Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden van tweakers,

Misschien maak ik deze topic geheel op de foute locatie aan, maar het heeft wel betrekking tot het onderwerp: werk, dus vandaar ;)

Ik volg op dit moment een HBO opleiding, maar ik heb hiervoor (2 jaartjes geleden) de opleiding ICT-beheer niveau 4 afgerond. Nu ben ik erachter gekomen dat de studie die ik momenteel doe niets voor mij is. Nu zou ik eigenlijk heel graag weer de ICT in willen. Hierover heb ik een aantal vragen voor jullie leden en misschien kunnen jullie mij usefull tips geven en/of informatie.

* Kan ik beter voor de werkervaring gaan ( dus met mijn mbo niveau 4 diploma) ergens gaan solliciteren en kijken of ik binnen een bedrijf groeimogelijkheden heb?
* Kan ik beter een ICT gerelateerde studie doen op het HBO? ( dus nog even door leren en vervolgens een baan zoeken met een HBO diploma)

Ik weet dat ze voor veel functies werkervaring vragen, maar hoor ook vaak dat dit een pre is. En dat het HBO papiertje in feite niet op kan boksen tegen een fikse werkervaring en behaalde certificaten.

Misschien kennen jullie nog mooie ict bedrijven waar ik als 22 jarige kan beginnen aan mijn carriere. Werkend leren is ook geen probleem voor mij, het enige wat ik voor ogen heb is hoe ik het meest tactisch ik mijzelf als professional verder kan ontwikkelen om er uiteindelijk een mooie functie aan over te houden.
Dus tips over welke certificaten echt de moeite waard zijn en waardoor je hogerop kunt komen zijn van harte welkom.

Ik vind het ontzettend spannend, want ik moet nu de keuze maken of ik met mijn mbo iets wil gaan doen of dat het toch verstandiger is om een hbo studie af te ronden.

Alvast bedankt !

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-11 13:04
Zelf zou ik je dan aanraden om zowel te gaan werken als te gaan leren. Op die manier doe je zowel ervaring op als dat je een beter diploma haalt.

Ik hoor zelf ook vaak dat in de huidige markt veel vraag naar hoger opgeleide it'ers is dan lager opgeleide it'ers. Uiteindelijk is ervaring wel heel belangrijk, maar een HBO diploma opent toch ook veel deuren naar functies.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:03
Belangrijke vraag: wat voor HBO opleiding doe je nu?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:24

drooger

Falen is ook een kunst.

Wat wil je zelf? Zie je het als onmogelijk om nog 2 jaar (of hoe lang je nog moet) te studeren?

Wat zou je later willen doen, maakt het veel uit wat je verdient, waar je werkt?

Er zijn zoveel vragen die je kunt stellen bij een dergelijke keuze.

Het is wel zo dat een hbo diploma een bepaald denk- en werkniveau weergeeft, wil ook niet zeggen dat dit daadwerkelijk ook geeft. (genoeg mensen die hetzelfde niveau hebben met een MBO-diploma, alsook HBO'ers die het niveau niet hebben).

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 23:00
Heb je je propedeuse van je huidige HBO opleiding al?

Dit zou het e.e.a. kunnen versnellen als je een andere HBO opleiding gaat doen, desnoods deeltijd. Dan zou je voor overdag een baan kunnen zoeken wat weer werkervaring binnen de ICT oplevert.

Verwijderd

Topicstarter
Haha, momenteel doe ik de opleiding Maatschappelijk werk en dienstverlening, Echt compleet de andere richting en een behoorlijke fail :S

