Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51
De laatste tijd begin ik mij steeds meer te verdiepen in nacht fotografie. Eerder heb ik hier al wat mee geëxperimenteerd, maar nooit echt met de kennis of ik het wel of niet goed deed. Er viel mij toen ook al iets op, wanneer ik gebruik maak van een lange sluitertijd verschijnen er veel pixels in mijn foto's met de kleuren rood groen en blauw. Ik dacht altijd dat het kwam doordat ik verkeerde instellingen gebruikte, echter denk ik het nu goed te doen en verschijnen deze vreemde pixels nog steeds. Zijn dit nou gewoon dode pixels, of doe ik echt iets fout? :-(

Voorbeeld foto:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5041/5261258610_93a3ce9595_z.jpg
GROOT FORMAAT

Exif data:
Camera: Konica Minolta DYNAX 5D
Exposure:6
Aperture: f/11.0
Focal Length: 70 mm
ISO Speed : 400
Exposure Bias: -2 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-10 18:48
Dat lijken mij zeker dode hot pixels. Heb je toevallig de optie "NR lang belicht" of iets in die richting? Dan gaat de camera na de opname nog een opname maken met de sluiter dicht en filtert dan de dode pixels eruit. Zo werkt het bij mijn Sony iig, kan mij voorstellen dat een Konica Minolta dat dan ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
Dat zijn hot pixels. Dat krijg je met een lange sluitertijd (en hogere ISO versterkt het alleen maar), en over het algemeen worden het er alleen maar meer hoe ouder je camera is. Een goed RAW programma haalt ze er automatisch uit en dan heb je er geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51
Beide bedankt voor de snelle reactie!
-DG- schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 18:10:
Een goed RAW programma haalt ze er automatisch uit en dan heb je er geen last meer van.
Dat blijkt inderdaad de oplossing te zijn, Photoshop filtert ze er netjes uit.
Probleem opgelost!