• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:15
Ik wil de proc van mijn mediacenter upgraden. Het moederbord is een GA-MA78GM-S2H (rev. 1.1), zie hier. De proc die ik erop wil zetten is deze: AMD Phenom II 955, Black Edition, HDZ955FBGMBOX, Deneb core C3 stepping, 125W, zie hier.

Nu staat deze nog niet in de lijst van al dan niet ondersteunde CPU's voor mijn moederbord bij Gigabyte. Ze hebben wél getest dezelfde processor (C3 Deneb core) maar dan met een TDP van 95W. Die werkt gewoon. Maar die proc. is dan weer niet te vinden op de site van AMD, daar zijn alleen Phenom II 955's van 125W te vinden.

Ik heb wat heen en weer gemaild met Gigabyte support. De supportpik legde uit dat de 95W versie wel bestond maar alleen aan grote OEM's is geleverd. Wordt nu niet meer geleverd. Mijn proc. zou niet werken 'omdat het bord is helaas niet ontworpen om CPUs te ondersteunen die meer dan 95W nodig hebben'. Toen wees ik hem erop dat dat een beetje vreemd is, omdat er in de lijst ook andere CPU's van 125W als wel ondersteund staan.

Nu ben ik zeer benieuwd naar jullie mening. Ik zie het zo: deze proc gaat gewoon werken, want zijn kleine broertje de 945 C3 Deneb core werkt ook gewoon. Dit is dezelfde chip maar met een hogere multiplier. Het vermogen dat hij trekt is misschien een probleem, maar ik ben toch van plan te underclocken en undervolten (Mediacenter...) dus dat gaat het probleem ook niet zijn.

Ik kan met niet voorstellen dat precies dezelfde chip met een lagere TDP niet werkt. TDP is sowieso alleen maar een rating, niet de actual powerconsumptie. Het is ook nog een keer zo dat de C3 core zuiniger is dan C2. En 945 C2 met TDP 125W werkt zogenaamd ook gewoon.

Goed anyways, ik ben benieuwd wat jullie advies is. Gewoon bestellen, erinprikken en gaan met die banaan of ben ik dan dom bezig en, zo ja, in welke mate. :+

• totalatool
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:36
Antwoord op je vraag heb ik niet, ik ben er verder niet voldoende in thuis. Ik vraag me echter af waarom je wilt upgraden naar een processor die je vervolgens wilt underclocken...

LEGO te koop

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
Ik denk ook dat het wel gaat werken, maar waarom zou je het risico nemen? pak gewoon een processor die wel goed op de lijst staat. er staan er zat.

[ Voor 6% gewijzigd door haarbal op 16-12-2010 14:28 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Ro-Maniak2
@totalatool
Waarom upgraden: heb nu een Athlon X2 5050e erinzitten (over)geclocked op 2,7ghz.

Dus het idee is van 2 naar 4 cores, van een oudere architectuur naar een nieuwere: (veel) meer cache, 2x zo snelle HT bus etc.

Vervolgens underclocken omdat het best iets langzamer mag qua rauwe clockspeed (bijv. 3 ghz ipv. 3,2) als ik daarvoor terugkrijg dat het ding compleet lauw en dus ook stil blijft. Ik denk dat ik dan nog steeds veel win om de redenen die ik hierboven noemde.

@haarbal
Ik heb door de pricewatch zitten scrollen (gefilterd op Phenom II X4) en deze lijkt eigenlijk de enige goede optie: alles wat in prijs nog goedkoper is, is of langzamer en gelocked qua multiplier of geen C3-core...

Verwijderd

Ik denk niet dat je de problemen moet gaan opzoeken. Als de moederbord fabrikant zelf aangeeft dat deze versie van de 955 niet wordt ondersteund moet je het niet alsnog gaan proberen. Kies dan voor de Phenom II X4 945 of Athlon II X3 445. Het moederbord wat jij hebt kan gewoon de hogere TDP's van de nieuwste processoren niet aan en het lijkt me dan ook onverstandig om wel een niet ondersteunde processor erin te prikken.

