(te) kleine accu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 16:25

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Laatst een nieuwe accu in laten bouwen omdat de oude niet zo pittig meer was.
De nieuwe is ook niet erg enthousiast, als ik nu naar de nieuwe accu kijk zie ik dat ie wat kleiner qua afmeting is. Ook na een rit van 200km startte hij net aan, dus kans genoeg om te laden.

Vraag: kan een te kleine capaciteit van de accu dit veroorzaken?

Helaas kan ik nergens vinden welke cap. de auto moet hebben.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

artificial_sun

Mazda Rx7

Als het piek ampereage te klein is (dus xxxA max currernt oid) dan kan dat er idd avoor zorgen dat je moeilijk start.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:39

ManiacsHouse

Scheisse!

Is je dynamo gewoon niet brak? Dat de accu zelf goed is maar niet goed oplaad.
Hou ook rekening met het koude weer. Mijn accu is nog prima maar heeft met lage temps soms net even wat meer moeite.

[ Voor 43% gewijzigd door ManiacsHouse op 13-12-2010 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:53

D4NG3R

kiwi

:)

Dit lijkt mij gewoon een probleem met de Dynamo...

Edit: Te laat -O-

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 13-12-2010 09:45 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:39

ManiacsHouse

Scheisse!

D4NG3R schreef op maandag 13 december 2010 @ 09:45:
Dit lijkt mij gewoon een probleem met de Dynamo...

Edit: Te laat -O-
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15

mr_petit

opperprutser

Als je niet na een rit van 200km nauwelijks kan starten ligt dat niet aan de capaciteit maar aan dat de interne weerstand van de accu te hoog is.
Vaak hebben accu's met een grotere capaciteit ook een kleinere weerstand, maar je kan net zo goed een brakke accu hebben.
Overigens hoeft een kleinere accu niet altijd een kleinere weerstand te hebben; de techniek gaat nog steeds vooruit.

Als je wilt weten of je dynamo werkt (zoals hierboven geopperd), moet je de klemspanning even meten met draaiende motor.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2010 09:50 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-03 19:05
Een accu en een dynamo kan je later nameten als de correct werkt. Als ze beide correct zijn kan je eens een andere startmotor proberen, als deze versleten is maakt hij kortsluiting.

Na een start is bijna al je stroom in een klap weg, heb je 200km gereden, zet je de auto uit en wil je hem opnieuw starten en is je volle accu bijna weer ik een keer leeg en kan je de wagen slechts weer een aantal keer starten.

Het is slechts een tip, zelf heb ik dit al twee keer meegemaakt met een oude auto.

Wel zou ik eerst je accu en dynamo laten testen, dat is een kwestie van 5 minuten bij de garage. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:06
Wat voor auto en motor is het? Kan ook zijn dat de startmotor net te langzaam ronddraait bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18
Noem even welke auto je rijdt, welke motor en wat voor accu. Hoeveel Ah.

Maar ik denk ook dat je dynamo gaar is. En ik denk dat de gemiddelde monteur niet snel een te kleine accu er in bouwt.
Het kan ook nog je startmotor zijn. Ik heb ook een auto gekocht waarvan het leek dat de accu's slecht waren omdat de boel iedere keer langzaam rond ging. Maar na een aantal weken wilde hij echt niet meer, liet ik hem reviseren en bleek dat er helemaal niks meer heel was aan de binnenkant.

[ Voor 42% gewijzigd door !null op 13-12-2010 09:54 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
auto is lancia ypsilon Ik weet niet wat de Ah's moeten zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Pinin op 11-01-2011 19:03 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:15

mr_petit

opperprutser

Volgens mij kan je bij een lancia 1.4 nauwelijks een te kleine accu inbouwen _O-
Ik zie bij hbase voor deze auto accus van tussen de 42 en 54Ah staan

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat snappen we, maar hoeveel Ah is je nieuwe accu?

hbase.nl stelt accu's van 42Ah t/m 56Ah voor. Onder de 40Ah zal het ook nog lukken om je auto mee te starten, alleen niet vaak achter elkaar. Maar dus wel probleemloos na een rit van 200km.

Edit: :o dubbel zie ik.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 13-12-2010 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb je geen multimeter liggen? Dan kan je kijken wat het voltage op de accupolen is met draaiende motor.

Dat moet geloof ik minstens 13,8V zijn want anders laad je accu niet genoeg bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:47

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat voor accu zit er nu in?

Koolborstels dynamo?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
o.k. ik meet 13,8V met draaiende motor.
12,4V zonder draaiende motor

de nieuwe accu is 42Ah.

