Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga vanavond op wintersport en ben van plan mijn Panasonic Lumix DMC-TZ6 mee te nemen als fototoestel. Maar ik vroeg me iets af: de voorspelling voor waar ik heen ga is dat het flink koud wordt (-5 tot -10 in het dorp, dus 1000 meter hoger ongeveer -15 graden C), maakt dit iets uit voor een camera als ik er foto's mee wil maken (ervan uitgaande dat als het bv. sneeuwt ik hem zo houdt dat ie een beetje beschut voor de sneeuw raaakt) of kan dit voor serieuze schade aan de camera zorgen? Het risico dat ie uitschakelt vanwege de kou wil ik wel nemen, maar niet dat er iets echt kapot gaat aan het ding, daarvoor is het me een te dure aankoop geweest..

Ik neem sowieso aan dat de minimale temperatuur bij niet-ingebruik zo laag is dat dat geen enkel probleem vormt.

Alvast bedankt, Timo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

hoogstens kunnen de motortjes van de lens vast komen te zitten, dit lost zich vanzelf weer op.
Ik heb vorig jaar met een spiegelreflex bij min 20 foto's gemaakt, dit ging zonder problemen. Je krijgt enkel koude vingers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

In de handleiding van je camera staat in zeker wat de minimale temperatuur is waarbij het ding nog moet werken. Wat de invloed van temperatuur op je camera is weet ik zo niet, maar ik kan me herinneren ooit een topic daarover te hebben gelezen.
Wat ik wel weet is dat batterijen slechter functioneren als ze koud zijn (ze zijn eerder "leeg"). Dus een extra setje mee is in elk geval een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat valt dus wel mee, ik neem gewoon m'n oplader mee dus ik kan hem elke nacht opladen in principe. Ook zo'n bevoren motortje overleef ik nog wel: dan maar geen foto. Het gaat me vooral om dat als er een leuk uitzicht is dat dat te fotograferen is, ben verder niet van plan om echt moeite voor foto's te gaan doen dus zal meer handschoen uit, camera uit hoes en snel foto maken en dan weer handschoen aan zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Camera gewoon op een warme plek dragen, en niet in je rugzak.

Die paar foto's in de kou kan hij wel tegen, maar als je hem helemaal koud laat worden kan het goed zijn dat hij niet meer goed werkt.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-08 12:44
Volgens mij heeft de kou vooral invloed op de batterij. En als de camera van koud naar warm gaat kan er condensatie gaan plaatsvinden. Dat zal ook niet goed zijn.

Sommige camera's kunnen er sowieso tegen. Mijn K-7 is bestand tegen temperaturen tot -10. 8)

Als je iets doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 07:30

Eelke Spaak

- Vlad -

Zoals Mous al aangeeft, kan je wel te maken krijgen met condensatie. Dat wil je niet in je camera hebben :) Wat je kan doen om dit een heel eind te voorkomen is de camera in een tas stoppen als je naar binnen gaat, en hem daar pas na een tijdje weer uithalen. Zo kan de camera langzaam opwarmen in plaats van plotseling, en krijg je veel minder condensatie.

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Vorig jaar met een TZ6 foto's in Finland gemaakt (tussen de -10 en -20) en daar heeft hij niets van gekregen, dus ik zou me niet teveel zorgen maken. Wel, zoals Eelke zegt, even op condens letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:17
Voor noodgevallen, paar redelijk formaat zakken silicagel en een plastic trommel.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- reservebatterij voorzien en die tegen je lichaam houden
- zorgen dat je camera droog is voor je er mee buiten gaat
- je kan je camera steeds warm onder je kleren houden maar dit is niet zo praktisch imo. makkelijker om hem koud te laten worden en bij het binnengaan in een zak steken zodat hij traag kan opwarmen. (als je camera in een tas zit, laat hem dan gewoon in de gesloten tas zitten ipv een zak)

