Memory slots werken niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-07 18:00

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Ik heb sinds kort de volgende setup voor mijn nieuwe server:

1x Super Micro X8STE-O http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon3000/X58/X8STE.cfm
1x Intel Xeon E5620 http://ark.intel.com/Product.aspx?id=47925&code=E5620
6x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G http://www.ec.kingston.co...&ktcpartno=KVR1333D3N9/4G

Het moederbord moet tot 24GB (6x 4GB) DDR3 Non-ECC ondersteunen en het processor tot 288GB.

Het probleem is: Het moederbord herkend maar 16GB over de eerste 4 sloten (1A, 1B, 2A, 2B). Indien ik 2A en 2B leeg laat en 3A en 3B vol herkend het moederbord maar 8GB.
Als ik die zelfde bankjes van 3A en 3B naar 2A en 2B verhuis herkend het moederbord 16GB.

Mijn conclusie: Geheugenbankjes werken gewoon naar behoren maar de geheugensloten 3A en 3B niet..

Klein detail: Op het moederbord heb je naast de grote 24 pins ATX stekker ook een 8 pins aansluiting. Nou heeft mijn voeding alleen een 4 pins aansluiting. Omdat ik weet dat het gewoon werkt met de 4 pins heb ik het zo aangesloten.

Heeft iemand enig idee waarom het moederbord maar 16GB van de 24GB ziet? Zou het echt met die 4 vs. 8 pins aansluiting te maken hebben?

Ik ben ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heb je al in het boekje gekeken? Misschien accepteert het bordt het b.v. alleen als je 1A, 2A en 3A vult met doublesided 8GB reepjes en de B slots leeg laat?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
McKaamos schreef op maandag 13 december 2010 @ 09:00:
Heb je al in het boekje gekeken? Misschien accepteert het bordt het b.v. alleen als je 1A, 2A en 3A vult met doublesided 8GB reepjes en de B slots leeg laat?
Quotes uit de manual:
DIMM sizes of 256 MB, 512 MB, 1 GB, 2 GB, and 4 GB are supported
Memory Support
The X8ST3-F/X8STE supports up to 24 GB Unbuffered ECC or Non ECC DDR3
1333/1066/800 in 6 DIMM slots.

Maximum Memory Possible
Single Rank UDIMMs - 12GB (6x 2GB DIMMs), Dual Rank UDIMMs - 24GB (6x
4GB DIMMs)
Both Unbuffered ECC and Non-ECC DIMM modules are supported by the
motherboard. Using ECC or Non-ECC memory on your motherboard depends on
the CPU installed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Die aansluiting zou je moeten kunnen testen met een andere voeding lijkt mij. Als het daarmee ook niet werkt zou ik toch echt gaan denken aan een defect mobo. Je hebt wel de meest recente BIOS?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Kleine update.

Als ik 1 bankje installeer, dan werken slots 1A, 1B, 2A en 2B probleemloos.

3A gaat het moederbord piepen alsof er geen geheugen aanwezig is.
3B gebeurt er niks, geen beeld, geen enkele piep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat het niet werkt met 1 DIMM (geen bankje! dat zijn compleet andere dingen) in de laatste 2 sloten is logisch, eigenlijk zou alleen het eerste slot moeten booten. Als je er 3 induwt in een triplechannel config, zie je dan wel de volledige grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 13:17:
Dat het niet werkt met 1 DIMM (geen bankje! dat zijn compleet andere dingen) in de laatste 2 sloten is logisch, eigenlijk zou alleen het eerste slot moeten booten. Als je er 3 induwt in een triplechannel config, zie je dan wel de volledige grootte?
Ik kan in iedere geheugen slot 1 bankje stoppen en werkt alles prima op 3A en 3B na..

Verder heb ik zojuist een nieuwe voeding aangesloten met 8pins power, ook dit maakt geen verschil.

Ik heb contact met de leverancier gehad, deze wil deze met alle liefde omwisselen als ze (na ontvangst) ook constateren dat het defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het zijn geen bankjes, het zijn DIMMen!

Verder, als je het nu in een triplechannel config zet met 3 DIMMen, (dus niet 6), werkt dat wel als 12GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 14:18:
Het zijn geen bankjes, het zijn DIMMen!

