HDMI kabel sloopt HDMI poort?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-09 08:26
Beste medetweakers,

Ik heb afgelopen week een hdmi kabel gekocht bij shop X voor mijn vriendin, zodat ze de laptop op de tv kan aansluiten.

Ik sluit dus heel mooi de kabel aan op de laptop en de tv, dat was zo gedaan, geen beeld.
Dit kan dus ook een driver probleem zijn, nieuwe drivers geïnstalleerd, nog niks?? Raar.

Uiteindelijk de kabel meegenomen naar huis en getest bij een werkende playstation 3, de nieuwe kabel ertussen, nog geen beeld?
De oude kabel weer geprobeerd. Maar de playstation geeft totaal geen beeld meer.
Hierna heb ik nog 2 kabels geprobeerd ook de apparaten op een andere tv aangesloten, maar het mag niet baten de hdmi poorten van de desbetreffende apparaten zijn stuk.

Ik heb het verhaal uitgelegd aan de des betreffende winkel, echter deze zegt dat het niet mogelijk is dat de kabel de hdmi poorten heeft stuk gemaakt en willen alleen de kabel vergoeden.

Kan ik de winkel ertoe verplichten om mij alsnoch de reparatie van de apparaten te vergoeden?

Bedankt alvast voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vraag mij ook af hoe de HDMI kabel de HDMI poorten op beide apparaten stuk heeft kunnen maken. Je moet even opzoeken in hoeverre een winkel verantwoordelijk is door schade aan andere apparaten door het bij hun aangekochte product, dat zou ik zo niet weten. Maar weet je zeker dat het door die HDMI kabel komt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Ik ben daar vrij zeker van, aangezien de ps3 diezelfde ochtend nog gebruikt is geweest, lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat hij uitgerekend dan stuk is.

En zelf vind ik het ook heel raar dat een hdmi kabel een hdmi poort stuk kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe weet je nu zeker dat die kabel defect is?
Heeft de winkel de kabel getest op een andere TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Wolly schreef op maandag 13 december 2010 @ 10:39:
Hoe weet je nu zeker dat die kabel defect is?
Heeft de winkel de kabel getest op een andere TV?
Dit heb ik zelf al gedaan, namelijk tussen de laptop en de tv van mijn vriendin en thuis tussen de ps3 en de tv van mij en als laaste heb ik ook nog eens de ps3 en de tv van mijn ouders gebruikt.

Dit lijken me genoeg testen om te concluderen dat de kabel stuk is.
En verder durf ik de kabel niet tussen andere apparaten te hangen aangezien er al 2 hdmi poorten stuk zijn gegaan.

Wat misschien ook nuttig is om te weten, de hdmi poorten van de televisies werken gewoon, dit heb ik getest door mijn pc aan te sluiten (met een andere hdmi kabel).

[ Voor 12% gewijzigd door Marcoos op 13-12-2010 10:44 . Reden: Information update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:18
Je kan het aan de winkel vragen om dit te testen. Moest het daar ook zo zijn, dan hebben ze nog maar weinig te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Wat Darkie zegt. Laat hen het maar testen. Mocht er daar ook wat stuk gaan, dan heb je in ieder geval een poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Ik heb het aan hen voorgelegd, ben benieuwd hoe ze erop reageren.

Bedankt voor de snelle reacties.
Ik hou jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:00

Aganim

I have a cunning plan..

Nog nooit van dit probleem gehoord. Je zou zeggen dat de kabel dan op de één of andere manier wellicht intern kortsluiting maakt. Ik ben iig ook benieuwd naar de reactie van de winkel, als ze er van overtuigd zijn dat de kabel zo'n probleem niet kan veroorzaken, dan valt er voor hun natuurlijk weinig te verliezen door even te testen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. HDMI kabels verbinden videokaarten en beeldschermen. Om een of andere blijkbaar onnavolgbare reden vinden we op GoT dat dergelijke zaken in Videokaarten & Beeldschermen thuishoren :o

Move OH -> VB

Verder inhoudelijk:
Dit heb ik ook eens meegemaakt bij mijn beamer - het hot-pluggen van HDMI, wat volgens standaard gewoon moet kunnen, leidde ertoe dat de HDMI-poort van m'n beamer overleed. Het probleem lag niet aan de kabel (een dom stuk metaal), maar aan het feit dat een lekspanning op de HDMI-kabel kwam te staan waar de HDMI-poort van de beamer niet tegen kon.