Dus ik wil iets met mijn ict kennis doen, want ik ben notabene een ict-beheerder, dus ik ben geen hobbyist. Daarom de vraag doorstuderen op het hbo en daarna werken, of nu werken en certificaten behalen en daardoor een mooie functie uiteindlijk krijgen. Ben super ambitieus dus mijn hele leven op een servicedesk ofzoiets wil ik ook niet. Ik heb 4 jaar de opleiding ictbeheerder gedaan maar omdat wij een eerste proefklas waren (nieuw onderwijs) van dat jaar kon ik een bepaalde toets niet meer halen omdat dat niet meer bestond. Hierdoor kreeg ik de keus, een jaar wachten voor 1 toets, of met een netwerkbeheer niveau 4 van school gaan.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Ik zou zeker voor het HBO Informatica-papiertje gaan. Veel IT-bedrijven nemen gewoon helemaal geen mensen aan die niet minimaal HBO hebben. Niet dat je helemaal geen werk kan vinden, maar je beperkt jezelf ontzettend als je met MBO de IT in gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, en wat is dan voor mijn werkervaring het meest nuttig? Voltijd HBO of een Deeltijd HBO? Iemand ervaring hiermee?

Super bedankt tot nu toe voor alle reacties! waardeer ik enorm! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Thomaszki schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 14:16:
Heb je je propedeuse van je huidige HBO opleiding al?

Dit zou het e.e.a. kunnen versnellen als je een andere HBO opleiding gaat doen, desnoods deeltijd. Dan zou je voor overdag een baan kunnen zoeken wat weer werkervaring binnen de ICT oplevert.
Ik moet 1 tentamen halen voor mijn P! mis dus nog alleen maar 5 puntjes.. In januari heb ik 1 kans en zou ik die verpesten is mijn laatste kans gevestig op periode c en dat is ergens eind feb begin maart. Hierdoor loop ik dus ook een risico dat ik niet in feb op een nieuwe opleiding kan instromen..

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Gewoon halen dus! Dan heb je in ieder geval een P en kan je dat gebruiken om door te stromen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-11 12:01
Stoffel schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 14:26:
Ik zou zeker voor het HBO Informatica-papiertje gaan. Veel IT-bedrijven nemen gewoon helemaal geen mensen aan die niet minimaal HBO hebben. Niet dat je helemaal geen werk kan vinden, maar je beperkt jezelf ontzettend als je met MBO de IT in gaat.
Wat een onzin, de grootste ICT bedrijven van het land nemen gewoon MBOers aan hoor.
Om een aantal voorbeelden te noemen: Atos Origin, Capgemini, Getronics.

Het is aan jou de vraag of je nog 2-3 jaar wil gaan studeren of dat je geld wil gaan verdienen.
Zoals je zelf al aangeeft is het vandaag de dag zo dat ze mensen zoeken met werkervaring.
Het is de vraag of dat over 2-3 jaar veranderd is, indien ja zou ik zeker voor HBO gaan.
Helaas kun je dat niet voorspellen.
Het is ook afhankelijk van de regio waar je woont, in de randstad is veel meer werk te vinden dan bv in het noorden. Ik ken persoonlijk verschillende mensen die thuis zitten met hun HBO diploma op zak die geen werk kunnen vinden omdat ze geen werkervaring hebben.
Het is ook logisch, bedrijven moeten in tijden van crisis mensen ontslaan en hebben geen zin om tijd en geld vrij te maken om iemand volledig in te werken en kiezen dus voor iemand met ervaring.

Je zou ook in die 2-3 jaar je kunnen storten op certificaten als MSCA, MCITP, Cisco, itil, ect.
Binnen 2 jaar ben je dan al goed op weg en ik denk dat die certificaten icm je MBO diploma en werkervaring je meer bieden dan alleen een HBO diploma.

Ik zat namelijk in exact dezelfde situatie, ik ben geen HBO gaan doen en gelijk aan het werk gegaan.
Inmiddels 2-3 jaar ervaring opgedaan en gesolliciteerd op een HBO functie waar ik ben aangenomen :)
Ik moest wel een iq test doen om te laten zien dat ik HBO niveau had maar dat heb ik zonder problemen gehaald. Zo kan het dus ook.

Wat wil je trouwens worden? Systeembeheer vind je namelijk genoeg op MBO niveau, programmeur daarintegen wordt wat lastiger zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door biggydeen2 op 14-12-2010 15:51 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

biggydeen2 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:50:
[...]

