Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik zou zeer binnenkort een nieuw systeem moeten hebben.
De pc zal vooral gebruikt worden voor professionele rendering.
Programma's dat ik hiervoor gebruik: 3ds Max, Maya, Autocad en Photoshop (texturing) en Vray 1.5 (binnenkort Vray 2.0)

Wat ik zeker nodig heb (volgens mij):
2 x Xeon Quad/Six-core CPU's
Genoeg Ram
Quadro of Fire... GPU --> omdat autocad geen ondersteuning bied voor gewone GPU kaarten?
Een case voor E-ATX, indien mogelijk met hotswappable plek...
SSD - vertex 2 120GB ?

Kan er iemand mij helpen met de keuze van hardware voor een dergelijk systeem?
Het budget maakt op dit moment niet zo veel uit.
Als er nog vragen zijn, shoot!

Alvast bedankt,

Yeager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanoDiBosso
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:01
#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon X5650€ 872,-€ 1.744,-
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 78,-€ 156,-
1Lian Li PC-A71F€ 206,72€ 206,72
2Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,55€ 67,10
1Nvidia Quadro FX 4800€ 1.510,41€ 1.510,41
1Corsair AX1200€ 239,23€ 239,23
1OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 240GB€ 379,-€ 379,-
1OCZ Platinum DDR3 PC3-10666 Low-Voltage Triple Channel€ 343,50€ 343,50
1Asus Z8NR-D12€ 319,71€ 319,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.965,67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
We hebben hier op GoT de Best Buy Guide en daar is ook een versie van voor workstation, de laatste versie is deze: [BBG aanschaf] Workstation juli-augustus 2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 18:29:
Quadro of Fire... GPU --> omdat autocad geen ondersteuning bied voor gewone GPU kaarten?
Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt, maar op de website van AutoDesk staan heel wat GeForces en Radeons vermeld op de lijsten met ondersteunde hardware voor AutoCAD. Die zijn grotendeels niet alleen "supported" maar ook nog eens "recommended".

Certificering is wat anders, maar ik moet de eerste situatie waar gecertificeerde hardware voor nodig is nog tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:06
Ipv 1 240Gb ssd kan je beter 2 120Gb of nog beter 4*60GB nemen is iets duurder maar dan haal je zo'n 700MB/s read en 600MB/s write.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist niet dat er een workstation versie was van BBG, bedankt allessinds.

Ik had nog enkele vraagjes:
Is die AX1200 niet wat overkill?
Maakt die scythe Mugen veel lawaai? Of is er een stiller alternatief? Ik ben zeker niet van plan om te overklokken...
Is dat geheugen compatibel met Xeon? Ik dacht altijd dat dat speciaal geheugen moest zijn...

Voor de rest ziet het er een zeer goed systeem uit. En ben ik zeer tevreden dat er 2 6-cores in dat budget passen.

@Charango: Wat stel je dan voor als grafische kaart? Als het kan heb ik natuurlijk ook liever een goedkopere kaart. Maar ze moet wel degelijk in staat zijn om Autocad 2011 te accelereren.
2 * 120GB is misschien wel een betere keuze.

Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
AMD systeem met 6 core bv de 1090 of die nieuwe die net aangekondigd was de 1100?? of zo, heeft voordeel bij rendering, zet daar een dual setup van paar ATI kaartjes in, eventueel nog ff wachten op de 6970 serie, 8 GB RAM en je bent er.
Hoeft helemaal niet duur te zijn om toch goeie performance te krijgen.
Je kan altijd voor Quadro of FirePro gaan maar ik zou er nooit voor kiezen, heb paar gebruikers opt werk, altijd problemen mee maar dat kan ook aan hun liggen :D

Net te laat :p

Autocad is zo zwaar niet (en ja hangt er vanaf hoe ver je gaat met rendering en layers etc), heb hier iemand zitten met laatste Inventor op oude laptop met quadro, draait ook goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Graviton12 op 12-12-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat me niet helemaal duidelijk is, is of je puur een bak zoekt voor renderwerk, of dat het ook als workstation gaat dienen?

Plus, over het algemeen zijn mensen die intensief hier mee bezig zijn vaak ook wel op de hoogte van wat ze nodig hebben. Als je net begint vraag ik me af of je dan niet wat extreem instapt?

Daarbij kun je je afvragen of die extra 6 cores het waard zijn?.

Ga je gebruik maken van de GPU voor vray rt bv?

[ Voor 57% gewijzigd door maratropa op 12-12-2010 20:52 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
Maakt die scythe Mugen veel lawaai? Of is er een stiller alternatief?
de Mugen is vrij stil voor zijn prijs, maar je zou er altijd nog 2 Nuctua fans op kunnen zetten ipv de meegeleverde fans, die zijn nog wat stiller.

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 20:36:
@Charango: Wat stel je dan voor als grafische kaart? Als het kan heb ik natuurlijk ook liever een goedkopere kaart. Maar ze moet wel degelijk in staat zijn om Autocad 2011 te accelereren.
Ik stel helemaal niks voor, ik probeer alleen tegengas te geven tegen de mythe rond de noodzaak van dure kaarten zodra het woord AutoCAD genoemd wordt. De Quadro 4800 is ongetwijfeld een prima kaart als je met een ruim budget een goede oplossing zoekt.

