PC valt uit en start niet meer na aansluiten USB-HDD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-05 21:01

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
Goedenavond,

Ik zit met het volgende probleem:

Mijn pc draaide zonder problemen. Ik sluit een LaCie externe USB harde schijf (1Tb) aan welke een eigen voeding heeft op de volgende manier: Eerst de USB-connector op de front USB (die ik altijd gebruik voor mijn usb-sticks en dan geen problemen geeft) en dan de voeding van deze schijf op het zelfde stekkerblok waarop mijn pc zit. Alles is geaard.

Dan valt mijn pc uit op het moment dat DIE stekker erin gaat, en vervolgens wil mijn pc nog wel aan, maar beeld blijft zwart, alle fans draaien (Voeding, processor, videokaart, behuizing. Dus ik denk Videokaart naar z'n grootje. De kaart in het andere PCI-e slot geprobeerd, ook niets. Andere videokaart welke het in een ander systeem wel goed doet geprobeerd, nog steeds geen beeld. Dus mijn videokaart (waarvoor ik geen ander systeem heb om in te testen) zal nog wel oke wezen.

De vraag:

Maar hoe kan ik nou zien of het mijn MoBo is, mijn voeding of mijn CPU ? Ik bedoel alle fans draaien nog, maar volgens mij slaan de harde schijven niet meer aan, en volgens mij (weet het nl. niet meer zeker) brandde er eerder een lampje op mijn MoBo. Nu dus niet meer. (En nu wel weer)

Configuratie:

Voeding: Power PFC model:LC6550 Max. 550 Watt (Norrod-voeding)
Asus M2N-SLI DeLuxe
AMD Athlon 64 6000 X2
PoV Geforce 9800GTX+
Apacer AE161 (multi-memcard + USB front) waarop de hdd was aangesloten.
Sata Samsung 500Gb 7200 (Boot) (Win7)
Pata Maxtor 200Gb 7200

(geen van de onderdelen zijn overgeklokt)

Geprobeerd:

1. Andere (goede videokaart) Conclusie: het is niet de videokaart
2. loskoppelen front-usb poort Conclusie: hier ligt het ook niet aan maar kwaad is waarschijnlijk al geschiedt
3. gegoogled op vergelijkbaar probleem
4. gezocht op GoT
5. PC-Speaker piept niet (2 verschillende speakertjes geprobeerd)
6. Batterij MoBo verwijdert gehad voor een halve minuut.
7. Kale start met alleen VGA en 1 reep geheugen + coolers
8. Alle voedingskabels doorgemeten en waarde waren oké en binnen marge
9. Andere monitor geprobeerd

En nog steeds geen beeld. Wie kan mij hiermee helpen

[ Voor 8% gewijzigd door X-DJiNn op 14-12-2010 19:44 ]

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hoor je na het opstarten van de pc wel de hardeschijven na een poosje ratelen wat aan kan duiden dat windows gewoon op start en dus dat er alleen geen beeld is?

De stroom van de pc wel eens compleet er af gehad en desnoods het batterijtje van het moederbord er even uit gehaald?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379651

Even alle andere apparaten uit die groep (indien mogelijk) verwijderen, dus, in ieder geval de externe HDD etc.

Ik ben eigenlijk geneigd om te zeggen - PSU (voeding) heeft de pijp aan Maarten gegeven. Maar goed, dat is een vaag vermoeden zonder extreem aanwijsbare reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
Ik heb het volgende weer geprobeerd.

Heb stroom er geheel af gehad en zelfs batterijtje eruit gehad voor halve minuut ongeveer.

Heb 2 speakertjes weten te scoren uit mijn oude kasten. Moet wel toeval zijn dat ze beide kapot zijn.
Heb ze 1 voor 1 aangesloten gehad, ook stekkertje voor de zekerheid eens omdraaien, ontbreken van zowel geheugen OF toetsenbord deed dezen niet piepen.

Lampje op het moederbord brandt overigens wel weer. (GROEN) Oorzaak onbekend

Heb moederbord kaal aangesloten, dat betekent alle kaarten eruit, 1 reep geheugen, niets aan SATA en PATA schijven. de koelers wel aangesloten en mijn videokaart. En nog steeds geen beeld geen piep.

Kan de kast wel aanzetten met de aan/uit knop, maar niet uit.