De auto is uitgerust met DFN (semi-automaat zoals alfa's selespeed)

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Voltages zijn perfect. Toch kan je dynamo alsnog slecht zijn.

Maar gezien je verhaal en de rit van 200km en alles, denk ik gewoon dat je startmotor gaar is. Hij zal er binnenkort helemaal mee stoppen. (alleen hoe lang dat duurt weet je niet)

Een gare startmotor kan met zijn geluid je doen denken dat hij niet genoeg stroom krijgt, klinkt soms precies hetzelfde. Heb ik ook al eens gehad.

[ Voor 22% gewijzigd door !null op 13-12-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Kan idd. de startmotor zijn, maar ook heel simpel een slechte kabel vanaf de accu naar de carrosserie of naar de startmotor.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Waarschijnlijk zit er een verkeerde (te kleine) accu in, mijn oom heeft precies hetzelfde gehad met zijn Renault. Toen bleek dat in versies met automaat een grotere accu hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Clithopias schreef op maandag 13 december 2010 @ 13:58:
Waarschijnlijk zit er een verkeerde (te kleine) accu in, mijn oom heeft precies hetzelfde gehad met zijn Renault. Toen bleek dat in versies met automaat een grotere accu hoorde.
En waarom?

Echt alles in dit topic wijst naar de startmotor (of zoals gezegd, de bedrading ervan), en een automaat of handbak zou niets te maken moeten hebben met het starten van de motor.
Maar goed, misschien hebben ze weer iets absurds in elkaar geknutseld waardoor ik het fout blijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ben ik de enige die direct denkt: "Ah, een Italiaan, koud en nat weer, slecht massa-contact"?

Het kenteken zegt dat hij 6 jaar oud is (eerste tenaamstelling in oktober 2004), dus roest is niet onrealistisch, zeker bij de massacontacten. Dit hoeft niet aan de accu te liggen, maar kan ook een massaverbinding tussen startmotor of motorblok en de carrosserie zijn. Verder kan de startmotor zelf op z'n einde aan het lopen zijn, al spelen daar veel factoren in mee (hoeveel kilometer heeft de auto al gereden, waren dit vooral korte ritten, of juist lange, etc).

De capaciteit van de accu mag op zich geen probleem zijn. Een benzinemotor zonder veel poespas heeft aan 40Ah zat. Het zijn juist de grote, zware motoren, diesels of auto's met veel elektrische accessoires, die grote accu's nodig hebben.

Afmetingen van de accu zeggen overigens niks over de capaciteit. Accu's worden steeds beter en hebben daardoor bij dezelfde afmetingen een steeds hogere capaciteit. Daarnaast laat een accu-bak over het algemeen maar een heel beperkt aantal maten toe, te klein betekent vrijwel altijd dat de accu niet goed vast gezet kan worden.

Je verhaal klinkt als een startmotor die versleten aan het raken is. Twee jaar terug heb ik zelf een nieuwe moeten monteren, en het verschil tussen voor en na is eigenlijk nog groter dan dag en nacht. De nieuwe motor trok duidelijk minder stroom en leek de motor veel makkelijker rond te laten gaan.
Het probleem met een startmotor die teveel stroom trekt, is dat bijv. de ontsteking ook te zwak wordt, terwijl die juist bij starten op vol vermogen moet kunnen vonken.

Kijk eens of je kan meten hoe ver de spanning in zakt als je start. Dit mag eigenlijk niet onder de 10 Volt komen, met een absolute ondergrens van 9 Volt. Komt het zelfs daaronder, dan is er iets in de keten duidelijk niet in orde.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
thx,
FYI de auto is helemaal roestvrij en de tijd dat Italianen roesten licht al jaaaaaren achter ons, maar je hebt wel gelijk dat elektronica een zwak punt is.
Kan ik zelf massa controleren? (ohm meten?) ik zie op de accupool geen corrosie op de massa draden.
Ik zal de startspanning meten.
Iemand vertelde ook dat verkeerde olie (te hoge/lage W-waarde) het probleem kan veroorzaken, het is wel gekomen sinds de kou is toegetreden.
Als de startspanning wel rond de 12V blijft kan ik dan uitgaan dat de startmotor goede conditie is?

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
!null schreef op maandag 13 december 2010 @ 14:09:
En waarom?

