Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Hey allemaal,

Recent ben ik in het bezit gekomen van een lvds paneel en een laptop moederbord (Asus F3Sv, foto';s op aanvraag ;)). Het paneeltje is een lg philips "LP171wp4(tl)(b1)" en het laptop bordje heeft een 8600M aan boord, 30 pins aansluiting die ik gok dat de lvds connector is en een invcn0 die ik gok dat de inverter aansturing is. Nu krijg ik alleen met geen mogelijkheid de pinout gevonden van de connector op het bord.

Nu heb ik een laptop liggen (f3sg) die vrijwel hetzelfde is, maar die maak ik liever niet open (al zou dat de meest ideale oplossing zijn om de pinout te leren natuurlijk, gewoon kijken hoe die aangesloten zit).

Mijn vragen :P;
-Is die 30 pin een standaard connector / heeft iemand een idee hoe de pinout is (kan ergens volgende week eens de multimeter er op zetten dat we iig weten wat ground is).
-Maakt het nog uit hoe ik die inverter aan ga sturen, op zich maakt me een vaste backlight sterkte niet uit.

Ik heb de originele kabel van het paneel wel nog (komt uit een acer laptop) en dat bord ook nog dus misschien is daar ook nog iets van te leren. Bij dat stekkertje zit de inverter er wel ook bij en ik meen dat daar ook nog een USB aansluiting (met 2x ground) zit.

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken en foto's kan ik dus nog wel maken maar nu ga ik eens naar m'n nest (tentamens en zo ;)).

Groet,
Scorpei

Owner of http://scorpei.com/

• Scorpei
Inmiddels een tijd later en het een en ander wijzer. Zelf stop ik even met het aansluiten van LVDS omdat ik er niet echt heil in zie nu (en het is m'n server dus die kan best zonder mooi scherm ;)). Maar voor mensen die eventueel nog wat aan de info zouden hebben:

Ik heb mijn laptop even deels open gehad om bij de connector van LVDS te kunnen hier op mijn werkende machine. Daarin zit overigens: http://www.laptoplcdweb.co.uk/datasheets/B154EW08_V1.pdf
Dus een single channel paneel. Het bord zou met een omgekatte 8400/8600 toch dual channel LVDS geven maar schijnbaar werkt het ;). Hier zijn dus de paartjes van lvds te vinden in groepen van 2x2, niet in een rij (1x4). Toen ik dit paneel even aan het bord hing kreeg ik overigens geen beeld, toen ik het paneel ook eerst nog even aan maakte via mijn laptop (die aan zetten, vervolgens LVDS los halen en die aan het andere bord doen) nog steeds niet. Ik heb even een paar foto's gemaakt mochten mensen die nog willen zien.

Verder heb ik ook even de multi meter op de connector gezet. Daar werd ik niet heel veel wijzer van buiten dan dat de pinnen op rij zitten gepaard (dus 1 paar heeft alleen oneven of even pinnen, niet een oneven en een even). Dat denk ik overigens (tussen die pinnen is een beperkte weerstand, tussen de rijen is die weerstand oneindig). Verder zijn pin 5,11,17,23,6,12,18 en 24 ground, pin 25 3.3v edid en pinnen 26 & 28 3.3V power. Daar zijn dus mooie paartjes te onderscheiden ;).

Ik gok dat pinnen 27 en 29 edid zijn, maar weet niet welke welke is. Had wel even een paneel vast gesoldeerd (alleen 3.3v, ground en edid) maar niet gestart, had geen zin meer en geen edid lees tool geinstalled staan. Uit frustratie de boel weer los gehaald ;).

Eventueel nog een linkje:
http://forum.notebookrevi...uccess-3.html#post6949899

Maar mochten nog mensen inzichten hebben hoor ik het graag

[ Voor 3% gewijzigd door Scorpei op 30-12-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 14:05
Ik schop deze toch even door naar het elektronica-hoekje. Daar heb je toch wat meer kans op reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:06
30pins is allemaal redelijk standaard en uitwisselbaar onderling, alleen resolutie maakt uit.

De pinout van het scherm kun je vinden op oa http://lcdtech.no-ip.info...s/LP171WP4%20(TL)(B4).pdf (B4, maar dat zal niet veel schelen)

Makkelijkst is om als je die niet hebt op Ebay een lcd kabel te scoren, dan ben je al klaar om 'm aan te sluiten zonder zelf moeilijk te doen.

De inverter kun je dan ook meteen aansluiten. Als je die wilt bypassen is dat een kwestie van meten. Meestal is de werkspanning 19V. Voedingslijn is makkelijk te achterhalen omdat die in 99% vd gevallen gezekerd is op de inverter.

