Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraagje over recente hardware & software

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Ik heb van 2005 tot eind 2008 gewerkt in computerwinkels als pc-technieker, en toen kon ik eigenlijk alles herstellen van hard & softwareproblemen.

Maar eind 2008 heb ik mijn ontslag gekregen wegens privé redenen. Na maandenlang zoeken achter een job, heb ik het min of meer opgegeven, en sindsdien heb ik verschillende jobs gedaan via interims in een totaal andere sector (logistiek)

Nu, was ik het vorige week op mijn werk meer dan beu, omdat ik echt mijn carrière wil verder zetten in de ICT. Dus als pctechnieker, en deels netwerkbeheerder. Dus ik heb nog eens gesolliciteerd bij een heleboel computerwinkels, en gelukkig, ik ben in een winkel aanvaard :) En moet volgende week beginnen, in de herstellingdienst, en deels winkelverkoop

Probleem is nu, dat ik in die bijna 3 jaar tijd, min of meer uit het wereldje van de computers ben geraakt. Ik volgde het nieuws van hardware, software niet meer zo intensief zoals vroeger. Ik heb zelf nog nooit met Windows 7 gewerkt, behalve in de mediamarkt :$ (ik heb thuis allemaal mac's staan dusja)

Nu is mijn vraag aan jullie:
Wat is er zoal veranderd?
  • Is de basis van Windows 7 nog steeds het zelfde zoals in Vista, xp? Qua systeem, bluescreens, errors?
  • Ik veronderstel dat de hardware nog steeds het zelfde is, maar gewoon sneller.
  • Is DDR2 nog steeds de standaard? En op hoeveel MHz draaien de ramlatjes nu?
  • Welke sockets zitten er nu op de moederborden?
  • Welke cpu's zijn nu de standaard? Nog steeds Core2Duo? Of wordt dat niet meer verkocht? Is het nu allemaal i3 en i7? En werkt bv een Core i3 cpu op 3 cores + 1 virtuele core van de videokaart?
  • Bestaat quadcore nog?
  • Is het nu allemaal 64bit?
  • Hoe zit het met AMD cpu's???
  • Kan je met Norton Ghost nog volledige kopies nemen van NTFS harde schijven?
  • Zijn er grote verschillen met Windows Server 2003 en de laatste versie?
  • Hoeveel ram hebben de videokaarten minimum tegenwoordig?
  • Wat zijn goeie videokaartmodellen?
  • Is nvidia nog steeds de beste, invergelijking met ati?
Sorry voor al deze vragen, maar ik vraag het me echt af :) hopelijk kunnen jullie mij weer terug op weg helpen!

Groetjes en bedankt!!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, trek de archieven eens open op de t.net frontpage voor de nieuwsitems en check gewoon de BBGs om te zien wat courant is. De vragen die je stelt zijn allemaal heel makkelijk te vinden door zelf even in guides, reviews en de pricewatch te kijken, of gewoon de helpfiles eens bekijken.

• Dooievriend
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

gitlab.com/JoD/exact

^^

Maar euh, deze is wel lol:
Is nvidia nog steeds de beste, invergelijking met ati?
Welkom terug van onder de rots :D

