Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment volg ik (in voltijd) de opleiding Informatica als major en als minors Bedrijfskundige Informatica. Ik kan de opleiding Informatica over +/- 1,5 jaar afronden. Ik weet zelf niet welke richting ik na mijn opleiding op wil: systeembeheer, softwareontwikkeling maar ook modelleren en adviseren vind ik interessant en de laatste twee wil ik na een aantal jaar werkervaring gaan uitvoeren. Uitwijkmogelijkheden naar andere gebieden buiten Informatica wil ik ook graag open houden.

Ik overweeg een collegejaar langer te studeren zodat ik in zowel de opleiding Bedrijfskundige Informatica als in Informatica met 2 volwaardige HBO diploma's kan afstuderen.

Ik heb hiervoor 4 jaar de opleiding MBO ICT-Beheerder gedaan. Als ik alleen Informatica studeer ben ik op datum van afstuderen 23 jaar oud. Als ik zowel in Informatica als in Bedrijfskundige Informatica afstudeer ben ik 24.

Nu is mijn vraag: Wat is nu de meerwaarde in het afstuderen in zowel de opleiding Informatica als Bedrijfskundige Informatica?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Is het niet het overwegen waard om er een master achteraan te doen op een universiteit? Of vind je dat een brug te ver voor je?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op donderdag 16 december 2010 @ 20:04:
Is het niet het overwegen waard om er een master achteraan te doen op een universiteit? Of vind je dat een brug te ver voor je?
Een masteropleiding in de richting van Bedrijfskundige Informatica zou ik wel willen doen maar helaas duurt deze in voltijd minimaal 2 jaar aan een reguliere universiteit, mijn leeftijd gaat dan wel een rol spelen. De meeste masteropleidingen worden overdag in deeltijd aangeboden door de studiepunten over meerdere (4 of 5) jaren te verspreiden. Nadeel is dan dat de colleges 2 tot 3 dagen (overdag) per week op verschillende tijdstippen zullen zijn en ik dan maar 2 tot 3 dagen per week kan werken.

Daarnaast zit ik inderdaad nog met de vraag in hoeverre zo'n masteropleiding haalbaar is en wil me dus voorlopig ook niet wagen aan de wat duurdere universiteiten. Wellicht als ik een paar jaar werkervaring heb gedaan dat ik het wel wil doen. Het is ook nog de vraag of ik nog wel wil gaan doorstuderen voor een masteropleiding (naast IT certificeringen e.d.) als ik eenmaal werk..

edit: Frank Martin: Vandaar ook dat ik dit topic heb aangemaakt om te kijken in hoeverre het dan wel zinvol is om twee HBO opleidingen te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2010 23:38 ]

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Als je een 2-jarige masteropleiding zou doen (IM in Tilburg bijvoorbeeld) zou je op het moment van afstuderen 25 of 26 zijn. Dat is toch niet te oud lijkt me?

Overigens is het, met alle respect, met een MBO-achtergrond wel aardig aanpoten op een universiteit.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Frank, als het naar het MBO gaan ooit gebeurd is omdat iemand niet op bepaalde manieren kan leren, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Het grootste probleem zijn studenten met een schoolse houding.

Als de TS een zelfstandige, pro-actieve houding heeft (wat ik wel denk uit de OP) moet een master ook wel lukken. Zoveel moeilijker dan een HBO opleiding zijn die niet als je niet in de zwaar technische hoek gaat zitten.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als de TS een zelfstandige, pro-actieve houding heeft (wat ik wel denk uit de OP) moet een master ook wel lukken. Zoveel moeilijker dan een HBO opleiding zijn die niet als je niet in de zwaar technische hoek gaat zitten.
Disagree. Het hele denkproces (en doelen) is anders. Als wetenschapper heb je een compleet andere werkwijze dan HBOer,of dat nou voor rechten of informatica is.

