[HD6870]Zwart scherm na starten windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn nieuwe PC binnengekregen, maar na het installeren van Windows 7 (64-bit) en drivers voor mijn videokaart (ATI Radeon HD 6870) worden mijn schermen zwart na het startscherm van windows en gaan de schermen in standby modus.

Windows 7 kan ik netjes installeren, hoewel die vastzit in 640x480 met 16 kleuren. Resolutie kan niet omhoog, alsook het kleurschema niet. Dat is ook al vreemd, gezien Windows 7 er precies niet op voorzien is om in 640x480 met 16 kleuren te draaien. Veel installatieschermen zijn bvb ook te groot om in die resolutie te passen en wegens het lage kleurschema is het ook gokken waar bepaalde invulvakjes en knoppen zijn.

Daar kom ik wel door en na de installatie boot windows wel. Daarna installeer ik drivers voor de videokaart en dan krijg ik gewoon een zwart scherm na het windows startscherm en gaan de schermen na een tijdje in standby-modus.

Ik heb de volgende drivers geprobeerd: 10.12, 10.12 CCC2 en de drivers via de Sapphire cd, telkens met het zelfde resultaat.

PC:
AMD Phenom II X4 965
Asus M487TD Evo
XFX Pro650W
4GB Kingston KVR1333D3N9K2/4G
Sapphire Radeon HD 6870

Bij mijn moederbord zit er een programma'tje Asus Express Gate. Dat is een OS programma dat start voordat windows start. Ik heb dat ook geïnstalleerd en dat werkt perfect in hoge resoluties en hogere kleurschema's.

Ik kijk dus naar Windows 7 en de ATI Catalyst drivers, maar wat kan ik nog doen/proberen?

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Topicstarter
Ik heb nog eens een clean install gedaan en dxdiag laten lopen vooraleer ook maar één driver te installeren.

BIj beeldscherm staat het volgende:
Naam: Standaard-VGA grafische adapter
Chiptype: AMD ATOMBIOS
DAC-type: 8 bit
Totaal geheugen: -
Weergavemodus: 640x480 (4 bit) (1Hz)

DirectX-functies
DirectDraw-versnelling: Ingeschakeld
Direct3D-versnelling: Niet beschikbaar
AGP-oppervlakteversnelling: Ingeschakeld

Stuurprogramma's
Stuurprogramma: vga
Versie: 6.1.7600.16385
Ondertekend: n.v.t
DDI: -
Stuurprogrammamodel: Onbekend

Daarna ben ik ook maar eens in het configuratiescherm van windows gaan kijken en daar zie ik het volgende:
Adaptertype Standaard-VGA grafische adapter
Apparaattype: Beeldschermadapters
Apparaatstatus: Dit apparaat werkt correct

En dan op het adaptertabje lees ik het volgende:
Adaptertype Standaard-VGA grafische adapter
Chiptype: AMD ATOMBIOS
DAC-type: 8 bit
Adaptertekenreeks: VGA
BIOS-gegevens: 01.00
Totaal beschikbaar grafisch geheugen: 16 MB
Toegewezen videogeheugen: n.v.t.
Systeemvideogeheugen: n.v.t.
Gedeeld systeemgeheugen: n.v.t.

Op dat scherm heb ik ook nog een knop "Alle modi weergeven" waar wel een lijstje staat met hogere resoluties en kleurschema's tot 1280 by 1024, ware kleuren (32-bits), maar als ik daar een andere optie kies en laat toepassen flikker het beeld eventjes en gaat dan terug naar 640x480 in 16 kleuren.

Ik heb nog maar eens de ATI drivers van de meegeleverde CD van Sapphire bij mijn videokaart geÏnstalleerd, maar dan bij het rebooten krijg ik na het startscherm van windows alweer enkel een zwart scherm te zien.

Het lullige is dat deze PC nieuw van Alternate komt en ik heb hem laten assembleren en zij hebben hem verzegeld. Als ik die zegels verbreek, ben ik natuurlijk hun winkelgarantie kwijt, dus even snel mijn oude HD4870 of nog oudere 7900GTX testen kan ik dus niet.

Ze hebben de videokaart ook in de tweede PCI-E sleuf van mijn moederbord geplaatst, maar ook dat zou geen probleem mogen zijn, maar wegens dezelfde reden kan ik hem ook niet even snel verplaatsen van PCI-E sleuf.

Ik denk dat ik straks maar eens naar de helpdesk van Alternate ga bellen, want op het assemblagerapport zie ik dat zij de videokaart getest hebben via Furmark. Ik vraag me af hoe ze dat gedaan hebben, want ik heb de PC zoals zij hem afgeleverd hebben nooit opgestart gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-12-2019
Als je eerst een je mobo drivers installeerd en dan pas de videokaart driver installeerd is het probleem dan precies hetzelfde ?

