Toon posts:

AMD 1090T koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben sinds enige tijd eigenaar van een systeem met een AMD 6X 1090T

Heb mijn CPU overgeclocked van 3.2Ghz naar 3.9Ghz, maar ik merk dat de koeling van de CPU met de stock koeler wel te wensen overlaat.
Idle loopt hij op zo'n 37 graden, maar zodra je even een stresstestje van 10min doet dan gaat de temp al snel naar de 60-65 graden en de koeler loopt boven de 3000rpm.
Dat wil ik niet hebben natuurlijk, dus ik ben op zoek naar een goede CPU koeler.

Waterkoeling heb ik nog nooit gehad, maar luchtkoeling heb ik tot nu zeker goede ervaringen mee.
Enig nadeel is dat de koelers wel steeds groter worden. Nu heb ik wel een ANTEC 1200 big tower, maar ja toch is het lastig.
Ik ben nu al een tijdje bezig met reviews te checken op verschillende hardware sites en er is toch wel veel keus.

Keuzes voor luchtkoeling die mij goed in de oren klinken:
1. Scythe Mugen 2 Rev.B
2. Zalman CNPS10X Extreme
3. Noctua NH-HD14

Keuzes voor eventueel waterkoeling:
1. Corsair Hydro H-50

Heb alleen mijn twijfels over de waterkoeling ivm de radiator die misschien de airflow/koeling in de kast verziekt.

Heeft iemand een goed advies voor mij ?

Grtz

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw kast in elkaar zit, maar als je extreem wilt koelen, moet je een waterkoeler nemen. Het hangt een beetje er vanaf hoever je nog wilt overclocken. Heb je plannen om nog (veel) verder te gaan, of hou je het hierbij? Je zou ook deze koeler kunnen houden, 60 graden is zeker niet té hoog. Ook kan je een tweede fan in je kast zetten, voor een optimale airflow. Maar als ik jou zo hoor, zou ik een luchtkoeler nemen.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

H50 niet nemen. Kwa prijs vergelijkbaar zijn er betere opties aan luchtkoelers als bijvoorbeeld de Prolimatech Megahalems, Noctua NH-D14, Thermalright Venemous-X, dat soort koelers. Die performance haal je gewoon niet met een H50.

Als de keuze moet vallen uit 1 van de luchtkoelers, zou ik als je het geld er voor over hebt de Noctua halen. De Mugen II is de beste p/p koeler volgens velen (I highly disagree :9 ) en de Zalman die je neerzet presteert onder de maat. De Zalman CNPS10 Performa is de betere.

Ik zou zeggen, dit is een begin. Zoek eens wat reviews van de koelers en lees je goed in alvorens je de keuze maakt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de kast 3 x 120mm frontfans, 2 x 120mm backfans en 1 x 200mm grote fan bovenop.
Ik wil het eigenlijk wel een beetje hierbij laten die overclock, het loopt lekker en ik ben er tevreden mee.
Ik heb al een berg reviews gelezen over de Scythe Mugen 2 en de Zalman CNPS10X Ex vandaag op allerlei sites, maar ik begin te neigen naar de Noctua.
Dat ding weegt alleen meer dan een 1Kg! :)
Ik kijk ook nog een beetje naar het gemak van installeren.
Kwa geld wil ik het niet gekker maken dan 100 Euro, das meer dan genoeg.
Liever zelfs tussen de 50-75 Euro, maar ja soms moet je gewoon ff de knaken neerleggen voor de goede spullen.
Lager in bedrag is natuurlijk altijd beter ;)

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
een coolermaster v8 of een coolermaster hyper z600 zijn geweldige koelers

verder heb je nog de thermalright venemous-x, prolimatech megahalems mocht je met budget zitten dan zou ik voor een z600 of voor een muggen. Zorg dat je er een pushpull config opzet dan heb je een zeer sterke koeler.

De z600 kan een i5 met 3,8ghz op 1,35v onder de 60c houden.

Verwijderd

Topicstarter
Zie net dat die Noctua wel erg groot is en erg vervelend valt met je geheugen Dimms.
Maar de site van Noctua geeft wel aan dat hij compatible is met de XMS3 DDR3 van Corsair en het moederbord ASUS M4A89TD Pro/USB3 die ik beide heb .
Pas als je de Dominators heb, dan heb je problemen, de modules mogen niet hoger zijn dan 44mm.
Wel netjes dat ze zo'n lijst hebben op de site voor de compatible moederborden en geheugen modules.
Nou, the search continues!
Lekker weer verder pluizen op Internet ;)

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:39

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Ik zou persoonlijk voor de Scythe Mugen 2 rev. B gaan. Die is gewoon wel beter, ik hoor vaak in topics dat ze een Scythe gebruiken voor de koeling.
Ik neem hem zelf ook in mijn nieuwe computer

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Persoonlijk kan ik je de Prolimatech Megahalem aanraden omdat die niet zo groot is als de Noctua NH-D14 en qua prestaties niet veel onder doet voor de Noctua. Ik heb voorheen de Noctua NH-D14 gehad echter ook vanwege de enorme grootte uiteindelijk de Prolimatech Megahalem gepakt en daarop 2 x Noctuafans gezet in push/pull.

