Moederbord met 6+ sata poorten of losse sata controller

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willymichiels
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-03 14:56
Vanwege verzamelwoede en ruimte gebrek, en een SATA Bluray speler. Ga ik een nieuwe PC bouwen. Nu vroeg ik mij dus af, zijn er moederborden (bij voorkeur AM3) met meer dan 6 interne SATA poorten (Voor een budget van Max. 100 euro)
Zoniet, hoe zit het met SATA controllers dmv. PCI kaartjes, komen die schijven dan gewoon in je BIOS erbij te staan als 7e, 8e, enz. Apparaat.
En hoe zit het met de ondersteuning van die controllers omdat overal ondersteuning voor alleen Windows wordt aangegeven, en mijn hoofd besturingssysteem is Sabayon Linux. Windows zeer zelden voor games (heb toevallig nog een licentie van Windows 7 liggen anders was het er niet eens opgekomen)

Reden van dit alles is dat ik 2 2TB schijven erbij wil zetten. ( nu heb ik 2x1TB, 1,5TB, 750MB, 500MB, 320MB, Bluray speler) Dus 7 apparaten, en dat gaat naar 9 (als het niet anders kan naar 8, dan gaat de 320 eruit). Reden van de kleinere schijven is dat deze compleet door een besturingssysteem worden ingenomen. 320 voor Sabayon, 500 voor Windows 7(binnenkort) en de 750 voor backups. Ik wil de besturingssystemen gescheiden van elkaar houden en van de data opslag.
Dus aub. geen reacties van dan haal je er toch schijven uit, want dat is geen optie ;)

[ Voor 7% gewijzigd door willymichiels op 17-12-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er zijn planken met meer dan 6 SATApoorten te vinden, kijk maar even in de pricewatch, daar staan er genoeg tussen.
Als je een losse SATAcontroller gebruikt dan zul je de schijven in de bios van die controller, niet in je mainbios.

Waarom mik je die 3 kleine schijfjes er niet gewoon uit (ik ga er vanuit dat het gaat om 750GB, niet MB :P) en zet je daar een 2TB voor in de plek. Meer ruimte, en maar 1 schijf ipv 3. Gewoon partitioneren die hap en klaar. Ik zie niet in waarom het geen optie zou zijn.

Maar als je ze wilt gebruiken, dan is het gewoon een kwestie van controllers bijprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:45
Ik zou eens zoeken in de pricewatch (hoewel je niet kunt zoeken op het aantal sata-poorten, maar je kunt als vrije zoekterm bijvoorbeeld eens 8x invoeren, krijg je ook de borden met 8x USB, maar daar is wel doorheen te zoeken lijkt me), maar ik kan je alvast zeggen dat voor dat budget wel een bord vind met 6+ SATA-poorten. Iets boven het budget zit bijvoorbeeld een Asus P7P55D-E met 6+2 SATA poorten. Dat is met 2 seconden "zoekwerk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willymichiels
Ik heb er nu een gevonden AM3 met 8x SATA (inderdaad niet gedacht aan die zoekoptie nogal dom maar ok) kon niet op sata poorten zoeken vandaar. De Gigabyte GA-870A-UD3.
Daar staat bij: Hardeschijf bus (intern) PATA-133, 2x SATA-300, 6x SATA-600
En: Bijzonderheden 2 SATA300 uitgevoerd als eSATA connectors in back panel
En ik wil ze intern hebben...

Dus helaas voor AM3 niets te krijgen (met Intel ga ik in totaal boven mijn budget uit icm proc), ook nog een nadeel zo te zien geen floppy aansluiting (dacht dat dat nog standaard was) en voor die 1-2 x per jaar dat ik hem ergens voor nodig heb wil ik hem wel kunnen gebruiken.

Dus moet voor een SATA controller gaan.

Vandaar uit mijn openingspost:
Zoniet, hoe zit het met SATA controllers dmv. PCI kaartjes, komen die schijven dan gewoon in je BIOS erbij te staan als 7e, 8e, enz. Apparaat.
En hoe zit het met de ondersteuning van die controllers omdat overal ondersteuning voor alleen Windows wordt aangegeven, en mijn hoofd besturingssysteem is Sabayon Linux. Windows zeer zelden voor games (heb toevallig nog een licentie van Windows 7 liggen anders was het er niet eens opgekomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zoals ik al zei, die dingen komen in de bios van de controller te staan.
Hoe het zit met de support moet je even per controller bekijken, maar als jij een goede koopt zoals een Areca, LSI of Highpoint heb je meestal gewoon Linux, BSD, OSX en nog veel meer OSen support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rapier
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-07-2022
Als je zo wanhopig op zoek bent, waarom ga je de websites van de fabrikanten dan niet langs.

Ik ben zelf uitgekomen op een Asrock 890GX plank voor mijn volgende pc, en toevallig viel me op dat de Asrock 890FX planken 8 interne SATA connectoren hebben. Het gaat wel over je budget heen, maar een kaler bord met een losse controller gaat ook snel over de 100 euro heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
Terw_Dan schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 13:21:
Zoals ik al zei, die dingen komen in de bios van de controller te staan.
Hoe het zit met de support moet je even per controller bekijken, maar als jij een goede koopt zoals een Areca, LSI of Highpoint heb je meestal gewoon Linux, BSD, OSX en nog veel meer OSen support.
Zelfs mijn vrij goedkope pricewatch: Belkin SATA II 2-port PCI Express Card heeft ondersteuning voor gebruik in Linux, BSD, Windows en OS X. Alleen heb je dan 'maar' twee poorten extra.

