Internet full of half duplex?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerox123
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 08:24
Ik heb een meningsverschil met onze internet provider. We hebben hier op kantoor een glasvezel verbinding. Laatst kwam ik er achter dat onze snelheid niet volgens het abbonement is.
Hierop is er van alles gecontroleerd. De conclusie was dat er een probleem is met de begrenzer. We hebben een 6 Mbit verbinding en dus wordt de snelheid begrenst op 6 Mbit. Om bij ons 6 M bit te halen heeft de provider het bij hun in moeten stellen op een veel hogere waarde. Op zich voor ons is dit geen probleem. De downloadsnelheid is ongeveer 6 Mbit.
De glasvezelverbinding die er ligt is 50 Mbit full duplex. Dit is getest en dat halen we ook(om precies te zijn halen we 48Mbit).
Nu komt het probleem. Zodra ik tegelijkertijd ga up en downloaden(naar een ftp server van de provider) haal ik een upload snelheid van 4 Mbit en een download snelheid van 2 Mbit.
Samen dus 6 Mbit maar geen 6 Mbit up en 6 Mbit down.
Ik weet dat als je download, dat er ook verkeer over het upload kanaal heen gaat. Maar dat is niet zo veel als ik hier meet.
Ik heb een testje gedaan met een 100Mbit verbinding(tussen server en laptop). Hierop haal ik bij tegelijkertijd uploaden en downloaden een snelheid van 98Mbit up en 70Mbit down. Zet ik de netwerk kaart op half duplex dan krijg ik 50 Mbit down en 50 Mbit up(ongeveer).
Nu lijkt het mij dat de glasvezelverbinding full duplex hoort te zijn. Maar deze lijst half duplex.

Wat mag ik eigenlijk verwachten van de provider? Ik heb thuis een testje gedaan met en Ziggo, maar deze lijkt wel full duplex te zijn.
Is er een standaard bij providers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dat de verbinding fullduplex is betekend nog niet dat de provider dit ook aan jou aanbied natuurlijk. Wat staat er in het contract over de up/down snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Om bij ons 6 M bit te halen heeft de provider het bij hun in moeten stellen op een veel hogere waarde.
Het is me niet helemaal duidelijk waar je over bezig bent in de zin hierboven als je even later vermeld dat je een 50Mbit glasvezel verbinding hebt en die snelheid ook gehaald wordt...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:12
zerox123 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:31:
- We hebben hier op kantoor een glasvezel verbinding.
- We hebben een 6 Mbit verbinding en dus wordt de snelheid begrenst op 6 Mbit.
- De glasvezelverbinding
- een testje gedaan met een 100Mbit verbinding(tussen server en laptop).
- Ik heb thuis een testje gedaan met en Ziggo, maar deze lijkt wel full duplex te zijn.
Wait.. whut :S .

Ik vind het maar een vaag en onsamenhangend verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerox123
Ik zal het proberen te verduidelijken.
Wij hebben hier(op kantoor) 2 partijen voor de glasvezelverbinding.
- Een partij(partij 1) heeft de glasvezel verbinding gelegd en aangesloten. Aan deze partij moeten wij elke maand betalen voor het gebruik van de kabel.
- Een andere partij(partij 2) verzorgt de internet verbinding over deze kabel. Aan deze partij moeten wij betalen voor de internet verbinding afhankelijk van de gekozen snelheid.

Partij 1 heeft de kabel opgeleverd voor 50 Mbit. Dat wil zeggen dat de verbinding tussen ons kantoor en de switch in het volgend dorp waar de kabel op uit komt is 50 Mbit. Deze verbinding is pas getest en hierover halen wij 50 Mbit Full duplex.

Partij 2 mag deze kabel gebruiken stuurt hier internet over heen. Deze partij heeft meerdere abonnementen. van 2 Mbit tot 100 Mbit. Wij hebben een 6 Mbit abonnement en dus hebben zij de verbinding ingesteld op 6 Mbit.

Om te kijken hoe full en half duplex werkt heb ik een testje gedaan op kantoor.
-Mijn laptop heeft een 100Mbit netwerkkaart
-Mijn server heeft een 2Gbit netwerkkaart.
-Er zit een 1Gbit switch tussen.

Dit staat dus los van de internet snelheid.

Verder heb ik THUIS gekeken of dat ziggo wel full duplex is. Ziggo blijkt dus full duplex te zijn.
Ook dit staat dus los van de internet snelheid. Het is enkel een test om te kijken hoe een andere provider om gaat met full en half duplex.

