Verbouwen of exit hiermee?

Pagina: 1
Acties:
  • 954 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 23:09

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Haai allemaal... Ik weet niet of dit topic mag volgens de policy, etc, of dat ik hem op de juiste plek post, maar ga het er toch op wagen (ben een beetje nieuw hier..!) Zo niet, dan hoor ik het wel en bij voorbaat excuus, en waar kan ik dan terecht met m'n vraag?!

Ik ben absoluut niet ervaren in het bouwen van pc's, en weet dus alleen aan de hand van reviews hier op tweakers wat voor onderdelen er op dit moment beschouwd worden als goed (en dan heb ik het vooral over videokaarten en processoren, dan houdt het ook wel weer op). Het enige wat ik wél weet, is dat het een verademing zou zijn eindelijk weer eens (normaal) te kunnen gamen. Op dit moment is het gewoon namelijk écht nul komma nul meer mogelijk met mijn pc, twee jaar geleden kon ik de nieuwste games nog wel spelen op de lagere settings, maar nu dus echt niet meer. En blijf pc-gamen gewoon lekkerder vinden dan console, en wil daarom graag weer terug.

Nu m'n vraag, heb hier thuis een pc staan, opzich een prima ding (misch dat jullie er wel heel hard om gaan lachen though), en wil weten of er nog wat van kan maken door bepaalde hardware te vervangen, of dat ik beter een nieuwe kan gaan kopen (en daar desnoods ook nog wel iets aan verbeter). Ben geen mmorpg gamer (meer) en zit ook niet meer iedere dag te gamen, maar er zijn gewoon af en toe nog altijd spellen die gespeeld móeten worden, en dan ook het liefst op max settings (denk aan gta titels of assassins creed ed). Dus hoef niet de allerbeste pc ooit, maar zou toch fijn zijn als hij gewoon weer een jaartje of twee mee zou kunnen... Maar misschien is dit dus allemaal wel te optimistisch!!

Hier de specs van Asus T-Rex 6700:
Besturingssysteem Windows Vista 32-bits
Geheugen (RAM) 4,00 GB DDR2 SDRAM -800 (400 Mhz)
CPU Type QuadCore Intel Core 2 Quad Q6700, 2666 MHz (10 x 267)
Moederbordnaam Asus V-P5G31
Moederbord Chipset Intel Bearlake G31
Video kaart NVIDIA GeForce 8400 GS (256 MB)
Harde schijf Hitachi HDP725050GLA360 ATA Device (500 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Voeding moet nog kijken (vast wel te laag)

Enig idee hierover? Hoop dat er nog iets van te maken is, maar ben bang dat dat tegen gaat vallen..?!

Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 21:13

Roytoch

Nietes

Mwah een 4GB ram, Q6700 bakkie moet nog heel aardig mee moeten komen hoor, alleen je videokaart is erg zwak. Die vervangen zou al een hoop goed doen en laat je ook nieuwe spellen goed spelen. Voeding wel goed checken inderdaad, en wellicht een 64-bit windows ipv 32-bit in verband met geheugenlimiet van 3,xGB.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:15
Prima pc, alleen de videokaart is sterk verouderd. Een HD6850 zou geen miskoop zijn dunkt me. Dan kan je weer even vooruit, ookal denk ik dat de allerhoogste settings moeilijk gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!!

Ja, die videokaart was idd al slecht toen ik hem kocht, wil die al sinds ik die pc heb vervangen, kwam er alleen iedere keer niet van, maar kan d'r nu niet meer omheen ben ik bang :) Dus met enkel een videokaart (en misch de voeding) kom ik al een heel eind? En mijn processor zou 64bit dus theoretisch gezien moeten kunnen handelen ivm de 4gb ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je processor kan het wel aan, geen probleem, windows in 32 bit mode kan het niet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je een 64bit versie van je OS installeert wel inderdaad :)
Het enige wat echt aan vervanging toe is voor wat games is je videokaart, mocht je een zeer zwakke voeding hebben dan kan het zijn dat je ook deze moet vervangen.

De Q6700 en 4GB RAM hoeven geen echte beperking te zijn voor games die je wilt spelen, ik heb zelf een Q6600, 4GB DDR2 en een HD5770 en speel titels als GTA IV, Assisins Creed II en CD:BO zonder problemen op hoge settings @ 1680x1050 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Ah ok, thank you all :)

Nu alleen nog uitvissen hoe ik dat ga doen, van 32 bit over naar 64 bit (ahum 8)7 ) haha... Fijn, dat gebrek aan kennis :) Maar dat komt allemaal wel goed, kom ik wel weer achter - zal het hele systeem er wel weer opnieuw op moeten zetten neem ik aan...

Enne... eurootje of 200 toch? Die HD6870? De 50 ietsje minder? Wat heeft die minimaal aan voeding nodig btw? (En hoeveel wordt geadviseerd?)

