HDD op fouten controleren tijdens boot

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-02 09:33
Mijn systeem reageerde traag en ik heb het vermoeden dat dit komt doordat één harde schijf ietwat brak was.
Dus ik laat de schijf op fouten controleren tijdens opstarten, het betreft een WD 15EADS (Western Digital 1,5TB). Alleen: dit duurt LANG. De scan duurt al 37 uur en het eind is voorlopig niet in zicht. De scan is nu bij stage 4/5, bij bestand ~95.000 van de ~150.000 en elk bestand duurt nu enkele minuten.
In het ergste geval kan het nog weken duren voordat stage 4 is afgerond. Kan ik het scannen op een of andere manier overslaan, en zo ja, is dat veilig?

vrede in rust

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35

D4NG3R

kiwi

:)

Doorgaan -> Alles backuppen wat nodig is -> HDD scannen lijkt mij het makkelijkste.. Of de schijf er nou tijdens het controlleren, of tijdens je OS eruit klapt. Zal denk ik weinig uitmaken of niet :P?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Nas T
D4NG3R schreef op donderdag 16 december 2010 @ 11:18:
Doorgaan -> Alles backuppen wat nodig is -> HDD scannen lijkt mij het makkelijkste.. Of de schijf er nou tijdens het controlleren, of tijdens je OS eruit klapt. Zal denk ik weinig uitmaken of niet :P?
De schijf mag er niet uitklappen :p hoe dan ook ;)
Ff serieus: ik ben al aan het scannen, dus ik begrijp niet wat je bedoelt met doorgaan, ik neem aan doorgaan met opstarten en het scannen stopzetten?

vrede in rust

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35

D4NG3R

kiwi

:)

Nas T schreef op donderdag 16 december 2010 @ 11:22:
[...]

De schijf mag er niet uitklappen :p hoe dan ook ;)
"Hoe dan ook" beetje foute wijze van denken, want alle computerhardware kan kapot gaan..
Ff serieus: ik ben al aan het scannen, dus ik begrijp niet wat je bedoelt met doorgaan, ik neem aan doorgaan met opstarten en het scannen stopzetten?
Tjah.. De kans dat je schijf kapot gaat is zowel tijdens het scannen, als tijdens het opstarten/gewoon net zo groot dus..

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 16-12-2010 11:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Nas T
De schijf die ik heb laten scannen, staat vol met persoonlijke data. Ik wil daar (weer) een backup van maken.
Maar goed, de schijf is na ik denk meer dan twee dagen klaar met scannen, resultaat:
een opgestarte computer. Wel nog steeds traag. Pc uit, harde schijf losgekoppeld, pc aan, pc snel.
Pc uit, harde schijf er terug aan, pc aan, pc langzaam.
(ik gebruik een SSD als boot).
Nu is de pc (ineens) snel, na het opnieuw opstarten werkte alles vrij traag maar even later ging dat beter.
Ik heb nu wel het virtuele geheugen en op de SSD en op de HDD, dus ik ga dat nog even veranderen.
Dan stel ik hem handmatig in, kijken of dat iets oplevert.

In het verleden heeft het virtuele geheugen altijd op de HDD gestaan, zonder vertraging. Dus het moet kunnen lijkt me.

vrede in rust

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:21

M2M

medicijnman

je gaat me toch niet vertellen dat je van je persoonlijke data geen backup hebt, en dat die ene schijf eigenlijk alles is wat je momenteel hebt hè?

Zo ja, NU BACKUPPen. Normaliter schrijf ik niet in caps, maar je moet altijd je data minimaal twee maal hebben. Het liefst op verschillende locaties. Dat kan tegenwoordig heel gemakkelijk met een legio aan tools die je data synchroniseren.

Enfin, zeker als je harde schijf aan het pruttelen is, is het zaak om die schijf niet meer te gebruiken totdat je een medium hebt, waar je de complete schijf op kunt backuppen.

-_-

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:47
Wat zeggen de smart gegevens van je schijf? En wat is de read/write van je schijf? Ik zou sowieso nu eerst beginnen met een backup van het hele ding.

edit: met M2M ^

[ Voor 5% gewijzigd door Craven op 17-12-2010 11:25 ]

• Nas T
Daarom had ik het woordje "weer" in mijn vorige post staan: ik had al gebackupped, maar nu wil ik de backup up to date houden.

