Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:53

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Topicstarter
Ik ben dus op zoek naar een bedrijf (onderneming/website etc.) die mij de volgende service kan bieden:

- Facturen uitschrijven naar een opdracht gever en/of dat de opdrachtgever in zee gaat met de betreffende website/onderneming die dit voor mij regelt
- Gericht op software schrijven zoals dus rentacoder of elance, maar dan zonder het match-making process via een auction aangezien ik de match-making wel zelf doe

Ik weet dat er 'payroll' bedrijven zijn die dit zouden kunnen doen, maar ik heb al een baan (en dus verzekeringen etc..) en wil niet als ondernemer gezien worden voor de belastingdienst(1).

Weet iemand of zo'n bedrijf bestaat?(2) Het mag van mij zoals rentacoder een internationaal bedrijf zijn die eventueel het geld op mijn paypal rekening zet (dat zou ivm de belasting helemaal mooi zijn).

(1)dat brengt mij veel te veel stress en rompeslomp! ik ben namelijk net van mijn eenmanszaak af dat mij meer gekost heeft dan plezier dat het in programmeren voor mensen tegen een vergoeding moest opleveren
(2)ik heb mij al vele uren suf ge-googled maar kan heel veel vinden maar niet iets dat zonder match-making werkt en/of zonder 'payrolling'

[edit]
Ik heb net een bedrijf/site odesk.com gevonden, deze lijkt op wat ik zoek. Heeft iemand ervaring met odesk?

[ Voor 4% gewijzigd door CT op 15-12-2010 11:40 . Reden: odesk gevonden ]

Verwijderd

CT schreef op woensdag 15 december 2010 @ 10:48:
[edit]
Ik heb net een bedrijf/site odesk.com gevonden, deze lijkt op wat ik zoek. Heeft iemand ervaring met odesk?
Ik heb een keer overwogen om wat via die site te doen, maar daar ben ik snel van teruggekomen toen ik erachter kwam dat je een programmaatje moet installeren dat elke tien minuten (oid) een screenshot van je scherm maakt (zodat men kan zien of je wel echt aan het werk bent)...

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
CT schreef op woensdag 15 december 2010 @ 10:48:
- Facturen uitschrijven naar een opdracht gever en/of dat de opdrachtgever in zee gaat met de betreffende website/onderneming die dit voor mij regelt
- Gericht op software schrijven zoals dus rentacoder of elance, maar dan zonder het match-making process via een auction aangezien ik de match-making wel zelf doe
Freelancen waarbij je de contractverwerking aan een ander laat, volgens mij is dat juist de essentie van payrolling.
Ik weet dat er 'payroll' bedrijven zijn die dit zouden kunnen doen, maar ik heb al een baan (en dus verzekeringen etc..) en wil niet als ondernemer gezien worden voor de belastingdienst(1).
Bij payrolling ben je helemaal geen ondernemer. Je gaat in dienst bij het payrolling bedrijf met een projectcontract.

Dat terzijde, volgens mij heb je alleen maar de winnen om ondernemer te zijn:
- (ondernemer voor de inkomstenbelasting) lagere inkomstenbelasting door bv MKB-winstvrijstelling
- (ondernemer voor de inkomstenbelasting) geen inhouding van dure UWV premies t.b.v. WW en WIA
- (ondernemer voor de omzetbelasting) K.O.R. regeling
Weet iemand of zo'n bedrijf bestaat?(2) Het mag van mij zoals rentacoder een internationaal bedrijf zijn die eventueel het geld op mijn paypal rekening zet (dat zou ivm de belasting helemaal mooi zijn).
Op welke rekening je het bedrag ontvangt is niet van belang voor de belastingplicht. Als Paypal in NL actief is met bankdiensten, zullen ze ook moeten rapporteren aan de belastingdienst. Je kunt hopen dat je niet wordt gepakt, maar dat geldt natuurlijk voor alle vormen van belastingfraude. Zorg gewoon dat je voldoende tarief krijgt om er ook na de belasting voldoende van over te houden, dat lijkt me een betere strategie ;)

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:53

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Topicstarter
Opzich is ondernemer natuurlijk niet slecht, maar ik werk misschien aan 2 projectjes per jaar... en wil daarbij geen enkele 'verplichting'. Puur even 'bijklussen' voor een fixed-fee.
Dus kvk-kosten, eventuele winst, administratie bijhouden etc.etc. is veel werk voor zoiets lulligs en daarbij mocht ik hier nog winst aan overhouden verdwijnt het in mijn inkomstenbelasting door de hypotheekrenteaftrek.

