[AJAX] pagina's indexeren Google

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een hele dynamische website waardoor je alle content binnen krijgt d.m.v. ajax.

Wanneer je op een link klikt gaat er met JQuery alles heen en weer en vervolgens komt de content in een vlak via ajax.

Probleem is dat alle verwijzingen binnen de website met #pagina1, #pagina2, enz begint en dat indexeert Google niet waardoor je alleen de content van de homepage op Google ziet.

Hoe kan ik de website dynamisch houden en toch beter laten indexeren? Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:52
het zo maken dat links ook zonder Ajax worden ingeladen.

Content alleen via Ajax ontsluiten is niet handig. Zo kunnen gebruikers ook nooit een link naar je pagina sturen.

Je moet dus afvangen dat je site content ook weergeeft als er zonder AJAX aanroep #paginaN wordt aangeroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 12:37:
het zo maken dat links ook zonder Ajax worden ingeladen.

Content alleen via Ajax ontsluiten is niet handig. Zo kunnen gebruikers ook nooit een link naar je pagina sturen.

Je moet dus afvangen dat je site content ook weergeeft als er zonder AJAX aanroep #paginaN wordt aangeroepen
Ik heb een afvang die kijkt naar de #pagina in de url en daarmee de juist content weergeeft. URL's kopiëren is dus gewoon mogelijk.

Dan moet ik dus landingspagina's maken die verwijzen naar de juiste content d.m.v. een sitemap ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:32

André

Analytics dude

De enige oplossing is het aanmaken van een schaduwsite waarin je alle content beschikbaar maakt. Zoekmachines kunnen die dan indexeren, en bezoekers die landen op die pagina's laat je de AJAX versie zien.

Maar het blijft een omweg die tijd kost en het is een lapmiddel. Mensen zullen namelijk links plaatsen naar de AJAX URL's en Google zal die zien als een link naar je homepage. Je individuele pagina's met content zullen dus bijna geen inkomende links (= populariteit) krijgen.

Is het echt noodzakelijk om alles met AJAX te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Heb je een link naar de site? Want als het op de manier werkt zoals je zegt zou het moeten werken. Tenzij je de javascript niet juist hebt toegepast.

Als je namelijk gewoon de link in de anchor tag zet en met een onclick return false de standaard actie weghaalt (of preventdefault) en middels AJAX de pagina inlaadt, dan moet het gewoon indexeerbaar zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door 418O2 op 14-12-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
(om te voorkomen dat Google dit wel indexeert): v~~.nl

Alle tekens er tussenuit halen dus...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2010 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
in de HREF dus wel de link zetten en met jquery .preventDefault() doen en dan de pagina alsnog inladen en dan ben je er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

418O2 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 13:03:
in de HREF dus wel de link zetten en met jquery .preventDefault() doen en dan de pagina alsnog inladen en dan ben je er
Hij heeft nog helemaal geen statische HTML pagina's, wat moet google indexeren dan ;)

Als ik eerlijk moet zijn vind ik dit een typisch gevalletje van onnodige overkill aan technologie voor een relatief simpele site. Waarom niet gewoon een platte HTML site die je vervolgens met JQuery ongeveer zo laat werken als hij nu ook werkt. Je laat dan iemand op de statische "producten" pagina binnenkomen, en de rest doe je dan weer met JQuery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

offtopic:
Het zal wel de wens van je opdrachtgever zijn, maar ik vind de site ont-zet-tend irritant lezen. Een klik op het menu (wat met Javascript uitgeschakeld niet eens verschijnt) zorgt ervoor dat er een zooi tekst heen en weer schuift, en pas na een seconde of drie (als het stil staat) is het leesbaar.

Vergeet je niet dat je als webdesigner ook een adviserende rol hebt? En ja, in die functie weet je het vaak wel beter dan je klant.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 14-12-2010 13:10 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 13:07:
[...]

Hij heeft nog helemaal geen statische HTML pagina's, wat moet google indexeren dan ;)

Als ik eerlijk moet zijn vind ik dit een typisch gevalletje van onnodige overkill aan technologie voor een relatief simpele site. Waarom niet gewoon een platte HTML site die je vervolgens met JQuery ongeveer zo laat werken als hij nu ook werkt. Je laat dan iemand op de statische "producten" pagina binnenkomen, en de rest doe je dan weer met JQuery.
Het is inderdaad een overkill aan technologie en dit omdat het voorstel uit Flash kwam en mij dit de beste optie leek.

We kunnen nu niet meer terug, hier is een akkoord op en ik moet zorgen dat de website goed in de index komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 13:10:
[...]

We kunnen nu niet meer terug, hier is een akkoord op en ik moet zorgen dat de website goed in de index komt.
Dan zijn schaduwpagina's je enige oplossing, of de oplossing uit mijn vorige post. Maar dat zal nooit 100% werken.
Als je klant wil dat de site nu opeens wel SEO vriendelijk is zou ik dat extra factureren. Dat doe je er niet zomaar even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
Waarom zet je niet gewoon alles in je index.html? Zoveel content is het niet (in KB's), dus waarom zou je het per "pagina" met AJAX ophalen? Toegegeven, niet de meest elegante oplossing (maar dat is de huidige situatie ook niet), maar het lost wel je probleem op.

OK, Google indexeert dan niet meerdere pagina's maar wel ál je content.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
posttoast schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 13:12:
Waarom zet je niet gewoon alles in je index.html? Zoveel content is het niet (in KB's), dus waarom zou je het per "pagina" met AJAX ophalen? Toegegeven, niet de meest elegante oplossing (maar dat is de huidige situatie ook niet), maar het lost wel je probleem op.

Dan zijn die schaduwpagina's volgens mij de beste optie.

Ik ben absoluut geen voorstander van dergelijke sites omdat je hele beperkte ruimte heb om in te bouwen. Ik ben zelf programmeur maar gezien ik meer vaardigheden met Jquery heb ben ik aangewezen om dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
posttoast schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 13:12:

omdat je content dan niet echt een hoge waardering krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:32
Google heeft daar een oplossing voor: Making AJAX Applications Crawlable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Volgens mij is hier er gewoon als hij de href van de anchor goed zet...

[ Voor 71% gewijzigd door 418O2 op 14-12-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Juist.
André schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 13:11:
Dat doe je er niet zomaar even bij.
Achteraf niet meer inderdaad; maar als je in den beginne rekening houdt hiermee dan is het veschil tussen een "gewone pagina" en een "ajax requested pagina" niet veel meer dan een verschillende "view".

Ik doe wel even een titlefix:
Sharp pagina's indexeren Google
>>
[AJAX] pagina's indexeren Google

En # != sharp; je bedoelt in dit geval de fragment identifier.

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 14-12-2010 14:03 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNico
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-08 21:06
Zoek eens op "hash bang" #! Twitter gebruikt dit ook en heb het zelf ook al eens toegepast met positieve resultaten
Pagina: 1