Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:05
Ik heb 2 externe HDD's van Western Digital, beide zijn aan te sluiten met USB2.0. Ik zou graag een reserve kabel hebben, dan kan ik de kabels laten liggen/zitten aan mijn mediatank en enkel de disk zelf meenemen.
De USB kabel wordt ook gebruikt om de stroom te leveren voor de HDD. Ik heb enkele soortgelijke kabels (zelfde aansluiting aan "kop" en "staart"), maar die kabels leveren blijkbaar de elektriciteit niet mee, want de disks spinnen niet.
> Hoe weet ik op voorhand dat een kabel wél de elektriciteit meelevert?
> Waar moet ik op letten bij het bestellen van zo'n kabel?

1ste schijf, ik denk USB mini-B?
2de schijf, micro USB 2.0
USB specificaties en verschillende connectoren - klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-08 19:03
Dit zijn gewoon standaard USB kabels hoor!
Oftewel iedere USB kabel met de juiste stekker zal voldoen aangezien USB ook stroom (5volt) overdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
HDD's en andere apparatuur die via usb gevoed word moet je niet op een usb-hub zonder adapter gebruiken, want dan kan het wel eens zijn dat de stroom te ver af zakt. Ook verlengstukken of usbkabels die te lang zijn kan het wel eens voorkomen dat die dan te weinig stroom door laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Roel1966 schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:49:
HDD's en andere apparatuur die via usb gevoed word moet je niet op een usb-hub zonder adapter gebruiken, want dan kan het wel eens zijn dat de stroom te ver af zakt. Ook verlengstukken of usbkabels die te lang zijn kan het wel eens voorkomen dat die dan te weinig stroom door laten.
Idd, sluit ik mij helemaal bij aan. Daarnaast zijn er ook nog zat computers waarvan de poorten soms al moeite hebben om genoeg voltage op te brengen. Zo heb ik hier een 2,5" usb-powered schijfje liggen, welke wel op de achterste usb-poorten wil werken van mijn pc maar niet op de voorste, dat door een verschil van 0,15 volt (de kabel om de poorten aan te sluiten is dan ook bijna een meter van mijn behuizing). Ik kan mij daarom goed voorstellen dat de usb-poort op een mediatank misschien al wat aan de krappe kant zit met het voltage op de poort, dan kan een extra half metertje kabel al funest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik heb enkel korte (< 1 meter) kabels gebruikt, met de juiste aansluitingen. Telkens beginnen de HDD's niet te spinnen. Ik dacht dat er misschien nog andere restricities waren aan een kabel.
Ik gebruik geen USB-hub en test met dezelfde laptops en desktops op dezelfde poorten.

Op de mediatank werkt alles perfect, het is een iets langere (niet originele) kabel die ik wil gebruiken om de HDD aan mijn laptop te hangen, die niet werkt. Ik heb meerdere (4) kabels geprobeerd op meerdere (3) systemen. Telkens spint de HDD niet :(

Het is dus puur trial&error?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 23:40

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Ik vermoed dat je laptop wat ouder is en slechts USB1.1 ondersteunt. Daar zijn kabels voor met 2 USB-pluggen voor in de laptop en 1 mini-USB plug voor in de HD. De twee pluggen voor in de laptop zouden dan voor voldoende stroom moeten zorgen.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Cafe Del Mar schreef op maandag 13 december 2010 @ 10:58:
Ik heb enkel korte (< 1 meter) kabels gebruikt, met de juiste aansluitingen. Telkens beginnen de HDD's niet te spinnen. Ik dacht dat er misschien nog andere restricities waren aan een kabel.
Ik gebruik geen USB-hub en test met dezelfde laptops en desktops op dezelfde poorten.

Op de mediatank werkt alles perfect, het is een iets langere (niet originele) kabel die ik wil gebruiken om de HDD aan mijn laptop te hangen, die niet werkt. Ik heb meerdere (4) kabels geprobeerd op meerdere (3) systemen. Telkens spint de HDD niet :(

