• bogerd
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-01 23:47
Hallo allemaal,

Ik gebruik al jaren forums om problemen op te lossen, maar nu zit ik tegen een probleem aan waar ik toch echt iets meer hulp bij nodig heb.

Het gaat om het volgende,

We hebben onlangs 100 + nieuwe systemen neergezet
edit: 35% hiervan heeft het probleem!
specs:

Dell optiplex fx160
*Sis mirage 3 graphics (de vid die wss voor de problemen zorgt) driver versie: 7.14.10.5260
*Intel atom 330 @ 1.6

Dell LCD monitor 1909Wf

Ik draai windows 7 enterprise 32 bits

Het probleem:

We hebben nogal vaak dat direct na het aanmelden (je meld aan bij een domein) je de melding "entering power safe mode" te zien krijgt, dit gaat weg als alt+ctr+del doet, wacht... en op escape drukt. Het vreemde is, dit gebeurt alleen als er een DVI kabel inzit, een VGA heeft er geen problemen mee. we kunnen natuurlijk simpelweg dvi vervangen door vga maar we hebben niet voor niets DVI.

Zou iemand me kunnen helpen? Of in ieder geval vertellen wat ik kan uitsluiten..

Directx?
Driverversie?
verkeerd os?
Hardware?

Ik heb ook iets gelezen over een register failure maar de patch daarvoor werkte niet..

[ Voor 12% gewijzigd door bogerd op 20-12-2010 12:02 ]

If it doesn't fit, use a hammer.

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Zorgen dat je een videochip in je systemen hebt die niet van die abominabel slechte drivers heeft als die troep van SiS. Snap ook niet dat je de beslissing neemt om dit aan te schaffen in een werkomgeving waar stabiliteit vereist is. Ze hebben nog nooit wat knaps afgeleverd op dit vlak. Zorg voor een ati of nvidia chip in je systemen en de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

[ Voor 17% gewijzigd door gravitone op 17-12-2010 15:54 ]

• bogerd
Dat is helaas geen optie, niet om het een of ander maar ik heb graag een oplossing ipv het probleem ergens neer te leggen en te vergeten.

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Als je 100+ systemen van hetzelfde type met zelfde config neerzet, lijkt het mij een prima reden om even met Dell te bellen. Of als je dat al gedaan hebt de uitkomst daarvan te posten.

• bogerd
Dell "weigert" support te geven, we worden hoe dan ook met een kluitje het riet ingestuurd. ik denk dat ze zelf hier ook geen oplossing voor hebben. nu jij zegt met dezelfde config bedenk ik me dat er wel een raar verhaal aan zit, want ong 35% van de pc's hebben het wel en de rest niet..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me handig om als eerste te checken of het verschil tussen 65%/35% hard-, firm- of softwarematig ligt.

Check of ze wel dezelfde BIOSversie hebben, check of OS en drivers exact hetzelfde zijn. Dell kan misschien zeggen dat ze geen support leveren, maar als er een duidelijk verschil zit in hardware kun je gewoon zeggen dat die 35% niet deugt. Als het in firmware zit kun je de boel updaten, en als het is software zit kun je dat aanpassen.

Oslik blyat! Oslik!

• bogerd
Deze systemen zijn allemaal tegelijk geplaatst met dezelfde bios versie, en allemaal met dezelfde image.
hiervoor gebruiken we WDS. dus ja de systemen zijn identiek.

Het is ook zo dat het probleem met een VGA kabel weg is, maar we hebben niet voor niks DVI kabels (dus idd hardware), maar dit is blijkbaar ook op te lossen dmv een patch bij sommige dus dan zit je weer op software..

Maar volgens mij heeft niemand hier het probleem ooit gezien denk ik. Toch komt het redelijk veel voor als ik op google aan het zoeken ga.

Ik hoop in ieder geval dat er hiervoor een oplossing is.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Heb je al naar verschil in de monitoren gezocht ?

Maybe longshot maar ja

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 21-12-2010 11:32 ]

Iperf

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bogerd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:26:
Deze systemen zijn allemaal tegelijk geplaatst met dezelfde bios versie, en allemaal met dezelfde image.
hiervoor gebruiken we WDS. dus ja de systemen zijn identiek.
Nee, software en firmware zijn identiek, hardware hoeft dat nog niet te zijn :o

Schroef eens een kastje met problemen open en eentje zonder en kijk of bijv de PCB revisie identiek is, of afwijkt.

Oslik blyat! Oslik!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15
bogerd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:41:
*Sis mirage 3 graphics (de vid die wss voor de problemen zorgt) driver versie: 7.14.10.5260
Kon helaas geen release notes vinden, maar je zou de meest recente drivers (7.14.10.5280 ) van de SiS site nog kunnen proberen.

