[HD4870] Fan vervangen of volledige kaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
In mijn PC zit sinds een jaartje of twee een Asus HD4870. De kaart op zich doet het prima, alleen doet zich sinds enkele weken some het volgende probleem voor.

Als de PC aangezet wordt begint de koeler op volle kracht te blazen. Dit duurt een vijftal seconden waarna de fan even stil valt en dan weer volop begint te blazen. Dit scenario blijft zich herhalen, de PC start dan ook niet meer verder op. Dit heb ik ook visueel gecontroleerd, het is dus effectief de koeler op de videokaart en niet de CPU-koeler of de voeding.

De enige oplossing is om een harde reset te doen, d.i. de powerknop inhouden tot de PC uitvalt en dan weer proberen. Meestal start de PC dan wel goed op, hoewel het soms ook gebeurt dat de koeler opnieuw raar begint te doen. Als ik gewoon op de reset-knop druk gebeurt er overigens niets.

Dit gebeurt echter niet altijd, in ongeveer de helft van de gevallen start de PC van de eerste keer normaal op. De videokaart doet het na de opstart ook gewoon: de prestaties zijn goed, er verschijnen geen artefacts of blue screens, ...

Mijn vraag is nu of ik dit kan oplossen door er gewoon een andere koeling op te plaatsen of dat dit toch de voorbode kan zijn van grotere problemen en ik dus beter meteen een nieuwe videokaart installeer. Ik ben zelf geneigd om voor het tweede te kiezen, maar het scheelt natuurlijk enorm in de kosten.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zijn de temperaturen van die kaart? Als het ding erg heet wordt kan dat problemen geven. In dat geval zou ik zeker de koeler eens vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 09:44
Mja, klinkt toch eerder als een hardware probleem waardoor je niet door de post heenkomt en de pc blijft resetten.
Kan vanalles zijn, maar ik zou eens beginnen met het controleren van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:28
Ik denk net als KBDE dat het iets anders is. Als ik m'n pc dusdanig overclock dat ie niet meer opstart dan blaast de gpu ook op vol.

Haal de "hangen en opstartproblemen troubleshooter" er eens bij. staat hier wel ergens op het forum.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• HellPunk
De idle temperatuur is 48°, dat lijkt me niet overdreven. De opstart-troubleshooter heeft geen nieuwe mogelijkheden opgeleverd.

Ik neig zelf steeds meer naar het idee dat de fan niet meer helemaal goed is, maar ik hou me aanbevolen voor andere tips. Anders komt er een mooie nieuwe HD6850 of HD6870 onder de kerstboom te liggen :)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Mocht het toch de fan zijn en ben je van plan een andere aan te schaffen, dan heb ik er nog wel eentje voor je liggen.
Heb je interesse, DM of mail mij dan even, dat praat wat makkelijker.

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Ik verdenk niet meteen je videokaart zelf hoor, meestal blazen videokaarten bij het initialiseren (dus bij de boot) heel even, en als jij zegt dat 'ie blaast, stopt, en weer overnieuw begint, constateer ik dat je pc in een reset loop terecht komt. Dit kan een heel scala aan oorzaken hebben, die niets met de GPU te maken hebben.

Ik heb reset loops gezien met dit symptoom bij de eerste keer booten nadat ik een CPU had gewisseld, bij het installeren van nieuw geheugen, na het opnieuw installeren van een videokaart, bij driver problemen, noem maar op. Je hebt dus niet toevallig recent met andere hardware gerommeld?

• HellPunk
Nee, er is niets met de PC gebeurd sinds de kaart erin zit. Ik weet dat sommige kaarten bij een boot even op volle kracht gaan blazen, maar dat heeft deze nooit gedaan. Als de PC wel correct doorstart hoor je de kaart ook helemaal niet.

Bedankt voor het aanbod van de fan, jasiccama, ik ga vanavond nog even zelf verder zoeken - als de kaart het probleem dan tenminste vertoont, dat het niet herhaalbaar is bemoeilijkt de zoekactie behoorlijk.

En allen bedankt voor het meedenken, ik weet dat het een beetje een vaag probleem is :)

Update:
Degenen die de oorzaak bij de voeding zochten lijken gelijk te krijgen. De PC draait nu al enkele dagen met een andere voeding en het probleem heeft zich tot nu toe niet meer voorgedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door HellPunk op 03-01-2011 12:55 ]

Pagina: 1