbreedte/frequentie moeten gebruiken. In de portomonnee zullen m.i. defecten meestal door slijtage of breuk van het materiaal van de kaart komen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Bij de mediamarkt halen ze de doos eraf.

Kortom, het is dus een kwetsbare ov-chipkaart niet gemaakt om lichte buigingen te weerstaan.
Handle with care.

Edit:

Ik heb een nieuwe!
Die is ook kapot.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 03-01-2011 13:19 ]

Pagina: 1