Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik probeer een fotoalbum te maken in InDesign. Het is een baby fotoalbum over het eerste jaar. Nu moet ik er bij melden dat ik volledig nieuw met InDesign ben.

Nu wil ik graag per maand een ander achtergrondje en randje etc. Dit kan door per maand een stramien/master page aan te maken.

Ik heb ook maar een beperkt aantal manieren waarop ik de foto's wil configureren: 2, 3 of 4 op een pagina, met nog wat variaties in portait en landscape. Het komt er op neer dat ik ongeveer 10 verschillende layouts voor foto's wil maken. Ook die foto configuraties zouden zich lenen voor stramienen.

Ik wil eigenlijk een maand layout en foto configuratie onafhankelijk van elkaar kunnen kiezen.

Ik ben niet van plan om voor elke maand voor elke foto configuratie een apart stramien aan te maken. Dat zouden er ongeveer 12x10=120 worden.

Je kunt een pagina helaas niet op 2 stramienen baseren. Dan zou ik een maand en een foto configuratie kunnen kiezen.

Hou zou ik dit probleem het beste kunnen aanpakken? Misschien iets met verschillende lagen die ik aan of uit kan zetten? Maar dat heeft me tot nu toe ook nog weinig bruikbaars opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem86
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:53
Een van de twee in een masterpage zetten, het andere designelement handmatig per pagina doen (eventueel copy paste van een andere pagina) is misschien een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maand layout kan je toch voor elke maand ander achtergrondje nemen ? en fotos kan je vrij plaatsen dus welke moeilijkheden zie je nu met je maandlayout ?

Wel belangrijk met indesign is dat je alle fotos die je in je album wil plaatsen ook bij elkaar in een directory cq subdirectories plaatst zodat je het makkelijk met het indesign bestand kan opsturen mocht dat nodig zijn ( afbeeldingen worden niet opgeslagen in indesign zelf maar alleen gelinkt)

Verder handig om dan de afbeeldingen al in het formaat om te zetten waarin je ze grofweg denkt te plaatsen
bv als je 10x15 foto wil plaatsen op 200dpi converteer dan je foto naar dit formaat voordat je hem in indesign zet. je kan hem ook wat groter maken en dan bv nog wat bijsnijden in indesign of resizen.
dus een achtergrond foto maak je bv dan 30 x 40 cm als je 2 keer a4 hebt.

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 13:55

Zuurstok

Passionately curious

Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 22:43:
Wel belangrijk met indesign is dat je alle fotos die je in je album wil plaatsen ook bij elkaar in een directory cq subdirectories plaatst zodat je het makkelijk met het indesign bestand kan opsturen mocht dat nodig zijn ( afbeeldingen worden niet opgeslagen in indesign zelf maar alleen gelinkt)
Je kan het gewoon als heel pakket opslaan, en dan gooit ie de foto's daar ook in? ( pdfje moet je wel even zelf nog aanmaken ) wat je zo regelrecht naar de drukker kunt sturen ? :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
BobF. schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:03:
[...]

Je kan het gewoon als heel pakket opslaan, en dan gooit ie de foto's daar ook in? ( pdfje moet je wel even zelf nog aanmaken ) wat je zo regelrecht naar de drukker kunt sturen ? :)
De package feature gooit inderdaad alles bij elkaar, alle gelinkte plaatjes en alle fonts. Geniale feauture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
willem86 schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:41:
Een van de twee in een masterpage zetten, het andere designelement handmatig per pagina doen (eventueel copy paste van een andere pagina) is misschien een optie
Ja, zo doe ik het nu. Werkt op zich ook wel goed.
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 22:43:

Verder handig om dan de afbeeldingen al in het formaat om te zetten waarin je ze grofweg denkt te plaatsen
bv als je 10x15 foto wil plaatsen op 200dpi converteer dan je foto naar dit formaat voordat je hem in indesign zet. je kan hem ook wat groter maken en dan bv nog wat bijsnijden in indesign of resizen.
dus een achtergrond foto maak je bv dan 30 x 40 cm als je 2 keer a4 hebt.
Ja, de foto's staan in 1 map. Het resizen is niet zo van toepassing. De foto's komen er bijna in hun geheel zichtbaar in. Uiteindelijk moet het een pdf worden, en daar zullen de foto;s ook in verwerkt zijn, dus dat wordt vast een gigantisch document :)

Bedankt voor de tips!
Pagina: 1