Echt alles in dit topic wijst naar de startmotor (of zoals gezegd, de bedrading ervan), en een automaat of handbak zou niets te maken moeten hebben met het starten van de motor.
Maar goed, misschien hebben ze weer iets absurds in elkaar geknutseld waardoor ik het fout blijk te hebben.
Laat ik het anders zeggen, misschien is de capaciteit te laag (weet niet wat er normaal in hoort) omdat de TS al aangeeft dat er een fysiek kleinere accu in is gekomen.
Ik geef het alleen maar aan omdat een voor mij betrouwbaar persoon een vergelijkbaar probleem heeft gehad, veel geld aan uitgegeven en achteraf bleek het stomweg de accu te zijn die kwa startstroom kantje boord zat. En een automaat of handbak heeft alles met starten te maken, misschien heeft een automaat wel een hogere weerstand?

En niet alles wijst op de startmotor of bedrading zolang niemand de moeite neemt om te controleren of de nieuwe accu wel de juiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54

GaMeOvEr

Is een hork.

42Ah moet echt genoeg zijn voor zo'n 1.4 bakkie hoor. Overigens heeft een automaat ook een "neutraal" stand, dus dat zou voor het starten geen extra belasting mogen zijn. :)

[ Voor 53% gewijzigd door GaMeOvEr op 13-12-2010 15:58 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@deepbass909, na 6 jaar zou er nog niet zoveel mis moeten zijn, zeker niet qua roest.
Clithopias schreef op maandag 13 december 2010 @ 15:41:
[...]

Laat ik het anders zeggen, misschien is de capaciteit te laag (weet niet wat er normaal in hoort) omdat de TS al aangeeft dat er een fysiek kleinere accu in is gekomen.
Ik geef het alleen maar aan omdat een voor mij betrouwbaar persoon een vergelijkbaar probleem heeft gehad, veel geld aan uitgegeven en achteraf bleek het stomweg de accu te zijn die kwa startstroom kantje boord zat. En een automaat of handbak heeft alles met starten te maken, misschien heeft een automaat wel een hogere weerstand?
Ook bij een automaat trap je doorgaans de rem in, of zet je hem in z'n vrij voordat je de motor start. In principe zou dat qua weerstand niks uit moeten maken ten opzichte van een handbak.
En niet alles wijst op de startmotor of bedrading zolang niemand de moeite neemt om te controleren of de nieuwe accu wel de juiste is.
De accu's aangeraden voor deze auto varieren van 42Ah t/m 54Ah. De TS heeft nu een accu gekregen van 42Ah, lijkt me duidelijke zaak.

Maar goed, start de auto eens. Sluit daarnaa een lopende auto aan met startkabels, start hij dan ineens veel feller dan is het wel de accu, start hij net zo langzaam, dan is het de startmotor.
Overigens kun je de startmotor tijdens het starten ook tikken geven, kijken of je dan mechanisch gerommel hoort. Maar dat is moeilijk om te timen als de auto ook daadwerkelijk nog start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Even los van het automaat verhaal want dat weet ik niet zeker, hoeveel startstroom kan je nieuwe accu leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:06
Automaat verhaal is niet echt van belang aangezien het hier om een gerobotiseerde handbak gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Pinin schreef op maandag 13 december 2010 @ 15:05:
thx,
FYI de auto is helemaal roestvrij en de tijd dat Italianen roesten licht al jaaaaaren achter ons, maar je hebt wel gelijk dat elektronica een zwak punt is.
Kan ik zelf massa controleren? (ohm meten?) ik zie op de accupool geen corrosie op de massa draden.
Ik zal de startspanning meten.
Iemand vertelde ook dat verkeerde olie (te hoge/lage W-waarde) het probleem kan veroorzaken, het is wel gekomen sinds de kou is toegetreden.
Als de startspanning wel rond de 12V blijft kan ik dan uitgaan dat de startmotor goede conditie is?
Oxidatie die ik bedoel, zit niet op het plaatwerk, maar op de contacten van de carrosserie. Bij elke auto (zelfs de oerdegelijke Duitsers en Zweden) vormt dit een risico, puur door elektrolyse. Kijk naar een gemiddelde Renault Megane uit de eerste helft van 2000 en hoe vaak daarvan de verlichting mee knippert met de richtingaanwijzer of remlichten.
Bekende punten hiervoor bij vrijwel elke auto, is o.a. corrosie op de contacten van de massakabel van de motor. Deze zit vaak onder op het blok, waar water en troep tegenaan komt, en wat onder rijden warm wordt.

