Waarschuwings symbool dashboard Fiat Punto, geen idee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:48

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
Mag ik dan een keer de hulplijn, de 50/50 de hulp van het publiek inschakelen?

Wie kan mij vertellen wat dit symbool betekend in onze Fiat Punto uit 2002. Een icoon wat links onderin nabij de snelheidsmeter verschijnt maar niet terugkomt in de gebruikershandleiding op de plek waar alle symbolen beschreven worden.

wat is dit?

Ik heb het oliepeil al gecontroleerd dit is dik in orde. Verder kan ik niet vasstellen wat er mis zou zijn, de auto rijd verder prima. Een snelle zoektocht op het internet naar symbolen of fiat punto dashboard levert niets op. Op fora wordt wel gesproken over div. symbolen maar niet datgene wat ik bedoel.

Uw inzet wordt gewaardeerd :) _/-\o_

edit: het knippert overigen voortdurend, tis niet constant aan.
het zou miss. idd. versnellingsbak kunnen zijn

[ Voor 6% gewijzigd door loewie1984 op 14-12-2010 18:59 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05 06:33
Iets met de versnellingsbak?

Wellicht de bakolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik geloof olie. Misschien een vlotter/sensor die problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Geen idee wat het betekent, maar als het een rode indicatie is zou ik geen meter meer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05 06:33
AtleX schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 18:58:
Geen idee wat het betekent, maar als het een rode indicatie is zou ik geen meter meer rijden.
Dat dus, bel morgen de dealer eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:41

Nox

Noxiuz

Ik gok de versnellingsbak. Zou idd de dealer even bellen en vragen of het verstandig is om naar de dealer te rijden of de dealer naar jou laten komen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
AtleX schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 18:58:
Precies, rood is over het algemeen stoppen, wat het probleem dan ook maar is...

Heb online een manual gevonden, waarbij op de plaatjes in het begin inderdaad wel het symbool te zien is, maar die wordt even later niet uitgelegd...
http://www.ottenauto.nl/I...c%20%28okt.%202006%29.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door Fly-guy op 16-12-2010 10:48 ]

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:48

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, inmiddels is mijn vriendin naar de garage geweest nadat ze gevraagd heeft of ze überhaupt wel mocht rijden. De storing is uitgelezen en niet reproduceerbaar. Het duide op een storing die betrekking had op het schakelen. Omdat de auto van mijn vriendin een automaat is, kan het zijn dat het icoontje niet voorkwam in de handleiding omdat dat boekje een handleiding voor schakel auto's is.

Dus voorlopig is alles weer in orde.

@ Flagg, toch bedankt! :)

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 16-12-2010 11:03 ]

discogs

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

http://www.ottenauto.nl/I...assic%20(okt.%202006).pdf

controlelampje op uitvoeringen met
Speedgear of Dualogic versnellingsbak

Edit damn...

volgende keer niet eerst koffie halen dan ff googlen en dan niet refreshen voordat je post... :+

[ Voor 54% gewijzigd door Flagg op 16-12-2010 11:00 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27
Italiaanse auto's repareren zichzelf :)

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:01

talin

ES-MA

Fly-guy schreef op donderdag 16 december 2010 @ 10:39:
[...]

Precies, rood is over het algemeen stoppen, wat het probleem dan ook maar is...
mwoa! zolang er nog geen zoemer afgaat ( en je de radio niet te hard hebt staan ).

het moet irritant worden hebben ze me altijd geleerd, je moet er wat aan willen doen, zo ook de auto van mijn schoonvader, daar brand al een jaar of 2 het lampje van de airco, hebben ze er een zwart plakbandje over geplakt :/

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

talin schreef op donderdag 16 december 2010 @ 11:13:
[...]

mwoa! zolang er nog geen zoemer afgaat ( en je de radio niet te hard hebt staan ).

het moet irritant worden hebben ze me altijd geleerd, je moet er wat aan willen doen, zo ook de auto van mijn schoonvader, daar brand al een jaar of 2 het lampje van de airco, hebben ze er een zwart plakbandje over geplakt :/
True,

Vooral bij de leaseslet, zolang er geen breinaald uit het dashboard komt wat hinderlijk in je oog gaat prikken kan het nooit ernstig zijn. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Een oliedruklampje is toch wel een belangrijk waarschuwingslampje eigenlijk.
Gewoon lekker plankgas doorrijden met dat lampje branden en met een beetje pech sta je een paar kilometer later al met een rammelende motor omdat de lagers eruit zijn gelopen....

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Anoniem: 178962

[...]

WTF is dit nou weer voor een stupide opmerking?

Een rood lampje = stoppen.

