Toon posts:

WD20EARS of F4EG? (beiden 2 tb)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel welke schijf ik het beste kan nemen. De Western Digital WD20EARS of de Samsung F4EG (beiden 2 tb)?

Ik wil een exta schijf voor opslag (heb nu een 1 tb 7200rpm samsung schijf; F3 volgens mij) omdat mijn hoofdschijf zo goed als vol is.

Gisteren las ik echter van elk de schijven een probleem. Bij de WD20EARS was er iets met de LCC wanneer je het in RAID gebruikt (al was dit volgens mij voornamelijk voor losse raid controllers al weet ik dat niet zeker). Weet het precies inhoud weet ik niet. Als iemand het wel weet graag uitleg.
De F4EG had als probleem dat er iets was met de SMART functie. Weet ook niet wat dit precies inhoud.

Qua stroomverbruik zijn ze volgens mij zo goed als gelijk. De WD20EARS heeft 64MB cache geheugen, de F4EG 32MB. Qua snelheid zou ik eigenlijk niet weten welke er beter is. De schijven zijn allebei ongeveer even stil (als ik een benchmark mag geloven).

Dus welke schijf kan ik het beste nemen?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Een ding kan ik je wel al schrijven namelijk meer cachegeheugen is altijd beter voor de doorvoersnelheid, dus in die zin zou ik persoonlijk voor de 64MB schijf kiezen. Die 32 MB cache schijven worden veelal gebruikt om te plaatsen in externe behuizingen omdat je dan toch bij USB 2.0 altijd een bottleneck blijft houden qua doorvoersnelheid door de beperking van USB 2.0.

[ Voor 37% gewijzigd door Roel1966 op 12-12-2010 19:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Elk ander merk behalve Western Digital maakt ze gewoon nog met 32MB cache geheugen. Het lijkt mij dat ze dat voor een reden doen. Schijven goedkoper houden waarschijnlijk. Ik denk eerlijk gezegt dat het verschil in cachegeheugen niet echt voor een groot/merkbaar verschil in snelheid zal zorgen.

• Roel1966
  • Niet online
Zowel Hitachi, Seagate als WD maken schijven met 64MB cache, en bij de ssd's is dit al bijna standaard geworden.

[ Voor 30% gewijzigd door Roel1966 op 12-12-2010 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb het net opgezocht. Hitachi maakt er precies 1 en Seagate 4 maar ik neem geen Seagate dus die tel ik niet mee ;).

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-01 08:26
Bij Western digital schijfjes moet je opletten als je ze in raid doet dat je TLER aan zet.. dit kan doormiddel van een bootable iso die te downloaden is van de WD site zelf.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Roel1966
  • Niet online
Persoonlijk ben ik ook eigenlijk het meest gecharmeerd van de WD schijven en gebruik zelf nu 2 WD Caviar Black 1 TB met 64MB cache en een S-ATA 6GB controller. Alleen maakt dat S-ATA 6GB gebeuren geen fluit uit want de prestaties zijn hetzelfde wanneer ik ze op een S-ATA 3GB controller aan sluit. Je blijft dan toch gewoon de fysieke bottleneck houden van de harddisks zelf, maar wat betreft RAID heb ik beiden gewoon direct in RAID-0 kunnen zetten zonder extra tools.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05-2025
De WD zal iets betrouwbaarder zijn van eerdere ervaringen imo.
Eigenlijk moet je tegenwoordig enkel nog naar de prijs kijken per TB, als je hem voor opslag gebruikt maakt het allemaal minder uit, enige voordeel van de WD is 4kB sectoren.

Heb beide draaien in zelfde BeyondRAID setup, de EARS scoort heel laag in CrystalDisk maar dit ligt aan mijn Drobo FS.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02 18:53

Deathchant

Don't intend. Do!

Roel1966 schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:25:
Alleen maakt dat S-ATA 6GB gebeuren geen fluit uit want de prestaties zijn hetzelfde wanneer ik ze op een S-ATA 3GB controller aan sluit.
offtopic:
Logisch ook, de 2TB WD Caviar black benadert weliswaar de raptor speeds (140MB/sec), maar zit nog LANG niet aan de SATA2 bandbreedte limiet (+- 300MB/sec).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
Deathchant schreef op zondag 12 december 2010 @ 21:05:
[...]

offtopic:
Logisch ook, de 2TB WD Caviar black benadert weliswaar de raptor speeds (140MB/sec), maar zit nog LANG niet aan de SATA2 bandbreedte limiet (+- 300MB/sec).
Nogal overbodige post.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2010 23:16 ]

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Zoek wat betreft de LCC maar eens op wdidle3 of lcc hier op GoT... Heb het al verschillende malen uitgelegd, een beetje eigen (search-)inzet wordt gewaardeerd.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De firmware problemen met de F4EG zouden na een pas door Samsung uitgebrachte patch opgelost zijn.

Zelf sta ik ook voor dezelfde keuze en ik neig meer naar de F4EG. Lees veel goede ervaringen op forums van deze reeks en hij is iets sneller dan de WDC.
Pagina: 1