Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Groeneg2
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 13:49
1. Ik heb toestemming gevraagd aan de mods, en gekregen, om dit onderzoeks topic te openen.
Thx Rukapul! _/-\o_
2. De resultaten van mijn onderzoek zal ik middels een PDF publiceren na het afronden van mijn scriptie rond februari/maart 2011.
3. Het doel van deze topic is tweeledig:
A. Een discussie te starten over welke factoren er naar jullie idee een rol spelen bij het succes van een ICT starter?
B. Het verkrijgen van extra respondenten voor mijn onderzoek.
Laat ik beginnen met mezelf even voor te stellen. Ik ben 45 jaar en zelf al 10 jaar zelfstandige. Ik heb een HTS Computerkunde (TCK) achtergrond en later een Mba opleiding gedaan. Na 10 jaar werkervaring, waaronder programmeur, projectleider en accountmanager in de IT (IBM, Sogeti) werk ik nu dus zo'n 10 jaar voor mezelf. Ik adviseer en help hierbij regelmatig ICT bedrijven bij organisatieontwikkeling en marktontwikkeling.

In 2008 ben ik een nieuwe studie begonnen om met name mijn academische vaardigheden aan te scherpen. Deze studie, MSc Managementwetenschappen aan de Open Universiteit, ben ik momenteel met een scriptie aan het afronden. Mijn hoofdvraag in deze scriptie is het te bepalen welke factoren een rol spelen bij het succes van een innovatieve starter (ICT, techniek, businessmodel. etc.) en welke invloed de mate van nieuwheid van de innovatie heeft op deze factoren.
In een uitgebreide literatuurstudie waarin ik heb gekeken naar onderzoeken naar succesvolle ondernemers, onderzoeken naar succesvolle innovatieve bedrijven en onderzoek naar succesvolle radicale innovaties heb ik diverse succesfactoren gevonden.
Van de gevonden succesfactoren heb ik een conceptueel model opgesteld waarin ik zowel aspecten van het ondernemer(schap), de organisatie van het bedrijf als specifieke innovatie eigenschappen meeneem.

Nu ken ik zelf een aantal bedrijven maar het is evident dat ik voldoende goede response krijg. Meer dan 90 en het liefste ook een aantal bedrijven die behoorlijk vernieuwend zijn.
Ik heb het vermoeden dat er zich onder de Tweakers veel directeuren bevinden met een eigen innovatief ICT bedrijf, vandaar mijn oproep hier.
Momenteel zit ik op 80 respondenten dus het gaat goed, jullie medewerking is echter nog hard nodig.
Het onderzoek bestaat uit een enquête van 53 vragen. Het duurt zo'n 10 minuten om in te vullen.
De enquête is hier terug vinden :
Het password is test2

1. Voor wie is deze enquête bestemd?
De enquête richt zich op directeuren/ grootaandeelhouders die, niet langer dan zo'n 10 tot 15 jaar geleden, een bedrijf zijn begonnen, niet korter dan 3 jaar geleden,
rond een enigszins nieuw idee. Dit kan zijn geweest een specifiek product, dienst, aanpak, proces, businessmodel, verdienmodel, e-business idee etc.

2. Waarom zou je de enquête invullen?
Een ieder die het invult kan zijn e-mailadres achterlaten en krijgt een uitnodiging om een presentatie sessie bij te wonen waar ik zelf mijn onderzoek zal presenteren,
mijn begeleider zal een presentatie geven omtrent het thema Innovatie in Strategisch Perspectief en na afloop is er een borrel en de mogelijkheid tot netwerken.

Bedankt alvast voor de moeite :)
Als je vragen wilt stellen, dan zie ik die wel verschijnen.

Mijn pagina op youtube http://www.youtube.com/groeneg

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 14:32
Ik ben voor mezelf begonnen, maar wanneer is iets een enigszins nieuw idee?
Ik doe voornamelijk webdevelopment voor zowel internet als externe projecten, er zitten leuke ideeën bij die ik dan niet bedacht heb maar wel ontwikkelt hebt.

• Groeneg2
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-10 13:49
Bender schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:20:
maar wanneer is iets een enigszins nieuw idee?
In mijn onderzoek heb ik aan die vraag veel literatuuronderzoek aan besteed. Grofweg wordt innovatie ingedeeld in incrementeel (logische voorspelbare stap), architecturaal (bestaande componenten maar in nieuwe samenstelling) en radicaal (heel anders).
Om te bepalen hoe nieuw een product of dienst is kun je vragen stellen over de innovatie.
In mijn onderzoek stel ik daar 8 vragen over. De uitkomsten van de 8 vragen bepalen gezamenlijk de nieuwheid van het idee.
Dat kan dus lopen van niet nieuw tot extreem nieuw. Een voorbeeld van zo'n vraag is hoe nieuw de toegepaste kennis is en hoe bekend de ontwikkeltijd van het product of dienst van te voren was etc.
Ik zou zeggen probeer de vragen maar eens in te vullen en kijk hoe ver je komt ;)

Mijn pagina op youtube http://www.youtube.com/groeneg