Dus leek mij zo'n soort coder-site een unieke manier om toch wat leuks te doen en nog een paar centen te ontvangen. Vandaar.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Kvk kosten: 30 of 40 euro per jaar, stelt dus niet veel voor. Administratie is ook nooit groter als de aktiviteit van je bedrijf. Heb je maar 2 facturen dan hoef je ook niet zoveel tijd te besteden om je aangifte voor te bereiden :)

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Odesk.com. :)

Edit: Ah, zie net je edit pas. Yes, veel ervaring mee (als opdrachtgever). ODesk is een fijne site met redelijke kwaliteit aan coders. Bedenk wel dat je qua tarief goed moet zitten om veel gevraagd te worden: je concurreert met India, Pakistan en Oost-Europa.

Het fijne is dat ODesk ook zeer goede tijdsregistratietools e.d. biedt, waardoor zowel opdrachtgever als -nemer verzekerd is van daadwerkelijk gewerkte uren.

Betaling is via credit card, en ODesk betaald volgens mij ook via PayPal uit.

Ik zou er als ik jou was eens een kijkje gaan nemen: je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

[ Voor 95% gewijzigd door Plague op 15-12-2010 20:39 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 15 december 2010 @ 19:38:
Kvk kosten: 30 of 40 euro per jaar, stelt dus niet veel voor. Administratie is ook nooit groter als de aktiviteit van je bedrijf. Heb je maar 2 facturen dan hoef je ook niet zoveel tijd te besteden om je aangifte voor te bereiden :)
met t_captain, betaal die 40e per jaar aan kvk en hou in excel (of soortgelijk) je inkomsten en uitgaven bij, trek de boel van elkaar af en je hebt je winst die je invoert bij je inkomstenbelasting. Zelfde doe je met de BTW en dat vul je in bij je omzetbelasting. In feite vraag je ons nu mee te werken aan belastingontduiking en dat kan niet de bedoeling zijn imo.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij wil jij voor de hobby gewoon af en toe opdrachtje doen en een rekening sturen hiervoor hoef je binnnen bepaalde grenzen helemaal niets te doen. Je mag gewoon een rekening sturen (geen BTW) en je verdiensten geef je aan bij de inkomsten belasting. Keurig legaal

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Frogmen schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 11:38:
Volgens mij wil jij voor de hobby gewoon af en toe opdrachtje doen en een rekening sturen hiervoor hoef je binnnen bepaalde grenzen helemaal niets te doen. Je mag gewoon een rekening sturen (geen BTW) en je verdiensten geef je aan bij de inkomsten belasting. Keurig legaal
Ware het niet dat de opdrachtgever dan ook geen BTW kan aftrekken, en daarmee dus 'duurder' uit is.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 21:38
Nee, er mag geen BTW op die factuur staan dus die wordt ook niet betaald. BTW is gewoon doorschuiven voor ondernemers, als het voor een particulier zou zijn is het wat anders maar die mag toch geen BTW aftrekken.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-11 14:32
ebia schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 00:09:
[...]
Ware het niet dat de opdrachtgever dan ook geen BTW kan aftrekken, en daarmee dus 'duurder' uit is.
Waarom zou die duurder zijn, hij betaald de btw toch ook helemaal niet.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 21:38
Bender schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:42:
[...]

Waarom zou die duurder zijn, hij betaald de btw toch ook helemaal niet.
Betalen moet hij wel maar hij kan het verrekenen met ontvangen BTW of terugvorderen. Klein verschil maar in de transactie zal hij het BTW bedrag wel degelijk moeten voldoen.
Pagina: 1