Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geluid vs. warmteafvoer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iedere keer loop ik hier in Tweakers reviews weer tegenaan, ook in de laatste koeler review: reviews: Roundup: acht processorkoelers vergeleken

Jullie laten altijd de warmte afvoer, en de geluids productie van de koelers apart in staaf grafieken zien. Maar geen grafiek waarin beide gecombineerd worden. En dat is verschrikkelijk onhandig!

De meeste koelers kun je varieren in het toerental, en dus geluidproductie. Je kunt het dus afstemmen op je eigen behoefte. Typisch zul je het zelfs op een temperatuur geregelde fancontroller zetten. Op die manier krijg je het beste compromis tussen koeling en geluidsproductie. In de meeste gevallen zul je tijdens je werk op een laag tot middel toerental draaien, en alleen in uitzonderlijke situaties op het hoogste toerental.

Wat dus het belangrijkst is om te weten is niet welke koeler de absoluut laagste temperatuur geeft bij absurd hoge geluidsproductie. Want dat is een situatie die je nooit zult gebruiken. Wat je wilt weten, is welke koeler de beste koeling/geluid verhouding heeft.

En dat is verschrikkelijk lastig te bepalen met jullie weergave van de metingen. Echter, wanneer je óók een grafiek zou maken waarin je temperatuur uitzet tegen geluidsproductie, dan kun je het direct aflezen! Wat ook heel prettig is van zo'n grafiek, is dat je perfect kunt interpoleren.

Een voorbeeld van een dergelijke grafiek kun je hier zien:
http://www.behardware.com.../test-25-cpu-coolers.html

Eén grafiek, maar het maakt een wereld van verschil wat betreft de interpretatie van de resultaten. Als ik op dit moment een koeler zou uitkiezen m.b.v. jullie test, dan zou ik de testresultaten in Excel invoeren, en dan zelf zo'n grafiek maken. Simpelweg omdat je anders geen enkel overzicht hebt. En dat is toch eigenlijk te gek voor woorden. Zo'n grafiek moet gewoon in de review staan.

Het wordt op die manier trouwens ook veel makkelijker en eerlijker om de 'winnaars' te bepalen...

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Een uitstekend idee. Op dit moment is het technisch echter niet mogelijk met ons redactiesysteem dergelijke grafieken uit te poepen. Maar ik zal 's aan Femme vragen of er zoiets te bouwen valt :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is natuurlijk het prettigste als het automatisch gaat....

Maar je zou de grafieken natuurlijk ook gewoon off-line met Excel o.i.d. kunnen maken, als jpg exporteren en dan in de tekst invoegen... Of zeg ik nu iets heel raars? ;)

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Tuurlijk kan dat offline en quick and dirty :)
Maar dan zullen de testmethodes eerst aangepast moeten worden. Nu heb ik van sommige koelers maar twee meetpunten, en dat levert een beetje onbetrouwbare grafiekjes op, waar ik al helemaal niet op zou durven extrapoleren.
Bovendien is het netter om dat een beetje consequent, zowel in testmethode als in generatie van grafieken, te doen...

Verwijderd

Topicstarter
In plaats van een nieuw topic met dezelfde inhoud aan te maken, bump ik deze oude maar weer.

We zijn 10 maanden verder... maar er is nog niets veranderd: reviews: Drie cpu-koelers voor hete vuren

Leuke test, maar het is absoluut onmogelijk om uit de test een reeele afweging van de voor en nadelen van de koelers te halen.

En kom nu niet opnieuw aan met het argument dat het zo lastig is meer punten te verzamelen. Kwestie van een variabele spanningsbron op een fan zetten. Met een range van 5V tot 12V in stappen van 1V zijn er dan zat meetpunten te bepalen.

En ook zonder die extra meetpunten kun je best een zinvolle grafiek maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.mpibpc.mpg.de/groups/jovin/uploads/People/koeler_efficientie.gif

Daarmee kun je zien dat de Mugen en Zalman gewoon gelijkwaardig presteren bij stock fans. De Mugen doet het even goed met een andere ventilator, maar de Zalman presteert dan beduidend minder. Waarschijnlijk heeft hij andere vereisten wat betreft lucht snelheid en druk. Een andere custom fan zou wel eens een omgekeerd plaatje kunnen opleveren.... Je moet je wat dat betreft ook afvragen of zo'n test met een niet-passende fan wel zo nuttig is.
De Coolermaster is een koeler die alleen op hoge snelheid goed presteert, maar niet op lage, ongeacht de fan. Totaal ongeschikt voor mensen die hun fan temperatuur geregeld laten lopen. (Hetgeen toch het merendeel zal zijn denk ik....)