Verwijderd

Luchtkoeling is ruim voldoende als je met een kleine 4ghz met de stock koeler net 65 graden aantikt.
Die scythe is idd een goede keus, niet te duur en goede performance, en stukken stiller dan stock.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de strijd gaat tussen de Scythe en de Noctua.
Die prijs voor de Scythe is wel erg goed tegenover de Noctua, maar ja die Noctua is ook wel erg goed.
Hmmm decisions decisions...what to do?
Ik denk dat je qua inbouw werk ongeveer de dezelfde tijd en inspanning moet leveren om het in te bouwen, dat zowiezo.
Ik neem aan dat push/pull iets te maken heeft met de standen van de fans? Welke kant alle lucht op geblazen en gezogen wordt ?

Btw die Prolimatech Megahalem is volgens mij nu nog alleen voor Intel? Tenminste, dat zie ik bij de Pricewatch? Is wel een mooi ding inderdaad!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Volgens mij heb je gelijk ja. Die Megahalems is alleen voor intel. Heb jij de Noctua U12P SE2 al overwogen?
Dat is niet zo'n grote knots als de D14, maar koelt wel erg goed.

Push-pull wil zeggen dat je 2 fans op je CPU cooler hebt. Eentje (voorkant) die de lucht door de vinnen blaast en eentje (achterkant) die die lucht aanzuigt en dan richting de achterkant van je kast uitblaast naar je exhaust fan.

Edit: ik zie hier dat de D14 ook wel kan met hoge mem-heatsinks:
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-D14/images/ramclearance.jpg

Maar er staat op de website zelf dat je bij deze Dominator GT modules het bovenste rooie sinkje eraf moet halen.

[ Voor 52% gewijzigd door Deathchant op 13-12-2010 11:11 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 21:27:
Btw die Prolimatech Megahalem is volgens mij nu nog alleen voor Intel? Tenminste, dat zie ik bij de Pricewatch? Is wel een mooi ding inderdaad!
http://www.highflow.nl/cp...on-mount-adapter-kit.html

Dus de Prolimatech is niet alleen voor Intel als je bovenstaande link bekijkt, en gewoon verkrijgbaar dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Roel1966 op 12-12-2010 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, je hebt helemaal gelijk, met die bracket voor AM3 is het inderdaad zo geregeld, je moet alleen nog wat fans halen en dan kan je aan de slag.
Die Noctua U12P SE2 is ook een goed idee, ik kijk altijd wel een beetje naar het beste, maar een beetje minder kan ook wel. Het is maar een beetje wat voor budget ik wil spenderen en die U12P is inderdaad ook een beste koeler en dat voor 20 Euro minder dan z'n grote broer.
Ok, zo zie je maar weer dat er aardig wat keus is, maar die Scythe is ook nog niet verdwenen uit mijn hoofd.
Ga er ff goed over nadenken.

• Roel1966
  • Niet online
Die Noctua U12P SE2 presteerd in vergelijk met de Noctua NH-D14 en de Megahalem wel een stuk slechter omdat die maar over 4 heatpipes beschikt in tegenstelling tot de Noctua en Megahalem die 6 heatpipes hebben. . Wanneer budget een rol speelt zou je nog beter af zijn met de Scythe Mugen 2 maar persoonlijk zou ik dan toch ietwat meer spenderen en bv de Megahalem pakken.

[ Voor 16% gewijzigd door Roel1966 op 12-12-2010 23:59 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Zie de tweakers review:
reviews: Roundup: acht processorkoelers vergeleken
Ik deel de mening van Roel overigens ook. Wanneer je inderdaad weinig budget hebt, ga voor de Mugen2; deze blijft blijkbaar de winnaar, omdat hij EN goed koelt EN maar weinig kost. Ik ben in ieder geval blij dat ik me dus de Megahalems Shadow gekocht heb ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Deathchant op 13-12-2010 11:16 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik meerdere tests heb gelezen en toch het prijsverschil tussen de Noctua NH-14 en Scythe Mugen 2 groot vind, heb ik toch meer de neiging om voor de Scythe te gaan.
Ik vind het prijsverschil wel groot en ik verwacht kwa verschil in capaciteit niet heel erg veel verschil.