Goed, om toch een beetje constructief te zijn:
  • Ik veronderstel dat de hardware nog steeds het zelfde is, maar gewoon sneller.
  • Nogal.
  • Is DDR2 nog steeds de standaard? En op hoeveel MHz draaien de ramlatjes nu?
  • Nope, DDR3, meestal dual channel, tenzij bij de high end van intel, waar het triple channel is. Qua MHz weet ik niet, kun je makkelijk opzoeken in de pricewatch.
  • Bestaat quadcore nog?
  • Ja
  • Is het nu allemaal 64bit?
  • Ja
  • Welke cpu's zijn nu de standaard? Nog steeds Core2Duo? Of wordt dat niet meer verkocht? Is het nu allemaal i3 en i7? En werkt bv een Core i3 cpu op 3 cores + 1 virtuele core van de videokaart?
  • Wow, dat is wel een hele hoop foute redeneringen in één vraag. Bij Intel heb je core i3 (low mainstream), core i5 (high mainstream) en core i7 (high end). De getalletjes zeggen niets over het exacte aantal cores, of zelfs niet of er een ingebouwde IGP in de CPU zit. Qua virtuele cores moet je de term hyperthreading opzoeken. Een IGP kan nooit een virtuele core zijn, omdat het gewoon een volwaardige videoprocessor is. Bijgevolg kan het ook nooit samenwerken met de gewone CPU-cores, het verschil is fundamenteel. Ook heb je nog de budgetserie van Intel die niet in de core iX categorie valt.
  • Hoe zit het met AMD cpu's???
  • Phenom II zescore voor de highend, Athlon II dual-quadcore voor de low-end. Ze werken op zowel de AM3 socket als de AM2+. Er komt binnenkort wel een nieuwe serie aan (Bulldozer en Bobcat), en zowel intel als AMD zijn aan het experimenteren met IGP op de die van de processor te plaatsen. Over het algemeen heeft Intel de snellere processoren, maar AMD heeft de betere IGP's. nVidia is om verschillende redenen gestopt met chipsets te maken, dus AMD en Intel maken nu elk voor hun eigen platformen de IGP's en chipsets. Budgetserie van AMD is de Sempron. Serverserie de Opteron.
  • Hoeveel ram hebben de videokaarten minimum tegenwoordig?
  • 512MiB. Max is 2GiB.
  • Wat zijn goeie videokaartmodellen?
  • zie betreffende topics. Er is net een nieuwe serie uit van AMD: HD6xxx. nVidia is nog niet lang uit met z'n GTX 5xx-serie. Volg de nieuwsdiscussietopics een maandje en je bent weer helemaal mee :)
  • Is nvidia nog steeds de beste, invergelijking met ati?
  • Ati bestaat niet meer. Het is nu AMD Radeon HD6970 bvb. AMD heeft meestal de beste kaarten prijskwaliteit, nVidia heeft meestal de snelste kaarten, maar daar betaal je dan ook voor.

[ Voor 122% gewijzigd door Dooievriend op 17-12-2010 00:59 ]

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

• hellbringer
  • Laatst online: 18-11 15:24

hellbringer

Weeeeeeee!

- Kan je met Norton Ghost nog volledige kopies nemen van NTFS harde schijven?
Norton is inmiddels onderdeel van Symantec, maar ja: dat werkt nog steeds (NTFS is weinig aan verandert) en zit inmiddels op versie 15 (maar die oude versie op je USB stick werkt waarschijnlijk ook nog wel ;))
- Zijn er grote verschillen met Windows Server 2003 en de laatste versie?
Windows 2008 is redelijk anders dan 2003, interface hangt wat meer naar Windows 7 en draait ALLEEN op 64-bit machines (Net als Exchange 2007)
Sinds 13 juli 2010 is er trouwens geen ondersteuning meer voor Windows 2000 van Microsoft (mocht je dat gemist hebben)
Ook kun je geen Win7 of 2008 meer installeren op FAT32

Verdere dingen om in het achterhoofd te houden:
- 4GB/6GB is standaard voor meeste nieuwe PC's (2 x 2GB DDR3 dual channel voor i3/i5&AMD, of 3 x 2GB DDR3 tripple channel voor de i7's van Intel)
- Performance ratings zijn tussen Intel & AMD lastig uit te leggen & te vergelijken, lees hier meer over
- 1TB harddisks zijn de standaard (maar dat neigt al meer naar 1,5TB of soms al 2TB)
- SSD harde schijven blijven nog een tijdje duur maar zorgen voor zeer hoge prestaties
- PS2 toetsenborden/muizen zijn (bijna) nergens meer te vinden
- Bekijk & vergelijk de BBG's van Tweakers.net dat geeft een goed overzicht van wat momenteel High/Mid/Low end is

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor alle info, ik zal me er zeker eens in verdiepen

Btw, is een core i3 vergelijkbaar met het instapmodel celeron?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2010 14:56 ]

• breinonline
  • Laatst online: 21:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Zouden dit nou geen handige vragen zijn om aan je nieuwe collega's te vragen? Die willen je echt wel helpen hiermee hoor :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stuk voor stuk zijn dit vragen die je met redelijke inspanning van jouw kant kunt beantwoorden. Als je een tijdje weggeweest bent zal dat inderdaad even wat tijd en moeite kosten, maar dat is geen reden om ons op te zadelen met een waslijst aan vragen waar je voorzover wij kunnen zien zelf totaal geen inzet in gestoken hebt.

Dat is namelijk op GoT niet de bedoeling, daarom gaat dit topic dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.