Alleen de helderheidsregeling moet je even puzzelen. Kan spanningsgestuurd zijn, of PWM. Maar adhv een datasheet van de inverter (googlen) is dat ook wel te achterhalen.

Ik zou alleen wel zorgen dat je 100% goede koeling hebt op je videokaart. De chipset die jij noemt (8400/8600) is een bekend ellendegeval en sterft vroeg of later aan oververhitting. Met goede/geforceerde koeling kun je dit defect enigszins uitstellen.

edit: Ik zie dat die F3SV een 15.4" laptopje is met een 1280x800 resolutie, en jouw paneel een 17" 1440x900 scherm is. Dat gaat dus niet zomaar werken. Makkelijker is om gewoon een 15.4' schermpje te scoren (of een 15" tft scherm extern te kopen, dan ben je met 20 eur klaar)

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 02-01-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
Hey DJSmily,

Bedankt voor je reply :)! Pinouts van het LCD paneel had ik al gevonden, dus die waren gelukkig niet zo moeilijk. De inverter is wel fijn om te weten (was niet zeker of ik hem zomaar aan 19 volt kon knopen, de datasheet vertelde me van wel maar wilde hem niet stuk maken ;)).

De graka was ik inderdaad al wel bang voor (ik dacht ook dat die defect was toen ik het bordje kocht). Dat is ook de enige rede eigenlijk waarom ik het bordje niet in mijn laptop heb gehangen (en inmiddels omdat de LCD van m'n laptop het er niet op doet). Ik heb hier een 9300m G in zitten (omgekatte 8400) en die doet het nog goed, dus die twijfelachtige 8600 had ik er liever niet in. Maar op het moment zit het bord vrij in een kast en hoeft eigenlijk alleen 2d te doen (zonder compiz e.d.) dus valt het gelukkig nog mee. Maar zeker bedankt voor de tip! Anders gaan we ooit maar weer aan het bakken ;). Heb nu de chipset die normaal alleen vast zit aan het tobo met een stuk koper van een 6800 ultra en diens fan (op 5v) gekoeld. Die werd eerst zo warm dat het vervelend werd om aan te raken (met een klein stukje alu er op) maar nu heerlijk fris. Hoop dat dat ook een beetje helpt.

Ik wist niet dat de resoluties zo belangrijk waren trouwens, kan bijzonder weinig nuttige informatie vinden over lvds moet ik zeggen. Ik weet niet of je een paar boeiende linkjes voor me hebt (of dat het eigen ervaring is)?

Ik kan waarschijnlijk wel aan een 15.4 inch paneeltje komen, maar ik denk dat ik gewoon echt over ga op een 15 inch lcd paneeltje wat ik hier heb staan (gekregen van een tweaker, speciaal voor m'n nas build). Eigenlijk wel zo makkelijk (en solderen aan LVDS ben ik even een beetje zat zo zonder pinout ;)). Vond het alleen zonde het 17 inch paneel te laten voor wat het was als ik een lvds output had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
Ik kon het niet laten, toch maar weer even verder met het LCD projectje :).

Inmiddels ben ik in het bezit gekomen van een BE154EW02, een paneel dat vrijwel identiek is aan het paneel in mijn F3Sg. Overigens denk ik dat het ook net iets beter zou zijn (de inkijk hoek van die W08 is echt vreselijk, wel er privacy beschermend ^^). Maar gister dan toch maar de F3Sg opengemaakt om te kijken wat de pinout daar was.

Daar dus precies dezelfde connector gevonden onder de rechter hinge cover en inderdaad een BE154EW08. De pinout van links naar rechts, boven naar beneden blijkt daar te zijn:
code:
1
2
3
Rin0-, Rin0+, ground, Rin1-,Rin1+,ground, Rin2-,Rin2+, ground, LVDS clock -, LVDS clock+,ground, EDID clock, EDID data, 3.3V power
==
niks, niks, niks, ground === ground, 3.3Vedid, niks, 3.3V power

Deze pinout verschilt dus nogal wat van de pinout die ik gevonden had op het F3Sv bord. Na wat zoeken ben ik wel een aantal plaatjes van de LVDS kabel uit de F3Sv tegen gekomen:
Afbeeldingslocatie: http://www.expertech.com.au/images/F3J%20lcd%20cable.jpg
Verder blijkt (een van de) LCDs van de F3Sv te zijn aldus menig ebay website listing: LP154WX4(tl)(c3). Dat maakt de foto van de kabel logisch. Dan is er maar max een single channel paneel aan te sluiten en de laatste 4 pinnen van de onderste rij zijn maar aangesloten wat wel voelt te kloppen (zie onder).