Heeft iemand nog een idee ?

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 14:42
Volgens mij is het bij LaCie echt de bedoeling dat je eerst de schijf van stroom voorziet en op laat spinnen en daarna pas de usb in de kast.

Maar dat maakt voor jou huidige probleem niet zo heel veel verschil wellicht. Wat gebeurd er met maar 1 van de 2 schijven aangesloten?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260956

Heb hetzelfde vermoeden als Kharay , meet eens je voedingslijnen door ( Forum » Harde waren » Overige Hardware » [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 26 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
@Rupie
Zonder het aansluiten van SATA moet ik nog wel beeld krijgen, dus ben bang dat dat geen bevordering is voor het vinden van het probleem.

Ik heb net mijn voedingslijnen wel door gemeten. (gemeten op de stekkers)

Ik heb een 20+4 ATX stekker ATX1.3 heet dat dan denk ik.

Waar ik 5 volt moet meten meet ik overal 4,9/5 volt
Waar ik 12 volt moet meten meet ik overal 11,9 volt
Waar ik 3,3 volt moet meten meet ik 3,2/3,3 volt

Ik heb de ATX1.3 stekker gemeten evenals beide PCI-e voedingen en alle molex stekkers

De extra voeding voor processor de ATX12V 4 polig (2xgeel/2xzwart) meet ik ook 11,9 volt

Dus neem aan dat mijn voeding in orde is ? Toch ...

[ Voor 15% gewijzigd door X-DJiNn op 13-12-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109219

of je usb hdd is gewoon kapoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
Deze doet het nog wel, vind het meer balen dat mijn pc het gewoon niet meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je weet zeker dat de connector nog in orde is ? Niet dat er kortsluiting is o.i.d.
Ik heb wel eens mensen gezien die hem verkeerd om erin hebben gepropt waarna de pc niet meer opstartte totdat ik het binnenwerk weer rechtboog/afbrak.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
Ik ben er zeker van dat die connectoren allemaal goed zijn. Heb de stekkers goed nagekeken.

Persoonlijk denk ik dat het MoBo-tje overleden is. (PCI-e poorten defect.)

Maar wie kan mij helpen dit te bevestigen.

[ Voor 40% gewijzigd door X-DJiNn op 13-12-2010 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tis dat je eindje weg woont anders had je hier heen kunnen komen , pakken we mijn mobo en jouw spul.
heb je niet toevallig een oud pci video kaartje liggen ? of iemand dicht in de buurt hier van tweakers die er ene heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
Nee helaas, alleen nog een Radeon X800 Pro AGP
En mijn MoBo heeft geen AGP slot.

Maar AMD processoren zijn toch beveiligd tegen over belasting qua temp en voltage ?
Bedoel maar te zeggen dat mijn MoBo dan overblijft dan als enige die defect kan wezen. Toch ?

Vind het wel raar, maar niets is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja , zie het als soort killswitch bij een bepaalde temp slaat de pc uit ...om schade te voorkomen ( die regelmatig al geleden is :P )

En ja het lijkt er wel op, als je nog garantie hebt ... opsturen !!

Ik heb dit soortgelijke ook met mijn huidige mobo gehad ... alle fans gaan draaien maar schijven booten niet.
Na een paar resets deed mijne het weer en na een bios update was ik er vanaf.
( mijn case was de incompatibiliteit met me RAM )
Mis ook bij jouw ??

Erg jammer dat je het niet verder kan testen.

Als laatste wil ik je een aanrader geven, bij DealExtreme.com kun je een pci kaart voor weinig kopen , die steek je in je mobo , drukt pc aan en als het fout gaat registreert deze de fouten dmv een code.
Op deze manier kun je iig in de toekomst je fouten snel en effectief vinden/oplossen.

--EDIT--
Typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
Incompatibiliteit met m'n RAM kan het eigenlijk niet wezen, pc draaide al anderhalf jaar zonder problemen nl.

In ieder geval bedankt voor de Tip !
Ga morgen even proberen iemand te scoren met een oud am2 bordje. Misschien dat ik dan beevestiging heb van hetgeen wat ik denk.

