Toon posts:

Push/push configuratie op een koelblok

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag mijn CM z600 met een push/push configuratie aangesloten. Oftewel rechts zit een fan die koude lucht van de voorkant van de kast aanzuigt, en links zit een fan die koude lucht aan de achterkant van de kast aanzuigt. En bovenin in de kast zit een fan die de warme lucht uit mijn kast blaast.

Nieuwsgierig als ik ben, ben ik gaan zoeken op het internet. Echter heb ik zeer weinig informatie gevonden over reviews of artikelen waarin push/push vergeleken wordt met push/pull. Ik kan me echter niet voorstellen dat ik de eerste ben die denkt "Waarom wordt er op grote vierkante koelblokken een push/pull configuratie gezet"?

Immers bij het aanzuigen van de lucht ontstaat er een veel minder gerichte straal dan bij het wegblazen. kijk bijvoorbeeld naar je stofzuiger. Je moet met de mond echt op het stukje stof gaan zitten voordat hij wordt opgezogen, maar als je met de zijkant/uitgang van de stofzuiger gaat blazen kan je dat zelfde stukje stof vanaf een grotere afstand verplaatsen.

Ik kan me voorstellen dat je op een smalle koeler (tot 5cm dikte) liever een push/pull configuratie hebt aangezien dit veel beter is voor de luchtstroom. Maar bij vierkante koelblokken verwacht ik juist een grotere prestatie winst als er een push/push gebruikt wordt.

Nu vroeg ik me af, zijn er hier mensen dit al een push/push opstelling hebben gebruikt? En zo ja wat zijn de bevindingen.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:17
Kun je dan ook even een plaatje van coretemp online gooien met de specs van je pc :) ?
Ben het zelf trouwens met je eens.
Of een push-push maar dan bijvoorbeeld bij de scythe dat je onder en rechts een push fan doet, werkt volgens mij vrij goed dan.
Ik vind de koelers maar dom gemaakt, allemaal rare hoekjes, gaten hier, ribbeltjes daar.
als je nou eens gewoon een koelbok zoals de mugen II pakt en dan nog eens die gaten in het midden weg laat(zo kan de lucht er helemaal niet lekker door en moet die van channel wisselen en krijg je turbulentie zegmaar...) kan de lucht gewoon lekker door waaien.
Het is helemaal niet bevoordelijk om de koelbladen taps toe te laten lopen, dan krijg je een compressor werking en dat levert geluid op, wat niet positief is.

Alain gaf even zijn mening over dom ontworpen koelblokken 8)7

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

Topicstarter
In mijn geval zit de Z600 tussen:

Phenom II X4 965 BE
Gigabyte 880GM-D2H
4GB Kingston value RAM
Be Quiet 580W straight power
ATI HD6850

Als koeling zitten er links en rechts en boven een Antec 3 speed 12cm fan.
En dat alles in een Antec P183.

Ik ben zelf inderdaad wel benieuwd of er verschil is in mijn systeem, tussen verschillende fan configuraties. Hierom zal ik een push/push opstelling gaan vergelijken met een push/pull opstelling. Maar alles op zijn tijd.

Aangezien iedere kast weer anders is kwa inhoud en omgeving vroeg ik me af of er al eerdere testen of onderzoeken zijn gedaan door mede-tweakers of R&D afdelingen.

• alaintje
Beste zou je het testen zonder case.
Ik draai nu al een jaar ofzo zonder case. mobo ligt op mijn bureau, met alles erop geprikt.
Zit een meter isolatie op[lees: stof] maargoed.
Is wel handig, binnenkort een super klein itx kastje maken :) !

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Waar ben je nou eigenlijk naar op zoek? Een vergelijking tussen push/push en push/pull?
Het lijkt mij duidelijk en voor de handliggend dat een push/pull opstelling zorgt voor een constante "tocht" in je kast. Koele lucht wordt in je case geblazen, opgewarmd door HDDs, videokaart en CPU en wordt door je rearfan naar buiten geblazen. Het lijkt me ook voor de hand liggen dat stilstaande lucht een isolator is en dus ongunstig voor de temperatuur.
Daarom is een gelijkmatige luchtstroom het optimaalst. "Restwarmte" wordt dan afgevoerd door een exhaustfan aan de bovenkant van je case.