@Dick, leuk om te horen dat die games dus in principe prima te doen zijn qua procesr. en ram! :D

[ Voor 9% gewijzigd door Gilraen op 14-12-2010 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je proc kan prima een 64 bits OS aan. Dat konden de laatste P4's al (de mijne dus weer net niet :( ), dus de jouwe zeker :)
Nu draait het ding ongetwijfeld nog op 3GB ipv 4. Dat ga je mogelijk ook wel merken - al zul je de vooruitgang van Win7 t.o.v. Vista ook wel gaan merken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Pff ja, dat lijkt me idd ook wel fijn, geen Vista meer! Jammer trouwens dat ik Vista home basic heb - had anders toch (bij premium) al meteen automatisch een upgrade gekregen naar Windows 7? Of vergis ik me daarin? Maakt dat verder uit dan? Ik kan neem ik aan gewoon bij de overgang naar 64bit Windows 7 erop zetten?

EDIT: Sorry als ik voor jullie nogal logische vragen stel, haha! -O-

[ Voor 4% gewijzigd door Gilraen op 14-12-2010 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
De upgrade was alleen als je Vista net een maandje of twee/drie (?) voor de release van 7 had gekocht, dan kon je een upgrade-coupon krijgen waarmee je voor geringe kosten kon upgraden. Als je nu 7 installeert dan kan je daar inderdaad de 64-bits versie van installeren :)

€ 200,- voor een kaart moet je zeker redden, mocht je een beperkt budget hebben dan is er ook een heel goede tweedehands markt voor :)
Je voeding is van meer dingen afhankelijk dan enkel het wattage, hier op GoT loopt daar ook nog een vrij uitgebreide topicreeks over. Ik zou eerst gewoons eens kijken wat voor beestje er momenteel in hebt zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Mwoah, 200 euro kan er opzich prima vanaf natuurlijk (had immers hogere kosten in totaal verwacht), maar als het goedkoper kan is dat altijd leuk natuurlijk - voor hetzelfde product. 2e hands vind ik prima, zolang hij het maar doet en de prestaties levert die ik wil (en niet opeens minder zijn dan de nieuwe variant).

Bedankt voor de tips iedereen! Zal morgen even naar de voeding kijken en me ondertussen hier op het forum even inlezen inderdaad - loop al te zoeken naar een handig topic met info over voeding! - edit: hebbes.

[ Voor 6% gewijzigd door Gilraen op 14-12-2010 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
een link naar de PW: http://tweakers.net/price...mcNoBtl-e6xONCEumorzDHGBw

en voor je voeding, kan je hier even informeren:
[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 26
als je voeding niet meer voldoet, dan natuurlijk een A merk kopen ;)

verder kan je pc nog wel even mee;
ik heb namelijk ook een pc van de zelfde generatie waarop ik nog prima kan gamen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Killerbert op 14-12-2010 01:47 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Thanks! Zat idd al te lezen :) is nog een heel verhaal! :P haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamaha301
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 20:09
Ik zou inderdaad je grafische kaart vervangen:
pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

Post ook eens exact welk type voeding je hebt, zodat we kunnen kijken of hij deze kaart aan kan.
Stel dat je voeding niet goed genoeg meer zou zijn, neem dan deze:
pricewatch: be quiet! Pure Power L7 530W

Ook zou ik windows 7 64-bits installeren, zodat je de volledige 4Gb geheugen kunt gebruiken. nee

[ Voor 27% gewijzigd door Edmin op 14-12-2010 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Nou, hehe, heb eindelijk m'n kast open gekregen na uren geklooi... (geen schroevendraaier meer :? en niet zo handig met mesjes)... Haaaaaaatsjie! Had ik wel even wat eerder mogen doen O-)

Nou, heb een 300watt voeding (rated 250), weet niet of deze gegevens nodig zijn, maar heb maar gewoon vanalles overgenomen: Delta Electronics Inc., model gps - 300AB C rev:00F (?) en dan nog iets over input 115v-/6A 230 v-/3a 50Hz-60Hz

S/n nr niet nodig lijkt me?

300 zal wel niet genoeg zijn voor die HD6850/70 lijkt me?

Waarom raden jullie me trouwens eigenlijk allemaal de 6850 aan en niet de 6870? Want die is toch wel wat sneller? Of is dat verwaarloosbaar en heb je qua prijs/kwaliteitverhouding meer aan de 50?

[ Voor 3% gewijzigd door Gilraen op 14-12-2010 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
rmentink schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 14:40:
[...]
Ook zou ik windows 7 64-bits installeren, zodat je de volledige 4Gb geheugen kunt gebruiken. Vis gewoon *knip* een "gratis versie" vandaan ;)
Volgens mij is het plaatsen van een TPB linkje (en al helemaal direct naar een torrent) niet toegestaan op GoT.