Wat een onzin, de grootste ICT bedrijven van het land nemen gewoon MBOers aan hoor.
Om een aantal voorbeelden te noemen: Atos Origin, Capgemini, Getronics.
Zeg ik dat ieder bedrijf dat doet? Ik ken er genoeg waarbij het wel zo is, maar natuurlijk zijn er ook bedrijven die MBOers aannemen. Alleen heb je met HBO 10x (random factor ;) ) zoveel kans op een leuke baan. Als je nu de kans en capaciteiten hebt om HBO te doen zou je jezelf echt te kort doen als je dat niet doet.

• drmoebius
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-11 10:32
Ik raad je aan om HBO te doen, werken kun je altijd nog. Vanuit mijn ervaring is het lastiger om vanuit mbo naar een hbo functie te rollen dan andersom. Als je nu de IT in gaat en je komt bij 1 van de detacheerders te werken start je vaak op een helpdesk functie, het is ook maar net of je dat wilt ...

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

drmoebius schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:13:
Ik raad je aan om HBO te doen, werken kun je altijd nog. Vanuit mijn ervaring is het lastiger om vanuit mbo naar een hbo functie te rollen dan andersom. Als je nu de IT in gaat en je komt bij 1 van de detacheerders te werken start je vaak op een helpdesk functie, het is ook maar net of je dat wilt ...
Eens met beide punten. Ik ben momenteel aan de slag zonder HBO. Had het prima gekund, maar ben aan het werk gegaan.
Nu zou ik niets liever willen dan een HBO papiertje halen, al was het alleen al om mijn doorgroei-mogelijkheden te verbreden.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:19
Voor wat het waard is, ik ben zelf in juli afgestudeerd als HBO NID-er (netwerk infrastructuur design) en heb daarvoor MBO niveau 4 gedaan.

Aangezien een deel van mijn vriendengroep bestaat uit klasgenoten welke onder meer bij mij op de MBO opleiding zaten heb ik er veel contact mee.

Ik heb 3,5 jaar over mijn HBO opleiding gedaan, in deze tijd hebben de MBO-ers werkervaring opgedaan. Op dit moment hebben zij daardoor betere functies dan mij als HBO starter. Nu ben ik dan ook niet op het beste moment op de arbeidsmarkt gekomen maar ik heb wel werk in de IT gevonden. Ik verwacht echter wel dat er voor mij betere toekomstperspectieven zijn op de arbeidsmarkt.

MBO of HBO papiertje, je zult je in het begin toch moeten bewijzen, dat doet je diploma niet voor je. Het is echter de vraag wat je uiteindelijke doel is wat betreft functie. Met een MBO diploma kun je ook een HBO functie vervullen, de te volgen weg zal alleen langer zijn.

Overigens heb ik zelf destijds de keuze gemaakt om door te leren omdat ik niet vond dat ik klaar was voor de arbeidsmarkt met mijn MBO diploma. Tijdens de hele opleiding had ik erg weinig kennis opgedaan, veel wist ik van te voren al. Klasgenoten van mij hebben wel veel geleerd op die MBO opleiding en keken hier dus totaal anders tegenaan. Voor mij was het dan ook niet zo zeer een streven naar functie maar meer streven naar kennis. Ik heb me op het laatst van de opleiding wel eens afgevraagd of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Ondanks dat wel de opleiding afgerond en ik ben er van overtuigd dat ik in de toekomst daar mijn voordeel mee ga doen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
r0b schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 22:23:
[...]