Overigens zou ik eerder kijken naar een USB-floppydrive als je die nog per se wilt gebruiken (al zou ik niet weten waarom 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Idd, even de websites van fabrikanten bekijken kan nooit kwaad. Een van de eerste Gigabytes die ik tegenkwam had gewoon 8 poorten http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3628#ov
Misschien dat die wel iets boven je budget liggen, maar een losse controller kost vaak meer dan een moederbord, dus dan lijkt mij de keuze snel genoeg gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:30
De huidige meest gebruikte intel en amd chipsets bieden maximaal 6 s-ata aansluitingen. Borden met meer dan 6 aansluitingen hebben dus gewoon extra pci-e s-ata controllers onboard geplaatst, veelal de SiL 3132 (s-ata 3Gbps) of de Marvell 9123/9128 (6Gbps). Deze zijn echter ook gewoon op losse kaartjes leverbaar, dus je kunt ook je ideale bord uitzoeken en zo'n kaartje bijprikken:

pricewatch: Sweex PU203 2 Port Internal Sata II Raid PCI Express Card
http://azerty.nl/8-1036-2...a3-card-controller-v.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willymichiels
Ik ben al een tijdje rond aan het kijken,maar sata controllers heb je ook al voor 10 euro met 2 interne poorten. Maar vind maar eens informatie over of die specifieke kaart icm. Linux.
Mocht ik geen zekere match vinden, neem ik de gok en bestel de goedkoopste en kijk wel of ik hem aan de praat krijg. En sites van fabrikanten afgaan ben ik aan het doen, maar aangezien er erg veel AM3 borden zijn ben je daar wel eventjes zoet mee.

En ja die floppydrive, ik heb hem wel eens gebruikt en kan hem overzetten vanuit mijn huidige pc. Onzin om hem niet in te bouwen, je weet maar nooit (trouwens het Gigabyte moederbord had er wel een aansluiting voor, alleen niet aangegeven in de pricewatch)

@Nielson
Ik denk dat ik die tweede van 12 euro maar gewoon ga proberen dan kom ik samen het het moederbord nog mooi onder de 100 euro uit

[ Voor 9% gewijzigd door willymichiels op 17-12-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 21:30
Mja, linux ondersteuning voor die Marvell chips is nog niet echt foutvrij heb ik het idee (bij mij iig niet). Linux ondersteuning voor die Silicon Image chips is dacht ik wel vrij goed. Je kunt idd voor 10euro ook al kaartjes vinden, maar dit is dan ws PCI. Kan zijn dat dit de snelheid wat remt, maar als je 't alleen als opslag icm wat oudere schijven gebruikt zal dit niet zo'n probleem vormen. Die PCI sata kaartjes hebben trouwens ook vaak Silicon Image chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PCI is niet al te vlot, je trekt in praktijk zo'n 100MB/s uit een PCIbus (soms wat meer, maar de theoretische 133MB/s ga je niet halen). Hang daar 2 disks aan en je houdt 50MB/s per disk over, ik heb liever toch wat meer (maar dat is persoonlijk natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
willymichiels schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 13:02:
Ik heb er nu een gevonden AM3 met 8x SATA (inderdaad niet gedacht aan die zoekoptie nogal dom maar ok) kon niet op sata poorten zoeken vandaar. De Gigabyte GA-870A-UD3.
Daar staat bij: Hardeschijf bus (intern) PATA-133, 2x SATA-300, 6x SATA-600
En: Bijzonderheden 2 SATA300 uitgevoerd als eSATA connectors in back panel
En ik wil ze intern hebben...

Dus helaas voor AM3 niets te krijgen (met Intel ga ik in totaal boven mijn budget uit icm proc), ook nog een nadeel zo te zien geen floppy aansluiting (dacht dat dat nog standaard was) en voor die 1-2 x per jaar dat ik hem ergens voor nodig heb wil ik hem wel kunnen gebruiken.

Dus moet voor een SATA controller gaan.

Vandaar uit mijn openingspost:

[...]
ik gebruik op dit moment de pricewatch: Gigabyte GA-890GPA-UD3H van Gigabyte. Deze heeft 8 interne SATA poorten en heeft een AM3 CPU slot. --> ik zie dat al meer mensen een soortgelijk bordje hebben geopperd.

Het gaat wel een beetje over je budget heen. Ik heb hem destijds (ca een maand geleden) gekocht voor 106,- (geen verzendkosten kon het ophalen).

Ik heb aan 8 poorten niet genoeg en heb er een los PCI kaartje aan gehangen: pricewatch: Conceptronic CSATA2P

Deze werken allebei ook prima (zonder additionele drivers) onder Debian.

Ik heb mijn OS aan de satakaart hangen en de 8 disks voor mijn RAID opstelling aan het moederbord. Qua performance heb ik niet veel te klagen. 550MB/sec read en ca 200MB/sec onder EXT3 in Raid 6.

Wat betreft linux support kan ik bevestigen dat het daaronder prima werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

550Mb/s maar, dat is 68MB/s, dat zijn snelheden die je op singledisk nog wel haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 09:17
Terw_Dan schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:53:
550Mb/s maar, dat is 68MB/s, dat zijn snelheden die je op singledisk nog wel haalt.
uiteraard een typefout |:( heb het al verbeterd. XFS doet het nog uiteraard nog beter (alsmede raid 0 maar daar heb ik de resultaten niet meer van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@willymichiels
Gigabyte heeft meerdere boarden met 8 interne sata aansluitingen.
Ik heb zelf de Gigabyte GA-790XTA-UD4, die heeft 6 sata 300 en twee sata 600 intern.
En wat grotere schijven aanschaffen ipv al die kleintjes kan ook helpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Jerdek op 17-12-2010 23:26 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Pagina: 1