Verder, als je het nu in een triplechannel config zet met 3 DIMMen, (dus niet 6), werkt dat wel als 12GB?
Volgens mij wel, zolang het maar in de eerste 4 sloten zijn.

offtopic:
Bankjes, DIMMen... Who cares? Dit is gewoon spreektaal, of zeg ik nu iets geks :X
Ik heb in een computerzaak waar ik 4+ jaar heb gewerkt niks anders gehoord van klanten.
Zelfde verhaal met PATA vs. IDE, terwijl SATA ook IDE is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je moet altijd als eerste bij Triple Channel slot 1A, 2A en 3A vullen en daarna kan je pas verder gaan met het bij prikken van meerdere dimms. Het klinkt misschien onlogisch dat je dus niet bv 1A en 1B eerst vult en vervolgens verder gaat met 2A en 2B want dit werkt gewoon niet.

Maar ik snap je probleem niet helemaal want je hebt 6 x 4GB dus je kan dan toch alle slots vullen, terwijl ik in je startpost zie dat je het met 4 dimms probeerd en dat werkt inderdaad niet. Dus ik vraag mij af of je al geprobeerd hebt met alle 6 de dimms erin te zetten en kijken of je dan wel gewoon 24GB ziet.

Edit : ik heb eens gekeken in de manual van je moederboard waarbij op pagina 2-8 staat dat wanneer je 2 dimms gebruikt per channel dat je dan alleen 1066Mhz dimms kan gebruiken. Bij 1 dimm per channel kan je wel dus 1333 Mhz gebruiken dus het kan zijn dat daar ook een oorzaak van je probleem ligt.

[ Voor 20% gewijzigd door Roel1966 op 14-12-2010 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Roel1966 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:53:
Je moet altijd als eerste bij Triple Channel slot 1A, 2A en 3A vullen en daarna kan je pas verder gaan met het bij prikken van meerdere dimms. Het klinkt misschien onlogisch dat je dus niet bv 1A en 1B eerst vult en vervolgens verder gaat met 2A en 2B want dit werkt gewoon niet.

Maar ik snap je probleem niet helemaal want je hebt 6 x 4GB dus je kan dan toch alle slots vullen, terwijl ik in je startpost zie dat je het met 4 dimms probeerd en dat werkt inderdaad niet. Dus ik vraag mij af of je al geprobeerd hebt met alle 6 de dimms erin te zetten en kijken of je dan wel gewoon 24GB ziet.
Wacht.

Jullie hebben gelijk dat eerst de A-sloten gevuld moeten worden ivm. TripleChannel
MAAR, een enkele DIMM werkt ook
Als ik 1 DIMM in 1A stop werkt het, als ik het in 1B, 2A of 2B stop werkt het OOK!

Stop ik 1 DIMM in 3A dan gaat het moederbord piepen alsof er helemaal geen geheugen in zit....
Als ik 1 DIMM in 3B stop, dan werkt het hele moederbord niet...

Als ik zowel 1A, 1B, 2A en 2B vul (dus 4x 4GB) dan ziet het mobo 16GB.

Ofwel, alle combinaties kunnen gemaakt worden alleen niet met 3A en/of 3B..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
tim427 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:04:
Wacht.

Jullie hebben gelijk dat eerst de A-sloten gevuld moeten worden ivm. TripleChannel
MAAR, een enkele DIMM werkt ook
Als ik 1 DIMM in 1A stop werkt het, als ik het in 1B, 2A of 2B stop werkt het OOK!

Stop ik 1 DIMM in 3A dan gaat het moederbord piepen alsof er helemaal geen geheugen in zit....
Als ik 1 DIMM in 3B stop, dan werkt het hele moederbord niet...

Als ik zowel 1A, 1B, 2A en 2B vul (dus 4x 4GB) dan ziet het mobo 16GB.

Ofwel, alle combinaties kunnen gemaakt worden alleen niet met 3A en/of 3B..
Kijk wat ik toegevoegd heb aan mijn post !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

tim427 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:43:
[...]

Volgens mij wel, zolang het maar in de eerste 4 sloten zijn.
Maar dan is het niet triple channel. Duw het nou eens in een triple channel config en kijk wat het doet
Bankjes, DIMMen... Who cares? Dit is gewoon spreektaal, of zeg ik nu iets geks :X
NEE, dit is niet gewoon spreektaal, het zijn 2 termen die je niet door elkaar moet gebruiken, een DIMM is een module, een bank is een virtuele indeling van die module, en als je die door elkaar gaat halen bij het uitzoeken waarom geheugen niet herkend wordt zoals het moet ga je er echt niet meer uitkomen als je dingen niet gewoon noemt zoals ze heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Ik heb ALLE 6 DIMM's in de sloten gestopt.... Dan ziet hij er maar 16GB.