Namelijk: Einde MoBo ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Offtopic :
Als je mobo toch dood blijkt te zijn , zou ik deze wel willen voor een test die ik wil uitvoeren.
Namelijk het mobo in de oven douwen...
Dit heeft voor mij al menig kaart problemen opgelost
En 1e kaart draait na 6 maanden nog steeds dus ;)

Ik weet dat er mensen zijn die dit absoluut tegenspreken, maar mijn bewijs die ik zelf heb geleverd zegt anders.
Kortom wat ik wil zeggen is, doe hem eens in de oven als je een ander hebt en test hem dan nog eens.
Ben ZEEER benieuwd.

als je wilt , zou je mij op de hoogte kunnen houden ?
vind dit wel interresant ( je probleem/oplossing en evt oven truc met je mobo )

On Topic :
Succes met de zoektocht !

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 109219 op 13-12-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
Medium or Rare ?

Haha in de oven ??? Nee is goed, als blijkt dat het mijn MoBo is dan laat ik je het een en ander wel weten.

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hahaha ;) ik hou van medium :P
Laat maar weten en nogmaals succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB Back
  • Laatst online: 03-06 11:07
Wat ik nog mis in je tests: heb je een andere monitor geprobeerd? Heb een hele serie IIyama's gehad die eruit klapten als er iets in de front usb van de pc werd gestoken (toevallig ook een LaCie USB-schijf bedenk ik me opeens). De IIyama koerier stond bijna wekelijks bij me aan de deur, totdat ze me twee nieuwe modellen gaven die dat probleem niet meer hadden.

MIjn tweede gok zou zijn een kapot mobo trouwens. En zoals Rupie ook al zegt, eerst voeding in het blok, liefst ander blok dan de pc, dan in de schijf, dan schijf aan, dan usb in de pc, anders trek je bij het opstarten van de schijf een piekvermogen door je usb-poort. Andere USB-schijven vinden dat bvb niet fijn.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
Ja heb wel andere monitor (voor testen) geprobeerd, maar heb op dit moment een oude pc van mij aan m'n "eigen" scherm aangesloten en heb gewoon beeld. Ik ben er vanuit gegaan dat mijn MoBo kapot is helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door X-DJiNn op 14-12-2010 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik neem aan dat toen je je voeding doorgemeten hebt dat dit onder belasting is gebeurd want anders heb je er nog weinig aan. Ook al levert je voeding nog de bijna 12 V dan kan die onder belasting in klappen dus net als bovenstaande mensen zou ik je aanraden nog eens met een andere voeding te proberen.

Ander iets wat kan zijn gebeurd is dat je eigenlijk de foute volgorde van aansluiten hebt gebruikt namelijk altijd eerst de externe hdd van voeding voorzien en daarna pas je usbkabel aansluiten op de pc. Net als iemand hier boven al schreef kan er bij het insteken van de voeding van je externe hdd een piekspanning onstaan.

Over je usbkabel loopt ook een spanning van 5 V maar met een beetje pech kan het zijn gebeurd dat bij het insteken van die voeding van je externe hdd dus een veel hogere spanning door je usbkabel gegaan is met als resultaat dat toch je moederboard een klap gekregen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
Ik heb de voeding door gemeten nadat ik de pc had aangezet. Kan het systeem niet laten "stressen" zonder beeld.

En een probleem is dat ik geen geschikte andere voeding heb om te testen.

• mkool89
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-08-2021
Heb hetzelfde probleem gehad, Bij mij had het moederbord een tikkie terug gegeven, jammerlijk koste me een nieuw moederbord,
Sucses er mee.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Dat is dus de slechtste oplossing die ik heb gehoord. Als de USB Hdd kapot zou zijn, zou er toch nog steeds een beeld komen? Of denk ik dan heel raar....

Maar als ik dit zo lees vrees ik ook dat je moederbord niet veel meer gaat doen...

Anoniem: 399

X-DJiNn schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:36:
Ik heb de voeding door gemeten nadat ik de pc had aangezet. Kan het systeem niet laten "stressen" zonder beeld.

En een probleem is dat ik geen geschikte andere voeding heb om te testen.
Maar als je wilt weten of he tje mobo is, en je vermoedt dat het je mobo is, kun je daar niet wat aan meten? Het lijkt aannemelijk dat als je mobo gesloopt is door de usb schijf, dat die USB poort(en) geen correcte voltages meer geven, evenals dat, als je denkt dat het probleem in de PCI-E poort gezocht moet worden, daar geen of foute spanningen op staan. Dat is wellicht wat geneuzel om te kijken wat het had moeten zijn en wat he tis en ik geef je geen garantie dat je iets leert maar als je geen 2e voeding en mobo hebt is het wel iets wat je even kunt probleren.

