Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 16:18
Een maand geleden heb ik mijn Vodafone abonnement verlengt. Ik mocht toen een nieuw toestel uitkiezen en heb toen voor de BlackBerry Torch gekozen icm met het Bel + SMS + Web-2 200 abonnement.

Met dit abonnement kan je surfen via de telefoon maar Pingen/IM, pushmail en applicatie's die internet nodig hebben werken NIET. Hiervoor heb je een apart BlackBerry abonnement nodig.
Dit staat ook duidelijk vermeld op de Vodafone site en ik was me hiervan ook bewust.

Maar nu heb ik een aantal vrienden die ook klant zijn bij vodafone, maar geen BB hebben en wat ik heb begrepen kunnen zij wel een aantal zaken (pingen,im, apps) gebruiken met enkel een internet abbo.

Volgens vodafone komt dat omdat je met een BlackBerry, aangesloten moet zijn op een BES server omdat het anders niet werkt.
Als ik echter thuis achter de router, zit, werken de apps (pingen, im, etc) wel. Mijn eerste gedachte is dat er dus geen BES account nodig is en dat vodafone bewust poorten knijpt om extra geld te vragen voor het BB abbo.

Apps die via vodafone niet werken maar wel via de router;
BB AppWorld
Pingchat
GoogleMaps

Kort samengevat:
BB gebruikers hebben een extra abbo nodig die andere smartphone bezitters niet nodig hebben om bepaalde diensten te kunnen gebruiken.

Nu is mijn vraag: Draait Vodafone mensen met een BB een poot uit, of eis ik teveel/is mijn verwachting verkeerd?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PingChat is wat anders dan pingen op je BB. Volgens mij is het niet eens van RIM, maar gewoon een applicatie van derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 12:16

RammY

Dát!

Blackberry en een mobiele internet verbinding is gewoon een BIS of BES abbo...
Klaar..

Nee Vodafone trekt je dus geen poot uit dat mensen met een ander toestel wel een app kunnen gebruiken..

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Wolly schreef op woensdag 15 december 2010 @ 13:01:
PingChat is wat anders dan pingen op je BB. Volgens mij is het niet eens van RIM, maar gewoon een applicatie van derden.
Dat klopt! ;)

Wat ik heb begrepen is dat BB messenger via BES loopt. Pinchat doet dat echter niet. Het enige wat je nodig zou hebben is internetverbinding. Toch werkt Pingchat niet via G3/GPRS. Als ik echter thuis achter een router zit werkt het wel. :X

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 15:47

KoudeAardbei

Moderator

Werk zelf in een vestiging van een grote telefoonketen en kan het bovenstaande bevestigen.
Je kan inderdaad niet pingen etc met een B+S+W abbonement helaas, echter hebben sommige masten nog een oude versie van hun routing-software waardoor het op sommige plekken nog wel kan!

Kan ook zijn dat bij je vrienden het verkeerd in het systeem staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
RammY schreef op woensdag 15 december 2010 @ 13:04:
Blackberry en een mobiele internet verbinding is gewoon een BIS of BES abbo...
Klaar..

Nee Vodafone trekt je dus geen poot uit dat mensen met een ander toestel wel een app kunnen gebruiken..
Waarom lukt het mij dan wel om zonder BES abbo wel te internetten?
Waarom biedt Vodafone de combi Bel + SMS + Web-2 200 aan icm dit toestel als je zonder BES abbo toch niets hebt aan enkel Web-2 op je BB?
Waarom mag ik niet pingen omdat ik een BB heb, maar mijn maat met HTC en hetzelfde abbo kan dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ChojinZ schreef op woensdag 15 december 2010 @ 13:04:
[...]

Dat klopt! ;)

Wat ik heb begrepen is dat BB messenger via BES loopt. Pinchat doet dat echter niet. Het enige wat je nodig zou hebben is internetverbinding. Toch werkt Pingchat niet via G3/GPRS. Als ik echter thuis achter een router zit werkt het wel. :X
Maar staat er dan bij Verbinding beheren -> Status services / Blackberry Internet Service een Wifi verbinding?

Edit: dit schermpje dus.
Afbeeldingslocatie: http://anworm.files.wordpress.com/2010/03/service_status.jpg?w=320&h=240

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 15-12-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 16:51

Releases

Ja maar!

Waarom je maat dat wel kan, omdat hij niet gebruikt maakt van de Ping Messenger maar van Pingchat of Whatsapp, dat is een heel andere dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 14:34
ChojinZ schreef op woensdag 15 december 2010 @ 13:10:
[...]

