KPN kabel voor het ISRA punt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Hoi,

In Juli heb ik de sleutel tot mijn eerste eigen huis gekregen. *O*
Nu ben ik met verbouwen eindelijk zover dat ik wat dingen kan gaan afronden.
In elke kamer heb ik nu een CAT6 en een coax kabel naartoe getrokken. De coax is KOKA799.
Dit zodat ik overal toegang heb tot mijn netwerk en in principe overal een TV neer kan zetten.
Om dat te kunnen moest ik natuurlijk vanuit 1 centraal punt een sternetwerk aanleggen voor beide.
Dat centrale punt is in mijn ogen de meterkast. Helaas zaten de KPN aansluiting en de kabel in de woonkamer.
De kabel van Casema/UPC/whatever was lang genoeg om door te trekken naar de meterkast.
De kabel van KPN leek dit ook, maar helaas kom ik 1,5 meter te kort.

Nu weet ik dat de KPN kabel in principe alleen maar rood/blauw gebruikt. Ook weet ik dat ik hier in principe voor het ISRA punt niet zelf aan mag klussen. Maar een kabeltje verlengen moet mij nog wel lukken en daar ga ik geen E 350,- voor betalen.

Dus, ik mijn soldeerstation gepakt en een kabel gehaald bij de Hornbach. Hornbach kabel vertinnen, krimpkous eromheen, KPN kabel vertinnen...

En daar hield het verhaal op, de kabel van de KPN pakt geen tin? Nu weet ik dat om sommige kabels hars zit, maar ik krijg het maar niet voor elkaar om dat ding te vertinnen.

Daarna maar geprobeerd om met een RJ11 connector er op en een koppelstukje eraan om het aan de praat te krijgen, maar de huls van de kpb kabel (om de afzonderlijke aders) is te dik en ik krijg het na 5 stekkers nog niet voor elkaar om die stekker er fatsoenlijk aan te knijpen.

Iemand nog ideeen hoe ik dit op zou kunnen lossen?

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

ralpje

Deugpopje

Met een simpel lasdoosje? Adertjes van KPN erin schroeven, aders van jouw kabel op hetzelfde contact.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb de connector er uiteindelijk aan vast getaped..... mcgyver style maar het werkt en je zit er als het goed is toch nooit meer aan.... maar ben met je eens, echt praktisch is het niet. Mijn oplossing verdient niet de schoonheidsprijs, dus wellicht dat iemand anders je beter kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 19:51

Neus

www.zenaconsult.com

Kroonsteentje?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Ja dat kan, maar een soldeerverbinding is beter lijkt me. Een kroonsteentje ben ik niet zo weg van omdat de verbindingen dan open en bloot liggen en gaan oxideren.

Ik zag zojuist van 3M een gietmof. De 92NB, is dat wat? Zo ja, weet iemand waar ik die vandaag nog in de omgeving van Eindhoven/Breda kan kopen?

[ Voor 31% gewijzigd door k0ewl op 14-12-2010 10:00 ]

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Er moet wel hoogfrequent signaal overheen kunnen. Dus het moet een goede kabel zijn.

Schuurpapier om de aders te ontdoen van lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
jeroen3 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 10:21:
Er moet wel hoogfrequent signaal overheen kunnen. Dus het moet een goede kabel zijn.

Schuurpapier om de aders te ontdoen van lak.
Hoe bedoel je het moet een goede kabel zijn? Als ik in de bouwmarkt een telefoonkabel (oftwel een 4-aderig kabeltje) koop die normaal aan je telefoon gaat, moet het toch goed genoeg zijn?

En die aders zijn wel erg dun om met schuurpapier te bewerken. Gisteren met een mes geprobeerd om de lak er af te snijden, maar zelfs daarna ging het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
k0ewl schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 11:03:
[...]

Hoe bedoel je het moet een goede kabel zijn? Als ik in de bouwmarkt een telefoonkabel (oftwel een 4-aderig kabeltje) koop die normaal aan je telefoon gaat, moet het toch goed genoeg zijn?