Als je een rijbewijs hebt zou je dit moeten weten, dit is namelijk een onderdeel van de vereisde theoretische kennis.

Ook staat dit redelijk groot in het boekje van vrijwel iedere auto. Als je verder gaat rijden breng je jezelf en anderen mogelijk in gevaar door te rijden met een onveilig voertuig.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Anoniem: 178962 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 12:55:
[...]

Als je een rijbewijs hebt zou je dit moeten weten, dit is namelijk een onderdeel van de vereisde theoretische kennis.

Ook staat dit redelijk groot in het boekje van vrijwel iedere auto. Als je verder gaat rijden breng je jezelf en anderen mogelijk in gevaar door te rijden met een onveilig voertuig.
Waar is je gevoel voor avontuur zeg.. :p

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:08
Eerste idee was dat je kofferbak open stond... :P

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Anoniem: 178962 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 12:55:
[...]

Eigenlijk wordt dit niet behandeld bij je theorie. Het staat wel in je theorieboek vaak maar er worden geen vragen over gesteld op je examen.
Afbeeldingslocatie: http://klokjerond.prit.biz/XCNL-server/instrumentenpanneel-Xantia-1/HPIM1960.JPG
Veel mensen weten ook niet wat het lampje rechtsonder is, en die rijden er dan vrolijk mee naar de garage :F

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:04
tdw schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:29:
[...]

Eigenlijk wordt dit niet behandeld bij je theorie. Het staat wel in je theorieboek vaak maar er worden geen vragen over gesteld op je examen.
[afbeelding]
Veel mensen weten ook niet wat het lampje rechtsonder is, en die rijden er dan vrolijk mee naar de garage :F
Dat lampje legt zichzelf uit adhv zijn symbool: "pas op, ik word zo warm dat je gerust een bakje thee kunt zetten op mijn motorkap"

PSN: DutchTrickle PVoutput

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:27
Maverick schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:32:
[...]
Dat lampje legt zichzelf uit adhv zijn symbool: "pas op, ik word zo warm dat je gerust een bakje thee kunt zetten op mijn motorkap"
Tja... ik vroeg aan de verkoper van mijn huidige auto: 'controleer je het oliepijl wel eens?' antwoord: 'daar heb je toch dat lampje voor...'

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

MuddyMagical schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:01:
Eerste idee was dat je kofferbak open stond... :P
Bij mij ook, mijn vriendin heeft ook een Grande Punto en laatst dat probleem, alles nagekeken maar niet gevonden, bleek dat de kofferbak op een kier stond omdat je telkens op die knop op de sleutel drukt als je de auto wil starten :P

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:49

Reinier

\o/

Dacht ook meteen aan kofferbak open :)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

tdw schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:29:
[...]

[afbeelding]
tss die is makkelijk, dat is het Aladin lampje....

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

:X
Waarschuwingslampjes zijn er om aan te geven dat er iets mis is, wat (in het geval van rode) direct aandacht vereist, voor er meer kapot gaat. In het geval van je ouders, die kunnen inmiddels waarschijnlijk hun halve airco-systeem (compressor, condensor, droger/filter en misschien zelfs de verdamper, kosten waarschijnlijk €2000) afschrijven... Terwijl de aanleiding waarschijnlijk alleen een te lage druk in het systeem was (kosten €100 voor hervullen). (bij een te lage druk loopt de compressor op een gegeven moment stuk).

En volgens mij begon het voor je ouders anders ook knap irritant te worden, anders plak je er geen zwart plakbandje overheen... Doen ze dat ook met het "check engine" lampje? Zolang de auto rijdt is er niks aan de hand, pas als ze langs de snelweg onderweg op vakantie stilvallen, gaan ze denken "Goh, misschien toch maar eens een garage opzoeken daarvoor..."?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:42
Mijn eerste gedachte bij dat lampje was 'de motorkap zit niet goed dicht' :)

De laatste keer dat ik een rood lampje zag was vanochtend, toen ik de straat uitreed met de handrem er nog op...

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
matthijsln schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:58:
[...]

Tja... ik vroeg aan de verkoper van mijn huidige auto: 'controleer je het oliepijl wel eens?' antwoord: 'daar heb je toch dat lampje voor...'
Zo'n auto zou ik dus niet kopen :o Dan weet je meteen hoe het met het onderhoud gesteld is. Laatst reed ik in de auto van m'n zusje: die heeft met dit weer gewoon de ruitensproeiervloeistof op :X Dat zal mij NOOIT gebeuren :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vul die ook altijd pas bij als er niks meer uit komt. Met dit weer heb je hem inderdaad wel iets meer nodig, zeker in het donker is het iritant als je raam pekkig wordt :p, maar die troep kun je overal kopen en anders gooi je er water met spiritus in wat ze in elke supermarkt hebbe

Maar waar is het lampje nou voor? Het ziet er uit als een versnellingspook, misschien te weinig olie in de versnellingsbak?

