Toon posts:

Laptop valt steeds uit.... te maken met koeling?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds twee dagen valt mijn laptop na een minuut of 10 uit of ik krijg een zwarte scherm (af en toe wit/zwarte verticale strepen). Hiervoor viel die ook af en toe uit tijdens het spelen van zware games. Het gaat om een HP DV7 2140ed. Ik dacht dat ik een virus had maar ik kan mijn laptop ook niet meer formatteren aangezien hij na een tijdje gewoon uitvalt (of een zwart scherm). Het ligt niet aan de batterij, ik heb een nieuwe batterij gekocht. Kan het aan de fan liggen die niet genoeg koelt vanwege teveel stof? Ik heb hem nog nooit schoongemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2010 22:05 ]

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
even je temperaturen uitlezen hier hebben we realtemp voor:

http://www.techpowerup.com/realtemp/

als je hier temperaturen ziet van +/- 70-90 graden dan is het een tip om hem open te schroeven en eens goed schoon te maken. hij zal dan wel vol met stof zitten.

Gewoon voorzichtig alles los maken evt foto's maken hoe alles in elkaar zat en zorg er voor dat je onthoud waar welk schroefje zat sommigen zijn net iets langer dan de andere schroef. Maar in het algemeen zijn die HP laptops wel prima te doen.
Let wel op dat al je garantie verloren gaat.

Wat ook een optie is als de temperaturen te hoog zijn dat je laptop aan zijn einde is. De gpu zal dan eventueel een probleem zijn, ik weet zo 1,2,3 niet wat voor pci-e aansluiting je in je laptop hebt voor je grafische kaart maar als je dit weet zou je eventueel een vervangende grafische kaart kunnen regelen. Is dit niet het geval, dan zou je hem kunnen bakken in de oven de grafisch ekaart:

GPU bakken tutorial : http://www.overclock.net/...aking-sorta-tutorial.html

Succes met je vindingen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laptop uit elkaar gehaald en de fan schoongemaakt die overigens niet eens zo vies was.... Voordat ik ging schoonmaken lag de temp rond de 60-70 graden, nu is dat nog steed zo. Binnen 15 min valt hij uit omdat de temperatuur te snel stijgt naar zo een 80 graden. Als ik een game opstart of een ander zwaar programma stijgt de temperatuur snel naar 70 + graden en dan valt hij gelijk uit of ik krijg een zwart scherm. Wat kan het probleem wel zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2010 14:52 ]

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Luister eens naar je ventilator... doet die het nog? Kun je hem horen blazen en komt er lucht uit? Of blaastie helemaal niet meer?

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Een temp die te snel stijgt duidt meestal op een zware processor-load. Loopt er niet een of andere service vast die vervolgens het geheugen voldumpt en er voor zorgt dat heel je systeem vastloopt? Verse installatie van Windows zou dan nog wel eens wat kunnen helpen. Laptops kunnen een hoop hebben qua temperaturen, dus die 60-80 graden moet hij eigenlijk wel aankunnen.

• Nieknikey
EcoR schreef op woensdag 15 december 2010 @ 15:08:
Een temp die te snel stijgt duidt meestal op een zware processor-load. Loopt er niet een of andere service vast die vervolgens het geheugen voldumpt en er voor zorgt dat heel je systeem vastloopt? Verse installatie van Windows zou dan nog wel eens wat kunnen helpen. Laptops kunnen een hoop hebben qua temperaturen, dus die 60-80 graden moet hij eigenlijk wel aankunnen.
Maar dat rechtvaardigt het uitvallen van de laptop niet. Als het uitvallen daadwerkelijk door de temperatuur komt is er gewoon wat mis met de koeling. Als je die dingen net nieuw in de winkel koopt vallen ze ook niet uit als je je laptop gewoon gebruikt.

Zou een beetje stom zijn van een fabrikant om een processor in een laptop te duwen die meer hitte produceert dan wat de koeler kan wegwerken, nietwaar? (oftewel, een duurdere processor in een laptop duwen die je niet helemaal mag gebruiken want dan valt de laptop uit)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag de hele laptop laten schoonmaken (fan etc alles....) hij heeft ook iets met de heatsink ofzo gedaan. Ik heb nog steeds hetzelfde probleem!!!!! Waar zou het anders aan kunnen liggen? Mijn scherm wordt nog steeds of zwart na een minuut of 15 of mijn scherm freeezzt.

• Nieknikey
Nogmaals... draait je ventilator wel?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-01 16:19
koelpasta vervangen ?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-01 19:55
Hoor je een fan draaien? Gaat ie harder draaien als ie warmer wordt?

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-01 20:44

InFamous

excommunicado

Enigste wat ik me kan bedenken is dat je gpu veelste warm word, waardoor je eerder strepen en artifacts kreeg en nu schakelt de laptop zich gewoon uit. Ik zou even de hele heat sink los halen van je moederbord en alle koelpasta's enzo vervangen, dan zou het probleem verholpen moeten zijn. Tevens kan een te hoge gpu temperatuur ook bij dragen aan een hoge processor temperatuur aangezien die op de zelfde heatsink zitten aangesloten dit zou dus betekenen dat je gpu je cpu op warm.

om het beeld even een beetje duidelijk te maken( kan afwijken van jou laptop maar het idee blijft hetzelfde)

Afbeeldingslocatie: http://i473.photobucket.com/albums/rr97/ragdoll-csr/bottom3.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door InFamous op 15-12-2010 22:18 ]

Formerly known as Ragdoll

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-01 22:59
Te hoge temperatuur van je GPU is op termijn wel schadelijk. Eventjes te warm geeft niet, maar als ie permanent 80 graden is, dan is dat echt niet goed. Heb al verschillende laptops gezien die overleden waren doordat de fan uitvalt en het ding daardoor veel te heet loopt. Dat die fabrikanten daat geen veiligheid voor inbouwen.

Als je fan normaal draait en er geen stof in zit, de heatsink goed contact maakt met de GPU/CPU en de koelpasta's verder goed zijn (niet te dik!) en het probleem blijft, dan is je laptop gewoon ten einde. Tip: Marktplaats. Er zijn mensen die de onderdelen weer gebruiken en die bieden zo nog een paar tientjes voor een defecte laptop.

Verwijderd

Topicstarter
De fan draait nog... als die heter word begint hij ook sneller te draaien. Bij een temperatuur van zo een 70 graden + valt hij uit. Koelpasta ook vervangen. Kan het gewoon een virus zijn, of is dat onmogelijk?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2010 22:40 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Verwijderd schreef op woensdag 15 december 2010 @ 22:35:
De fan draait nog... als die heter word begint hij ook sneller te draaien. Bij een temperatuur van zo een 70 graden + valt hij uit. Koelpasta ook vervangen. Kan het gewoon een virus zijn, of is dat onmogelijk?
Kan je uitsluiten dmv Ubuntu Live CDtje.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Pagina: 1