Acer Aspire 9500 crasht?

Pagina: 1
Acties:

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12 21:55
wij hebben nu de laptop (acer aspire 9500) al een aantal jaar in gebruik,
nu de laatste paar maanden crasht hij na ongeveer 15 minuten,
hij draait op dit moment ubuntu 9.10 (upgraden kan niet vanwege vastlopers)

wat hebben we al geprobeerd:
ander geheugen > geen effect
andere koeling, dit is ook een lang verhaal, want de laptop werd eerst veel te heet wij dus nieuwe koeling gehaald en probleem was opgelost.
ook hebben we een andere hardeschijf erin gestopt maar ook dit helpt niet, steeds het zelfde probleem

wij hebben gister de koeling en cpu gelapped en ook nog nieuwe koelpasta erop gedaan,
maar nog steeds loopt de laptop vast na ongeveer een kwartiertje,

ook loopt de pc vast in de bios dus dat is ook wel raar,
we dachten nog steeds dat het aan de koeling lag maar dit kan nu toch bijna niet meer?

ubuntu geeft ook aan dat het cpu gebruik hoog is, als hij schoon is opgestart dan is het constant rond de 30/40% en constant 100% pieken ertussen.
is nu simpelweg de cpu kapot? of is het gewoon einde oefening?

ik hoop dat ik het een beetje fatsoenlijk heb kunnen uitleggen :+

• merijntjuh
kickje...

niemand die mij kan helpen :'( ?

Verwijderd

Kun je niet een programma zoals Prime of Orthos draaien?
Dan kun je zien of je CPU fouten gaat maken.

Vastlopen in het bios is namelijk wel 99.9% zeker een hardware probleem.
Zit de CPU in een ZIF socket? Dan kun je evt. nog een andere cpu testen, maar ik vermoed of een defect op je moederbord (wel eens vga artifacts gezien?) of inderdaad een defecte CPU.

• merijntjuh
geen artifacts.. en ook alle effecten werken gewoon goed in linux (compiz fusion)

het is inderdaad een ZIF socket (als ik zo naar de plaatjes op internet kijk en vergelijk met de laptop)

en een programma zoals prime draaien gaat niet.. want hij loopt altijd vast na 15 min en windows installeren duurt langer als dat :(

dus is het gewoon cpu?

EDIT: ik heb ook nog even opgezocht voor prime95, ik zal het eens proberen om snel in dat kwartiertje het op de laptop te krijgen, en dan laat ik de resultaten hier wel even zien!

[ Voor 20% gewijzigd door merijntjuh op 18-12-2010 19:24 ]