Met die soort plaatjes kun je dan ook een behoorlijke conclusie leveren... Bijvoorbeeld dat de Mugen en Zalman voor gelijke koeling een gelijke geluidproductie opleveren, maar dat de range waarin ze werken iets verschoven is t.o.v. elkaar. Hetgeen je momenteel echt niet uit het artikel kunt halen!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 12:58
Je kunt met Javascript vrij eenvoudig dit soort grafieken maken (en zijn ze ook nog eens helemaal hip door de interactiviteit).

Willem is momenteel niet aanwezig op de redactie. Ik zal het zelf binnenkort even aankaarten bij Wilbert en kijken of we iets dergelijks gaan bouwen en op welk termijn

Thanks voor de input in ieder geval alvast!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:57

crisp

Devver

Pixelated

Mi6 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:10:
Je kunt met Javascript vrij eenvoudig dit soort grafieken maken (en zijn ze ook nog eens helemaal hip door de interactiviteit).
[...]
Daar is al eerder door ons over nagedacht; het grootste probleem van javascript-based grafieken is vaak dat er geen fatsoenlijke non-js fallback is (of daar moet je alsnog ook zelf in voorzien) en het niet makkelijk 'share-baar' is (wat met een plaatje wel makkelijk kan)...

Intentionally left blank

• Misha
Ik heb een keer op een website een javascriptbased grafiek gezien. Die had een extra icoontje ergens in de hoek waarmee het als .png te downloaden of te sharen was. Dat was een kwestie van op dat icoontje klikken, en dan kiezen voor downloaden of url kopieeren (de .PNG zag er wel een stuk minder tof uit, maar het was er wel)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:57

crisp

Devver

Pixelated

Mi6 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 16:36:
Ik heb een keer op een website een javascriptbased grafiek gezien. Die had een extra icoontje ergens in de hoek waarmee het als .png te downloaden of te sharen was. Dat was een kwestie van op dat icoontje klikken, en dan kiezen voor downloaden of url kopieeren (de .PNG zag er wel een stuk minder tof uit, maar het was er wel)
Ja, maar die png moet je dan ook nog eens maken natuurlijk, of je moet volledig voor een 3rd-party product kiezen die dat allemaal voor je regelt. De vraag is of je dat dan wilt (is toch weer een afhankelijkheid welke wellicht niet helemaal forwards-compatible is naar de toekomst toe in het geval dat bijvoorbeeld een online dienst is).

Maar goed, dat is natuurlijk vooruitlopen op de zaken; een stukje onderzoek eerst lijkt me handiger :)

[ Voor 9% gewijzigd door crisp op 08-09-2011 16:41 ]

Intentionally left blank

• Misha
Ik wil sowieso geen 3rd party. Dan wellicht maar geen mooie Javascriptcharts! :P Maargoed, het staat op de backlog nu als open ticket

Verwijderd

Topicstarter
Moet alles perse interactief uit een database komen? Zo veel werk kost het niet om dit in Excel te genereren...

Natuurlijk, prettig als het automatisch gaat, maar totdat dat zo ver is, zo het goed zijn als de auteurs gewoon het ouderwetse handwerk zouden toepassen om dit soort grafieken te maken.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor de paar uitzonderingssituaties waarin zo'n grafiek nodig is, lijkt het met inderdaad handiger om zelf een grafiek te bakken in Excel of Calc. Er kunnen wel grafieken gegenereerd worden vanuit de benchmark database maar niet het type dat nodig is voor de bovenstaande grafiek.

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 18:02
Je kan tegenwoordig met javascript de grafiek tekenen naar een <canvas> en dat kun je exporteren als png.
JavaScript:
1
location.href = document.getElementById("mycanvas").toDataURL("image/png");

Dit is nog geen alternatief voor oude browsers, maar op deze manier kun je wel makkelijk de plaatjes delen. Wat ook zou kunnen is dat je dit ergens in de browser van de redacteur doet, en dan het png'tje daarvan gebruikt als fallback.

[ Voor 38% gewijzigd door Peetz0r op 12-09-2011 00:39 ]

Pagina: 1