Als je alleen maar ventilatoren hebt die je kast IN blazen (push/push) krijg je verschillende luchtstromen door elkaar, wat kan leiden tot botsingen van de luchtstromen. Uiteindelijk leidt dat dus tot sneller warmende lucht die langer in je kast blijft hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 14-12-2010 16:38 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• alaintje
Hij heeft het alleen over zijn koeler.
EN niet zijn kast, begrijp ik?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

ja maar ja met die cpu koeler hetzelfde. Je creeert gewoon botsende luchtstromen, wat in de meeste gevallen nadelig is voor de koeling. Ik begrijp niet waarom je een push/push opstelling zou willen (en diffuse luchtstromen creeeren), terwijl een push/pull netjes alle lucht in 1 stroom naar buiten kan blazen door die gelijkmatige flow.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Overigens bestaat er een koeler die min of meer werkt met push/push namelijk de Noctua NH-D14 die verdeeld is in 2 delen. De 1ste fan pushed lucht door het eerste gedeelte van het koelblok waarna de 2de fan weer lucht pushed door het 2de gedeelte van het koelblok.

Verder is push/pull inderdaad zoals hierboven al beschreven de beste methode omdat je dan een constante luchtstroom krijgt. Luchtdeeltjes nemen warmte op en vandaar dat er een luchtstroom nodig is om dit te kunnen bewerkstelligen.

Die vele lamellen in een koelblok zijn niet voor niets want hierdoor vergroot je het koeloppervlak met relatief weinig ruimte. Zou je dus hetzelfde koeloppervlak willen bewerkstelligen zonder die lamellen en vele hoekjes dan zou je een gigantisch grote koeler krijgen.

Wat pc-kasten betreft kan het in principe met een overdruk op te bouwen dus met push/push echter is dit weer helemaal afhankelijk van het type kast. Bij bv een gesloten kast zal dit niet gaan werken omdat er dan niet genoeg openingen zijn waar de luchtstroom kan ontsnappen.

[ Voor 15% gewijzigd door Roel1966 op 14-12-2010 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor in een kast lijkt het mij duidelijk dat je voor een goede koeling moet zorgen voor een zo koud mogelijke omgevingstemperatuur. Wat overeen komt met een goede warmte afvoer de kast uit. Dit wordt makkelijker verkregen met een push/pull configuratie (vaak).

Wat ik me afvraag is of een push/pull opstelling altijd een betere koelprestatie oplevert dan een push/push opstelling. Dit vraag ik me af omdat iedereen het altijd over push-pull heeft, maar nergens kan je iets terug vinden van push-push. Dit lijkt een makkelijk antwoord...

Voor de dunnere koeltorens (tot 5cm) denk ik inderdaad dat push/pull beter werkt. aangezien het oppervlak waarmee er lucht de koeltoren binnenkomt(120mm*120mm*2) vele malen groter is dan dat de uitgangen(120mm*50mm*2) zijn.

Echter voor de grotere vierkante blokken als de Z600(120mm*120mm*120mm), denk ik dat een push/push opstelling meer effect heeft. Er is aan de zijkanten immers genoeg plek voor de luchtstromen om naar uit te wijken zonder de tegenliggende luchtstroom te stoppen. Ook wordt er in het geval van een push/push opstelling meer turbulentie opgewekt langs de koelvinnen wat resulteert in een betere koeling.

Ik heb de afgelopen dagen even twee kleine testjes gedraaid. Een opstelling in mijn kast met daarin push-push, en een vergelijkende met push-pull. De CPU werd belast door middel van Prime 95, en de GPU deed niets. De resultaten verbaasde mij eigenlijk een beetje :? . In beide gevallen was de temperatuur na 45 minuten zo goed als stabiel op 56C graden.

push-pull (pop-up?)

push-push (pop-up?)

De uitkomst maakt mij des te meer gemotiveerd om meer en betere testen te draaien om te zien waar het verschil zit. En ook waarom beide opstellingen in de kast op dezelfde temperatuur uitkomen. Ideeën en tips zijn van harte welkom.
Pagina: 1