En die aders zijn wel erg dun om met schuurpapier te bewerken. Gisteren met een mes geprobeerd om de lak er af te snijden, maar zelfs daarna ging het niet?
Kan je de boel dan niet even met een aansteker verhitten? Dan verbrand de lak vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Gewoon zo'n lasdoosje halen, simpel en voldoet prima. Zo heb ik het zelf ook en ik race er met 18Mbps over heen :P
Afbeeldingslocatie: http://downloads.telfort.nl/telfort/screenshots/Installatie/tfi_doosje.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrooke.nl/contents/media/08%20isdn1.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door maarud op 14-12-2010 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Dat ding moet dus in mijn kruipruimte. Dan lijkt me zo'n lasdoosje met stekkeraansluiting niet helemaal de juiste oplossing. Dan kan ik net zeg goed een kroonsteentje pakken volgens mij.
Ik zal vandaag nog 1 keer proberen met een aansteker om het te verhitten en daarna met schuurpapier de kabel weer blank te maken.

Als het dan nog niet lukt -> lasdoosje, kroonsteentje of whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kroonsteen in een gietmof werkt prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 12:45:
kroonsteen in een gietmof werkt prima toch?
Lijkt me ook. Zometeen naar huis en dan maar even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 21:52
k0ewl schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 12:46:
[...]

Lijkt me ook. Zometeen naar huis en dan maar even proberen.
k0ewl schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 11:03:
[...]

En vervolgens klagen dat je je internet snelheid zo laag is?

Ik zou twisted pair kabel nemen en vervolgens de hars van de kabel branden met een aansteker en of soldeer bout. vervolgens een beetje s39 gebruiken en solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-09 12:23
Als het een ouderwetse PTT kabel is (met soepel draad), kan je die i.d.d. niet solderen: de aders bestaan uit een weefsel van koper + textiel (een soort katoen denk ik), waar soldeertin niet op pakt. Schuren helpt niet veel.
Het beste kan je krimpcontacten gebruiken, zoals in de foto van maarud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 16:12
Een KPN monteur zou in een dergelijk geval Laskokertjes gebruiken. Dit zijn verzilverde buisjes van +/- 1,5 cm lang waar dan een groen kleurig kunstof hulsje om heen gaat. De laskoker wordt vervolgens met een wafel tang aangeknepen. Zie oa http://www.infratel.nl/verzilverde-laskokers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gewoon draadjes in elkaar draaien en er een AMP hulsje er overheen:
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/34hgbxh.jpg
Die rode/blauwe dingen rechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-09 23:00
Ik heb wel eens gehoord (niet zelf geprobeerd) dat een beetje vochtige asprine die lak weg kan halen, dus vochige asprine, en dan even verhitten, dan schijn je het er zo af te kunnen krabben met je nagels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk is het niet de lak, maar dat soort katoen waardoor het niet wil solderen. De lak brand je normaal gesproken ook wel redelijk weg met een solderbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Misschien is het hier nuttig om bij hoge uitzondering S-39 te proberen als flux, dat veel beter in troep wegfreten dan elektronica flux. Mocht het werken zorg er dan voor dat je de soldeerverbinding grondig schoonmaakt, anders freet je hele kabel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
_ferry_ schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 17:16:
Gewoon draadjes in elkaar draaien en er een AMP hulsje er overheen:
[afbeelding]
Die rode/blauwe dingen rechts
Denk dat ik dit maar ga proberen.

Heb gisteren nog even snel geprobeerd met een aansteker maar inderdaad wilde dit ook niet. Toen maar een kroonsteentje gepakt om maar gewoon eens te testen of het nog werkte, maar ook nu krijg ik geen signaal. Het kan natuurlijk zijn dat de kabel van dermate slechte kwaliteit is of dat het kroonsteentje voor veel signaal verlies zorgt.

De kabel die er nu bij aan zit is dus een 4-aderige kabel, niet twisted pair en 10m lang. Ik heb maar 2 meter nodig, dus daar zit nog wel wat winst in.

Ik zal vanmiddag dan maar wat AMP hulsjes gaan halen bij de bouwmarkt.

