[Win7] Start langzaam op.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Topicstarter
Hallo beste mensen,

begin dit jaar heb ik een nieuwe PC gekocht, om mijn oude P4 bak te vervangen.
Na het kijken naar alle BBG's en andere hardware site reviews kwam ik hierop uit:
Core i7 920
Gigabyte Ex58 UD4P
GTX 260
Windows 7
etc

Ik had een enorme snelheidswinst verwacht ten aanzien van de XP/P4 bak, maar dat is maar licht merkbaar. Het opstarten gaat zelfs langzamer!

Mijn vraag:
Hoe kan een P4 met ide harde schijf, sneller opstarten dan een Core i7 + sata schijf?
Vanaf knop indrukken tot Chrome open respectievelijk 1 minuut 10 seconden en 1 minuur 30 seconden.

Wel merk ik dat de P4 veel sneller door het bios en post heen is dan de nieuwe machine.
Die doet de eerste 10 seconden niks, alleen fans draaien heel snel, dan wordt er gepost, dan gaat er "DMI pool data" verzameld worden en dan moet Windows nog starten. Het lijkt erop dat Gigabyte zn Biosen niet op snelheid maakt, jammer genoeg.

Ik heb gechecked of er in windows misschien niet teveel in startup werd gedraaid, maar dat is op OS na, precies dezelfde programma's. Nog een beetje in het Bios gespeeld met boot from settings, maar dat mocht niet baten, mijn Samsung harde schijf stond al als eerste en enige boot optie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:00

D4NG3R

kiwi

:)

Ik neem aan dat je hier spreekt over een 100% schone installatie, met alle juiste drivers en alleen google Chrome geinstalleerd?

Zo niet:
Startknop -> Onderaan in de zoekbalk: MSCONFIG typen -> Enter en dan naar OPSTARTEN gaan -> Kijken of hier troep tussen staat + een eventuele screenshot maken voor tweakers ;) .

Edit: En stel ook even alles in je bios vast in! Zodat je niet hebt dat hij automatisch moet zoeken naar dingen als DVD spelers.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 13-12-2010 07:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jeroenneman schreef op maandag 13 december 2010 @ 07:37:
Mijn vraag:
Hoe kan een P4 met ide harde schijf, sneller opstarten dan een Core i7 + sata schijf?
Vanaf knop indrukken tot Chrome open respectievelijk 1 minuut 10 seconden en 1 minuur 30 seconden.
BIOS post en de listing van al je hardware op je moederbord niet meetellen.

Dat heeft helemaal niks met Windows te maken namelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 13-12-2010 07:45 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
D4NG3R schreef op maandag 13 december 2010 @ 07:41:
Ik neem aan dat je hier spreekt over een 100% schone installatie, met alle juiste drivers en alleen google Chrome geinstalleerd?

Zo niet:
Startknop -> Onderaan in de zoekbalk: MSCONFIG typen -> Enter en dan naar OPSTARTEN gaan -> Kijken of hier troep tussen staat + een eventuele screenshot maken voor tweakers ;) .

Edit: En stel ook even alles in je bios vast in! Zodat je niet hebt dat hij automatisch moet zoeken naar dingen als DVD spelers.
De startup items heb ik al gechecked, zelfde als op de P4 bak, alleen google update en AVG, gechecked met MSConfig en CCleaner.
Met vast zetten bedoel je de boot prioriteit? Die staat namelijk op als eerste en enige keuze de harde schijf.

@ Hierboven.
Nee, dat heeft niks met Windows te maken, maar het is wel raar dat het zo lang duurt. Waarom moet dat Bios zo lang dmi pool data verzamelen? Ik ben niet van plan nieuwe hard disks te installeren, dus kan ik niet gewoon instellen dat het bios geen nieuwe hard drives moet zoeken?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:00

D4NG3R

kiwi

:)

Even een simpele inbreng: Heb je de BIOS geupdate naar de laatste versie?

Het makkelijkste lijkt mij om in je BIOS in te stellen dat bij alle devices (Behalve je HDD) hij niet moet zoeken. Bij mij kan dit IIG wel.

S_ATA1 - *HDD*
S_ATA2 - *DVD*
S_ATA3 - Do not Search
S_ATA4 - Do not Search
IDE_MASTER - Do not Search
IDE_SLAVE - Do not Search

Maar ik praat dan wel over een AM3 socket mobo van een jaar oud..

[ Voor 70% gewijzigd door D4NG3R op 13-12-2010 07:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jeroenneman schreef op maandag 13 december 2010 @ 07:49:
@ Hierboven.
Nee, dat heeft niks met Windows te maken, maar het is wel raar dat het zo lang duurt.
Dan naar de kern van de vraag: hoe lang doet je Windows 7 erover om op te starten als je eenmaal voorbij de BIOS post bent, is dat wel sneller dan XP?
Zo ja, dan gaan we één ding even heel duidelijk maken:
Een langzaam bootende PC is niet hetzelfde als een langzaam startende Windows installatie. Aangezien je zelfs met een ander OS erop nog steeds die lange POST cycle door moet is dat hardware/moederbord.

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 13-12-2010 08:03 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
alt-92 schreef op maandag 13 december 2010 @ 07:59:
[...]

Dan naar de kern van de vraag: hoe lang doet je Windows 7 erover om op te starten als je eenmaal voorbij de BIOS post bent, is dat wel sneller dan XP?
Zo ja, dan gaan we één ding even heel duidelijk maken:
Een langzaam bootende PC is niet hetzelfde als een langzaam startende Windows installatie. Aangezien je zelfs met een ander OS erop nog steeds die lange POST cycle door moet is dat hardware/moederbord.
Oh, ik denk dat je erop doelt dat ik het in dit subforum gepost heb? Want ik weet dat een langzame post niet hetzelfde is als een langzame windows start, maar ik kon ook niet echt een ander subforum kiezen. Dit forum leek me het geschikste, als dat niet zo is, mijn excuses.

En nee, de echte start van het OS is ook niet sneller (beetje teleurstellend,,, :'( )

@D4NG3R, wat voor merk moederbord heb jij? Een gigabyte? Want ik zie de optie nergens staan.
(Als ik mijn BIOS dan wil gaan flashen, is zon uit windows boot tool wel helemaal veilig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jeroenneman schreef op maandag 13 december 2010 @ 15:38:
Want ik weet dat een langzame post niet hetzelfde is als een langzame windows start, maar ik kon ook niet echt een ander subforum kiezen. Dit forum leek me het geschikste, als dat niet zo is, mijn excuses.
Als je al een minuut van de anderhalve minuut kwijt bent aan een BIOS post, dan zou Processors, Moederborden & Geheugen een handiger plaats zijn dan puur Windows toch? :)

Pagina: 1