Ik hoop dat het nu enigszins duidelijk is. Excuses voor de onduidelijkheden.
Aloys schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:33:
Dat de verbinding fullduplex is betekend nog niet dat de provider dit ook aan jou aanbied natuurlijk. Wat staat er in het contract over de up/down snelheden?
Het contract zegt het volgende:
"De bandbreedte geldt voor zowel upload als voor download verkeer (symmetrisch, non overbooked)"

[ Voor 11% gewijzigd door zerox123 op 17-12-2010 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:59

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Het is nog steeds niet duidelijk wat er in het contract met partij 2 staat, dat is wel essentieel in dit geval.

[edit]
Ah, nu wel.
In het contract staat dus symmetrisch, dus daar zouden ze zich ook aan moeten houden. Lijkt me verder duidelijk, toch? Als ze dit niet kunnen / willen, dan ga je gewoon naar partij 3 die dit wel kan leveren.

[ Voor 51% gewijzigd door Mad Marty op 17-12-2010 13:21 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
Symetrisch betekend toch gewoon dat je up en download snelheid even snel is, en niet dat je full duplex hebt? of zit ik nu fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
Lijkt er haast op of er gewoon een configfoutje zit in de ratelimiting. Ipv ingress en egress op 6Mbit te zetten, lijkt t erop alsof ze limiteren op in+uit=6Mbit max.

Maar hoe is die 50Mbit getest? Met dezelfde provider?

Verder: Hoe handel je het verder af? heb je getest direct op je glasaansluiting of hangt hier nog apparatuur tussen? Zo ja, bij een duplex mismatch zie je vaak veel errors op de betreffende switchpoort. Is hier al naar gekeken?

Gaat er verder nog wat over die glasverbinding? bv een koppeling naar een andere lokatie?
En zo ja, is die snelheid wel goed?

De beheerder van het glasvezelnetwerk (Ndix of andere) kan ongetwijfeld zien of er op de betreffende poort rare fouten te zien zijn. (Met een beetje fatsoenlijke router/switch kun je dat zelf ook). Ik gok dat het bij de provider gewoon een configfoutje is.

Verder vind ik het wel raar dat je een 2Gbit netwerkkaart hebt in je server (je bedoelt zeker gewoon gigabit?) en mist er info over hoe die glas nu getest is, routers enz ertussen?

ps: 6Mbit non overbooked? Kan aan mij liggen, maar in de praktijk kun je imho beter een iets hogere overboeking nemen met hogere bandbreedte. 20Mbit 1:4 heb je meer aan, verschil in overboeking merk je eigenlijk niet, terwijl die 20Mbit (tijdens pieken) wel lekker is.. en ik gok dat je voor hetzelfde bedrag ook wel iets van 10Mbit burstable ofzo kan krijgen.

ps: wordt je glas op koper afgeleverd? Mijn ervaringen zijn dat auto-negotitation niet altijd lekker werkt. Mijn voorkeur is fixed zetten. Heb met onze ndix verbindingen regelmatig issues gezien (vnl icm Cisco en Juniper) die opgelost waren naar het fixed 100Mbit FD zetten van de link tussen glasswitch/cpe en klantswitch/router
Petervanakelyen schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 13:30:
Dit is een heel stuk duidelijker :) Ik denk dat het enige dat je kan doen is bellen met de ISP en klagen over de snelheid (als je rechtstreeks op de modem dus ook maar 2-4Mbit haalt). Zeker met een zakelijk abbo, moeten ze maar zorgen dat ze er alles aan doen om het zo snel mogelijk in orde te krijgen.
Bij glas heb je geen modem. Afhankelijk van de leverancier krijg je een mediaconverter, cpe of (managed) switch, en in sommige gevallen gewoon een glaspoort opgeleverd (en moet je zelf naar koper)
Maar idd, begin rechtstreeks op het afleverpunt van je glasboer. Dan sluit je je eigen netwerk uit. Vervolgens laat je de glasboer checken voor rare errors oid en daarna bel je met de provider.