Je kunt een duurdere koeler kopen van een goed merk met een stille fan erop om er toch voor te zorgen dat de boel koel blijft en er weinig geluid wordt geproduceerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:03:Als de moederbord fabrikant zelf aangeeft dat deze versie van de 955 niet wordt ondersteund moet je het niet alsnog gaan proberen.
Exact.

• Ro-Maniak2
Hmm. De welgemeende - en op zich terechte - adviezen worden gewaardeerd, maar de tweaker in mij overwint. We gaan het toch proberen. De mailwisseling met van Gigabyte support heeft me hoopvol gestemd:
Answer:
Nu u het zegt, valt mij ook de ondersteuning van de 125W 945 op. De verklaring hiervoor is dat deze TDPs van AMD geen absolute getallen zijn, maar ruwe schattingen en categorieën waar ze binnen vallen. De 125W 955 is wel degelijk een zwaardere processor dan de 125W 945.

Met vriendelijke Groet,
Gigabyte Support

Question:
Ja precies! Maar de processor waar ik het over heb is de C3 stepping en ik begrijp dat die zuiniger zijn. En de 95W c3 955 is dus kennelijk door jullie getest en werkt wel.

De 955 C3 waar ik het over heb staat nog helemaal niet in de lijst van geteste processors. Gaat Gigabyte die nog testen?

Maar als ik het goed begrijp zou dus de processor in principe gewoon moeten werken? Alleen is de vraag of het bord wel voldoende vermogen kan leveren? Want de C3 Deneb 945 125W is toch gewoon dezelfde chip als de C3 Deneb 955 125W, maar dan met een andere multiplier?

Trouwens ben ik sowieso van plan de processor te underclocken en te undervolten om hem zuiniger en koeler te maken.

Ben benieuwd wat je ervan vindt en of deze processor nog getest gaat worden.

Answer:
Voor zover ik weet is het testen van processors altijd een "work in progress", zeker bij AMD, die elke week wel twee nieuwe CPUs lijkt uit te brengen. Ongetwijfeld gaat uw CPU nog getest worden, maar erop wachten lijkt me wat zinloos.

Voor zover ik weet is er inderdaad geen verschil in architectuur en microcode tussen de verschillende Denebs, maar 100% zeker ben ik er niet van. Aan de Intel kant blijkt bijvoorbeeld de 760 echt een andere CPU te zijn dan de 750.

Buiten deze aantekening is het inderdaad alleen een kwestie van power delevery. Zeker als u gaat undervolten en underclocken zal dit geen probleem zijn, hoewel we natuurlijk met overclocking (en underclocking) altijd het volgende aanhouden: wel support, geen garanties!

Met Vriendelijke Groet,
Gigabyte Support

[ Voor 44% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 16-12-2010 19:49 ]

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Je hebt je antwoord. Ik denk dat de persoon die met jou mailt meer weet dan wij, van het desbetreffende moederbord, en ik zou gewoon een andere processor gaan gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
Njaaah..... we'll see. Ik laat het jullie weten ;)

• Ro-Maniak2
Antwoord:JA, het werkt als een zonnetje!!!

AMD Phenom II 955, Black Edition, HDZ955FBGMBOX, Deneb core C3 stepping, 125W

+

Gigabyte GA-MA78GM-S2H (rev. 1.1)

=

d:)b

* Ro-Maniak2 = happy camper

[ Voor 48% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 23-12-2010 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordremy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-07 18:41
hallo,, ik heb dezelfde vraag, maar dan met een ander moederboard,, ik wil deze processor (de 955) mijn huidige amd athlon X2 laten vervangen,, dit omdat hij op het moment net de cpu load van bepaalde games (black ops) niet aan kan..

moederboard in kwestie is een asus crosshair formula II (am2+)

ik eb zelf al even op dit probleem gezocht, en volgens de ene site wel, andere site niet,, er is naar mijn post helaas nog niet gekeken,, ik hoor t graag als iemand me meer kan vertellen (vertel me ook maar als je nog meer van mij wilt weten)

Nevermind,, na nog dieper googelen gevonden dat dit wel kan,,

[ Voor 31% gewijzigd door lordremy op 09-01-2011 16:52 ]

Pagina: 1