Massa controleren is vrij makkelijk. Je sluit één van de meetdraden van een multimeter aan op de min-pool van de accu, en met de andere pen meet je de weerstand tussen de pool en bijv. het motorblok. Deze moet zo dicht mogelijk bij de 0 Ohm liggen. Omdat de startmotor de massa met het motorblok deelt, is het ook genoeg om de weerstand tussen motor en accu te meten. Deze mag hooguit een paar Ohm bedragen (zodra er een probleem is met oxidatie, schiet de weerstand vrij snel omhoog naar enkele 10-tallen of meer Ohms, dus dat zie je snel genoeg).

De olie kan ook meespelen. Door de lagere temperaturen is de olie dikker, wat meer weerstand met zich meebrengt. Maar dit is alleen een probleem als de motor echt helemaal is afgekoeld. Als je binnen een paar uur weer een moeilijk startende auto hebt, is de olie nog niet de boosdoener. Het duurt namelijk bijna een dag voor een motorblok volledig is afgekoeld tot de omgevingstemperatuur.

Het lastige is alleen dat het op afstand een beetje moeilijk in te schatten is wat het probleem zou kunnen zijn. Door de lage temperaturen spelen er meer factoren mee waarom een motor minder goed wil starten (benzine verdampt minder makkelijk, olie is dikker, speling en toleranties in een motor zijn anders, visco-koppeling tussen motor en versnellingsbak heeft meer weerstand, accu is zwakker).
Mijn auto protesteert op het moment ook wat meer, ondanks een pas 2 jaar oude startmotor en 1 jaar oude a-merk (Bosch) accu.
!null schreef op maandag 13 december 2010 @ 15:57:
@deepbass909, na 6 jaar zou er nog niet zoveel mis moeten zijn, zeker niet qua roest.

[...]

Ook bij een automaat trap je doorgaans de rem in, of zet je hem in z'n vrij voordat je de motor start. In principe zou dat qua weerstand niks uit moeten maken ten opzichte van een handbak.
Niet helemaal waar. Tenzij het een volledige robotbak met koppeling is, zit er een koppelomvormer op, die altijd meer weerstand geeft dan een normale koppeling. Hoe de DFN-bak van Lancia werkt, weet ik niet.
[...]

De accu's aangeraden voor deze auto varieren van 42Ah t/m 54Ah. De TS heeft nu een accu gekregen van 42Ah, lijkt me duidelijke zaak.

Maar goed, start de auto eens. Sluit daarnaa een lopende auto aan met startkabels, start hij dan ineens veel feller dan is het wel de accu, start hij net zo langzaam, dan is het de startmotor.
Overigens kun je de startmotor tijdens het starten ook tikken geven, kijken of je dan mechanisch gerommel hoort. Maar dat is moeilijk om te timen als de auto ook daadwerkelijk nog start.
Hij zal altijd feller starten ;) Bij voeding van een lopende motor zakt de spanning veel minder in, omdat die motor zal reageren op de verhoogde belasting en harder gaat lopen.
Clithopias schreef op maandag 13 december 2010 @ 16:39:
Even los van het automaat verhaal want dat weet ik niet zeker, hoeveel startstroom kan je nieuwe accu leveren?
Hoewel ik betwijfel of dit echt een probleem zou zijn, ben ik wel benieuwd naar welke accu er nu precies in ligt. Er zit een wereld van verschil tussen de goedkoopste b-merk accu en een premium uitvoering van een merk als Varta. Startstroom is vooral van belang bij zware motoren (diesels, grote cilinderinhoud, veel cilinders), en de 4-cilinder 1.4 van de TS is dat niet echt te noemen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Nou, ik ga weer wat meten. Zojuist starte de auto in 1x
Accu is een bosch silverline 42Ah. olie is het idfa niet omdat het ook met warme motor gebeurd.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Fabrikanten schrijven dat voor omdat een automaatbak wat meer weerstand geeft bij het starten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Goed, dat wist ik dus niet van die automaat bakken, maar ik denk nog steeds dat ik gelijk heb :+

En Bosch silverline is meer dan prima.

Gezien deze 42Ah is en het om een gerobotiseerde automaatbak gaat die niet meer weerstand geeft kunnen we nu toch wel met zekerheid zeggen dat de accu niet het probleem is.
En wisselende resultaten is ook goed mogelijk met gare startmotor. De ena laatste keer starten met mijn in de soep gedraaide startmotor was het snelst starten ooit, toen had ik hem 30 meter verplaatst. Daarna starten deed hij niks meer en kwam er alleen nog mechanische rommelgeluiden uit.

[ Voor 62% gewijzigd door !null op 14-12-2010 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
En wat was het nou?

Pagina: 1