Dat is imo ook de meerwaarde, ook zul je makkelijker/flexibeler aan de bak komen hiermee verwacht ik.

offtopic:
Ik heb HBO + WO gedaan en doe nu 2e WO

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 17-12-2010 01:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik MBO ben gaan doen is omdat ik op de middelbare school enige problemen heb gehad vanwege omstandigheden buiten school. Met het leren heb ik geen problemen gehad. Maar goed, dat is allemaal gebeurd en ik wil graag vooruit kijken.

Het MBO ging me makkelijk af en het HBO is goed te doen. Ik krijg vaker van medestudenten en docenten te horen dat ik een flinke dosis doorzettingsvermogen, discipline heb en erg gemotiveerd ben.

Een masteropleiding blijft in ieder geval een optie en ik ga zeker nog wel de open dagen bezoeken.

Echter blijf ik nieuwsgierig naar een tweede HBO opleiding. Denken jullie dat het zin heeft om BI als tweede HBO opleiding te gaan doen? Welke voordelen/meerwaarde zien jullie hierin?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2010 23:56 ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 23:50:
Echter blijf ik nieuwsgierig naar een tweede HBO opleiding. Denken jullie dat het zin heeft om BI als tweede HBO opleiding te gaan doen? Welke voordelen/meerwaarde zien jullie hierin?
Een 2e HBO diploma betaald zich niet of nauwelijks terug in meerwaarde op de arbeidsmarkt, zeker niet als starter. Je kan het misschien doen ter verrijking van je eigen kennis, maar 1 jaar werkervaring telt uiteindelijk veel zwaarder. Zoals men hierboven al heeft aangehaald zal een Universitaire Master je wel veel meer profijt geven, al is het alleen al om de andere manier van denken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou een extra HBO alleen doen als je denkt dat je die 2de HBO-opleiding interessanter vindt en daarin wilt doorsturen of werken. Ik heb dat zelf ook gedaan, en ben vervolgens met een master begonnen. Ik heb nu wel echt het gevoel dat ik iets heb geleerd, terwijl ik dat tijdens m'n (voornamelijk) eerste HBO-opleiding totaal niet had. Over je leeftijd zou ik me trouwens niet zoveel zorgen maken. Zeker als je bekijkt hoelang je nog moet werken ;) Dan zijn twee jaar extra helemaal niets, terwijl je er veel profijt van kunt hebben.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik was ook pas klaar op mijn 25ste, en geen problemen mee gehad om te beginnen. Overigens denk ik dat over 3 jaar de economie weer heel goed is om te starten in de IT dus heb je meerwaarde met je master tov je bachelor opleiding. Het enige wat ik nu heb is dat ik 4 jaar relevante ervaring heb en collega's van eenzelfde leeftijd 7 - 9 jaar ervaring hebben.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Meerwaarde in de zin van ?

Zelfontwikkeling: moet je voor jezelf bepalen
Voor het bedrijfsleven (op je CV bv): heeft weinig toegevoegde waarde: ervaring, opleidingsniveau, certificaten wegen zwaarder

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
De reden dat ik MBO ben gaan doen is omdat ik op de middelbare school enige problemen heb gehad vanwege omstandigheden buiten school. Met het leren heb ik geen problemen gehad. Maar goed, dat is allemaal gebeurd en ik wil graag vooruit kijken.

Het MBO ging me makkelijk af en het HBO is goed te doen. Ik krijg vaker van medestudenten en docenten te horen dat ik een flinke dosis doorzettingsvermogen, discipline heb en erg gemotiveerd ben.

Een masteropleiding blijft in ieder geval een optie en ik ga zeker nog wel de open dagen bezoeken.