[ Voor 38% gewijzigd door S_Chief op 14-12-2010 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 13:47
Lady_G schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:49:
Nou, hehe, heb eindelijk m'n kast open gekregen na uren geklooi... (geen schroevendraaier meer :? en niet zo handig met mesjes)... Haaaaaaatsjie! Had ik wel even wat eerder mogen doen O-)

Nou, heb een 300watt voeding (rated 250), weet niet of deze gegevens nodig zijn, maar heb maar gewoon vanalles overgenomen: Delta Electronics Inc., model gps - 300AB C rev:00F (?) en dan nog iets over input 115v-/6A 230 v-/3a 50Hz-60Hz

Waarom raden jullie me trouwens eigenlijk allemaal de 6850 aan en niet de 6870? Want die is toch wel wat sneller? Of is dat verwaarloosbaar en heb je qua prijs/kwaliteitverhouding meer aan de 50?
Met 300 watt ga je het inderdaad niet redden dus je zult wel een nieuwe voeding nodig hebben :P
Het verschil tussen de 6850/6870 is niet zo geweldig groot en ook de 6850 is al een gigantische stap vooruit vergeleken met je huidige kaart, en met het geld wat je daarmee bespaard (scheelt toch ongeveer 50 euro) kan je mooi een goeie voeding kopen, zoals de BeQuiet die rmentink al linkte, die is zeker krachtig genoeg.

Deze dus: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 530W

En dan gewoon 1 van de goedkoopste 6850's uitzoeken, merk maakt niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Lady_G schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 16:49:

300Watt zal wel krap worden inderdaad, al zegt het wattage zelf nog niet eens zo heel veel, het gaat ook meer om de waarde van je 12V lijnen en de efficiëntie van je voeding. Echt advies kan ik je hier helaas niet over geven, maar ik neem aan dat elke (A-Merk!!) voeding van zo'n 400-500Watt wel zal volstaan. Eventueel kan je in het Voedingen topic ook even kijken/vragen wat momenteel leuke/geschikte modellen zijn. Maar wat je ook doet, koop geen rommel a la Sweex ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Je Windows vervangen zou je niet aanraden om te doen - hoop gedoe voor verwaarloosbare vooruitgang in performance. 32-bit Windows heeft inderdaad een geheugenlimiet van 4 Gigabyte, dat betekent dat je nog maar 3 Gig van je RAM kan gebruiken als je een videokaart hebt van 1 Gig, nu kun je 3,75 Gigabyte aanspreken door je graka van 256 MB.

Het probleem is een beetje dat 32-bit applicaties niet meer dan 2 Gig aan geheugen per proces aan kunnen spreken. Stel je koopt een 6850 en je neemt géén x64 OS, dan heb je 3 gigabyte geheugen voor games. Nou zijn er nog nauwelijks games die 64 bit zijn. En als je dan dus 32-bit games hebt, kunnen deze maar 2 Gigabyte aanspreken, waardoor je nog een hele gig hebt om programma's te draaien tijdens het gamen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Het is toch gewoon zonde om dat geheugen ongebruikt te laten? Windows 7 (en ook Vista) weet er wel raad mee!

Daarbij zou ik bij het overgaan van een Nvidia naar een Ati kaart sowieso al een herinstallatie doen. Niet dat het onmogelijk is om dit lekker aan de praat te krijgen, maar als je pech hebt verloopt dit niet heel gladjes. En hoeveel werk is een herinstallatie nou helemaal? In maximaal 2 uur moet je toch wel weer helemaal klaar zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 13:47
Pruimenvlaai schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:50:
Je Windows vervangen zou je niet aanraden om te doen - hoop gedoe voor verwaarloosbare vooruitgang in performance. 32-bit Windows heeft inderdaad een geheugenlimiet van 4 Gigabyte, dat betekent dat je nog maar 3 Gig van je RAM kan gebruiken als je een videokaart hebt van 1 Gig, nu kun je 3,75 Gigabyte aanspreken door je graka van 256 MB.

Het probleem is een beetje dat 32-bit applicaties niet meer dan 2 Gig aan geheugen per proces aan kunnen spreken. Stel je koopt een 6850 en je neemt géén x64 OS, dan heb je 3 gigabyte geheugen voor games. Nou zijn er nog nauwelijks games die 64 bit zijn. En als je dan dus 32-bit games hebt, kunnen deze maar 2 Gigabyte aanspreken, waardoor je nog een hele gig hebt om programma's te draaien tijdens het gamen :D
Nouja een upgrade van Vista naar windows 7 is ook al fijn, en het is zonde om RAM die wel in je PC zit niet te benutten natuurlijk.
Maar het is niet zo dat games slecht gaan lopen zonder 64-bit windows nee, je zult het niet nodig hebben dus de TS zou het ook kunnen uitstellen als de hele upgrade anders te duur uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

*LET OP* - Wat moet ik kopen

Dit is idd in strijd met de policy. In Best Buy Guide overzichtstopic kun je een aantal UBBG topics vinden waar je terecht kunt voor advies.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.