Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC schakelt zichzelf uit

Pagina: 1
Acties:

• Rossman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-08 17:23
Kort vraagje voor de tecchies hier: mijn dochter vond het leuk om de aan-uit knop van een centrale stekkerdoos waar mijn hele pc armatuur aan hing een paar keer om te gooien. Minstens een keer maar mogelijk wel meer keren.
Kort erna begon mijn pc kuren te vertonen bij het ontwaken uit slaapstand (win7). Gisteren wilde hij opeens helemaal niet meer aan (dag ervoor normaal afgesloten).
Ik heb de stekker in een andere stekkerdoos gestoken. PC wil nu wel aan maar na amper 5 minuten schakelt hij zichzelf weer uit. Geen BSOD, geen foutmeldingen in windows. Vandaag nog wat geprobeerd, kreeg wel melding in beeld BIOS checksum error... Start na reset alsnog door naar windows. Maar wederom na 5 minuten shutdown.

Ik vermoed dat niet alleen mijn voeding de geest heeft gegeven, maar ben ook bang dat door een piekstroom wellicht mijn mobo aan gort is...

Temp is geen issue, stof waarschijnlijk ook niet.

Wat denken jullie? Andere psu proberen?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Je zou in ieder geval een andere psu kunnen proberen, helemaal als je die even uit een ander systeem kunt lenen en je er niet meteen een aan hoeft te schaffen ;) Maar stond de pc aan of uit toen dat gebeurde? Als hij uit stond zou het volgens mij geen problemen mogen veroorzaken. Ik haal de stekker ook altijd uit mijn pc als die uit staat en dat levert ook geen problemen op. Als hij wel aanstond zou ik even kijken of je HDD wellicht fouten bevat.

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Bedoel je met "uitschakelen" dat hij gewoon ineens *poef* uit is, dus zonder waarschuwing ineens totale stilte onder het bureau? Want dát klinkt alsof de PSU een opdoffer gekregen heeft. Goeie kans dat het daar blijft overigens, de binnenkant van je PC hoort bij normale piekstroompjes geen tikken mee te krijgen. Als je mobo kapot zou zijn zou het evengoed een PCI kaart, geheugen, cpu of schijf kunnen zijn die stuk is, en dan verwacht ik eigenlijk dat ie zelfs niet meer opstart.

Het kán overigens wel. Daarom laat je het beste geen kinderen met je stroomvoorziening spelen tot ze 16 zijn en voor elektricien geleerd hebben. ofzo. :+

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Een mobo gaat niet direct zo snel kapot (tegenwoordig) als de voeding een opdonder heeft gehad, de voeding van mijn oude pentium 4 systeem ging zelfs met een enorme knal richting de eeuwige jachtvelden, maar er was achteraf verder niets met mijn systeem aan de hand... nieuwe voeding erin en het draaide weer zoals het hoort.

• postbus51
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

in beeld BIOS checksum error... Start na reset alsnog door naar windows

Je hebt toch wel in de bios gekeken of alles wel klopt kwa instellingen