Het is dus puur trial&error?
Je leest ook de replies die door anderen worden geplaatst? Ga het voltage op de usb-poorten van je laptop eens meten... ik durf er bijna geld op te leggen dat die niet voldoende voltage kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Killemov schreef op maandag 13 december 2010 @ 11:23:
Ik vermoed dat je laptop wat ouder is en slechts USB1.1 ondersteunt. Daar zijn kabels voor met 2 USB-pluggen voor in de laptop en 1 mini-USB plug voor in de HD. De twee pluggen voor in de laptop zouden dan voor voldoende stroom moeten zorgen.
USB1.1 en USB2.0 leveren beide 500mA op een poortje, het verschil is daar alleen de overdrachtssnelheid. Dus dit gaat niet uitmaken.
Pas bij USB3.0 ligt het wat hoger (900mA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
En aangezien sommige 2.5" schijfjes aan die 500mA nèt niet genoeg hebben, vooral bij het opspinnen kun je ook zulke kabeltjes halen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/t4qktS01vI2QwNb9NbB7Dm1x/full.jpgPakt er gewoon een extra usb-poort bij (alleen voeding) zodat je 1000mA beschikbaar hebt. Kan per apparaat trouwens erg verschillen, sommige zijn erg strak aan die 500mA maximaal, anderen leveren rustig meer, of op bepaalde poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Het probleem blijft eigenlijk onopgelost. Ik probeer het opnieuw uit te leggen.
Ik heb 3 pc's en ik heb 2 externe harde schijven. Als ik de harde schijven met hun origineel meegeleverd kabel op de 3 pc's aansluit is er geen enkel probleem. Ik wil echter een andere kabel gebruiken dan de origineel meegeleverde kabel en daar zit dus het probleem. Ik heb 3 andere kabels, waarvan de aansluitingen kloppen en die voor andere zaken wél werken, die de HDD's niet goed genoeg schijnen te vinden.
Ik wil weten waar ik op moet letten als ik nóg een kabel koop in de hoop dat die wel gaat werken.

Een kabel met 2 USB poorten, zoals "Nielson" suggereert is een mogelijkheid. Maar waarom werken de meegeleverde kabels wél en zou ik nu een kabel moeten kopen die 2 USB poorten afpakt (zeker bij een laptop zitten er geen dozijn op [Lenovo T61]), als WD wel kabeltjes kan maken waarbij je maar 1 USB poort nodig hebt?
MicGlou schreef op maandag 13 december 2010 @ 11:35:
[...]
Je leest ook de replies die door anderen worden geplaatst? Ga het voltage op de usb-poorten van je laptop eens meten... ik durf er bijna geld op te leggen dat die niet voldoende voltage kunnen leveren.
Ik lees de replies wel degelijk, maar voor het meten van voltage op USB poorten ontbeer ik de kennis en het materiaal. Ik denk dat sommigen ofwel mijn eerste post niet goed hebben gelezen ofwel niet goed hebben begrepen.
Hoe verklaar je dat met de origineel meegeleverde kabel de HDD's wél werken op eender welke poort op eender welke pc, en met enkele andere kabels (die qua aansluitingen correct zijn) werkt het niet. De essentie is en blijft de kabel. Ik wil, als ik nu een kabel zou aanschaffen, zeker zijn dat ie gaat werken bij mijn HDD's.
Killemov schreef op maandag 13 december 2010 @ 11:23:
Het gaat wel degelijk over USB2 poorten en de pc's is allemaal behoorlijk recent materiaal. De vraag was puur naar de kabel, niet naar de aansluitingen op de pc's.
Nielson schreef op maandag 13 december 2010 @ 11:53:
En aangezien sommige 2.5" schijfjes aan die 500mA nèt niet genoeg hebben, vooral bij het opspinnen kun je ook zulke kabeltjes halen:
[afbeelding]Pakt er gewoon een extra usb-poort bij (alleen voeding) zodat je 1000mA beschikbaar hebt. Kan per apparaat trouwens erg verschillen, sommige zijn erg strak aan die 500mA maximaal, anderen leveren rustig meer, of op bepaalde poorten.
Het gaat om dezelfde harde schijf die op dezelfde pc wordt aangesloten en op dezelfde poort. Het enige verschil is in het ene geval de origineel meegeleverd kabel van WD en in de andere 3 gevallen USB kabels die qua aansluitingen perfect voldoen, maar toch de HDD niet laten werken. De vraag is dus echt wel: waar moet ik op letten bij aankoop van een USB kabel, ik had eerder niet in gedachten om zomaar in het wilde weg wat kabels (met de correcte aansluitingen) te kopen en hopen dat er ooit wel eens ééntje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wat ik persoonlijk merk is dat kabels met een ferrietkern minder storingen veroorzaken.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/Ferrietkraal.jpg/220px-Ferrietkraal.jpg

Misschien helpt het om zulke kabels te gebruiken?

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 13-12-2010 18:49 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:00
Uit mijn ervaring blijkt dat je inderdaad kan hebben dat de combinatie schijf, kabel en poort niet werkt.

In mijn geval een schijf van een kennis die wel werkt op zijn laptop, maar niet op mijn desktop. De kabel van mijn eigen LaCie, met zijn schijf aan dezelfde poort werkt dan weer wel. De kabel van die kennis had 2 aansluitingen die ik beide in een poort gestoken heb, terwijl mijn eigen kabel zijn vermogen van slechts 1 poort neemt en wél werkt.

Kortom: trail and error is de beste manier om erachter te komen of het werkt. Maar misschien kan je best wel even kijken in huis of je nog kabels hebt liggen (MP3 speler, telefoon, andere schijven, reserve, ... en dan bv voor je telefoon een ander kabeltje koopt, die zijn voor zo ver ik zie veel minder afhankelijk van de kabel)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1