Je kunt vaak zelf wel zien wat voor resolutie een film heeft, puur aan de zwarte balken. Doorgaans is hij 1920 of 1280 breed. Door bijvoorbeeld een screenshot te nemen en de hoogte te bepalen kom je uit op 823 pixels of iets in die richting, als hij 1920 breed is. Dat wil zeggen: 1920*823 = 21:9. Dat is de verhouding.
Is je scherm niet die verhouding, dan kun je wat truukjes uithalen. Je kunt je mediaspeler bijvoorbeeld pixels erbij laten bedenken in de hoogte, door het beeld uit te rekken. Je mooie O vorminge cirkel zal dan meer een 0 worden, en of je dat wilt, valt maar te bezien.
Je kunt ook én in de hoogte uitrekken, en om het uitrekken te compenseren, links en rechts wat afhak werk uitvoeren. Je riskeert dan echter brutale verminkingen in je film.
Persoonlijk vind ik de zwarte randen geen probleem, en als ik het wel vond, dan zou ik eerder voor een 21:9 scherm gaan dan dat ik de film ga verminken. Uitrekken in de hoogte of breedte is not-done, en knippen vind ik nog erger eigenlijk. Maarja, of je hier voor
pricewatch: Philips Cinema 58PFL9955H moet kopen... dan kun je beter je films legaal kopen en nog maar even met de zwarte randen zitten