Waarom lukt het mij dan wel om zonder BES abbo wel te internetten?
Omdat internet geen "speciale" dienst is lijkt me.
Al is dit een beetje "een poot uitdraaien" aangezien RIM blijkbaar extra dependencies aan het hebben van zo'n toestel heeft gekoppeld. Dat heb je met Android en ios weer niet, al heb je daar natuurlijk wel "aanvullende diensten" maar werkt prima zonder, itt tot BB.
Waarom biedt Vodafone de combi Bel + SMS + Web-2 200 aan icm dit toestel als je zonder BES abbo toch niets hebt aan enkel Web-2 op je BB?
Omdat misschien niet iedereen die "speciale" diensten willen draaien? Als ze het mét BES gaan verkopen, gaat de prijs omhoog en verkopen ze waarschijnlijk minder.
Waarom mag ik niet pingen omdat ik een BB heb, maar mijn maat met HTC en hetzelfde abbo kan dit wel?
Omdat die maat van je geen "Blackberry Ping" heeft maar Pingchat, wat dus een thirdparty app is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Wolly schreef op woensdag 15 december 2010 @ 13:12:
[...]

Maar staat er dan bij Verbinding beheren -> Status services / Blackberry Internet Service een Wifi verbinding?
Ik zit nu op mijn werk dus geen verbinding. Wat er thuis staat weet ik niet. Zal ik straks ff uitzoeken.
KoudeAardbei schreef op woensdag 15 december 2010 @ 13:07:
Werk zelf in een vestiging van een grote telefoonketen en kan het bovenstaande bevestigen.
Je kan inderdaad niet pingen etc met een B+S+W abbonement helaas, echter hebben sommige masten nog een oude versie van hun routing-software waardoor het op sommige plekken nog wel kan!

Dat zou wel een logische verklaring kunnen zijn.
Releases schreef op woensdag 15 december 2010 @ 13:14:
Waarom je maat dat wel kan, omdat hij niet gebruikt maakt van de Ping Messenger maar van Pingchat of Whatsapp, dat is een heel andere dienst.
Uhhh.. zoals ik al aangaf gebruik ik zelf ook Pingchat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik vermoed trouwens dat je via je APN settings en/of servicebooks wel het gedrag zou kunnen wijzigen als ik afga op deze pagina http://bb.anworm.com/enab...browser-without-bisbes-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Sypher schreef op woensdag 15 december 2010 @ 13:15:
[...]

Omdat internet geen "speciale" dienst is lijkt me.
Al is dit een beetje "een poot uitdraaien" aangezien RIM blijkbaar extra dependencies aan het hebben van zo'n toestel heeft gekoppeld. Dat heb je met Android en ios weer niet, al heb je daar natuurlijk wel "aanvullende diensten" maar werkt prima zonder, itt tot BB.
De vraag was retorisch. De poster beweerde namelijk dat je geen internet kan hebben zonder BB abbo. Nu heb ik geen BB abbo maar wel internet....
[...]

Omdat misschien niet iedereen die "speciale" diensten willen draaien? Als ze het mét BES gaan verkopen, gaat de prijs omhoog en verkopen ze waarschijnlijk minder.
Klopt. Maar ook deze vraag was wederom retorisch. ;) zie mijn eerste punt.
[...]

Omdat die maat van je geen "Blackberry Ping" heeft maar Pingchat, wat dus een thirdparty app is.
Wellicht dat ik onduidelijk was maar ik gebruik dus ook Pingchat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:19

Flappiewappie

Hier nog meer

KoudeAardbei schreef op woensdag 15 december 2010 @ 13:07:

Goed verhaal! :z

Om gebruik te maken van blackberry heb je een zogenaamde blackberry-sock nodig, deze laat je gebruik maken van de blackberry diensten zoals blackberry push email en blackberry ping.

En nee dit is geen oplichting van Vodafone, hooguit "oplichting" van Blackberry.

Internet (en ook de blackberry appstore) maken geen gebruik van deze toevoeging.

Overigens als TS daar wel gebruik van wil maken is hij een 10tje per maand meer kwijt, kun je zo aan laten zetten via de klantenservice.

[ Voor 13% gewijzigd door Flappiewappie op 15-12-2010 14:28 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Flappiewappie schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:26:
[...]

Om gebruik te maken van blackberry heb je een zogenaamde blackberry-sock nodig, deze laat je gebruik maken van de blackberry diensten zoals blackberry push email en blackberry ping.
Dat klopt. Dit staat ook duidelijk aangegeven op de Vodafone site en dit wist ik ook van te voren.
Mijn probleem is echter dat apps die de zogenaamde blackberry-sock NIET nodig
hebben, (pingchat, appworld) het ook niet doen. Volgens de helpdesk van Vodafone is hier een bb abbo voor nodig.

Overigens ligt het niet aan de apps. Want thuis, via de router werkt het allemaal naar behoren.
Flappiewappie schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:26:
[...]

Overigens als TS daar wel gebruik van wil maken is hij een 10tje per maand meer kwijt, kun je zo aan laten zetten via de klantenservice.
Minder nog, de bb abbo's zijn vanaf 7,50 te krijgen. ;)

Pagina: 1