Deze afweging heb ik een tijdje terug ook gemaakt, echter was ik er al snel uit dat een masteropleiding:
  • meer indruk maakt
  • meer deuren opent bij bedrijven
  • je zelf kan ontplooien! Eens laten zien dat je meer kan.
Deze drie redenen waren voor mij de doorslag om een master te gaan doen. Ik heb zelf MBO, daarna HBO afgerond en ben nu begonnen met een WO-master. Het valt me heel zwaar kan ik je vertellen: de stap MBO--> HBO is heel netjes, echter is HBO --> WO een heel stuk pittiger! Als je de juiste houding hebt en HBO met gemakt gehaald hebt, is WO wel iets voor jou!

edit: Ik ben zelf overigens nu 23, volgens planning ben ik klaar op mijn 25e.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:12
Een tweede hbo zie ik geen meerwaarde in. Het is misschien leuk op een sollicitatie om het even te noemen maar meer denk ik ook niet, zeker gezien de vakgebieden erg dicht bij elkaar liggen. Ik noem maar even iets, stel je doet HBO informatica en HBO rechten (geen idee of het er is) en je solliciteerd op een ICT baan bij een advocatenfirma dan heb je imo een directe meerwaarde>

Ik zou voor een master gaan, leeftijd zou zeker geen probleem moeten zijn, ik ben zelf 27 en begin volgend jaar aan me master, wel een tweetal HBO dan maar dan is de tweede om aan de master te kunnen beginnen (ipv schakelprogramma)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

meerdere opleidingen heeft (zoals Zorg terecht opmerkt) vooral nut als ze complementair zijn t.o.v. mekaar.

Rechten met iets.
Statistiek met iets.
Psychologie met iets.
CS en EL.
CT en EL.
CS en Biologie.
CS en Medicijnen.

etc. etc.

Bij de gevallen hierboven waarbij ik "iets" noem, moet dat natuurlijk wel iets zijn waar je rechten/psychologie/statistiek op kan doen.

Overigens zijn dit soort meerwaardes er vooral als je een master doet. Zeker een master als psychologie of rechten is makkelijk zat te halen. (zeker t.o.v. veel andere masters).

In zo'n geval is het doel je een raakvlak eigen te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Zo te horen kan ik beter naar een masteropleiding gaan kijken. Bij een master loop ik wel tegen een aantal problemen / vragen aan zoals kennis van wiskunde, engels, de snelheid en hoeveelheid literatuur die je te verstouwen krijgt.

Hebben jullie nog ter voorbereiding op een masteropleiding nog een aantal tips die ik al tijdens mijn HBO kan volgen?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lees meer in het engels, en stel jezelf vooral de vraag: okay ik lees nu X, maar waarom is dit zo, of werkt dit zo?

Bij WO het waarom de vraag. en niet wat. ;).
Leer ook als je wat schrijft dat je alles fundeert met bronnen.

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 23:15:
Zo te horen kan ik beter naar een masteropleiding gaan kijken. Bij een master loop ik wel tegen een aantal problemen / vragen aan zoals kennis van wiskunde, engels, de snelheid en hoeveelheid literatuur die je te verstouwen krijgt.

Hebben jullie nog ter voorbereiding op een masteropleiding nog een aantal tips die ik al tijdens mijn HBO kan volgen?
Tegen die problemen loop ik nu ook aan. Wiskunde :| :? Heb echt super veel moeite met statistiek. Zoveel dat ik het voor nu opgegeven heb, wat ontzettend onverstandig is en dat weet ik maar al te goed. Probeer de andere vakken te halen en dan later op eigen tempo dat vak weer bij te halen. Doe overigens IM in Tilburg

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Dat probleem met statistiek hoor ik veel van studenten nu, maar ook toen ik nog zelf student was.
Het zijn eigenlijk altijd de studenten van de softere wetenschappenschappen die veel moeite hebben met statistiek, maar juist daar is het de basis van (bijna) al het onderzoek.
(wat ik hier wil zeggen: het is heel belangrijk om te begrijpen)

Ik kan wel aanraden om, als je moeite hebt met statistiek te beginnen met de eenvoudige distributies en te proberen te begrijpen waarom deze zo zijn, en hoe je ze kan voorspellen aan de hand van een meting, etc. Bijvoorbeeld de poisson.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb eerst een premaster gedaan (6 maanden i.p.v. 12, aangezien er speciaal programma was via mijn hogeschool i.c.m. universiteit). Daar kreeg ik enorm veel statistiek, veel heb je al gehad waarschijnlijk maar zo'n opfriscursus plus veel nieuwe zaken waren wel enorm belangrijk. Daardoor begin je in ieder geval met een redelijke basis aan je master. Moet wel erbij zeggen dat mijn master totaal niet in hetzelfde vakgebied is (finance), maar je zal bij vrijwel iedere master veel statistiek nodig hebben. Ik heb het tot nu toe niet echt enorm veel nodig gehad, maar begin in january met m'n thesis, dus dan heb ik het weer meer nodig

