Netwerkschijf niet meer te benaderen

Pagina: 1
Acties:

• undisclosed
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik heb een zeer klein netwerkje met een computer, een Lacie Ethernet Disk RAID (ouder type netwerkschijf) en een Linksys router. Tot gisteren kon ik deze schijf prima benaderen vanuit de verkenner en via de webinterface.

Dit alles totdat ik mijn router terugzette naar de systeeminstellingen omdat mijn internet maar bleef haperen. Dit loste het probleem niet op, dus alles teruggezet naar de situatie (zoals die in mijn herinnering althans) eerst was. Vanaf dat moment kan ik de schijf niet meer benaderen. Lampje op de router knippert wel, en ook met het zoekprogrammatje dat bij de schijf hoort (Storage System Console) krijg ik de schijf te zien. Echter als ik op het plusje druk om de tree van mappen (of shares, gebruikers of hoe je het wil noemen) te zien, blijft het programma'tje een tijd zoeken en houdt er dan mee op zonder resultaat te bieden. Ook de webinterface is niet te bereiken via het ipadres dat dit programma opgeeft. Dit adres verandert overigens wel als de router een andere reeks weggeeft, dus ik heb geen reden te twijfelen aan de juistheid hiervan.

Heb al van alles geprobeerd. Pingen werkt niet, IP + MAC-adres vastzetten in de router op het nummer dat hij voor de reset had, juist automatisch laten verkrijgen, router resetten, router vervangen (zat toch al in de planning), apparaat opnieuw starten, alles te gelijk rebooten. Tot op heden allemaal zonder succes.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En als je hem heel simpel enkel aan je PC hangt en je PC voor DHCP server laat spelen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• undisclosed
Ongelofelijk maar waar, na de kabel gewisseld te hebben werkt het weer...

@ Tsurany: voor de volgende keer wellicht, kan dat dan? Zo ja, doet-ie dat vanzelf?

[ Voor 37% gewijzigd door undisclosed op 12-12-2010 21:17 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je Windows PC geen IP adres krijgt gaat hij zelf uitdelen volgens mij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• undisclosed
Mocht iemand dit probleem een keer tegenkomen: het probleem was volgens mij uiteindelijk de instelling van een vast ip-adres voor de disk op dat apparaat zelf. Had dit adres verkeerd onthouden, waardoor mijn pogingen dit adres overeen te laten komen met het IP dat hij van de router ontving niets uithaalden.

Blijkbaar kan het programma de schijf wel vinden als deze op een ander dan het opgegeven adres in het netwerk hangt, maar er geen verbinding mee maken. Omdat het apparaat twee poorten heeft (en voor poort 2 een dynamisch IP geconfigureerd was) lukte het wel toen ik de kabel verwisselde en per ongeluk in de andere poort stopte. Van hieruit kon ik het apparaat weer benaderen en het vaste IP verwijderen.

[ Voor 9% gewijzigd door undisclosed op 12-12-2010 21:54 . Reden: Verduidelijkt ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het dan niet mogelijk de hostname te gebruiken?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Tsurany schreef op zondag 12 december 2010 @ 22:03:
Is het dan niet mogelijk de hostname te gebruiken?
neuh want hij kan hem niet resolven naar een ip dan. een beetje kip ei verhaal krijg je dan

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 12-12-2010 22:14 ]

Iperf

Pagina: 1