Eens met beide punten. Ik ben momenteel aan de slag zonder HBO. Had het prima gekund, maar ben aan het werk gegaan.
Nu zou ik niets liever willen dan een HBO papiertje halen, al was het alleen al om mijn doorgroei-mogelijkheden te verbreden.
Volgens mij is (idd) het probleem dat je zonder papiertje uit het hoger onderwijs in de meeste gevallen tegen een plafond aan zult lopen, ook al heb je wel de capaciteiten om verder te komen. Dat is tenminste iets wat ik vaak hoor. Ik zou dus een HBO diploma trachten te halen. Daarnaast moet het volgens mij wel mogelijk zijn om te werken (Ik weet niet hoe het met de studielast gesteld is op HBO instellingen, van de mensen om me heen krijg ik het idee dat je vooral in de eerste 1 of 2 jaar veel aanwezig moet zijn en moet doen en dat de werklast veelal groter is dan bij relatief relaxte WO opleidingen als economie of rechten. Maar goed dat weet je zelf beter dan ik). Dat eventuele werk hoeft mijns inziens niet direct van super niveau te zijn, als je maar dicht bij het vuur zit. Ik bedoel, als helpdesker kom je ook vast wel in contact met systeembeheer en mag je op den duur ook op dat vlak misschien wel wat taken doen. Als je weet wat je wil en er voor gaat - wat in jouw geval aan de orde lijkt - dan is er mijns inziens over het algemeen veel mogelijk.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

Het is maar net afhankelijk van je ambities natuurlijk, die van mij liggen - momenteel - op enterprise / technical account management-achtige functies; wel haalbaar voor een MBO'er, maar je moet jezelf keer op keer bewijzen. Bij iedere job opnieuw.
Daarom alleen al zou detachering (Atos, Getronics, etc) voor mij uitgesloten zijn.

Dus ja, volledig voor het HBO gaan. Werken kan altijd nog. :)

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Eerlijk? Zowel het papiertje als ervaring zijn belangrijk. Ervaring is nét iets belangrijker dan het papiertje, maar toch mag je de waarde van het papiertje niet onderschatten. Haal dus eerst dat papiertje en zie dan verder.

[ Voor 12% gewijzigd door makila op 15-12-2010 08:01 ]

Verwijderd

Je bent 22, doe lekker dat HBO. Straks loop je vast in je MBO functie en baal je dat je geen HBO hebt gedaan.
Vraag jezelf dus af: krijg ik er later spijt van? En aangezien je er al over nadenkt, denk ik dat het antwoord ja is. Gewoon doen, je wordt er nooit dommer van en als je faalt, faal je. Ook niet erg, maar je kunt jezelf dan in ieder geval niet verwijten het niet geprobeerd te hebben.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2010 08:10 ]

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:52
Ik zou ook HBO doen, voltijd of deeltijd.

Een maatje van me heeft ook HBO in deeltijd gedaan. Je moet er wel rekening mee houden dat dit aanzienlijk discipline voor zelfstudie vereist. Met name omdat je gewoon aan het werk bent daarnaast, en je in je vrijetijd, als je na een lange dag werken thuis komt nog moet gaan studeren.

Ik neem aan dat je jezelf wel een beetje kent op 22 jarige leeftijd, en deze inschatting voor jezelf kan maken.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:02
Ik zou HBO-voltijd doen. Ik heb het de harde manier gedaan (eigenwijs he? ;)), en het is tweeledig:

*JA*, Deeltijd geeft veel meer ervaring, maar het is zo-ontiegelijk-zwaar. De meesten werken 40 uur, en dan mag je nog eens 2 x 4 uur per week doorzetten. 4 jaar achter elkaar..

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• drmoebius
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-11 10:32
MBO of HBO papiertje, je zult je in het begin toch moeten bewijzen, dat doet je diploma niet voor je. Het is echter de vraag wat je uiteindelijke doel is wat betreft functie. Met een MBO diploma kun je ook een HBO functie vervullen, de te volgen weg zal alleen langer zijn.
.

Dat doet je papiertje wel degelijk. Heel zwart-wit gezegd: Een mbo'er vertel je precies wat hij moet doen en hoe je het wilt hebben, een HBO'er vertel je globaal de wensen van de business.

Anders gezegd, met een HBO achtergrond laat je al direct zien zelfstandig te kunnen werken, met een MBO achtergrond zul je dit steeds moeten bewijzen.

Daar bovenop kun je met een HBO achtergrond ook doorgroeien naar een leidinggevende taak, dit zal voor een MBO'er lastiger worden.

Uiteindelijk is niets onmogelijk echter kunnen de keuzes van nu je pad wel aanzienlijk eenvoudiger maken.
Pagina: 1