Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn werkgever heb ik het afgelopen jaar niet veel vrij gehad (weinig gelegenheid voor gehad). Ik werk daar 38 uur, maar wordt betaald voor 36 uur. Deze overige uren spaar ik voor 1 vakantiedag per maand, 12 op jaarbasis. Dit is ook zo afgesproken bij mijn indienst treding. Ik zie deze constructie dus als onderdeel van mijn inkomsten.

Nu heb ik dit een uren saldo van 170 uur over (overheid, daar gaat dat nogal snel, sorry :+).

Nu heeft men het volgende bedacht om de opbouw van teveel uren tegen tegaan.
Een ieder die meer dan 70 uur over heeft, kan volgend jaar geen extra uren meer opbouwen door 38 uur te werken. Wel krijg je uiteraard je basis saldo voor het nieuwe jaar erbij. Dat gaat voor mij dan dus ook gelden. 12 dagen minder te besteden volgend jaar.

Wat ik me afvraag, mogen ze dit zomaar doen? Het voelt bij mij als toch een deel 'salaris' afpakken (al is het dan in de vorm van vrije uren). Ze komen (zonder dat ik er voor teken) terug op een eerder gemaakte overeenkomst.

Wel hebben ze gezegd, dat mocht je in de problemen komen met te weinig vrije uren, dat je dan vanaf een bepaald moment wel weer 38 uur kunt gaan werken. Maar ja, dan kun je dus nooit meer aan die 12 dagen per jaar komen.

Hoe kijken de experts hier tegenaan?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Een van de belangrijke dingen is: wat staat er op papier?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn indienst treding kreeg ik deze keuze uit 2 vrije dagen regelingen, standaard pakket. of de 38 uren variant. Die laatste heb ik voor gekozen en getekend.
Dat is een addendum bij het contract.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

je gaat dan toch ook gewoon 36 uur werken, je blijft dan volgend jaar toch geen 38 uur meer werken?

Volgens mij veranderd er dan toch niks?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als het afschaffen van 'sparen van dagen door 38 uur per week te werken' in overleg met de ondernemingsraad van je bedrijf is afgestemd heb je denk ik geen poot om op te staan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga idd niet gratis werken, maar die 38 uur ga ik ook meestal wel overheen qua werk druk.
Dus vandaar dat ik 't nu zie gebeuren dat ik toch die 38 uur wel draai (puur uit gewoonte...) en daar nu niks voor terug krijg. Werk moet wel af... vandaar ook de weinig opgenomen dagen.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:39
Dan ga je nu toch wat sneller overuurtjes schrijven?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:07
MrAngry schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 17:49:
Dan ga je nu toch wat sneller overuurtjes schrijven?
Lijkt mij dat dit ook wel enige tijd geleden is aangekondigd. En simpel gezegd komt het erop neer dat je eigenlijk half december aan uren had moeten opnemen om onder die 70 uur uit te komen.

Algemene regel dat ze zoiets gebruiken is dat je straks niet een half jaar kunt opnemen/ dat ze in een bepaald jaar zwaar over het salaris budget gaan als meer mensen veel sparen en opnemen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:12
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 17:06:
Bij mijn indienst treding kreeg ik deze keuze uit 2 vrije dagen regelingen, standaard pakket. of de 38 uren variant. Die laatste heb ik voor gekozen en getekend.
Dat is een addendum bij het contract.
Staat dit in je contract en is de wijziging met de OR afgesproken ?
En als ze het toch doorzetten stug je 36 uur gaan werken of per direct minimaal 100 uur opnemen, als ze dan merken dat er echt werk blijft liggen wordt het vaak heel snel terug gedraaid.

[removed]

Verwijderd

Topicstarter
Het staat niet in mijn contract zelf, maar in een bijlage.
Die 100 uur kan ik dit jaar niet eens meer opnemen (volgende week is al kerst vakantie, 2 weken vrij (dat al van mijn uren is afgehaald). en al zou het kunnen, ik neem ook graag nuttig uren op.
Leuke groepsreizen (zoals ik graag op vakantie ga) zitten helaas al vol of zijn rond deze periode veel te duur.

Uren schrijven kan niet, wordt niet uitbetaald. Tijd voor tijd is dus geen optie (meer).
Het is al wel door de MR heen, maar of dat nu officieel bekrachtigd is, dat is nog vaag... weet wel dat veel medewerkers het er niet mee eens zijn. Maar ja, zoals ik begrijp heb ik dus weinig om er aan te doen.

36u dus maar werken en kijken wat er gebeurd als 't werk blijft liggen (opzich hou ik daar niet van...)

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
simpel toch. Na 36 uur op de week de deur achter je dicht trekken.
Vraagt men waarom je werk niet af is, zeg je gewoon dat je niet kan overwerken omdat dit niet gecompenseerd word.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:40

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:17:
[...]
36u dus maar werken en kijken wat er gebeurd als 't werk blijft liggen (opzich hou ik daar niet van...)
Het siert je dat je er niet van houdt, maar als het bedrijf zich op regeltjes gaat beroepen (en die wijzigt als de uitkomst ze niet bevalt), zit er weinig anders op dan ook strak de regeltjes handhaven (zeker als het om de overheid gaat). Typisch gevalletje van de wal die het schip moet keren.

Succes ermee.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:12
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:17:
Het staat niet in mijn contract zelf, maar in een bijlage.
Die 100 uur kan ik dit jaar niet eens meer opnemen (volgende week is al kerst vakantie, 2 weken vrij (dat al van mijn uren is afgehaald). en al zou het kunnen, ik neem ook graag nuttig uren op.

Het is goed dat jij er niet van houdt om onnodig uren op te nemen en geen werk te laten liggen, maar dat is wel precies wat het bedrijf van jou verwacht. Ze zeggen nl. heel simpel dat je je uren op moet maken (onder de 70) of dat je minder moet werken (max 36 uur). Dat is dus niet jouw keuze, maar de keuze van het bedrijf.

Schijnbaar vindt het bedrijf dat de extra uren meer kosten dan dat het extra werk dat jij doet oplevert. Vaak komt dat trouwens omdat de uren rechtstreeks op hun balans staan en werk dat blijft liggen niet.

[removed]

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-10 15:24
Het lijkt mij op zich ook niet heel gek, 170 uur is 21 dagen, kortom je hebt naast je nieuwe uren nog een maand extra vakantie liggen, als er volgend jaar weer 21 dagen bijkomen, kan je in 2012 ineens 3-4 maanden betaald weg (uiteraard wel tegen je nieuwe salaris).

Het lijkt mij eerder zaak te overleggen of er uitbetaald kan worden (die 2 uur extra), of een plan te maken dat je 38 uur kan werken en je vrije dagen het komende jaar opmaakt tot die 70 uur. Want je wilt vakantie niet onnodig opmaken, maar je wilt ze wel sparen? Wat ga je er dan meedoen, dat is natuurlijk ook voor je werkgever van belang.

Verder zijn er vaak uitwissel mogelijkheden (cafetaria systeem), kan je je boventallige uren niet verkopen of zo, of er een nieuwe fiets van kopen, als inleg gebruiken in je levensloop?
Pagina: 1