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 16-12-2010 17:37 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Grrrrrene schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:31:
[...]

Zo'n auto zou ik dus niet kopen :o Dan weet je meteen hoe het met het onderhoud gesteld is. Laatst reed ik in de auto van m'n zusje: die heeft met dit weer gewoon de ruitensproeiervloeistof op :X Dat zal mij NOOIT gebeuren :o
Ik controleer mijn olie altijd digitaal (BMW 1 nieuw model), is dat genoeg eigelijk? Ruitenwisservloeistof: daar zegt de auto op tijd wel wat van :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• TheGhost
  • Laatst online: 15-11-2024
[...]

Weer inleveren met een fles ruitensproeier vloeistof erbij... (ZELF LATEN VULLEN!!) misschien snapt ze de hint dan, en anders; rijbewijs en sleutels afpakken, zo een hoort niet op de weg met dit weer!

I'm not weird, I'm a limited edition

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:37:
Ik vul die ook altijd pas bij als er niks meer uit komt. Met dit weer heb je hem inderdaad wel iets meer nodig, zeker in het donker is het iritant als je raam pekkig wordt :p, maar die troep kun je overal kopen en anders gooi je er water met spiritus in wat ze in elke supermarkt hebbe

Maar waar is het lampje nou voor? Het ziet er uit als een versnellingspook, misschien te weinig olie in de versnellingsbak?
Bij mij gaat zodra er nog 0,5L ruitensproeiervloeistof in zit (kan 4-5L in) een lampje branden dat aangeeft dat je moet bijvullen. Dat doe ik dan braaf en zodoende zit ik nooit zonder. Met motorolie moet je dat natuurlijk niet doen, maar op een gegeven moment weet je wel hoeveel je auto verbruikt en hoe vaak je moet peilen. Ik doe dat eens in de 3 maanden.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zo'n sensor zou ik ook moeten hebben ja :), hoewel ... met de benzine rijd ik ook door tot de meter zo ver onder de E staat dat ik echt niet meer ergens heen durf te rijden zonder eerst te tanken. Dat komt omdat ik veel kleine stukjes rijd dan kan het allemaal nog wel even. Dat zal bij je zus ook wel zo zijn :p

/▌

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:36
Voor de olie heb ik een aanduiding in het dashboard met streepjes en rondjes. De ene keer zijn het allemaal streepjes, de andere keer staat ie op de helft en weer een andere keer knippert ie met allemaal rondjes omdat ie vindt dat ie boven peil is.
Ik vind het allemaal wel best met die sensor, gewoon zo nu en dan even de motorkap open, ruitensproeierzooi bijvullen, blaadjes weghalen en olie handmatig nakijken. Van tijd tot tijd nieuwe H7 lampjes erin en dat was het dan wel weer.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

[...]

Zo'n auto zou ik dus niet kopen :o
Waarom niet? Als het lampje van het oliepeil gaat branden is het op tijd genoeg om er eens naar te kijken. Dat heeft geen zak met wel of niet goed onderhoud plegen te maken.

Voor de beeldvorming, heb ik toevallig gister nog oliepeil gechecked en half litertje bijgevuld zonder dat daarvoor een indicatie was afgegaan op het dashboard. Ik vind je opmerking alleen erg kort door de bocht en nogal generaliserend.

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 16-12-2010 18:30 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gunner schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:28:
[...]

Waarom niet? Als het lampje van het oliepeil gaat branden is het op tijd genoeg om er eens naar te kijken. Dat heeft geen zak met wel of niet goed onderhoud plegen te maken.

Voor de beeldvorming, heb ik toevallig gister nog oliepeil gechecked en half litertje bijgevuld zonder dat daarvoor een indicatie was afgegaan op het dashboard. Ik vind je opmerking alleen erg kort door de bocht en nogal generaliserend.
Bij de meeste auto's is het te laat als je pas olie bij gaat vullen nadat het olielampje is gaan branden. Je mag dan geen meter meer rijden namelijk.

/▌

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:50

Haan

dotnetter

Gunner schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:28:
[...]

De fout is dus, dat het lampje aangaat als er iets mis is met de oliedruk dat hoeft niets te maken te hebben met het oliepeil.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Haan schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:47:
De fout is dus, dat het lampje aangaat als er iets mis is met de oliedruk dat hoeft niets te maken te hebben met het oliepeil.
Marzman schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:43:
Bij de meeste auto's is het te laat als je pas olie bij gaat vullen nadat het olielampje is gaan branden. Je mag dan geen meter meer rijden namelijk.
Bij mijn merk heeft het lampje twee kleuren. Amber is voor het peil en rood voor de druk. Bij amber kan je in principe nog prima 100KM doorrijden.

