Media indexeren/afspelen vanaf server

Pagina: 1
Acties:

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34
Ik zit een beetje met een probleem. We hebben een server met zo'n 250GB aan muziek. Deze wil ik graag lokaal kunnen beluisteren. Welke player zou hier het beste geschikt voor zijn?

Wat ik dus zoek is een player die voor mij de server kan indexeren (en bij voorkeur deze index ook kan maintainen), maar de muziek zelf wel gewoon van de server kan afspelen.

Belangrijk is dat de player GEEN bestanden aanmaakt op de server. Voor zover ik weet doet iTunes dit namelijk wel als ik mijn library zou instellen op de server met album-art etc. En ik kan nergens een manier vinden om dit te disablen.

Wat zijn hier de mogelijkheden?

Ik heb logischerwijs niet alteveel mogelijkheden tot experimenteren. Als een tool wel iets aanmaakt of verandert heb ik een flink probleem..

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kan lokaal iTunes (of Windows Media Player, of Winamp, of Songbird, of Foobar, etc) draaien met alle muziek read-only op een server. De index wordt dan op je lokale machine opgeslagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 15-12-2010 14:40 ]

• Bosmonster
De server heb ik geen controle over, dus die kan ik niet read-only maken. Ik kan niet het risico lopen dat een tool wel iets aanmaakt, dus ik heb wat meer informatie nodig :)

Met iTunes neem ik aan dat je bedoelt dat ik de serverlocatie als media-dir instel? Ik heb wel een optie om "niet te organisen", maar ik kan dus niet met zekerheid stellen dat dit niks aanmaakt op de server.

Overigens is dit een Mac-forum, dus dingen als winamp, wmp of foobar heb ik natuurlijk niet zoveel aan :+

[ Voor 89% gewijzigd door Bosmonster op 15-12-2010 14:45 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Weet ik veel wat voor OS al die andere clients draaien? ;) De media library blijft op je client Mac (onder music/iTunes/), dus gewoon zoals standaard staat ingesteld. Je drag-and-dropt daarna de bestanden van de server in je lokale iTunes. Stel idd wel dat "niet organiseren" in.

Er komen dan geen nieuwe bestanden op de server terecht. Sommige info als Playcount en Soundcheck blijft ook gewoon lokaal in de database, maar als je in iTunes de album art of tags aanpast, dan past hij die info wel aan op de mp3'tjes op de server. Wil je dat niet, dan zou je de boel read-only aan de server kant moeten maken.

• Bosmonster
ok, ik ga het eens even testen met een mapje :)

Wat doet iTunes overigens als er nieuwe mp3's bijkomen op de server? Zal die deze dan detecteren en automatisch indexeren? Aangezien het om nogal een grote hoeveelheid gaat.

[ Voor 65% gewijzigd door Bosmonster op 15-12-2010 17:44 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Moet je zelf handmatig toevoegen, of (als je handig bent) een scriptje schrijven en die bv elke dag, of elke startup draaien.

• Bosmonster
Gisteren even een test gedaan met een enkele map in itunes slepen. Daar wastie helaas al ongeveer een half uur mee bezig. Ik vrees dat op die manier toevoegen van de hele server een maand gaat duren ofzo :P

iTunes laadt zo te merken de gehele mp3 in ipv alleen de header met ID3-tag. En met 250GB vanaf een niet al te vlotte Samba-server gaat dat hem niet worden vrees ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Bosmonster op 16-12-2010 08:34 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als ik het goed begrijp kan je niets aan de server veranderen, maar anders waren programma's zoals subsonic, mt-daapd en dergelijke wellicht een goede oplossing geweest.

• Bosmonster
Yeah, misschien toch maar even met een collega overleggen om te kijken of we niet een remote index kunnen maken om muziek per user te streamen. We gebruiken de verzameling nu voor een jukebox in het pand (waar iedereen muziek op kan aanvragen), maar dat is custom software.
Pagina: 1