[ Voor 9% gewijzigd door k0ewl op 15-12-2010 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
Om het hele topic maar meteen van een antii climax te voorzien: ik had de kabel van de modem in de phone aansluiting ipv de DSL aansluiting. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44
isra punt openmaken, en dan van een stugge (solid) cat5 kabel, 2 aders eraan schroeven en verlengen (als het goed is zitten de draden binnen een isra punt met schroefjes vast)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:30
Ik hoor allemaal mensen over cat5 kabel. Ik weet het niet maar de telefoonkabel die in de grond ligt is niet getwist ofzo dus je kunt gewoon 4x0,8 nemen. of gewoon electra draad. het maakt voor telefoonaansluitingen echt geen bal uit.

• pacificocean
jbhc schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:43:
Ik hoor allemaal mensen over cat5 kabel. Ik weet het niet maar de telefoonkabel die in de grond ligt is niet getwist ofzo dus je kunt gewoon 4x0,8 nemen. of gewoon electra draad. het maakt voor telefoonaansluitingen echt geen bal uit.
Volgens mij is een grondkabel wel getwist.
http://www.elektrototaalm...abel-norm92-1x4x05mm.aspx
en voor je adsl maakt het wel degelijk uit.

• diebobo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 16:56
pacificocean schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:58:
[...]

Volgens mij is een grondkabel wel getwist.
http://www.elektrototaalm...abel-norm92-1x4x05mm.aspx
en voor je adsl maakt het wel degelijk uit.
Dat is de buiten mantel = geen geleider, maar mechanische afscherming.. Binnenkabel is zowiezo norm88 en die is niet getwist..

• pacificocean
diebobo schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:01:
[...]

Dat is de buiten mantel = geen geleider, maar mechanische afscherming.. Binnenkabel is zowiezo norm88 en die is niet getwist..
Ok, maar hoe komt het dan dat blijkbaar de kabel voor het isra punt het adsl signaal beter door kan geven dan mijn eigen kabel na het isra punt? Of wat is anders de reden dat de kabel van het isra punt naar het modem zo kort mogelijk moet zijn?

• 530930278
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 09:47
Misschien niet helemaar ter zake maar grondkabel met blauw, wit, rode bewapening heeft wel degelijk een twisting.
Deze noemt men spoed en slag. Tevens heeft deze grondkabel een kop en staart. En dit alles om overspraak te voorkomen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zolang die kabel naar je ISRA-punt nog in die mantel zit, is dat ding beschermd tegen invloeden vanbuitenaf. Zodra je dat met een 4-aderige platte kabel onbeschermd gaat verlengen gaat de kwaliteit gewoon heel hard achteruit naarmate je meer verlengt. Daarom wordt het vaak ook aangeraden om een getwiste kabel te gebruiken. Voor normale telefoongesprekken boeit het geen zak of je nou storingsgevoelige kabel, 220V installatiedraad of CAT5 neemt, maar voor ADSL kan het wel degelijk verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Ik heb de kabel zelf verlengt met een stuk NORM-92 grondkabel en een Attema giet-kabeldoos
en de verbinding gemaakt met 3M Scotchlok connectors die we ook voor alarminstallaties gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/5000_5999/5200/5280/5280/528007_BB_00_FB.EPS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

pacificocean schreef op donderdag 16 december 2010 @ 18:14:
[...]

Ok, maar hoe komt het dan dat blijkbaar de kabel voor het isra punt het adsl signaal beter door kan geven dan mijn eigen kabel na het isra punt? Of wat is anders de reden dat de kabel van het isra punt naar het modem zo kort mogelijk moet zijn?
Dat zeggen ze alleen maar om te voorkomen dat ze idioten niet-Tweakers aan de lijn krijgen bij de technische ondersteuning die hun modem aansluiten met 3 meter luidsprekersnoer, plakband en een telefoonhaspel en dan komen klagen dat er maar 1 Mbit over hun lijn kan.

Bovendien is die kabel vanaf het ISRA punt de grond in afgeschermd, en jouw CAT5 kabel is dat niet. Nu is dat over het algemeen ook geen probleem voor dat soort afstanden, vooral niet voor twisted-pair. CAT5 UTP is van oorsprong telefoonkabel, 10Base-T Ethernet is erop ontworpen zodat ze niet in elk kantoorgebouw kilometers nieuwe kabel moesten trekken als ze gewoon de bestaande wandcontacten om konden patchen. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1