[ Voor 45% gewijzigd door Gunner op 16-12-2010 18:51 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Geen druk is niet genoeg smering = zelfde effect als te weinig olie = vragen om problemen.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hmm, ik heb trouwens ooit in een auto gereden waar dat lampje een seconde ging branden bij stoplichtsprintjes. Tja, ik was net 18 en dan is dat leuk :p Bij normaal gebruik brande dat lampje nooit trouwens, maar was dat zo slecht dat die onderhoud nodig had dan? Verder nooit onkosten gehad aan die auto.

/▌

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/C1tEGFp4Cd2ulyTCiaabJ4Or/full.png

"de ruitenwissers staan omhoog" alarm
"de automatische antenne uitschuif motor is vastgelopen" alarm
Je auto is per ongeluk geflasht met de firmware van een tank en hij mist nu zijn geschutskoepel.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:32

LauPro

Prof Mierenneuke®

Marzman schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:43:
Een vriend van mij rijdt in zijn leaseauto al enige tijd, zeker een paar duizend km met rood olielampje, hij wil van die auto af maar het lukt niet :P .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dan ben je een lul en verdien je het de rekening van de reparatie te moeten betalen. Je weet dat bij 9/10 moderne auto's terug te lezen is bij welke kilometerstand een lampje is gaan branden?

[ Voor 112% gewijzigd door AtleX op 16-12-2010 19:46 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tja, dan ben je idd gewoon een lul die het verdient om de rekening te moeten betalen. Zou ik ook gewoon zeggen als ik zo'n vriend had die dat trots meld, wat hij schijnbaar doet.

/▌

• DiedX
  • Laatst online: 15:55
Ik zou het anders doen... Een maat van mij heeft de reparatie zelf moeten betalen van motorrevisie. Beurt vergeten, motor in puin na overdracht van de auto.

Wil je 'm in puin, laat je dan aanrijden oid ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:32

LauPro

Prof Mierenneuke®

Tja ik heb hem al gezegd dat je bij elk benzinestation er even een litertje in kan gooien. Het was even om aan te geven dat echt niet elke moderne auto meteen overlijdt als je er een paar honderd (of in dit geval duizend) kilometer met het olielampje rijdt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:55

BM

Moderator Spielerij
AtleX schreef op donderdag 16 december 2010 @ 19:45:
Dan ben je een lul en verdien je het de rekening van de reparatie te moeten betalen. Je weet dat bij 9/10 moderne auto's terug te lezen is bij welke kilometerstand een lampje is gaan branden?
Bij mij werkgever krijg je die rekening dan ook gewoon (zeer terecht) gepresenteerd. Ze kunnen exact zien hoe vaak en wanneer de olie gepeilt word, volgens een monteur bij Fiat. Word allemaal geregistreerd.

Geloof dat een collega van me (1 van de vele) wel eens een rekening van rond de 8K gehad heeft omdat ie de olie niet peilde.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

DiedX schreef op donderdag 16 december 2010 @ 19:48:
Ik zou het anders doen... Een maat van mij heeft de reparatie zelf moeten betalen van motorrevisie. Beurt vergeten, motor in puin na overdracht van de auto.

Wil je 'm in puin, laat je dan aanrijden oid ;)
Ik denk ook dat er genoeg leaserijders zijn die denken dat ze alles kunnen maken onder het motto 'de leasemaatschappij betaald het wel'

Gelukkig doen ze dat niet.
BM schreef op donderdag 16 december 2010 @ 20:33:

Geloof dat een collega van me (1 van de vele) wel eens een rekening van rond de 8K gehad heeft omdat ie de olie niet peilde.
Geen olie peilen is nog niet het ergste. Niets doen terwijl er lampjes branden op je dashboard, dat is wel treurig ja.

[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 16-12-2010 21:14 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 21:07

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
matthijsln schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:58:
[...]

Daarom hebben steeds meer auto's tegenwoordig ook een oliepeil lampje(oranje) naast het oliedruk lampje. Als het oliedruk lampje gaat branden ben je eigenlijk inderdaad al veels te laat. Het oliepeil lampje gaat meestal branden als de olie bijna aan het minimale peil zit, als het oliedruk lampje gaat branden zit je er meestal al ruim onder.

edit: hmm de 2e pagina niet gelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Avvd op 16-12-2010 21:21 ]

Pagina: 1