Keuze uit 2 verschillende koelers

Pagina: 1
Acties:

• Snarf26966
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05-2025
Hi ik vroeg me af of er mensen zijn die me kunnen helpen.
Ik heb 2 cpu koelers thuis liggen maar vraag me nu af welke ik het beste op mijn nieuwe moederbord kan gaan zetten.
Ik ga 1 van de twee zetten op de asus rampage extreme socket 775
Cpu is een q6600
2 grakas de hd4870 512 mb
geheugen 2 maal 2 gb OCZ Reaper HPC OCZ3RPR16002G
De eerste: Zalman CNPS 9700 NT
De twede : Scythe Mugen Infinity 5x Heatpipe for all Intel & AMD AM2 met 2 fans 1 voor in en 1 voor uit.

Dus welke koeler kan ik er het beste opzetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Snarf26966 op 17-12-2010 20:30 ]

Verwijderd

Het zal een paar graden schelen, wat heb je zelf al over de presaties van de koeler gevonden? Ga je er ook me overklokken? En wat speeld een rol:: geluids productie of lagere temp? En omdat het niet veel uitmaakt aangezien het beide kwaliteids koelers zijn kan je ook de betere verkoop waarde toepassen bij de keuze van een van de koelers ;)

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:07

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

1. Benchmarks
2. Aangezien je toch beide koelers hebt, zelf testen.

Waar loop je vast?

Rail Away!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:48
Ze hebben allebei voor en nadelen. De zalman heeft geloof ik een backplate waar de scythe pushpins heeft (of zit er ook een backplate kit bij?). De Mugen heeft waarschijnlijk iets betere koelprestaties mits je hem goed vast kan krijgen (bij een rampage heb je ook fikse heatsinks rond je socket, vervelend monteren). Ook heb je met de 2 fans van de mugen waarschijnlijk meer luchtverplaatsing, zo niet kan je de fans vervangen. Ik heb onlangs de fan van m'n mugen vervangen door de fan van de mugen 2 (pwm, dus stiller bij lage belasting, koeler bij hoge)

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

De Mugen heeft ook een backplate en.
En zo moeilijk is het ook weer niet om die te installeren.
Je mobo eruit schroeven
mugen op ze kop zetten
koel tandpasta erop zetten
mobo op ze kop op de mugen leggen.
kruislings vast schroeven.
en de mugen zit.
fannetjes erop.

alleen bij mijn wete is OCZ reaper HPC hoog geheugen met grote heatsinks.
Ik heb zelf de Mugen en ik krijg er geen grote ram heatsinks onder.
Of je moet je fans aan de andere kant doen.
maar dan heb je een hele rare air flow.

• haarbal
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2010 @ 14:28:
Die van mij niet hoor.

Verwijderd

Heb de jouwe Push Pins dan?

• haarbal
2 weken geleden nog wel. Heb ze vervangen door boutjes.

ftp://ftp.scythe-eu.com/M.../Mugen%20CPU%20Cooler.pdf

zie laatste pagina voor lga775

[ Voor 49% gewijzigd door haarbal op 16-12-2010 14:52 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Verschil tussen de oude en de nieuwe Mugen 2 heren. De oude werkte met Pushpins. De nieuwe heeft een backplate, dat werkt veel beter al moet je meestal je MoBo loshalen om 'm te installeren.

Als je 't mij vraagt raad ik altijd de Mugen aan over dat Zalman ding. Probleem is dat je push pull wil doen en ik weet uit ervaring dat je met OCZ reapers op je bord dat alleen voor mekaar krijgt met de fans in een airflow van onder-naar-boven opstelling. Daar moet je maar net de juiste kast voor hebben (eentje met outtake fans aan de bovenkant) anders werkt dat niet zo lekker. Wat je ook kan zoeken als goed koelend en stil alternatief is een Thermalright TRUE. Goede prestaties, en een minder breed profiel zodat je rustig je push pull van voor naar achter kan realiseren.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Wij kunnen niet vanaf hier zeggen welke koeler beter koelt. Ik zou ze allebei op je CPU zetten, en kijken welke voor jou het beste is qua watt+temperatuur. Wat dacht je daar van?

• nazuzed
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07-2024
Dat is simpel.....Mugen is duidelijk beter met langzame/snelle fan en het stilst.

Conclusie

Algemeen winnaar van deze test is, wederom, de Mugen van Scythe. Dit model koppelt prima prestaties aan een vrij stille werking en een zeer schappelijke prijs

http://nl.hardware.info/r...-61-cpu-koelers-conclusie

[ Voor 35% gewijzigd door nazuzed op 16-12-2010 23:27 ]

• Snarf26966
Mad Marty schreef op donderdag 16 december 2010 @ 14:14:
1. Benchmarks
2. Aangezien je toch beide koelers hebt, zelf testen.

Waar loop je vast?
Ik loop nog niet vast heb het moederbord in bestelling.
maar om dat nu te gaan testen is zon gedoe omdat de scythe helemaal vast zit door het mobo heen.
dacht misschien zijn er hier mense die het zouden weten.

