Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:18
Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje bezig met een harde schijf en ik kom niet echt verder met deze recovery.

Korte inleiding:
- De schijf (ST31500341AS) was niet meer leesbaar, SMART error en op een gegeven moment niet eens meer zichtbaar in bios. Na zoeken stuitte ik op forums met veel verhalen over slechte eigenschappen van deze serie
(zie hier: http://www.msfn.org/board...n-for-seagate-720011-hdds)

Omdat ik dacht dat deze schijf ook in een BUSY toestand zat heb ik datgene uitgevoerd wat er stond (USB --> TTL: SMART status gereset en nieuwe partitie gegevens weggeschreven). Schijf was toen weer zichtbaar in bios, maar niet windows disk manager. Recovery programma's vinden hem echter wel en kan ook met het proces beginnen. Echter is het zo dat tijdens het recovery proces het in het begin vrij snel gaat, maar dan willekeurig heeft het recovery proces heel veel fouten, er zit geen een goede sector meer tussen. Let wel dit is willekeurig, als ik hem net op start en op sector 30000000 begin gaat ie vrolijk lezen, na een tijdje gedraaid te hebben: alleen maar errors. Start ik het recovery programma dan opnieuw op en begin ik op sector 30000000, ook alleen maar errors.

Heeft iemand een verklaring voor het feit dat de gehele schijf dan niet meer te lezen is? Als ik de pc reset werkt het weer eventjes. Kan dit door warmte komen? Of verkeerde partitie instellingen? HD geometrie?

• Nollekeuh
kick it

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het lijkt me dat er iets opbouwt wat op den duur een probleem wordt, en wat reset bij een computerreset. Dat kan warmte zijn, maar ook lading. (Door een kapotte condensator ergens, ofzo)

Kun je de schijf trouwens niet backuppen door telkens na een reboot door te gaan waar de eerste fout kwam?

• Nollekeuh
Ja daar heb ik dus aan gedacht, maar dan moet ik dus met verschillende bestanden gaan werken. Ik kan natuurlijk delen gaan recoveren (sectoren aangeven), maar dan kan ik het hele zooitje nooit meer aan elkaar lijmen en gebruik maken van de MFT. Wordt dus een raw recovery. Praktisch gezien heb ik nog niet een programma gezien die dat voor mij kan doen...

• Mijzelf
  • Niet online
dd kan dat. Zit in iedere Linux distributie.

dd if=inputdevice of=outputdevice skip=#startsector seek=#startsector

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

gebruik linux met dd_rescue. Die kan je 100x draaien naar dezelfde output file met steeds een andere beginsector (je kunt 'm zelfs achterstevoren laten lezen). Hij zal dan steeds die data die ie wel kan lezen toevoegen aan de image file. Daarna kun je de recovery tools loslaten op de image :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Niet online
Weet je zeker dat dd_rescue de onleesbare sectors in de bron niet vult met nullen in het doelbestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
Ok, twee dagen geleden inderdaad gevonden en system rescue disk gedownload. Nu nog even eigen maken...

Met waarschijnlijk 700 GB aan gegevens kan het best een behoorlijke klus worden...
Pagina: 1