Ik wil wel graag een push en pull maken richting de top fan in mijn kast die de lucht naar buiten blaast.
Nou zit er al een fan bij de Scythe met een beugel om hem te bevestigen, maar nu zoek ik natuurlijk voor de pull functie een goede fan met zo'n beugel zodat ik die makkelijk kan bevestigen aan de tower.
Wie weet er echt een goede fan van 120mm die goed z'n werk doet ?

Ik heb trouwens geen idee of ze er meer beugels bij doen in de verpakking om die pull fan te plaatsen.
Zie wel bij Alternate dit staan:

Toebehoren Handleiding, 2 aansluitingen voor een 120mm fan, Flip Mount Super Backplate, bevestigings- en montage materialen, Thermische Pasta

Neem aan dat ze dat dan wel bedoelen ?

• Roel1966
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:18:
Omdat ik meerdere tests heb gelezen en toch het prijsverschil tussen de Noctua NH-14 en Scythe Mugen 2 groot vind, heb ik toch meer de neiging om voor de Scythe te gaan.
Ik vind het prijsverschil wel groot en ik verwacht kwa verschil in capaciteit niet heel erg veel verschil.

Ik wil wel graag een push en pull maken richting de top fan in mijn kast die de lucht naar buiten blaast.
Nou zit er al een fan bij de Scythe met een beugel om hem te bevestigen, maar nu zoek ik natuurlijk voor de pull functie een goede fan met zo'n beugel zodat ik die makkelijk kan bevestigen aan de tower.
Wie weet er echt een goede fan van 120mm die goed z'n werk doet ?

Ik heb trouwens geen idee of ze er meer beugels bij doen in de verpakking om die pull fan te plaatsen.
Zie wel bij Alternate dit staan:

Toebehoren Handleiding, 2 aansluitingen voor een 120mm fan, Flip Mount Super Backplate, bevestigings- en montage materialen, Thermische Pasta

Neem aan dat ze dat dan wel bedoelen ?
Richting topfan plaatsen is geen goed idee want je gaat dan sowieso je airflow verpesten en daarbij zuigt de fan van je cpukoeler warme lucht aan van je videokaart. Beste plaatsing is nog altijd richting achterste outtakefan gericht en dus naar je topfan zal echt niet de koeling ten goede komen.

Qua pullfan zou ik altijd een gelijk setje nemen en bv dezelfde die standaard bij een Scythe Mugen geleverd word zodat je een gelijke stroom krijgt van push naar pull toe. En wat die clips betreft die kan je los bij bestellen mochten die niet erbij geleverd zijn bij Highflow bv http://www.highflow.nl/cp...12fc-type-b-2-stuks-.html

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:11
ik heb ook een 1090T, een hele fijne chip! heb hem oc naar 3800 mhz. alleen de multiplier naar 19 gezet, voltage op 1.42. er onder krijg ik hem niet stabiel met een HT link van 2600 mhz. heb zo'n mugen2 cpu cooler. werkt opzich ook wel lekker, al is die wel super groot. wat bij mij heel veel verschil maakt is zo'n kleine fan, (120?) op de achterkant van het mobo. en naar welke temps kijk je met welk programma? en heb je een offset gebruikt als je naar de core temps kijkt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag de knoop doorgehakt, ben voor de Scythe Mugen 2 gegaan. Heb em bij Highflow aangeschaft samen met nog een 1900RPM fan van Scythe erbij die zorgt voor een luchtverplaatsing van 127m3/h voor een push/pull configuratie.
Was voor 59 Euro inc verzendkosten klaar.
Ik vind het geluid van de fans niet zo erg, aangezien ik toch al 6 fans in de kast heb aanstaan en dan komt er ook nog het geluid van de fan van de videokaart AMD 6870 erbij. Geluid heb ik toch al genoeg, met gamen dan heb ik er toch geen last van.

Vind dat overclocken best moeilijk, maar Asus heeft een programma gemaakt om de CPU over te clocken.
Enig probleem is dat de CPU moeilijk gaat doen elke keer als ik over de 4.0Ghz ga met dat programma.
Volgens CPU gaat het voltage dan zitten tussen de 1.38-1.392v, maar de veiligste stand is dan toch voor mij ook zo rond de 3.9Ghz.
Ben er nog niet helemaal klaar mee met dat overclocken, ik heb aardig wat al gespeeld met de Multiplier en FSB, maar het is idd niet 1..2..3 hopsa tee klaar...