Mijn systeem doet nu heel vreemd. Soms loopt alles prima door, soms dan lijkt het net of het proces explorer blijft hangen. De muis doet het dan wel, maar het systeem is traag als dikke str*nt.
Erg vreemd, ik wil graag weten waar dit aan ligt.

Ik heb de gegevens proberen uit te lezen met smartmontools, maar dit is niet bepaald gebruiksvriendelijk, de help is te summier en online is ook niet snel iets te vinden. Kreeg ook vooral foutmeldingen.
Speedfan is wel gebruiksvriendelijker, maar ik kan de s.m.a.r.t. gegevens niet uitlezen.

Het blijft een raadsel...iemand een idee?

vrede in rust

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Probeer de schijf eens te controleren met HDTune.
http://www.hdtune.com/download.html

Misschien dat het iets oplevert.

• Nas T
HDtune:
tabblad "health":
"health status": ok

tabblad "Error Scan":
quick scan levert niks op, de lange scan is bezig. Ik denk niet dat het iets zal opleveren, omdat windows zelf ook de totale schijf (inclusief fouten in bestandssysteem) al heeft gecontroleerd

vrede in rust

• M2M

M2M

medicijnman

Nas T schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 14:09:
HDtune:
tabblad "health":
"health status": ok

tabblad "Error Scan":
quick scan levert niks op, de lange scan is bezig. Ik denk niet dat het iets zal opleveren, omdat windows zelf ook de totale schijf (inclusief fouten in bestandssysteem) al heeft gecontroleerd
ok, als je een backup hebt (recent, dus vanaf de laatste modificatie aan bestanden) kun je gaan prutsen om te kijken wat er mis is met de schijf.

Ik zou beginnen met het downloaden van de ultimate boot cd. Brand dat ding, en boot vanaf de cd. Zoek in de harde schijf tools, de tool van de fabrikant van de schijf en scan daarmee.

edit: ik zou overigens de schijf niet meer vertrouwen met persoonlijke (belangrijke) data.
En met verschillende tooltjes kun je automatisch backups maken. Het liefst offsite, (bij familie / vrienden), en eventueel op een externe schijf. Een keertje brand, diefstal, of inslag van bliksem en je bent alles kwijt. Zonde.

Er zijn overigens ook genoeg mogelijkheden om je data online op te slaan. Meestal is de ruimte beperkt, maar normaliter hebben mensen niet gigantisch veel belangrijke data.

[ Voor 25% gewijzigd door M2M op 17-12-2010 14:58 ]

-_-

• Nas T
Back-up is geen probleem, voor de duidelijkheid. Tips zijn welkom, maar dat is niet het probleem.

HD-tune controle zit ongeveer op de helft, zonder fouten (ik verwacht ook niet dat er fouten uit komen).
Ik heb een andere harde schijf via usb aangesloten om te backuppen. Ik kopieer dingen uit de verkenner, dat gaat met een 1 MB/sec. Dat moet ronde de 20MB/sec liggen.

Nu blijft de schijf wel constant bezig, dat is een verschil met een tijdje terug.
Maar echt stabiel? Nee...

vrede in rust

• M2M

M2M

medicijnman

Nas T schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 16:34:
Back-up is geen probleem, voor de duidelijkheid. Tips zijn welkom, maar dat is niet het probleem.

HD-tune controle zit ongeveer op de helft, zonder fouten (ik verwacht ook niet dat er fouten uit komen).
Ik heb een andere harde schijf via usb aangesloten om te backuppen. Ik kopieer dingen uit de verkenner, dat gaat met een 1 MB/sec. Dat moet ronde de 20MB/sec liggen.

Nu blijft de schijf wel constant bezig, dat is een verschil met een tijdje terug.
Maar echt stabiel? Nee...
backups met de verkenner...

Tip: download synctoy. Gratis windows tool, gemakkelijk in gebruik en copieert enkel wat nodig is. De eerste keer dus alles, de overige keren alleen de veranderingen. Uiteraard zijn er legio tools die hetzelfde kunnen / doen, maar synctoy werkt hier goed en naar behoren. En is overigens ook instelbaar voor regelmatige automatische backup.

Enfin, misschien is de schijf toch aan het eind van zijn latijn. Uiteraard kun je garantie claimen, als je die nog hebt.

-_-

Pagina: 1