• Snarf26966
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2010 @ 14:13:
Het zal een paar graden schelen, wat heb je zelf al over de presaties van de koeler gevonden? Ga je er ook me overklokken? En wat speeld een rol:: geluids productie of lagere temp? En omdat het niet veel uitmaakt aangezien het beide kwaliteids koelers zijn kan je ook de betere verkoop waarde toepassen bij de keuze van een van de koelers ;)
De bedoeling is dat ik er ook mee ga overklokken,heb er nu ook het goede bord voor de asus rampage extreme.
Hoop toch een mooie 3.0ghz te halen kunnen,elke hulp is welkom.
Over wat ik gelezen heb over bijde koelers is dat ze bijde uitstekend zijn.
Vind de zalman wel wat lawaaierig worden als hij echt zwaar moet gaaan koelen.
Voordeel van de scythe is dat hij lekker stil is.
Nadeel weer van de scythe is dat als je de koeler een keer wil schoonmaken je het hele mobo eruit moet halen.
Nu las ik verder naar onderen dat iemand inplaats van de plugpins de scythe heeft vastgezet met boutjes,wat interesant is en ik zou wel willen weten hoe hij dat gedaan heeft.

• Snarf26966
nazuzed schreef op donderdag 16 december 2010 @ 23:24:
Dat is simpel.....Mugen is duidelijk beter met langzame/snelle fan en het stilst.

Conclusie

Algemeen winnaar van deze test is, wederom, de Mugen van Scythe. Dit model koppelt prima prestaties aan een vrij stille werking en een zeer schappelijke prijs

Leuke test,alleen de scythe van mij kan volgens mij maar op 1 snelheid draaien en dat is op vol.
Maar ok dan nog is hij stil.

• Snarf26966
nazuzed schreef op donderdag 16 december 2010 @ 23:24:

Conclusie

Heb nu op de msi p45 diamond de zalman zitten en de temp zijn als ik gewoon internet 29 graden van core 0
Als ik gegamed heb staat dat op zo ongeveer 48 graden.
Heb de cpu dan op 2.8 GHz draaien op stock voltages.

• Snarf26966
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2010 @ 14:28:
En zo moeilijk is het ook weer niet om die te installeren.
Je mobo eruit schroeven
mugen op ze kop zetten
koel tandpasta erop zetten
mobo op ze kop op de mugen leggen.
kruislings vast schroeven.
en de mugen zit.
fannetjes erop.

alleen bij mijn wete is OCZ reaper HPC hoog geheugen met grote heatsinks.
Ik heb zelf de Mugen en ik krijg er geen grote ram heatsinks onder.
Of je moet je fans aan de andere kant doen.
maar dan heb je een hele rare air flow.
Volgens mij heeft mijn mugen geen backplate,maar zal het nog even uitzoeken.
Volgens mij alleen de pushpins.
zou de backplate van de zalman ook niet werken op de scythe? ik zeg gewoon maar wat.

• Snarf26966
ja heeft pushpins.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:27
Dit hoort allereerst thuis in het subforum Cooling. Daar gaat dit topic dus ook naartoe.
Verder wil ik je verzoeken om in het vervolg even gebruik te maken van de edit-knop in plaats van te dubbelposten.

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Scythe Mugen2 rev B heeft backplate

@ snarf,
als je de koelers beide los hebt liggen, wat let je om te kijken of de backplate van je zalmann past op je scythe?
Kwestie van backplate op de bracket leggen en kijken of je alle schroefgaatjes ziet he. :)

en anders overwegen om met een lichte mod(vijltje, dremel oid) het wel passend te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Jerdek op 20-12-2010 18:25 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• Snarf26966
dat van dat vijltje heb ik al eens eerder gedaan toen de backplate niet helemaal paste omdat een koelvin op de msip45diamond in de weg zat.
Zal dat van die backplate wel eens belijken als het mobo binnen is.
Nog veel belangrijker zal worden als ik de nscythe erop zou willen doen of de geheugenbankje wils passen,de reapers.

• Snarf26966
Even een update,als koeler toch gekozen voor de zalman omdat de scythe niet met de backplate van de zalman past.
Het geheugen dat in de weg zou zitten bijd e scythe is relatief,als je slot 2 en 4 zou gaan gebruiken zit het geheugen er een beetje voor de fan.

Mobo Asus rampage extreme geinstaleerd en running.
Zalman als koeler
geheugen die 2 ocz reaper van 2gb elk.
Hd4870 512 mb 2 maal dus in crosfire,heeft 1 nadeel in crosfire installing kan je niet bij het moederbord bij de joystick komen om op die manier te oc omdat de twede graka dan in de weg zit.

Heb nu in bios gekozen voor oc de instelling die het mobo zelf doet als je voor QX6800 kiest wat dus dan 2.93GHz is.
Standaard is de q6600 op 2.4ghz.
Pagina: 1