De vraag wat hier "de schuldige" is, is complexer: beide apparaten horen geaard te zijn, waardoor er geen spanningsverschil zou mogen zijn tussen de massa en dus de 'nul' van de (HDMI) kabel. Dat waren ze ook in mijn geval, maar blijkbaar is iets in de aarding niet goed, waardoor er alsnog een spanningsverschil was. Dat is niet de schuld van het apparaat of van de kabel. Maar je kunt je afvragen of het redelijk is dat een onderdeel van een apparaat de geest geeft bij een in praktijk zeer vaak voorkomende situatie.

In mijn geval was garantie toch (net) verlopen, dus kon ik dat niet voorleggen.

In dit geval is het nog complexer, aangezien hier ook nog eens sprake lijkt te zijn van een ondeugdelijke kabel. Als dat aantoonbaar het geval is, zou je in principe gevolgschade moeten kunnen claimen. Ik zou hier vooral vragen aan de verkoper om zijn "goede" kabel te demonstreren met twee apparaten in zijn winkel. Als die op dat moment ook de geest geven sta je erg sterk :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Mijn excuses, ik was nog aan het twijfelen waar ik het topic moest plaatsten.
Ik ben inderdaar benieuwd wat de winkel gaat zeggen, helaas is het een internetshop dus is het nu gewoon afwachten op reactie, aangezien ze nu telefonisch niet bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:18
Een internetshop ... je kan dus niet fysiek langsgaan? Dus ze kunnen vertellen wat ze willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
DaRKie schreef op maandag 13 december 2010 @ 12:04:
Een internetshop ... je kan dus niet fysiek langsgaan? Dus ze kunnen vertellen wat ze willen?
Ik heb ze voorgesteld om zelf naar hun toe te komen met de desbetreffende kabel.
Aangezien het toch gaat om een paar waardevolle apparaten en hun filiaal niet zo ver weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 17:23
Ik zal als ik jou was gewoon een afspraak met ze maken. Als ze verder niet inhoudelijk meer willen reageren of het afdoen onder het mom van de kabel kan het niet gedaan hebben hun officieel aansprakelijk stellen en als de website bij een geschillen commissie is aangesloten daar het probleem uitzetten. Deze levert dan een onafhanelijk oordeel.
Eventueel je rechtsbijstand inschakelen, als je deze hebt iig.

Als ik het zo hoor is je PS3 en een laptop defect dus de kosten kunnen nogal hoog oplopen.

Misschien als je zelf technisch bent even de pin layout zelf doormeten:http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Zo technisch hoef je daar toch niet voor te zijn? Je hebt er alleen een multimeter voor nodig met een weerstandtest (gebruik zelf vaak diodetest, vanwege pieptoon bij lage weerstand, scheelt weer kijken naar display).

Overigens had ik eerst het topic verkeerd begrepen, ik dacht eerst dat de kabel de poorten echt fysiek stuk maakte, door heel erg slecht gefabriceerde connectoren of iets dergelijks. Maar hij maakt dus de poorten elektrisch stuk als ik het goed begrijp. In dat geval zal het inderdaad wel een draadje zijn die verkeerd zit op één van de twee connectoren, dus beste wat je dan kan doen is doormeten.

Ik kan me niet voorstellen dat je met de ene kabel wel een lekspanning doorgeeft en met de andere niet, mij lijkt een soort kortsluiting door twee verwisselde draadjes dan logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoos
Oke, ik ben dus vandaag naar de winkel geweest.
Nu komt het gekke, daar werkt de kabel gewoon wel, hoe is dit mogelijk?
een perfect werkende ps3 en laptop werken alle 2 niet meer en in de winkel sluiten ze het aan en werkt het gewoon.

Ik heb nu gewoon een nieuwe hdmi kabel meegekregen, maar vraag me nog steeds af hoe dit mogelijk is?
En of ik hiermee naar Sony kan gaan, met een playstation 3 zonder garantie?
Pagina: 1