Got problems with Windows? - ReBooT Got problems with Linux? - Be RooT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:18

Bene

list incomprehension

Ik had gisteravond exact hetzelfde probleem, met dezelfe videokaart (Sapphire 6870 v2). Ik ben er nog niet goed uit wat er aan de hand is / was. Mijn opstelling: 22" met HDMI, 19" met DVI. Werkte prima op een HD4870. 6870 geplaatst, beeld in bios etc. Als ik de drivers installeerde bleef de 22" zwart en gaf de 19" wel beeld. HDMI ingesteld op lagere resolutie dan 1680x1050: wel beeld.

HDMI eruit, vervangen door VGA + DVI converter op de bovenste DVI stekker, 19" in de onderste stekker, wel beeld op 1680x1050. Online ingelezen, daar kwam ik forum posts tegen die hinten naar gebruik van de displayport stekkers, eventueel met converter. Dus die maar besteld op DX.

Sowieso: de onderste DVI stekker is een single-link DVI, met een maximale resolutie van 1600x1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij alternate kan je zonder probleem de zegels verbreken nadat je even gebeld hebt en je probleem hebt uitgelegd.

had het ook bij mijn eigen gedaan om een SSD erin te steken waarna een paar maand mijn voeding was doorgebrand heb die gewoon kunnen opsturen en gewoon een nieuwe gekregen binnen een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Topicstarter
yournamezz schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 10:35:
Als je eerst een je mobo drivers installeerd en dan pas de videokaart driver installeerd is het probleem dan precies hetzelfde ?
En wat moet ik dan eerst installeren van mijn moederbord? De USB controller? De netwerkkaart? Voor de rest staan er op de CD van mijn moederbord een hoop tools die niets te maken zouden kunnen hebben met het niet goed werken van één van de PCI-E sleuven.
Bene schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 10:50:
Ik had gisteravond exact hetzelfde probleem, met dezelfe videokaart (Sapphire 6870 v2). Ik ben er nog niet goed uit wat er aan de hand is / was. Mijn opstelling: 22" met HDMI, 19" met DVI. Werkte prima op een HD4870. 6870 geplaatst, beeld in bios etc. Als ik de drivers installeerde bleef de 22" zwart en gaf de 19" wel beeld. HDMI ingesteld op lagere resolutie dan 1680x1050: wel beeld.

HDMI eruit, vervangen door VGA + DVI converter op de bovenste DVI stekker, 19" in de onderste stekker, wel beeld op 1680x1050. Online ingelezen, daar kwam ik forum posts tegen die hinten naar gebruik van de displayport stekkers, eventueel met converter. Dus die maar besteld op DX.

Sowieso: de onderste DVI stekker is een single-link DVI, met een maximale resolutie van 1600x1200.
Veel problemen lijken uiteraard op elkaar. Ik ben nu de laatste tijd bezig geweest met 1 scherm op de bovenste DVI-stekker. Ik gebruik ook geen HDMI-aansluiting. Mijn beide schermen hebben een DVI-aansluiting en daar gaat ook mijn voorkeur naar uit.

Het is me ook opgevallen dat maar één van de drie case fans draaien. Dat is me opgevallen toen ik telefonisch contact had met Alternate. Volgens hem zal de PC onzacht zijn behandeld door de transporteur, want hij verzekerde me dat alle zelfgebouwde systemen goed worden getest voor ze de winkel verlaten.

Afgesproken dat ik hem volgende week binnenbreng bij hun in de winkel en dan geven ze hem een volledige check-up.

Ik zal wel laten weten hoe het afloopt en een shop-reviewke draaien voor Alternate hierna.

[ Voor 35% gewijzigd door DarthDavy op 17-12-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Isgoed ja van die drivers is ook maar een pure gok en ja usb of NIC drivers gaan niks helpen en het probleem van de case fans maakt alles nog wat zorgwekkender indd. Ja is goed we horen wel hoe het is afgelopen (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Topicstarter
yournamezz schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 11:08:
Isgoed ja van die drivers is ook maar een pure gok en ja usb of NIC drivers gaan niks helpen en het probleem van de case fans maakt alles nog wat zorgwekkender indd. Ja is goed we horen wel hoe het is afgelopen (:
Btw, nu ik mijn reactie teruglees, bemerk ik op dat die nogal hard kan overkomen. Ik bedoel er niets bedweterigs mee: ik apprecieer alle hulp en alle tips, dus ik hoop dat je er geen aanstoot aan genomen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yournamezz
Ooh nee n.p. ;) ik ben nog beginnend ICT'er hoor dus ik weet nog niet alles ik lees meestal forums door en soms post ik eens wat maar NP (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Onboard videokaart uitschakelen? :F

[ Voor 13% gewijzigd door Bullus op 17-12-2010 12:00 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Topicstarter
Asus M487TD Evo heeft geen onboard videokaart

• DarthDavy

DarthDavy

Excellent!

Topicstarter
Videokaart idd kaduuk. Is nu vervangen en straks gaan ophalen. Hopelijk nu wel een werkend systeem.

Pagina: 1