[ Voor 52% gewijzigd door DJSmiley op 17-12-2010 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Dit is een heel stuk duidelijker :) Ik denk dat het enige dat je kan doen is bellen met de ISP en klagen over de snelheid (als je rechtstreeks op de modem dus ook maar 2-4Mbit haalt). Zeker met een zakelijk abbo, moeten ze maar zorgen dat ze er alles aan doen om het zo snel mogelijk in orde te krijgen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerox123
Allen bedankt voor de snelle reacties!
DJSmiley schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 13:26:
Lijkt er haast op of er gewoon een configfoutje zit in de ratelimiting. Ipv ingress en egress op 6Mbit te zetten, lijkt t erop alsof ze limiteren op in+uit=6Mbit max.
Dit idee heb ik ook. Maar volgens de provider is dit normaal. Ik wacht overigens nog op het antwoord of dat deze verbinding full of half duplex is.
Maar hoe is die 50Mbit getest? Met dezelfde provider?
Dit is eerst door partij 1 getest. Vervolgens heeft partij 2 de begrenzer tijdelijk uitgeschakeld. En toen hebben we de 50Mbit ook gehaald. Full duplex.
Verder: Hoe handel je het verder af? heb je getest direct op je glasaansluiting of hangt hier nog apparatuur tussen? Zo ja, bij een duplex mismatch zie je vaak veel errors op de betreffende switchpoort. Is hier al naar gekeken?
De verbinding is destijds getest met een laptop van mij en een laptop van partij 2 rechtstreeks op de inkomende verbinding dus zonder router. Bij beide laptops het zelfde resultaat.
Gaat er verder nog wat over die glasverbinding? bv een koppeling naar een andere lokatie?
En zo ja, is die snelheid wel goed?
Er gaat niks anders over de verbinding.
De beheerder van het glasvezelnetwerk (Ndix of andere) kan ongetwijfeld zien of er op de betreffende poort rare fouten te zien zijn. (Met een beetje fatsoenlijke router/switch kun je dat zelf ook). Ik gok dat het bij de provider gewoon een configfoutje is.
Volgens partij 1 is de verbinding bij hun kant goed. Dat is ook aangetoond door de test.
Verder vind ik het wel raar dat je een 2Gbit netwerkkaart hebt in je server (je bedoelt zeker gewoon gigabit?) en mist er info over hoe die glas nu getest is, routers enz ertussen?
Om precies te zijn gaat het over een team van 2 1Gbit poorten.
ps: 6Mbit non overbooked? Kan aan mij liggen, maar in de praktijk kun je imho beter een iets hogere overboeking nemen met hogere bandbreedte. 20Mbit 1:4 heb je meer aan, verschil in overboeking merk je eigenlijk niet, terwijl die 20Mbit (tijdens pieken) wel lekker is.. en ik gok dat je voor hetzelfde bedrag ook wel iets van 10Mbit burstable ofzo kan krijgen.
De provider heeft per snelheid meerdere typen verbindingen. Deze verbinding mogen we qua datalimiet gemiddeld maar 10 % gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
zerox123 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 13:42:

De provider heeft per snelheid meerdere typen verbindingen. Deze verbinding mogen we qua datalimiet gemiddeld maar 10 % gebruiken.
Beetje onduidelijk, maar ik krijg alleen maar sterker het idee dat er gewoon een configfoutje in de switch staat.

Als ik het goed begrijp heb je dus eigenlijk 50Mbit internet, maar neem je 6Mbit burstable af. Je kan dus pieken boven de 6Mbit, maar moet je 90% vd tijd onder die 6Mbit blijven (normaliter wordt dit op 95% gerekend, maar goed)

Heb dit ook bij een klant gehad (in dat geval een priority verbinding) Ipv 10Mbit 95% hadden ze op 10Mbit fixed gelimiteerd...

Datalimiet vind ik raar, alle business providers die ik ken bieden of xMbit, of xMbit 95% aan.

Als met jullie laptop en de laptop van partij in beide gevallen wel de 50mbit gehaald wordt zonder ratelimit, en het probleem alleen is indien de provider limiteerd, dan is het duidelijk, en kun je voor 99% stellen dat het geen issue is van partij1 (infrastructuurleverancier, aka je glasboer) maar het puur bij partij 2 ligt (dienstleverancier)

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 17-12-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerox123
DJSmiley schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 13:48:
[...]

Beetje onduidelijk, maar ik krijg alleen maar sterker het idee dat er gewoon een configfoutje in de switch staat.

Als ik het goed begrijp heb je dus eigenlijk 50Mbit internet, maar neem je 6Mbit burstable af. Je kan dus pieken boven de 6Mbit, maar moet je 90% vd tijd onder die 6Mbit blijven (normaliter wordt dit op 95% gerekend, maar goed)

Heb dit ook bij een klant gehad (in dat geval een priority verbinding) Ipv 10Mbit 95% hadden ze op 10Mbit fixed gelimiteerd...

Datalimiet vind ik raar, alle business providers die ik ken bieden of xMbit, of xMbit 95% aan.

Als met jullie laptop en de laptop van partij in beide gevallen wel de 50mbit gehaald wordt zonder ratelimit, en het probleem alleen is indien de provider limiteerd, dan is het duidelijk, en kun je voor 99% stellen dat het geen issue is van partij1 (infrastructuurleverancier, aka je glasboer) maar het puur bij partij 2 ligt (dienstleverancier)
In feite hebben we een 6 Mbit 90% verbinding. Dat bedoelde ik eigenlijk met datalimiet. In feite zitten we nooit zo lang op die 6 Mbit.
De 50 Mbit is enkel de snelheid die onze glasboer ons geeft. Dat is dus de maximale snelheid die over de lijn kan.
De service provider begrenst ons op maximaal 6 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Laatst online: 15-08 16:13
Vergeet je niet dat je met TCP werkt en niet UDP?