Extra voordeel van je camera aan de kou bloot te stellen bij het buitengaan is dat je minder ruis gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 18:33:
- reservebatterij voorzien en die tegen je lichaam houden
- zorgen dat je camera droog is voor je er mee buiten gaat
- je kan je camera steeds warm onder je kleren houden maar dit is niet zo praktisch imo. makkelijker om hem koud te laten worden en bij het binnengaan in een zak steken zodat hij traag kan opwarmen. (als je camera in een tas zit, laat hem dan gewoon in de gesloten tas zitten ipv een zak)

Extra voordeel van je camera aan de kou bloot te stellen bij het buitengaan is dat je minder ruis gaat hebben.
Als je iets warms in de kou brengt krijg je juist condens.

Dus camera in je tas of over je schouder. En de accu wel warm houden tegen leegloop.
En als je naar buiten gaat, je camera alvast afkoelen (voor de deur waar het tocht / garagebox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Camera in de kou maakt voor zo ver ik weet helemaal niks uit.
Je hoeft alleen rekening te houden met je accuduur. Neem 1 of 2 extra accus mee en draag ze onder je jas.
Als je thuis komt na lang buiten te zijn geweest vooral je camera in je tas laten zitten zodat hij langzaam op kamertemperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeOTheMaTriXM schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 18:52:
[...]Als je iets warms in de kou brengt krijg je juist condens.
Dan draag je geen bril of heb je een bril met beschermde glazen want je maakt het tegenwoordig elke dag mee wat er gebeurt.
Van warm naar koud doet niets, van koud naar warm en je bril slaat meteen aan.

Je gaat enkel aanslag krijgen wanneer je buiten op je camera begint te ademen. Dus wanneer je een foto neemt kan het zijn dat je even over je lcd moet wrijven om het eraf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47

polthemol

Moderator General Chat
je ruis wordt minder (dat niemand dat de jongen vertelt ;P ).

In ieder geval zoals al gezegd uitkijken met condens. Batterijen op een warme plek bewaren (kort tegen je lichaam dus). Ze gaan anders serieus hard leeg (of je moet ze gaan opwarmen als ze leeg zijn, maar ik prefereer altijd om ze vanaf het begin tegen mijn lichaam op te houden zodat ze warm blijven).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 20:53:
[...]

Dan draag je geen bril of heb je een bril met beschermde glazen want je maakt het tegenwoordig elke dag mee wat er gebeurt.
Van warm naar koud doet niets, van koud naar warm en je bril slaat meteen aan.

Je gaat enkel aanslag krijgen wanneer je buiten op je camera begint te ademen. Dus wanneer je een foto neemt kan het zijn dat je even over je lcd moet wrijven om het eraf te doen.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 18:33:
<knip>
- je kan je camera steeds warm onder je kleren houden maar dit is niet zo praktisch imo.
<knip>
Precies, je camera lekker in de kou en dan weer warm onder je jas steken? zodat gelijk alles beslaat?

Camera's kunnen prima tegen kou, anders waren er ook geen foto's van sneeuw gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
polthemol schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 08:58:
je ruis wordt minder (dat niemand dat de jongen vertelt ;P ).

In ieder geval zoals al gezegd uitkijken met condens. Batterijen op een warme plek bewaren (kort tegen je lichaam dus). Ze gaan anders serieus hard leeg (of je moet ze gaan opwarmen als ze leeg zijn, maar ik prefereer altijd om ze vanaf het begin tegen mijn lichaam op te houden zodat ze warm blijven).
Minder ruis geldt met name voor CCD sensors, in geval van veel compactcameras zal dat wel zo zijn, maar -15 is dan nog niet heel heftig genoeg ;)

Condens is eenvoudig te voorkomen: hou je camera koud en de accu warm. Spiegelreflexen hebben (in elk geval die 2 van mij) weinig te lijden van kou tot -15. Accu kan lang mee, duurt lang voordat er een streepje af is.
Pagina: 1