Karma of vette pech [1e gen MacBook Air]

Pagina: 1
Acties:
  • 1.252 views

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
Na vorige week blij te zijn mijn witte MacBook hersteld te hebben van een aanranding door een glas J'us D'orange is gisteren mijn 1e gen MacBook Air gesneuveld. Dit keer door de lange poten van mijn 13 jarige neef en een blikje Fristi.

De pech van een MacBook Air is dat hij erg dun is en de ventilatie openingen aan de onderkant zitten. Op gelijke hoogte van een tafelblad en het omgevallen blikje Fristi.

vandaag bij de Apple Reseller de onderkant los geschroefd om de schade te bekijken. Op het logic bord zit een flinke laag verbrande smurrie. De laptop start nog op maar het beeld is nagenoeg zwart (ik denk dat de backlight het begeven heeft). Ook met een 2e scherm valt het scherm vaak uit. Morgen krijg ik een offerte voor de reparatiekosten. Hopelijk keert de verzekering snel uit, dan kan ik hem of laten maken, of ik leg bij en koop een nieuwe MacBook Air. Vermoedelijk wordt het dat laatste.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

het beste met drankjes schade is de accu loshalen, alles afspoelen met demi water en dan met alcohol naar mijn weten.

Het demi water is vrijwel mineraal en zouten vrij dus richt in principe geen schade aan en verwijderd de drank... Vervolgens met pure alcohol het water er afspoelen. De alcohol zou het water verdrijven uit de hoekjes en gaatjes en vervolgens verdampen.

Afijn dit is de theorie die ik ergens las :P. Praktisch gezien zal je apparatuur al lang en breed dood zijn voor dat je dit gedaan hebt :(.

Het kan Karma zijn maar ik denk eerder rotte pech. "Muphy's Law";). Heb er zelf ook last van... in Januari was het me 13"MB unibody, deze heeft door de kat genoten van een drankje en was kapot... En twee weekjes geleden zelf uit geleden en op me 13" MBP gevallen die nu kapot is. Gelukkig ook verzekerd maar goed :(!!!

• julby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-04-2025
Mijn ervaring (weliswaar met een Dell) is ook dat je waarschijnlijk te laat bent, ooit een glas wijn over mijn oude laptop gegooid meteen spanning eraf en accu eruit maar toen was er al kortsluiting geweest op het moederbord (aansluiting beeldscherm). Wel een paar maanden geleden iemand hier op de universiteit een glas thee over zijn macbook pro zien gooien en die heeft het wonder boven wonder overleefd!

Ik zet drank tegenwoordig ver van mijn nieuwe MBP, maar ongelukken met onhandige neefjes kunnen natuurlijk altijd gebeuren. Spijtig voor je, hoop dat het nog te repareren valt!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:51

Nobby

Nuts!

De ouders van je neefje hebben een WA verzekering hoop ik?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:00
Nobby schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 00:17:
De ouders van je neefje hebben een WA verzekering hoop ik?
Het zou wel fijn zijn voor de ouders van je neefje, maar als ze dat niet hebben zou ik als nog de kosten bij zijn ouders leggen. Lijkt me meer dan redelijk.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
HDD/SSD trekken / kopieren en dan pas iets doen qua repartie experimenten e.d. :)

Verder lijkt het er op dat je mobo+inverter als de LED backlight 't nodig heeft vervangen gaan worden met die schade. Reken op 800,-..

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

johnkeates schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 00:40:
HDD/SSD trekken / kopieren en dan pas iets doen qua repartie experimenten e.d. :)

Verder lijkt het er op dat je mobo+inverter als de LED backlight 't nodig heeft vervangen gaan worden met die schade. Reken op 800,-..
MacBook Air vanaf: 999 eur.
Gekkenwerk als de reparatie kosten ZO hoog gaan zijn. Ben benieuwd.
Kan je zoiets trouwens ook onder inboedel verzekering laten vallen? Of is dat alleen met meubels enzo?

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kecin schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 00:54:
[...]

MacBook Air vanaf: 999 eur.
Gekkenwerk als de reparatie kosten ZO hoog gaan zijn. Ben benieuwd.
Kan je zoiets trouwens ook onder inboedel verzekering laten vallen? Of is dat alleen met meubels enzo?
In sommige gevallen wel, maar daar moet je gewoon even jouw polis op nakijken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
Die HD die in de 1e gen MacBook Air zit is een Ata schijf met een prop aansluiting, voor zover ik weet zit die alleen in een 1e gen MacBook Air. Zowiezo staat er vrijwel niets op, alles staat op het netwerk. Met verlies van data zit ik gelukkig niet.

Ik krijg nog een offerte voor de reparatie maar ga vermoedelijke een nieuwe 13,3" MacBook Air kopen en kijken of ik deze zelf kan rapareren. E.e.a. is wel afhankelijk van het bedrag dat ik krijg van de verzekering van mijn neefje.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 07:34

Bosmonster

*zucht*

Hij is zeer waarschijnlijk total loss. Dus heb je gewoon recht op een nieuwe vervangende laptop. In dit geval dus een nieuwe 13" Air.

Over het algemeen doen verzekeringen helemaal niet moeilijk in dit soort gevallen. De mensen met de verzekering (of niet) zijn vaak een groter probleem..

Alternatief is verhalen op je eigen kostbaarheden-/inboedelverzekering, maar dan zit je wel met eigen risico.

[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 14-12-2010 23:53 ]

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-01 19:33
Over welke verzekeringen heeft iedereen het hier?

Dus als ik van mijn fiets val, op mijn MBP, dan kan ik(in de meeste gevallen) de schade verhalen bij mijn verzekering?

Vind dit niet echt topicwaardig dus stel 'm maar hier :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:23
Trezzahn schreef op woensdag 15 december 2010 @ 16:04:

Dus als ik van mijn fiets val, op mijn MBP, dan kan ik(in de meeste gevallen) de schade verhalen bij mijn verzekering?

Hangt ervanaf hoe je verzekerd bent. Bij een WA verzekering ben je alleen verzekerd als het niet je eigen laptop is en als het verwijtbaar gedrag is. Bij een laptopverzekering valt het daar sowieso onder, maar sommige inboedelverzekeringen willen het ook nog wel eens dekken.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-01 16:23

Pat-Juh

Patrick

Trezzahn schreef op woensdag 15 december 2010 @ 16:04:

Ik heb het over een ABN AMRO Kostbaarheden verzekering (4000 euro aan producten voor kleine 9,50 per maand verzekeren ongeveer ter indicatie). Idd een val met de fiets is gedekt... Vrijwel alles op slijtage na en mits je gewoon voorzichtig bent wordt gedekt.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit onderwerp is al regelmatig voorgekomen, inclusief alle opties van zelf repareren tot verzekeringen. Het materiaal lijkt meer geschikt voor het posten op een blog of op IRC dan hier op GoT. Mocht je daadwerkelijk gerichte vragen hebben, dan mag je een nieuw topic openen. Doe dat dan wel in het goede subforum. Garantiekwesties mogen in het Shopping Forum, verzekeringskwesties in Werk en Inkomen. Als je daadwerkelijk zelf gaat sleutelen aan je MacBook air mag dat hier in Mac & Software. Dit topic gaat in ieder geval op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.