1 Bedrijf met meerdere vermeldingen in Pricewatch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 01:21
Ik heb een opmerking/observatie dat een bedrijf meerdere webshop sites hebben. Maar deze worden apart gereviewed en dit lijk mij slecht. Voorbeeld deze webshops:

http://tweakers.net/shopreview/?Naam=leader

ze zijn allemaal van 1 bedrijf. Als er nou bij de populairste van die webshops nou veel klachten zijn en iemand vind iets bij één van de andere webshops van dat bedrijf, met weinig, maar goede reviews (kan ook andersom natuurlijk), dan zou het kunnen gebeuren dat iemand een beslissing neemt die hij of zij anders niet had genomen als alle reviews gebundeld zouden worden van het zelfde bedrijf.

Ik pleit er dan ook voor dat dit veranderd word, dit zou voor de klanten als de bedrijven beter moeten zijn.

Verwijderd

Ik begrijp je punt, maar het ligt wat genuanceerder dan dat...

Sowieso is het voorwaarde dat er geen grote overlap in assortiment is - als je meerdere handelsnamen hebt, wil je producten en merken onderscheiden. Dit zal juist bijdragen aan het krijgen van een beeld waar het bedrijfsonderdeel blijkbaar goed in is. Een winkel kan geweldig zijn met (kennis van) PC's maar waardeloos met camera's. Is het alles-in-een, dan ga je dat in reviews niet terugzien. Wel weet je bij alles in een altijd met wie je te maken hebt.

Daarnaast kan iedere bedrijfsvoering verschillen. Bijvoorbeeld meer service en flexibiliteit maar een hogere prijs, en kan ieder bedrijfsdeel operationeel volledig gescheiden zijn. Het kunnen zelfs verschillende BVs zijn onder één holding. Zou je een review over computable willen samenvoegen met een review over Tweakers.net ?

Ik zeg niet dat het altijd ideaal is zoals het is, maar wel dat er meer achter zit en er ook wel over is nagedacht ;)

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
In aanvulling op Floppus:

Er zijn ook shops in de Pricewatch te vinden welke zoveel overeenkomsten vertonen, dat ze vrijwel gelijk zijn en alleen de naam verschilt. Dit is dan vaak ook fysiek één bedrijf met één bedrijfsvoering, één logistieke afdeling, één service-afdeling, etc.

Jouw scenario lijkt me ook in deze gevallen niet heel waarschijnlijk.

Als de hiervoor genoemde factoren hetzelfde zijn, waarom zouden dan bij de verschillende shops de reviews grote verschillen vertonen? Vooral als het aantal reviews hoger is, zal dit niet gebeuren. Dat lijkt me al het geval vanaf enkele reviews. Wat dat betreft gaat jouw verhaal dus pas op als de shop één of twee reviews heeft. Maar wat dat betreft is het algemeen bekend wat daar de waarde van is ten opzichte van veelvuldig gereviewde shop.

Overigens komt de overlap in producten bij dit soort shops helaas nog wel voor. Hierdoor kan het voorkomen dat één product meerdere (exact gelijkende) prijzen onder elkaar heeft staan van meerdere shops van éénzelfde bedrijf. Hiervoor wordt momenteel aan een oplossing gewerkt.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?