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 19:27
Dit heb ik eerder gehoord.

Here's my 2 cents!

Als je een USB poort, meestal in de front aansluiting, verkeerd (om) aansluit, kun je het mobo opblazen. Heb laatst nog stage gelopen bij een computer bedrijf:
"Bij elke computer die wij assembleren, controleren we de hardware. Zo checken we met een USB Lampje of de poorten goed zijn aangesloten. Brant het lampje, dan is er niets aan de hand. Brant het lampje niet, dan moeten we de boel nakijken. Doen we dat niet, dan is er een risico dat het moederbord wordt opgeblazen."
Dus ga even na:
  • Welke aansluiting het om gaat (Onboard, Off-Board)
  • Of die goed zit aangesloten
  • Heeft op die USB poort eerder een apparaat gewerkt?
Indien de laatste 2 vragen met "nee" of "onzeker" beantwoord worden, vrees ik dat je mamaplank naar de philistijnen is :-(

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
@Knettergek
Anoniem: 399 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:53:
[...]

Maar als je wilt weten of he tje mobo is, en je vermoedt dat het je mobo is, kun je daar niet wat aan meten? Het lijkt aannemelijk dat als je mobo gesloopt is door de usb schijf, dat die USB poort(en) geen correcte voltages meer geven, evenals dat, als je denkt dat het probleem in de PCI-E poort gezocht moet worden, daar geen of foute spanningen op staan. Dat is wellicht wat geneuzel om te kijken wat het had moeten zijn en wat he tis en ik geef je geen garantie dat je iets leert maar als je geen 2e voeding en mobo hebt is het wel iets wat je even kunt probleren.
Om eerlijk te zijn kan ik niets meer meten op het moment. Heb de plank al volledig gedemonteerd en het opgegeven. Tuurlijk is het leuk om te weten wat er nu precies de oorzaak is geweest. Maar na een paar avonden met gewoonweg te weinig materiaal om oorzaken uit te kunnen sluiten, heb ik besloten m'n processor en geheugen te verkopen via marktplaats. (Staat nog steeds te koop trouwens)

Proc amd athlon 64 6000+ x2 voor 45
2x2gb ddr2 800 voor 45

MoBo gaat naar BFP-Killer (contact me)

@Sef24
X-DJiNn schreef op zondag 12 december 2010 @ 23:32:
Mijn pc draaide zonder problemen. Ik sluit een LaCie externe USB harde schijf (1Tb) aan welke een eigen voeding heeft op de volgende manier: Eerst de USB-connector op de front USB (die ik altijd gebruik voor mijn usb-sticks en dan geen problemen geeft) en dan de voeding van deze schijf op het zelfde stekkerblok waarop mijn pc zit. Alles is geaard.
Of gebruikt een USB-HDD meer pennen op de aansluiting ??? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

X-DJiNn schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:10:
Om eerlijk te zijn kan ik niets meer meten op het moment. Heb de plank al volledig gedemonteerd en het opgegeven. Tuurlijk is het leuk om te weten wat er nu precies de oorzaak is geweest. Maar na een paar avonden met gewoonweg te weinig materiaal om oorzaken uit te kunnen sluiten, heb ik besloten m'n processor en geheugen te verkopen via marktplaats. (Staat nog steeds te koop trouwens)
Als je niet weet dat die niet stuk zijn? Held.
Proc amd athlon 64 6000+ x2 voor 45
2x2gb ddr2 800 voor 45
Oh, je was toch aan een upgrade toe :+
Of gebruikt een USB-HDD meer pennen op de aansluiting ??? :X
nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
Was idd al aan een upgrade toe.

Wat mij betreft mag er een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Topicstarter
Ter info:

Processor en geheugen waren nog goed ! _/-\o_
Alleen MoBo was overleden ;w
Voeding draait inmiddels vrolijk in andere pc. O-)
En het was een off-board USB aansluiting die ik had gebruikt. :-(

Bedankt voor de hulp in ieder geval allemaal !

Pagina: 1