Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen bij maken batch bestand

Pagina: 1
Acties:

• sretlow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:05
Situatieschets/probleemschets: Onder de map "films" staan verschillende mappen met de naam van de film. In deze map staat de film maar ook een 0001.jpg plaatje. Dit is de film cover. In elke map staat dus een 0001.jpg bestand. Ik wil dit 0001.jpg bestand naar een map c:\covers kopieren en daarbij gelijk 0001.jpg hernoemen tot naamvdmap.jpg. Het batch bestand moet dan de gehele map "films" afgaan en uit alle submappen dus de 0001.jpg halen die kopieren naar c:\covers en dan hernoemen. Ik wou dit doen middels een batch bestand maar hier loop ik tegen twee prolemen aan:

1. Hoe kan ik 0001.jpg hernoemen naar de naam van de directory.jpg?
2. Hoe kan ik een batch bestand vanuit c:\films naar c:\films\film1 laten gaan? waarbij film1 een willekurige naam is. Terug weet ik wel (cd ..).

Als er een andere oplossing is (dus niet in de vorm van een batch bestand) hoor ik het graag.

films.bat
c:
cd\films
cd\????? (dit weet ik niet hoe ik naar een eerste film dir kan)
ren 0001.jpg directorynaam.jpg (en deze weet ik niet)
copy directorynaaam.jpg c:\covers
cd..

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tja, niet om het één of ander, maar in plaats van je blind staren op alleen maar batch omdat je de rest niet zou snappen:
Waarom ga je niet gewoon een keer in het Script Center rondneuzen of je daar niet een bijna kant en klaar voorbeeld kan vinden?

Bovendien staan daar ook goeie basisscripts die je kan aanpassen naar je eigen behoeften, daar leer je tenminste wat van..
En voor wat jij wil is batch nou niet bepaald de meest voor de hand liggende keuze tenzij je gelijk met commands als
popd
of
pushd~0%
aan de gang wil gaan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sretlow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:05
Ik had nog nooit van PowerShell gehoord. Ik zie het nu en ga daar inderdaad eens rondneuzen. Tot nu toe kon ik het altijd redden met dos batch bestanden. Maar dit is nou een tip waardoor ik mogelijk verder kan. Thnx.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Overigens helpt het vóór het schrijven van een script al als je een korte schematische weergave maakt van wat het moet doen.
Desnoods doe je dat in pseudo-code.
C:
1
2
3
4
5
Voor elke map in <D:\Films> doe
 Sla mapnaam op in <variable>
  Vind dinges.jpg
  Copy dinges.jpg <variable>.jpg
Volgende map (next)

dat maakt het opzoeken van elke losse stap ook een stuk eenvoudiger.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

alt-92 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:08:
Desnoods doe je dat in pseudo-code.
Inderdaad, goed advies.

Helpt je bij het inzicht krijgen in wat je nu precies wilt doen, welke stappen je daarvoor moet nemen, in welke volgorde en ook waar zich eventuele problemen kunnen voordoen.

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:33

MartinMeijerink

Computerrorist

In batch is het ook nog best te doen:
for /f "tokens=*" %%i in ('dir "c:\films" /b/ad');do copy "c:\films\%%i\0001.jpg" "c:\covers\%%i.jpg"

An unbreakable toy is useful to break other toys

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

^^
Heb je die ook getest in een folderstructuur die niet netjes is? :)

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:33

MartinMeijerink

Computerrorist

Ok, je kan achter /b/ad ook nog /s zetten, dan pakt-ie ook alle sub-subfolders...
Voor de rest maakt het niet uit, als de folderstructuur misschien een keer afwijkt, dan komt er hooguit een foutmelding, maar gaat het script gewoon door, en enge dingen kunnen er ook niet gebeuren...
Het werkt in ieder geval 100% (had ik wel ff getest dus, ook met spaties in de namen), en eventueel kan de TS hem aanpassen naar zijn eigen behoeften, daar leert ie tenminste wat van.. ;)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Pagina: 1