Als je met 6Mbps download heb je ook een upload lopen, in die richting stuur je voor TCP de TCP ACK berichten. Dat is niet veel, maar tel het wel mee want dat is jouw gebruik en niet je provider haar probleem.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerox123
Ik weet dat er bij TCP berichten terug gestuurd worden.

Zoals ik al schreef in mijn eerste, niet echt duidelijke, post:
zerox123 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:31:
...
Ik heb een testje gedaan met een 100Mbit verbinding(tussen server en laptop). Hierop haal ik bij tegelijkertijd uploaden en downloaden een snelheid van 98Mbit up en 70Mbit down.
...
Er valt dus een deel van de bandbreedte weg.
Als ik dit echter met mijn internetverbinding probeer verlies ik 50%.
Alleen downloaden levert 5,5Mbit down en 0,5Mbit up(ongeveer).
Bij het tegelijkertijd up en downloaden gaat de snelheid terug naar 2Mbit down en 4 Mbit up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Laatst online: 15-08 16:13
Verschil tussen server-laptop op 100Mb is met internet wel de latency. Je test nu met 1ms en misschien 100ms verschil in RTT.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je bijv een adsl abbo besteld dan staat er altijd bij wat de upload is los van de download.
en dat teken je dan. wat waar hebben jullie voor getekend een synchone lijn, assynchone lijn of "een" lijn ?
Of heb je iets aangenomen

Assumptions are the mother of all fuckups

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerox123
De ftp server die ik gebruik om de internet snelheid te testen is van onze provider en zal dus niet zo heel veel latency opleveren. Al is het natuurlijk stukken meer dan mijn lokale server.
Maar kan het echt zo zijn dat de snelheid daarom zo laag wordt? Ik kom niet boven de 6 Mbit totaal.
Ik heb het thuis getest met een verbinding via ziggo en hier merk ik het stukken minder.
Ik zou wel graag zeker weten dat er wel een probleem is bij onze provider voor dat ze vals beschuldig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien relevant om te melden wat je betaalt voor deze verbinding, want ook als het daadwerkelijk 6 down en 2 up tegelijkertijd zou zijn is dit anno 2010 (bijna 2011) erg weinig, al helemaal als er een datalimiet aan hangt :o

Je zou met twee losse consumentenlijnen (eentje glas, de ander kabel of DSL) veel hogere snelheden en betere uptime kunnen hebben...

* dion_b was vandaag bij een bedrijf waar ze een zakelijk abo met 5 vaste IPs en een 120 down, 10 up verbinding hadden voor EUR 86 hadden

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
dion_b schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 21:00:
Misschien relevant om te melden wat je betaalt voor deze verbinding, want ook als het daadwerkelijk 6 down en 2 up tegelijkertijd zou zijn is dit anno 2010 (bijna 2011) erg weinig, al helemaal als er een datalimiet aan hangt :o

Je zou met twee losse consumentenlijnen (eentje glas, de ander kabel of DSL) veel hogere snelheden en betere uptime kunnen hebben...

* dion_b was vandaag bij een bedrijf waar ze een zakelijk abo met 5 vaste IPs en een 120 down, 10 up verbinding hadden voor EUR 86 hadden
6Mbit met datalimiet klinkt mij ook erg onwaarschijnlijk (Tenzij TS het over Belgie heeft). Ik gok gezien het 10% verhaal (wat onduidelijk geformuleerd is imho) dat ie 6Mbit met 95% heeft.. dus hoger zou moeten kunnen pieken.

Voor 120/10 zit je idd op 86 eur (ex), UPC Business. Maar ja, dan moet je wel kabel hebben, en ben je semi-verplicht dus in de bewoonde wereld te zitten, op veel industrieterreinen ligt uberhaupt geen coax.

Verder noemt TS tussen neus en lippen ook door 'non-overbooked'. 1:1 is duur... en niet te vergelijken met een docsis oplossing. Ik krijg alleen sterk het idee dat TS een onlogische keuze van isp genomen heeft, en die hele 1:1 6Mbit beter kan inruilen voor een hogere snelheid met iets meer overboeking (los daarvan, overboekingsverhaal is deels zoiezo een loos verhaal, omdat het internet nooit te garanderen is...)

Ook vind ik 6Mbit glasvezel een zinloze snelheid, dan kun je ook met een dsl lijntje af (tenzij je tever weg zit). Zelf leveren wij nieteens meer verbindingen onder 10/10 (zowel glas als kabel)

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 17-12-2010 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, totaal zinloos - zeker aangezien er blijkbaar een situatie is waar de ISP niet de infrastructuur levert. Hij kan dus kiezen voor andere ISPs over diezelfde vezel, en dan zou er zeker iets beters dan 6/2 met datalimiet te krijgen moeten zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 18-12-2010 14:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1