Home server, temperatuur inzichtelijk maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:55
Ik heb sinds kort een eigen (Ubuntu) servertje in de meterkast staan waarmee ik aan het tweaken ben. Erg leuk allemaal, zeker omdat het stroomverbruik < 20 watt is. Na installatie van de benodigde packages (samba, ssh, mysql, apache, etc) wil ik ZELF de temperatuur gaan monitoren. Ik heb hiervoor LM-SENSORS geinstalleerd. Deze leest de temperatuur sensoren van het moederbord uit. Exact wat we nodig hebben dus. M.b.v. een cronjob/bash script strip ik alle overbodige informatie en pleur ik ze elk uur in een mysql tabelletje:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1757832/server.temp.jpg

Maar nu mijn probleem: stel ik heb straks een hele lijst met gemeten waarden; hoe krijg ik hier dan een overzichtelijke grafiek uit? Genereren met jpgraph ofzo, dat snap ik wel.. maar het gaat mij er nu om hoe ik de grafiek wiskundig zó maak, dat een eventuele temperatuur-piek in een bepaald uur er ook op te zien is. Stel ik maak elke maand een grafiek van de afgelopen maand.... dat zijn zo'n 730 uren. Dit wordt te veel om op de x-as te zetten denk ik, dus we moeten op de 1 of andere manier gaan schalen. Maar hoe krijg ik die hiervoor besproken piek nu toch inzichtelijk, want dat is uiteindeljik waar het om draait: problemen constateren.

Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is.... 8)7

Verwijderd

Ik zou dan toch eens gaan kijken naar rrdtool en cacti.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 20:27

Matis

Rubber Rocket

Wat is allereerst zou doen is het volgende: Bekijk hoeveel punten je op de x-as wilt hebben, zoals je zelf al aangeeft moet de resolutie van jouw grafiek natuurlijk wel leesbaar blijven.
Wanneer je de resolutie weet, kun je terugrekenen wat je interval is/gaat worden.
Stel je neemt 100 samples op je x-as voor een maand capturen. Dat zou dus betekenen dat je per y-waarde dus het gemiddelde van 7,3 waarnemingen (uren) moet nemen.
Dit zou je kunnen zien als oversampling. Omdat 7,3 geen mooi natuurlijk getal is, zul je met coefficienten moeten gaan rekenen, om toch tot de juiste uitkomst en gemiddeldes te komen. Je zou hiervoor een een Catmull Rom interpolatie kunnen gebruiken. Dit doen wij ook bij het downsamplen van video. Wanneer je bijvoorbeeld van 1920 pixels horizontaal naar 1280 pixels horizontaal wilt.
In jouw specifieke geval moet je van de eerste 7 meetwaardes en van de 8e meetwaarde maar 3/10 meten. Dat betekend dat je daarna bij de volgende gemiddelde dus van de 8e meetwaarde 7/10 moet nemen en dan daar dus weer 7,3 bij optellen. Dus het gemiddelde tot 14,6. Daarvoor zou je zo'n filter kunnen gebruiken.

Ik kan je daar helaas geen voorbeeld van geven, maar er zijn genoeg alternatieven te vinden:

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Van de andere kant maakt het voor dit doel in feite niet veel uit om 700 punten op de x-as te hebben. Immers zul je normaal gezien toch een vlakke lijn krijgen en pieken (hetgeen waar je naar zoekt) zie je ook dan nog prima.

Maar even los daarvan is dit een beetje het wiel opnieuw uitvinden want zoals Cheatah al zegt heb je hier prachtige tools voor die ook naar eigen smaak kan aanpassen. Bijvoorbeeld Cacti, Nagios of Zabbix.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 10:38

Skef

Ik scheer.me

Je zou ook eens kunnen kijken naar FusionCharts. Mooie flash-based grafieken welke makkelijk aan te sturen zijn, wij gebruiken deze ook veelvuldig.

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
Deze is ook wel grappig: http://www.highcharts.com...spline-symbols&theme=gray

In basis maakt het aantal punten niet veel uit, je kan echter ook in plaats van het geheel weergeven eens kijken of je alert-based weergaves kan doen. Dus alleen grafiekjes tonen rondom de pieken.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:00

RammY

Dát!

(jarig!)

Deze advertentieplaats is te huur!

• smeerbartje
Ik hoef dus geen tooltjes die voor mij de temperatuur bijhouden; ik wil enkel een set van waarden omzetten naar een grafiek. Het "zelf doen" vind ik gewoon leuk...

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

http://www.jqplot.com/

Jquery plotting tool, erg handig

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik gebruik daarvoor (momenteel) Google Image charts maar ga op termijn voor Google Interactive charts die ik inmiddels in andere projecten heb gebruikt en dat bevalt toppie d:)b

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• smeerbartje
Thanks allemaal; ik ga vanavond beslissen welke manier ik ga gebruiken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Voor de geïnteresseerden.... ik heb het uiteindelijk opgelost met de Google Charts API.
Pagina: 1