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 23:15:

Statistiek en wiskunde krijg je uiteraard! Dat is tenslotte de kennis die je nodig hebt om papers te lezen en te schrijven. Het verschil in HBO en WO zit vooral in de planning zoals het lezen van literatuur. Op het HBO krijg je niet te horen: dit boek ken je over 6 weken á 1000 blz, per vak. :P

Het is gestructureerder, meer literatuur, in een kortere tijdsperiode, maar moeilijker? nee niet echt.

Verwijderd

qadn schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:17:
meerdere opleidingen heeft (zoals Zorg terecht opmerkt) vooral nut als ze complementair zijn t.o.v. mekaar.

Rechten met iets.
Statistiek met iets.
Psychologie met iets.
CS en EL.
CT en EL.
CS en Biologie.
CS en Medicijnen.

etc. etc.

Bij de gevallen hierboven waarbij ik "iets" noem, moet dat natuurlijk wel iets zijn waar je rechten/psychologie/statistiek op kan doen.

Overigens zijn dit soort meerwaardes er vooral als je een master doet. Zeker een master als psychologie of rechten is makkelijk zat te halen. (zeker t.o.v. veel andere masters).

In zo'n geval is het doel je een raakvlak eigen te maken.
Niet echt eigenlijk, als je ict hebt gestudeerd n dan hbo recht of master recht (die overigens niet perse zo makkelijk is) dan ben je op een advocatenkantoor niet echt een meerwaarde als ict'er. Je doet dan enkel ict namelijk, je gaat dan geen juridisch werk doen. Wellicht in andere vakgebieden is het wel een meerwaarde. Togaberoepen heb j nou eenmaal civiel effect voor nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2010 22:09 ]

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Tjah, je gaat dan natuurlijk de rechten in en niet de ICT.
Maar dan op een stuk van de rechten waarop je door je vooropleiding meer inzicht hebt.
(internet, sociale media, software-patenten, etc.)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Niet echt eigenlijk, als je ict hebt gestudeerd n dan hbo recht of master recht (die overigens niet perse zo makkelijk is) dan ben je op een advocatenkantoor niet echt een meerwaarde als ict'er. Je doet dan enkel ict namelijk, je gaat dan geen juridisch werk doen. Wellicht in andere vakgebieden is het wel een meerwaarde. Togaberoepen heb j nou eenmaal civiel effect voor nodig.
Je kunt prima juridisch werk doen, maar idd niet in een togaberoep.
Ik meen wel dat je na 6 jaar relevante juridische werkervaring in staat bent alsnog de advocatenopleiding te gaan doen.

* Boudewijn heeft trouwens hbo + wo informatica gedaan en doet nu rechten dus ken de combi.

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:25:
[...]

Je kunt prima juridisch werk doen, maar idd niet in een togaberoep.
Ik meen wel dat je na 6 jaar relevante juridische werkervaring in staat bent alsnog de advocatenopleiding te gaan doen.

* Boudewijn heeft trouwens hbo + wo informatica gedaan en doet nu rechten dus ken de combi.
Ik had het over het voorbeeld van Zorg over een ict functie bij een advocatenkantoor, daar heeft het totaal geen meerwaarde behalve wellicht voor persoonlijke interesse. Juridisch werk kan natuurlijk altijd met hbo of enkel master. Over het verkrijgen van civiel effect weet ik enkel de voorwaarden bij de opleiding niet met werkervaring. 6 jaar is wel lang.

Ben nu zelf klaar met bachelor en master en dus op zoek, wellicht wordt het advocaat.
Pagina: 1