Heb een aantal programma's voor de Core temp:
AMD Overdrive
ASUS Probe
Core Temp

Hoe heb je die fan vastgemaakt aan de achterkant van je mobo ? Heb je daar een picture van ?
Ben ik wel erg benieuwd naar!

• Dacuuu
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/5foyly.jpg

Zo ziet dat er uit, ik heb een [ur]http://tweakers.net/pricewatch/250676/cooler-master-cm-690-ii-advanced.html[/url] kast. Gebruik je ook een offset? wat geeft core temp aan bij je core temperatuur ?

Verwijderd

Topicstarter
Ook misschien ff noob van me, maar wat is een offset? Nog nooit van gehoord.

AMD Overdrive (idle)
Core 0-5: ongeveer 22-23 graden
CPU temp: ongeveer 34-35 graden (bij 1885RPM)

Core Temp (idle)
Core 0-5: ongeveer 22-23 graden

CPU-Z
Core speed: 3869.8Mhz
Multiplier: x 19.0
Bus speed: 203.7Mhz
HT Link (en NB Freq): 2036.7Mhz
Core Voltage: 1.380V
DRAM: 1629.4Mhz op 1.65V
8-8-8-24-41 2T

• Dacuuu
Heb je je bus speed zelf aangepast? mijn bus speed staat op 200. dit is de default clock snelheid. overclocken met alleen de multiplier is veel handiger, met de bus speed te verhogen clock je alles mee. met de multiplier niet. Wat je kan doen is ffe de multiplier op 19.5 zetten. 200(bus speed) * 19,5 = 3900. draait die wel iets sneller dan dat die nu draait.. Draait je setup wel prime stable nu? ik gebruik een offset van 15 graden. Dit heb ik gemeten door: systeem idle te laten draaien, core temps bekijken. erna rebooten. de bios in gaan. en daar kijken hoe warm je cpu is. erna doe je bios temp - core temp zoals bijv het programma core temp aangeeft. en dit verschil (de offset) kan je dan instellen bij coretemp. Mijn cores zijn nu bijv 16 graden in het programma CPUID monitor, en ook 16 graden in het programma CORE TEMP ( zonder offset van 15 graden)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Prime 95 aangezet, bij de eerste 11 Tests ging de temp op sommige momenten tegen de 65 graden aan en de RPM van de stock koeler naar de 3600rpm.
Toen na 17 minuten bij de 2e set ging de temp al naar 67 graden en over 3700rpm, toen vond ik het welletjes met de temperatuur en heb ik em maar uitgezet.
Kreeg in ieder geval geen foutmeldingen ofzo, maar ja Prime moet natuurlijk veel langer draaien.
Zeker de weten heb ik een betere goede koeler nodig en die komt er ook, maar ja ik heb ook niet echt een idee wat nog als veilig beschouwt kan worden in dit geval.
De tdp van de CPU is wel 125W dus hij zal zowiezo meer hitte maken, maar ja ik ben liever wat voorzichtig met dit soort testjes op het moment.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren de Mugen 2 besteld om 1 uur 's middags, vandaag om 10.00 uur had ik em al binnen.
Goede service zeg van High Flow! Ff vanavond met een maatje ingebouwd en het werkt als een jekko!
Het is niet normaal hoe dit koelertje koelt!
De core temps zijn zo 8-9 graden en de temp van de CPU ligt op 23 graden als er niks draait.
Bij Prime na 15 minuten draait hij op 40 graden in de eerste set tests van 11 stuks. Dat was eerst 65 graden.
Dit is echt een goede koeler voor de goede prijs.

• Dacuuu
hoe warm zijn je cores idle? (met offset?) op welke manier heb je je koelpasta er op gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Core Temp en CPUID Hardware monitor geven bij beide opgestart allebei aan bij idle 12-13 graden.
Die offset snap ik niks van of snap ik het nut niet zo van, maar daar kijk ik later nog wel naar.
Silver Artic 5 op de Youtube manier en dan een aantal filmpjes bekeken.
Klein beetje erop in een streepje en dan uitsmeren over het gehele oppervlak.
Het verschil tussen core temp en CPU temp is 14 graden. De CPU is 27 graden in idle.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2010 18:29 ]

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
@matthousef1,
goede keuze gemaakt qua koeler. Articsilver hoef je alleen maar een mooie druppel(rijstkorrel) op het midden van je processor te doen, en dan de koeler erop, verspreidt zich vanzelf mooi.
Veel plezier met je nieuwe koeling

edit: bij opstarten kan ie idd lage waardes geven, hier kreeg ik in het begin fanalarm omdat die niet opspinde onder de 30 graden/300rpm :)

[ Voor 23% gewijzigd door Jerdek op 19-12-2010 10:24 ]

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

Pagina: 1