Dit zou mooi zijn aangezien ik dan beschik over een paneel met dezelfde pinout *en* resolutie. Ook zijn er, als de kabel foto klopt, niet al te veel mogelijkheden van hoe de kabel in elkaar kan zitten. Als Asus dan ook nog een beetje logisch heeft nagedacht (kuch) dan zou het een redelijk voorspelbare pinout moeten zijn:
code:
1
2
3
Rin0-, Rin0+, ground, Rin1-,Rin1+,ground, Rin2-,Rin2+, ground, LVDS clock -, LVDS clock+,ground, 3.3V power, 3.3V power, niks
==
(niks niks, ground)^4,3.3V edid, edid clock, edid data

Maargoed waarom zou Asus het makkelijk gemaakt hebben :P? Hoe dan ook, ik heb inmiddels ook een LCD kabel van een acer aspire 5100 die een 20x2 setup heeft maar verder dezelfde connector is dus die ga ik aanpassen zodat hij past op de bovengenoemde pinout. Wie weet dat het nog werkt ook, en anders heeft asus me een 5*4*3*2 =120 aantal mogelijkheden gegeven (uitgaande van -/+ en niet ook nog de mogelijkheid tot +/- of een ander random/alternerend patroon) dus dat moet lukken dacht ik door te brute forcen ^^.

[edit]Mijn zelfbouwde hirose lijkt het niet te doen......

[ Voor 5% gewijzigd door Scorpei op 18-01-2011 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
Zo, dat was een tijd geleden :P. Leuk te zien dat ik dat bord al zo lang heb eigenlijk. Goed, recent ben ik in het bezit gekomen van nog een dergelijke laptop. Het opengooien van die laptop gaf me volgens mij (heb het niet nagemeten, dat doe ik misschien nog) dezelfde LVDS pinout als ik bedacht had. Hoe dan ook mijn oude moederbordje leek moeilijk te doen en de laptop die ik verkregen had had ook een grafische kaart probleem. Nu heb ik beide borden gebakken en voila het originele bord doet het weer. LVDS lijkt ergens wel gebroken / los te zitten (het beeld is niet geheel stabiel en de achtergrond is rood maar niet zwart). Extern doet hij het perfect echter. Dus al met al doet dat bord het weer voor zo lang het werkt. Mocht iemand anders dus graag hebben dat ik de LVDS pinout ooit nog uitzoek, zou ik zeggen post hier even en ik kijk ;).

[edit]
LVDS zat inderdaad niet goed. Een van de pinnen (volgens mijn eigen pinout schema de meest linkse van de bovenste rij) zat verduwd en had dus geen contact. De andere (links onder) overigens ook maar die zit niet verbonden. Dus de connector even gefixed (altijd fijn als je je snijset naast je hebt liggen) en nu doet het paneel het ook gewoon weer goed. Nog niet naar de pinout gekeken trouwens verder, eerst eens kijken of het 3de bord het nog doet na het bakken (heb op het moment geen CPU daarvoor). Als die het doet gaan we eens spelen met de pinout (maken we er een all-in-one van of zo :)).

[ Voor 26% gewijzigd door Scorpei op 24-10-2011 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
Nou, laat ik eens aardig zijn:
code:
1
2
3
rin0-, rin0+, ground, rin1-, rin1+, ground, rin2-, rin2+, lvdds-clock +, ground, lvds clk-, ground, ddc clock, ddc data, psu3.3v
==
niks, niks, niks, ground, ----*----- , ground,   ddc3.3v,  niks, 3.3v-psu

Is de LVDS pinout van de F3Sv

Mocht iemand hem dus nog nodig hebben, bij deze ;). De pinout van de inverter heb ik zelf nog niet uitgezocht en ik zie wel of ik die nodig heb. Ik denk dat ik de inverter ook best gewoon direct op de 19V kan zetten en dan is het natuurlijk een stuk makkelijker, minder energie zuinig en geen controle over de backlight dat wel.

Uiteindelijk was de pinout dus verrekte hetzelfde als mijn F3Sg op 1 ding na, de LVDS clocks zaten omgedraait en (vanuit de nieuwe positie) LVDS clock - zat eentje naar links (gewisseld met ground) -.-'.

[ Voor 3% gewijzigd door Scorpei op 31-10-2011 13:34 ]

Pagina: 1