Als ik steeds maar 1 per slot ga "testen'' blijkt dat alle sloten werken behalve 3A en 3B...

Als ik dus ALLE 6 DIMM's er in stop, iets wat ik als eerst heb gedaan, omdat ik dat zo gekocht heb, blijkt dat twee DIMM's niet herkend worden.

Als je 1A, 2A en 3A vult met dus 3x 4GB DIMM, dan zie je maar 8GB....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

tim427 schreef op woensdag 15 december 2010 @ 03:30:
Ik heb ALLE 6 DIMM's in de sloten gestopt.... Dan ziet hij er maar 16GB.

Als ik steeds maar 1 per slot ga "testen'' blijkt dat alle sloten werken behalve 3A en 3B...

Als ik dus ALLE 6 DIMM's er in stop, iets wat ik als eerst heb gedaan, omdat ik dat zo gekocht heb, blijkt dat twee DIMM's niet herkend worden.

Als je 1A, 2A en 3A vult met dus 3x 4GB DIMM, dan zie je maar 8GB....
Dan heb je duidelijk SS dimms (single sided (single rank), staat ook in de handleiding:
Maximum Memory Possible
4GB DIMMs)

Verder klopt het. Je zal het geheugen dus om moeten ruilen, wil je alle zes sloten optimaal benutten.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
wat ook wle eens wil is dat de cpu niet helemaal lekekr in de socket zit, aangezien de memorycontroller in de cpu zit..
haal de koeler eraf, remount de cpu in de socket en test het nog eens..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Madrox schreef op woensdag 15 december 2010 @ 04:32:
[...]

Dan heb je duidelijk SS dimms (single sided (single rank), staat ook in de handleiding:
Maximum Memory Possible
4GB DIMMs)

Verder klopt het. Je zal het geheugen dus om moeten ruilen, wil je alle zes sloten optimaal benutten.
Waarom haal ik dat wel 16GB?
En waarom werkt iederen slot met steeds maar 1 DIMM, behalve 3A en 3B?

Quote uit de manual van mijn DIMM's
DESCRIPTION:
This document describes ValueRAM's 512M x 64-bit 4GB (4096MB) DDR3-1333 CL9 SDRAM (Synchronous DRAM)
memory module, based on sixteen 256M x 8-bit DDR3-1333 FBGA components. The SPD is programmed to JEDEC
standard latency 1333Mhz timing of 9-9-9 at 1.5V. This 240-pin DIMM uses gold contact fingers and requires +1.5V.
The electrical and mechanical specifications are as follows:

FEATURES:
  • JEDEC standard 1.5V ± 0.075V Power Supply
  • VDDQ = 1.5V ± 0.075V
  • 667MHz fCK for 1333Mb/sec/pin
  • 8 independent internal bank
  • Programmable CAS Latency: 5,6,7,8,9,10
  • Posted CAS
  • Programmable Additive Latency: 0, CL - 2, or CL - 1 clock
  • Programmable CAS Write Latency(CWL) = 7(DDR3-1333)
  • 8-bit pre-fetch
  • Burst Length: 8 (Interleave without any limit, sequential with starting address “000” only), 4 with tCCD = 4
  • which does not allow seamless read or write [either on the fly using A12 or MRS]
  • Bi-directional Differential Data Strobe
  • Internal(self) calibration : Internal self calibration through ZQ pin (RZQ : 240 ohm ± 1%)
  • On Die Termination using ODT pin
  • Average Refresh Period 7.8us at lower then TCASE 85°C, 3.9us at 85°C < TCASE . 95°C
  • Asynchronous Reset
  • PCB : Height 1.180” (30.00mm), double sided component
Het enigste wat ik zou willen geloven is dit inderdaad:
nedernakker schreef op woensdag 15 december 2010 @ 07:01:
wat ook wle eens wil is dat de cpu niet helemaal lekekr in de socket zit, aangezien de memorycontroller in de cpu zit..
haal de koeler eraf, remount de cpu in de socket en test het nog eens..
Helaas heb ik het moederbord al opgestuurd en kan ik het niet meer testen. Als ik me goede herinner, en je keek naar de socket zag je dat er "iets" was op de socket (andere licht inval o.i.d.) maar de pinnentjes waren zelf wel in orde..

[ Voor 69% gewijzigd door tim427 op 15-12-2010 11:47 ]

Pagina: 1