• bogerd
dion_b schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:16:
[...]

Nee, software en firmware zijn identiek, hardware hoeft dat nog niet te zijn :o

Schroef eens een kastje met problemen open en eentje zonder en kijk of bijv de PCB revisie identiek is, of afwijkt.
We hebben allemaal dezelfde systemen gekocht, ik ga er niet van uit dat dell in de ene een ander component plaatst als in de ander, of zit ik op de verkeerde golflengte?

@Nielson:

Al geprobeerd maar mocht ook niet baten, we zijn bezig met de specifieke probleemsystemen te "WDSen" en dat schijnt tot zover te werken...

• bogerd
fish schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:31:
Heb je al naar verschil in de monitoren gezocht ?

Maybe longshot maar ja
ik zie de reply nu pas, excuus. maar nee de beeldschermen zijn ook identiek

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
bogerd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:38:
[...]

We hebben allemaal dezelfde systemen gekocht, ik ga er niet van uit dat dell in de ene een ander component plaatst als in de ander, of zit ik op de verkeerde golflengte?
Niet per se. Het hoeft niet hetzelfde component te zijn, het kan van een andere batch komen of een nieuwe revisie van de hardware. Dit gebeurt naar mijn weten toch vrij regelmatig.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bogerd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:38:
[...]

De weg naar de hel is geplaveid met aannames...

Feit is dat je een vooralsnog onverklaard verschil hebt bij identieke soft- en firmware. Dan zou ik evt aannames over de hardware aan de kant schuiven en kijken wat daadwerkelijk de situatie is.

Ik heb dit soort ding al vaker zien gebeuren: Kingston die zonder de modelnr van een DIMM te veranderen over te stappen een "gelijkwaardige" nieuwe geheugenchip waardoor opeens compatibility issues ontstaan op sommige systemen, Philips die in een apparaat een andere revisie HDCP chip plaatste die handshake problemen had met sommige TVs.

Ik zou dus zeker een steekproef doen, en dan vooral op de IGP chip revisie letten . Als die anders is tussen werkend en niet werkend, nog een steekproef doen om zeker te zijn dat het geen toeval is. Als dat je resultaten bevestigt, aan Dell voorleggen.

Als er geen verschil te zien is heb je dat iig uitgesloten, maar blijf je met de vraag waar het verschil dan wel ligt.

Oslik blyat! Oslik!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15
bogerd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:26:
Die biosversie is ook de meest recente (A11)?

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 20:39
Ook gechecked of het aan de monitor ligt of de pc zelf? Dus van een pc die wel werkt de monitor aansluiten op een pc die niet werkt. Ook andersom: een monitor van een pc die niet werkt aansluiten op een pc die wel werkt. Zo kun je in ieder geval ook uitsluiten welk component precies problemen geeft: pc of monitor.

Daarnaast sluit ik me bij de rest aan: controleer de hardware. Ook al zijn de pc's identiek, wellicht is een bepaald component vervangen.

Ook heb je niet aangegeven of de firmware van bijvoorbeeld de videokaart identiek is. Je gaf aan dat drivers en bios identiek waren, maar hoe zit het met de firmware van verschillende componenten?

The Flying Dutchman

• bogerd
The Flying Dutchman schreef op donderdag 23 december 2010 @ 15:37:
Ook gechecked of het aan de monitor ligt of de pc zelf? Dus van een pc die wel werkt de monitor aansluiten op een pc die niet werkt. Ook andersom: een monitor van een pc die niet werkt aansluiten op een pc die wel werkt. Zo kun je in ieder geval ook uitsluiten welk component precies problemen geeft: pc of monitor.

Daarnaast sluit ik me bij de rest aan: controleer de hardware. Ook al zijn de pc's identiek, wellicht is een bepaald component vervangen.

Ook heb je niet aangegeven of de firmware van bijvoorbeeld de videokaart identiek is. Je gaf aan dat drivers en bios identiek waren, maar hoe zit het met de firmware van verschillende componenten?
Volgens mij had ik gezegd dat we dezelfde image hadden gebruikt, deze bevat ook de videcard drivers dus die zijn overal hetzelfde.

Ik wil iedereen bedanken voor de hulp die jullie aangeboden hebben, we weten nog steeds niet waar het aan ligt maar het probleem is weg, we hebben een nieuwe versie van de image gemaakt en voor geen enkele duidelijke reden heeft deze het probleem verholpen. Ik zou graag posten wat het probleem was maar helaas...

In ieder geval bedankt! :)

Pagina: 1