• cbmjeeck
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11-2024
'llo all,

ik heb sinds dit weekend een nieuwe pc in elkaar gezet met als mobo de Asus P6X58D-E.

In de BIOS is er bij Hardware Monitor de optie om een preset te gebruiken om de fanspeed te bepalen van die van de CPU, chassis, etc

Ik koos voor Silent (andere opties zijn Turbo, Standard en Manual), maar krijg bij het opstarten een CPU fan error. Ik kan F1 drukken om verder te gaan en dan gaat ie perfect verder en draait, inderdaad stiller en dus trager zoals gewenst. Maar telkens krijg ik wel die error.

Iemand er ook ervaring mee en eventueel een oplossing? Want handig is het niet echt natuurlijk.

Alvast bedankt!

Mvg,
Andy

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Je kan hem natuurlijk altijd op een iets hogere setting zetten. Ook op de "performance" mode is mijn fan nog onhoorbaar eigenlijk.

Als je echt de laagste toeren wil en geen errors wil hebben kan je de control uitzetten en speedfan instellen. Dan kan je je idle zo laag zetten als je wilt en instellen welke temperaturen nog toelaatbaar zijn.

Werkt ook voor casefans, op mijn moederbord is dat alleen niet heel betrouwbaar, de ene keer werkt het, de andere keer blijft ie op 100%. "opgelost" door m'n pc niet meer uit te zetten, alleen nog standby.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-02 10:34
Zet hem op 'Manual'.
Je kunt dan een onder- en bovengrens aangeven.
Ik heb die van mij op 30% en 100% staan.
Bij jouw gaat hij waarschijnlijk onder de 600 rpm en dan boot de pc niet; Fan error.
Zorg dus dat je de CPU-fan in ieder geval boven 700 rpm als minimum houdt.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-02 11:28
Kun je niet de speed op silent zetten en dan bij het toerental ignore kiezen?

• cbmjeeck
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11-2024
Bedankt voor de tips!

Inderdaad ging hij onder de 600rpm, in mijn geval rond de 460rpm en dit stond dan in het rood aangegeven. Eerst moest ik rebooten met alles op max om die entry terug te kunnen aanpassen. Nu dus op manual gezet en toerental op "ignored" en works like a charm. ;-)