Het systeem dat je voorstelt zal het prima doen, maar zoals maratropa aangeeft geef je te weinig informatie over je gebruiksscenario om echt goed advies te kunnen geven. Zelf zou ik eerst kijken in welk programma ik het meest verwacht te werken en vervolgens benchmarks opzoeken. Ook zou ik een keuze maken tussen óf Max, óf Maya en het bespaarde geld stoppen in een paar extra renderservers en geweldige schermen. Of in plaats van één Quadro kan je bijvoorbeeld drie GeForces gebruiken, dat zal flink helpen in de OpenCL-performance voor VRay RT.

Wat betreft de vraag over hardwareaccelleratie in AutoCAD:denk je serieus dat AutoDesk een videokaart gaat aanbevelen die niet in staat is tot hardwareacceleratie in een 3D-pakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
De belangrijkste benchmark voor CAD en DCC programma's is Specviewperf. De laatste versie daarvan is versie 11, dus ik zou vooral naar benchmarks zoeken van die versie.

Nvidia heeft die benchmark ook gebruikt om de prestaties van haar nieuwe Quadro kaarten te testen, zoals je kan zien in de product comparison tabel van oktober 2010 van de Quadro kaarten.

Specviewperf 11 test de DCC en CAD prestaties op basis van een aantal benchmarks met de volgende programma's:

Lightwave 9.6
EnSight 8.2
Pro/ENGINEER Wildfire 5.0
Siemens Teamcenter Visualization Mockup Viewset
CATIA V5 R19
Maya 2009
Solidworks 2009 SP2
Siemens NX 7

Overigens raad ik iedereen af om één van de oude Nvidia Quadro FX kaarten (X800 en X80 series) te kopen. Ze zijn namelijk zwaar overpriced als je kijkt naar de prestaties. Verder ondersteunen ze geen OpenGL 4 en ook geen DirectX 11.

Ik zou of naar de nieuwe Quadro kaarten kijken of naar de ATI FirePro vX800 kaarten die in april zijn uitgebracht.

De Quadro 600 is niet veel langzamer dan de Quadro FX 1800 en de Quadro 2000 is sneller dan de Quadro FX 3800 en in sommige gevallen zelfs sneller dan de FX 5800.

Ik zou dus in het budget segment voor de Nvidia Quadro 600 of de Ati FirePro v4800 gaan, en in het midden segment zou ik voor de Nvidia Quadro 2000 of de Ati FirePro v5800 gaan. In het hoge midden segment / lage high-end segment Nvidia Quadro 4000 of ATI FirePro v7800.

De FirePro v4800 en Quadro 600 zijn allebei voor onder de €160 verkrijgbaar. De Quadro 2000 voor €395 en de FirePro v5800 voor €325. De v7800 voor €630 en de 4000 voor €715.

Verder moet je je altijd afvragen hoeveel rekenkracht je nodig hebt met dit soort kaarten. Veel CAD programma's gebruiken de videokaart (als dat een prof kaart is voor CAD/DCC) alleen maar voor het renderen van de viewport (wat je op het scherm ziet). Al het andere renderwerk wordt vaak door de CPU gaan.

Het hangt heel erg af van de programma's die je gebruikt, de functies die je gebruikt en de complexiteit van je modellen (features per part en parts per assembly, of vergelijkbaar). In veel gevallen zal je aan de 600 of de 2000 wel genoeg hebben, of de firepro v4800 of v5800.

Ik zou dus voordat je zo'n dure kaart koopt eerst kijken welke functies van de programma's die je gebruikt de videokaart gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om op jullie vragen een antwoord te geven van wat ik zoal doe.

Ik doe vooral 3d's voor architecten. Hier gebruik ik eerst AutoCad voor het skelet op te zetten en nadien werk ik met 3ds max in combinatie met Vray. Verder maak ik ook veel gebruik van Autograss wat enorm zwaar is voor mijn huidig systeempje.
Momenteel maakt mijn Vray(1.5) geen gebruik van de GPU maar binnenkort met versie 2.0 wel. Maar ik heb gehoord dat dit niet zo goed werkt met ATI kaarten. En ik wil nog even afwachten voor ik dit koop.
Maya gebruik ik eigenlijk zelden, en meer voor de fun.

Mijn laatste werk had ongeveer 10 miljoen polys. De materialen en belichting(GI) zijn enorm belangrijk in deze projecten en nemen dus veel rendertijd in beslag.

Ik wil de pc gebruiken als workstation en renderbak. Tijdens het renderen kan ik wel verder op mijn andere pc.
(Quad-core met Radeon 4870).

Die benchmark is al zeer interessant!

Is het dan zo overkill om voor 2 xeon's te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-08 10:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Welkom op GoT,

dit soort topics zijn niet toegestaan. Lees CSL Beleid en *LET OP* - Wat moet ik kopen voor meer info over het hoe-en-wat met advies voor je aankoop.

dit topic gaat op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.